آشنایی با فیزیوتراپی انگشت دست با دستگاه و در خانه

فیزیوتراپی انگشتان دست
فیزیوتراپی انگشتان دست
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

برای آشنایی با فیزیوتراپی انگشت دست با دستگاه و یا فیزیوتراپی انگشت دست در خانه با ماه همراه باشید.

فیزیوتراپی انگشت دست می تواند در تسکین علائم مربوط به آسیب های دست مناسب باشد. اما خود آسیب را به طور کامل درمان نکند. این در حالی است که حرکات فیزیوتراپی انگشت دست در خانه برای اکثر بیماران با تمرینات و تکنیک های فیزیوتراپی همراه است که می تواند از بروز آسیب های بعدی در بیماران جلوگیری کند.

کیفیت زندگی هر یک از ما به طور مستقیم با سطح سلامت ما ارتباط دارد. احساس درد یا وجود هرگونه مشکل در هر یک از قسمت های بدن باعث کاهش افت کیفیت زندگی می شود. یکی از مشکلات شایعی که به خصوص در سنین بالا رخ می دهد درد، التهاب و محدودیت حرکت مفصل انگشتان دست است. ابتلا به این مشکل باعث اختلال در انجام ساده ترین امور روزمره می شود.

آسیب به انگشتان دست در اثر مشکلات مختلفی مانند آسیب‌دیدگی در تصادفات، شکستگی‌ها، اختلالات عصبی و یا ضربه ها رخ می دهد. ابتلا به این مشکل با درد زیاد و کاهش عملکرد دست ها همراه است.  در این شرایط به تعویق انداختن درمان باعث افزایش درد در انگشتان دست و شدیدتر شدن عارضه می شود. 

انجام حرکات فیزیوتراپی انگشت دست در مرکز فیزیوتراپی دایان، یکی از راه های درمان مشکلات انگشتان دست و کاهش درد و التهاب ناشی از آن است. اما باید و نباید های فیزیوتراپی انگشت دست کدامند؟ بهترین حرکات فیزیوتراپی برای انگشتان دست کدامند؟ فیزیوتراپی انگشت دست با دستگاه بهتر است یا خیر؟ فیزیوتراپی انگشت دست در خانه چگونه است؟ بهتر است قبل از شروع تمرینات فیزیوتراپی انگشتان، اطلاعات صفر تا صد در این زمینه را کسب کنید.

بهترین حرکات فیزیوتراپی برای انگشتان دست کدامند؟

تمرینات فیزیوتراپی انگشت دست برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و کارکرد انگشتان بسیار مفید هستند. پشتکار داشتن در انجام منظم تمرینات کلید اصلی موفقیت است. حداقل چند ماه زمان می برد تا شما بتوانید به تدریج علائم بهبود را در عملکرد انگشتان دست خود مشاهده کنید. اما با این حال توصیه می شود که قبل از شروع هرگونه برنامه تمرینی، با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید تا تمرینات مناسب برای شرایط خاص شما تعیین شود.

بهترین حرکات فیزیوتراپی انگشت دست در خانه

گرفتن و فشردن توپ تنیس با دست

یکی از راحت ترین و بهترین حرکات فیزیوتراپی انگشت دست در خانه، استفاده از توپ تنیس است. برای انجام آن، توپ تنیس را در دست بگیرید. با استفاده از انگشتان دست توپ را فشار بدهید تا کاملا فشرده شود.  این تمرین باعث افزایش قدرت و تقویت انگشتان دست می شود. علاوه بر این، سعی کنید توپ را در میان انگشتان خود بچرخانید. این تمرین به بهبود هماهنگی انگشتان دست کمک می‌کند.

قرار دادن انگشتان در حالت  C

در این تمرین، انگشتان دست را یکی یکی خم ‌کنید و آنها را به حالتی شبیه به حرف C در آورید. انگشت را به مدت چند ثانیه در حالت خمیده نگه دارید و سپس به حالت اولیه بازگردانید. این تمرین به بهبود قدرت و انعطاف پذیری انگشتان دست کمک می‌کند.

قرار دادن انگشتان در حالت O

برای انجام دادن تمرین قرار دادن انگشتان در حالت O، انگشت دست را به هم برسانید و با آنها یک حلقه تشکیل دهید. به عبارت دیگر شما با انگشتان دست خود یک دایره ترسیم کنید. این تمرین برای تقویت مفاصل و عضلات دست مفید است و می‌تواند در بهبود انعطاف پذیری و تعادل بیشتر انگشتان به شما کمک کند.

