درمان گیاهی چسبندگی عصب دست

درمان چسبندگی عصب دست با استفاده از گیاهان- کلینیک فیزیوتراپی دایان
درمان چسبندگی عصب دست با استفاده از گیاهان- کلینیک فیزیوتراپی دایان
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

درمان گیاهی چسبندگی عصب دست می تواند در تسکین علائم و بهبود وضعیت بیمار موثر باشد. اما قبل از استفاده از درمان و حتی دارو گیاهی جسبندگی عصب دست بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. چرا که برخی از این درمان های گیاهی می توانند علائم عصب دست را شدیدتر و بدتر کنند. همه درمان گیاهی سندروم تونل کارپال برای افراد مختلف، نتایج یکسانی ندارند. بهتر است، مناسب ترین درمان گیاهی متناسب با وضعیت بدنی خود را بشناسید. برای همین سعی کرده ایم در این مقاله از دایان، مهمترین درمان گیاهی چسبندگی عصب دست را مورد بررسی قرار دهیم.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

سندرم تونل کارپال یا چسبندگی عصب دست به عنوان گیر افتادن عصب مدیان یا گیر افتادن عصب مچ معروف است. این وضعیت یکی از اعصاب اصلی در ناحیه مچ دست را تحت تاثیر قرار می دهد. اصلی ترین علت سندرم تونل کارپال، فشار اضافی روی عصب مدیان در داخل تونل کارپ است. این فشار اضافه می تواند ناشی از تورم (التهاب) محتویات داخل تونل باشد. هنگامی که این فشار منجر به علائم مرتبط با عصب می شود، به آن نوروپاتی فشاری گفته می شود.

علل و عوامل خطر ابتلا به چسبندگی عصب دست

چسبندگی عصب دست به علت های مختلقی اتفاق می افتد- کلینیک فیزیوتراپی دایان
ابتلا به چسبندگی عصب دست می تواند ناشی از بیماری های دیگر باشد

در اغلب موارد علت اصلی چسبندگی عصب دست قابل تشخیص نیست. اما برخی از علل احتمالی آن عبارتند از:

  • روماتیسم مفصلی
  • نقرس
  • آمیلوئیدوز
  • عفونت ها
  • آرتریت پسوریاتیک
  • خارهای استخوان آرتروز در استخوان های کارپال
  • تومورها
  • کیست های گانگلیونی
  • شکستگی یا دررفتگی مچ دست
  • حرکات تکراری در محل کار یا خانه

برخی از عوامل خطر می توانند احتمال ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهند. به عنوان مثال، زنان بیشتر از مردان در معرض آن هستند. احتمال ابتلا به آن با افزایش سن افزایش می یابد. چسبندگی عصب دست، در کودکان و نوجوانان نادر است و در افراد بالای 40 سال بیشتر دیده می شود. سندرم تونل کارپال در افراد چاق، دیابت، اعتیاد به الکل، فیبرومیالژیا و کم کاری تیروئید بیشتر شایع است.

در صورت ابتلا به والدین به این وضعیت، خطر ابتلا فرزندان به آن بیشتر می شود. علاوه بر این، در دوران بارداری، تغییرات هورمونی و احتباس مایعات می تواند منجر به تورم و فشار بر تونل کارپال شود. اما راهکارهای درمانی مختلفی از جراحی تا دارو گیاهی برای چسبندگی عصب دست وجود دارند. در برخی موارد پزشک ممکن است فیزیوتراپی دست و مچ دست را تجویز کند.

موارد مختلفی از درمان گیاهی تنگی کانال عصب مچ دست وجود دارند که می تواند اثرات مثبت و مزایای زیادی داشته باشند.

فواید استفاده از داروهای گیاهی برای چسبندگی عصب دست

خواص ضد التهابی

بسیاری از داروهای گیاهی دارای خواص ضد التهابی طبیعی هستند که می توانند به کاهش تورم و التهاب اطراف اعصاب آسیب دیده کمک کنند. استفاده از درمان گیاهی سندروم تونل کارپال می تواند درد را تسکین دهد و راحتی کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد.