مشت کردن دست و باز کردن آن

این تمرین به منظور افزایش قدرت عضلات دست و کارکرد مفاصل استفاده می‌شود. با مشت کردن دست به مدت معین و سپس باز کردن آن به حالت اولیه، عضلات دست به خوبی تقویت می‌شوند.

 لیفت انگشت       

در Finger Lift برای فیزیوتراپی انگشت در خانه، شما باید با انگشتان یک دست خود به ترتیب انگشتان دست دیگر را از سطح میز بلند ‌کنید و به مدت چند ثانیه در هوا نگه ‌دارید. این تمرین برای تقویت عضلات کوچک دست و انگشتان بسیار مفید است.

خم کردن انگشتان بصورت تک به تک

در این تمرین، هر انگشت را به تنهایی خم ‌کنید. سپس بعد از چند ثانیه به حالت اولیه باز گردانید. این تمرین به تقویت عضلات و افزایش مهارت در حرکات انگشتان کمک می‌کند و به عنوان یکی از حرکات فیزیوتراپی انگشت دست در منزل شناخته می شود.

انجام برخی از تمرینات فیزیوتراپی انگشتان دست بسیار ساده است و به وسیله خاصی نیاز ندارد. به عنوان مثال شما می توانید در منزل با استفاده از توپ های کوچک مانند توپ تنیس تمرینات مناسب برای انگشتان دست را انجام بدهید. حرکات فیزیوتراپی انگشت دست در بهبود عملکرد و کارایی دست و انگشتان بسیار موثر هستند. سعی کنید هر روز زمان مشخصی از روز را به انجام تمرینات اختصاص بدهید.

مداومت داشتن در انجام تمرینات در سرعت و میزان بهبودی شما نقش مهمی دارد. همچنین توصیه می شود که پیش از شروع هرگونه برنامه تمرینی، ابتدا با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید تا تمرینات مناسب برای شرایط خاص شما تعیین شود. در صورتی که در حین انجام تمرینات هرگونه درد یا ناراحتی حس می کنید، باید فوراً تمرین را متوقف کنید و موضوع را با متخصص فیزیوتراپیست درمیان بگذارید.

درمان های فیزیوتراپی انگشت دست با دستگاه‌های فیزیوتراپی

فیزیوتراپی انگشت دست با دستگاه در کنار انجام تمرینات ورزشی برای انگشتان دست می توانند به تسریع روند بهبودی شما کمک کنند. فیزیوتراپیست قبل از شروع درمان های لازم نوع آسیب و شدت آن را بررسی می کند. پس از آن مناسب ترین روش درمان برای بهبود مشکلات بیمار انتخاب می شود. برخی از مهمترین روش های درمان فیزیوتراپی که از آنها برای درمان مشکلات مربوط به انگشتان دست استفاده می شود، عبارتند از:

جریان الکتریکی

درمان با تحریک الکتریکی یکی از روش های رایج مورد استفاده در فیزیوتراپی انگشت دست در منزل است. انجام این روش باعث کاهش درد، التهاب و همچنین افزایش خونرسانی به بافت های ملتهب انگشتان دست و مفاصل آنها می شود. گاهی برخی از پزشکان برای تسریع روند بهبود از جریان الکتریکی در کنار روش های دیگر فیزیوتراپی استفاده می کنند.

فیزیوتراپیست در این روش چندین الکترود را در قسمت های مختلفی از بدن که در آن احساس درد دارید، قرار می دهد. در ادامه عصب های زیر پوست توسط جریان ملایم برق تحریک می شوند. جریان برق سیگنال های در سیگنال های درد که به مغز ارسال می شوند تغییر ایجاد می کند و از این طریق باعث کاهش احساس درد در انگشتان دست و مفاصل آنها می شود.

لیزر درمانی

یکی از روش‌های فیزیوتراپی انگشت دست با دستگاه لیزر می‌باشد که باعث کاهش درد در انگشت دست می‌شود. فیزیوتراپیست از لیزر با نور کم و طول موج های کوتاه برای تسکین دردهای حاد یا مزمن استفاده می کند. استفاده از لیزردرمانی مشکلاتی مانند درد و التهاب انشگتان دست و مفاصل را بهبود می بخشد. همچننی استفاده از لیزر درمانی در کنار تمرینات ورزشی مناسب باعث تسریع روند درمان در بیماران می شود.

سرما درمانی

در این روش درمان انگشتان دست بیمار در معرض سرما قرار می گیرند. سرما باعث کاهش فعالیت های عصبی در ناحیه آسیب دیده انگشتان دست می شود. هنگام قرارگیری دست در معرض سرما، انتقال پیام های عصبی درد به مغز کند و به تدریج متوقف می شود. انجام این روش در کاهش درد و التهاب در مفاصل آسیب دیده بسیار موثر است.

مگنت تراپی

مگنت درمانی نیز یکی از جدیدترین فیزیوتراپی انگشت دست با دستگاه می‌باشد که به آن مغناطیس درمانی نیز گفته می شود، یکی از درمان های رایج در فیزیوتراپی دست است. در این روش از میدان های مغناطیسی برای تسکین درد و درمان بیماری استفاده می شود. مگنت درمانی در رفع مشکلات مربوط به مفاصل کاربرد زیادی دارد. استفاده از این روش درد و التهاب انگشتان دست را به خصوص در بیماران مبتلا به آرتروز دست تا حد زیادی کاهش می دهد.

طب سوزنی

طب سوزنی از زیر مجموعه های طب سنتی است. در این روش، فیزوتراپیست سوزن های مختلف را در قسمت های مشخصی از بدن فرو می کند. استفاده از این سوزن ها باعث افزایش جریان خون، تغییر در فعالیت بخش هایی از مغز و آزاد شدن انرژی می شود. انجام این روش زیر نظر متخصص باعث بهبود عملکرد انگشتان و افزایش دامنه حرکتی مفاصل دست می شود.

ماساژ درمانی

یکی از مهمترین فوائد ماساژ درمانی افزایش جریان خونرسانی در بافت های آسیب دیده است. ماساژ فشار عضلانی را کاهش می دهد و در تسکین دردهای حاد و مزمن موثر است. ماساژ انگشتان دست با فزایش خون رسانی به بافت ها باعث کاهش درد انگشتان دست و بهبود عملکرد مفاصل می شود. 

انواع مختلفی از حرکات فیزیوتراپی انگشتان در منزل برای بیماران وجود درد که پزشک ممکن است هر یک از آنها را بسته به نوع آسیب بیمار تجویز کند. اما مهمترین اصل در نتایج فیزیوتراپی انگشت دست، رعایت و پیروی از دستورالعمل فیزیوتراپیست ها و انجام حرکات فیزیوتراپی انگشتان در منزل است که باید در روند درمانی به آنها توجه کنید.

رایج ترین علائم آسیب دیدگی انگشتان دست

انواع مختلفی از آسیب دیدگی های انگشتان دست می توانند با بروز علائم مختلف همراه باشند. حتی برخی از آسیب ها ممکن است با چندین علائم مشابه همراه باشد که تشخیص علل اصلی را سخت تر می کند. اما رایج ترین علائم آسیب دیدگی در انگشتان عبارتند از:

  • انگشتان دست بی حس می شوند.
  • انگشتان دست دچار تورم و التهاب می شوند.
  • در انگشتان خود درد شدید و مداوم احساس می کنید.
  • توانایی انگشتان برای انجام فعالیت های روزمره کاهش پیدا می کند.

در صورت بروز هر یک از این علائم که در طولانی مدت ادامه پیدا کرده و یا شدیدتر می شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اما در برخی مواقع علائم خفیف آسیب دیدگی در انگشتان دست بعد از چند روز به طور خود به خود بهبود پیدا می کنند.

فیزیوتراپی انگشت دست برای درمان چه آسیب هایی مناسب است؟

گزینه های درمانی مختلفی برای آسیب های انگشت دست وجود دارند که ممکن است بر اساس علل و علائم هر یک متفاوت باشند. اما یکی از گزینه های اصلی برای درمان آسیب های دست، فیزیوتراپی است که در اکثر مواقع با حرکات فیزیوتراپی انگشتان در منزل همراه است. فیزیوتراپی انگشتان احتمالا برای آسیب های احتمالی زیر کاربرد دارد:

شکستگی یا دررفتگی انگشتان دست

در رفتگی انگشت دست زمانی رخ می دهد که دو استخوان در قسمت مفصل از جای خود خارج شوند. مفصل میانی انگشتان دست بیشتر از سایر مفصل ها دچار دررفتگی می شود. این عارضه معمولا در اثر ضربه یا آسیب های شدید در ورزشکاران رخ می دهد.

آسیب های مربوط به تاندون انگشتان دست

تاندون به بافت های محکمی گفته می شود که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. تاندون هایی که مسئول خم کردن انگشتان دست هستند، در کف دست ها قرار دارند. بنابراین هرگونه آسیب شدید یا بریدگی عمیق در کف دست ها می تواند باعث آسیب به تاندون ها شود.

مشکلات انگشتان مانند انگشت ماشه ای

این شرایط به دلیل وجود مشکلات مزمن و درمان نشده ای از جمله آرتروز و دیابت رخ می دهد. ابتلا به بیماری انگشت ماشه ای باعث محدودیت حرکت انگشت دست می شود. این عارضه زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند و احتمال ابتلا به بیماری با افزایش سن بیشتر می شود.

به طور کلی می توانید آسیب های شایع انگشتان دست و درمان های فیزوتراپی مربوط به آن را در جدول زیر مشاهده کنید:

آسیب های دست علائم درمان های فیزیوتراپی
دررفتگی انگشتان ورم، کبودی، درد، التهاب، عدم توانایی در تکان دادن انگشت لیزر درمانی، مگنت درمانی، تمرینات درمانی
آسیب تاندون درد شدید، زخم عمیق در کف دست، تورم جریان الکتریکی، ماساژ، تمرینات ورزشی
انگشت ماشه ای صدای کلیک مانند در انگشت، خشکی مفصل، محدودیت دامنه حرکتی مفصل جریان الکتریکی، ماساژ، تمرینات ورزشی

انواع بیماری هایی که به فیزیوتراپی انگشت دست نیاز دارند؟

علاوه بر آسیب های مختلف، برخی از بیماری ها ممکن است انگشتان دست شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بروز درد و التهاب در آنها شود. در این شرایط، رفع درد و التهاب در انگشتان دست به درمان بیماری زمینه ای بستگی دارد. برخی از آنها عبارتند از:

انگشت ماشه ای  

  این بیماری به شکل کلیک و قفل شدگی دردناک انگشتان دست ظاهر می شود و اغلب انگشت شست را درگیر می کند. به طوری که انگشت دست در حالت خم شده باقی می ماند. علت ابتلا به انگشت ماشه ای (Trigger Finger) ضخیم شدن غلاف تاندون انگشت دست است. ضخیم شدن بیش از حد تاندون دامنه حرکتی انگشتان دست را محدود می کند و باعث می شود که خم و راست شدن انگشت به سختی انجام شود.

آرتروز

 (Osteoarthritis) با نام علمی استئوآرتریت نیز شناخته می شود. این بیماری به خصوص در میان خانم ها بسیار شایع است.  آرتروز بافت های نرم اطراف مفاصل را دچار التهاب می کند. یکی از مهمترین علائم ابتلا به آرتروز انگشتان دست، احساس درد و خشکی صبحگاهی در مفاصل است. احتمال ابتلا به آرتروز انگشتان دست با افزایش سن بیشتر می شود.  

کشیدگی عضله

در اکثر مواقع کشیدگی عضله (Muscle Strain) اغلب با درد شدید همراه است. این عارضه معمولا در حین ورزش و برای ورزشکاران رخ می دهد. کشیدگی شدید عضله به عملکرد صحیح انگشتان دست و حرکت‌های آزادانه آنها آسیب می رساند. درمان به موقع این عارضه اهمیت زیادی دارد و از ابتلا به مشکلات جدی تر پیشگیری می کند. زیرا کشیدگی عضله در صورت عدم درمان به موقع باعث پارگی تاندون زردپی می شود.

کیست گانگلیون

به توده های غیر سرطانی که اغلب مفاصل مچ یا انگشتان دست را درگیر می کند،  (Ganglion Cyst) کیست گالینگتون گفته می شود. این کیست ها دایره ای شکل هستند و در اندازه های مختلف وجود دارند. کیست گالینگتون در صورت عدم درمان حتی تا دو و نیم سانتی متر رشد می کند. وجود این کیست ها که پر از مایع ژله ای هستند باعث اختلال در حرکت مفاصل انگشتان دست می شود.

در صورت بروز هر گونه آسیب در انگشتان دست که پزشک برای شما فیزیوتراپی را تجویز کرده، بهتر است برای شروع روند درمانی خود هر چه زودتر به مراکز فیزیوتراپی معتبر مانند دایان مراجعه کنید. فیزیوتراپیست های با تجربه در کلینیک فیزیوتراپی دایان برای ارائه بهترین خدمات به شما مراجعین عزیز، آمادگی لازم را دارند.

فواید فیزیوتراپی انگشت دست چیست؟

فیزیوتراپی یکی از روش های درمانی مهم است. امروزه استفاده از این روش درمان به دلیل غیر تهاجمی و ایمن بودن محبوبیت زیادی در بین بیماران دارد. با استفاده از فیزیوتراپی می توان بیماری های مختلفی که باعث بروز مشکلات در انگشتان دست می شوند را درمان کرد. فواید فیزیوتراپی بسیار زیاد و خطرات آن بسیار اندک است.  

تمرینات و درمان های فیزیوتراپی برای کمک به بازیابی عملکرد انگشتان دست بسیار متنوع است. به عنوان مثال الکتروتراپی، لیزر درمانی و سرمادرمانی  از جمله روش های درمانی هستند که فیزیوتراپیست ها در جلسات مختلف درمان از آن استفاده می کنند.

برخی از مهمترین فوائد حرکات فیزیوتراپی انگشت دست در منزل، عبارتند از:

  • بهبود عملکرد انگشتان دست
  • کاهش درد و التهاب انگشتان دست
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز
  • افزایش انعطاف پذیری عضلات انگشتان دست

انجام حرکات فیزیوتراپی برای انگشتان دست در منزل محدودیت سنی ندارد. انجام این تمرینات در بیماران مبتلا به آرتروز انگشتان دست و یا سایر بیماری های مرتبط باعث کاهش درد و تسکین التهاب می شود.  اولین جلسه درمان فیزیوتراپی شامل بررسی اولیه، ارزیابی و برنامه ریزی درمانی است.

برخی از تمرینات درمانی در داخل مرکز و تحت نظر فیزیوتراپیست انجام می شوند. اما گاهی نیز لازم است که بیمار برای تسریع روند درمان برخی از تمرینات را به تنهایی و در منزل انجام دهد. مداومت در انجام تمرینات و همچنین انجام صحیح حرکات در بازیابی عملکرد انگشتان دست اهمیت زیادی دارد.

شرایط غیرمجاز فیزیوتراپی برای انگشتان دست

اگر چه انجام فیزیوتراپی در اکثر مواقع و بیماری های مربوط به انگشتان دست می تواند موثر باشد، اما در برخی شرایط ممکن است حتی آن را ممنوع کند. برای همین هرگونه درمان، مصرف دارو یا حتی انجام حرکات فیزیوتراپی انگشت دست باید حتما تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. انجام خودسرانه برخی حرکات ورزشی نه تنها کمکی به بهبود مشکل نمی کند بلکه می تواند باعث وخیم شدن درد و شدت التهاب شود.

به عنوان مثال در موارد زیر انجام تمرینات و درمان های فیزیوتراپی به هیچ وجه توصیه نمی شود:

  • تروما شدید در انگشتان دست
  • عفونت در ناحیه انگشتان دست
  • التهاب شدید و مزمن مفاصل دست
  • وجود کیست‌های پیوندی در پوست
  • تشدید درد و تورم در انگشتان دست
  • شکستگی یا ترمیم ناقص استخوان‌ها در انگشتان دست
  • تشخیص وجود عارضه سیستمیک یا مشکلات متعدد در دست و ساختارهای مجاور
  • سابقه ضعف عضلانی یا ناتوانی تشخیص داده شده در انگشتان دست

پس برای تشخیص اینکه آسیب های انگشت شما نیاز به تمرینات فیزیوتراپی دارد یه نه، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

به طور کلی درد انگشتان دست یکی از مشکلات شایعی است که افراد را در سنین مختلف درگیر می کند. احساس درد در انگشتان باعث محدودیت حرکت مفصل و کاهش عملکرد کلی دست ها می شود. این مساله به تدریج در انجام امور روزمره شما اختلال ایجاد می کند.

عوامل متعددی از جمله ابتلا به بیماری ها و یا وارد شدن ضربه می تواند باعث آسیب دیدگی انگشتان دست شود. فیزیوتراپی انگشت دست با دستگاه‎های بروز فیزیوتراپی و همچنین فیزیوتراپی انگشت دست در خانه با انجام برخی تمرینات در کاهش درد و تسکین التهاب انگشتان دست موثر هستند. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که تمرینات مناسب باید توسط یک متخصص فیزیوتراپیست تعیین شود. زیرا انجام تمرینات اشتباه باعث بدتر شدن وضعیت انگشتان شما می شود.  مرکز فیزیوتراپی دایان با کادری از فیزوتراپیست های با تجربه آماده هرگونه راهنمایی و پاسخگویی به مشکلات شما عزیزان هستند.

3 2 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.