تسکین درد

برخی از درمان گیاهی چسبندگی عصب دست خاصیت ضد درد دارند که ممکن است به کاهش درد مرتبط با چسبندگی عصبی کمک کند. این گیاهان با هدف قرار دادن گیرنده های درد، می توانند درد ناشی از چسبندگی عصب دست را بهبود ببخشند.

داروهای گیاهی در کاهش درد چسبندگی عصب دست موثر هستند- کلینیک فیزیوتراپی دایان
با استفاده از درمان های گیاهی می توان درد چسبندگی عصب دست را کاهش یا بهبود بخشید

تقویت گردش خون

برخی از داروهای گیاهی به عنوان تقویت کننده گردش خون شناخته می شوند. موارد زیادی از دارو گیاهی برای چسبندگی عصب دست می تواند به انتقال مواد مغذی ضروری و اکسیژن به ناحیه آسیب دیده کمک کند. بهبود گردن خون، روند درمانی را تقویت کرده و حتی می تواند از بازگشت علائم بیمار جلوگیری کند.

کاهش بافت اسکار

بررسی ها نشان می دهد که مصرف برخی گیاهان دارویی برای چسبندگی عصب دست دارای خواصی هستند که می توانند از تشکیل بافت اسکار بیش از حد بافت اسکار جلوگیری کنند. این وضعیت می تواند منجر به کاهش گیر افتادگی عصب و بهبود عملکرد عصبی شود.

آرامش عضلانی

داروهای گیاهی با خواص آرامش بخش ماهیچه ها ممکن است به کاهش تنش در اطراف اعصاب آسیب دیده کمک کند. آرامش عضلات در بهبود تحرک عصبی کمک می کنند و فشار روی اعصاب به دام افتاده را کاهش می دهند.

درمان های گیاهی از درد عضلات می کاهد- کلینیک فیزیوتراپی دایان
تاثیر داروهای گیاهی بر بهبود دردهای عضلانی ناشی از چسبندگی عصب دست

کاهش استرس و اضطراب

درد و ناراحتی مزمن ناشی از چسبندگی عصبی می تواند منجر به افزایش استرس و اضطراب شود. برخی از داروهای گیاهی دارای اثرات آرام بخش هستند که می تواند به مدیریت این پاسخ های احساسی کمک کند و در نتیجه به طور غیرمستقیم روند درمان بیماری را تسریع کنند

 حداقل عوارض جانبی

داروهای گیاهی در مقایسه با برخی از گزینه های دارویی، عوارض جانبی کمتری دارند. این می تواند به ویژه برای افرادی که به داروهای معمولی حساس هستند یا نمی خواهند آنها را مصرف کنند، مفید باشد.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر چه مصرف درمان گیاهی سندروم تونل کارپال می تواند با مزایای زیادی همراه باشند، اما باید تحت راهنمایی یک متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط استفاده شوند. چسبندگی های عصبی ممکن است با عوارض جدی مختلفی همراه باشند که به مصرف نادرست داروی گیاهی برای ترمیم عصب دست احتمال بروز عوارض بیشتر خواهد بود.

درمان چسبندگی عصب دست با داروهای گیاهی

چسبندگی عصب دست با داروهای گیاهی درمان می شود- کلینیک فیزیوتراپی دایان
داروهای گیاهی برای درمان چسبندگی عصب دست بسیار مفید هستند

گزینه های درمانی زیادی برای چسبندگی عصب دست وجود دارند. درمان های پزشکی از مصرف دارو تا فیزیوتراپی برای چسبندگی عصب دست تجویز می شوند. اما اکثر افراد دوست دارند برای درمان وضعیت و علائم چسبندگی عصب دست، داروهای گیاهی را امتحان کنند.

درمان گیاهی سندروم تونل کارپال، کم نیستند. برخی از افراد با تجربیات شخصی خود ادعا می کنند روش های درمانی خانگی آنها توانسته است وضعیت آنها را بهبود ببخشد. این درحالی است که اکثر درمان گیاهی تنگی کانال عصب مچ دست از نظر علمی اثبات و تایید نشده اند. اما با این حال از انواع درمان گیاهی سندروم تونل کارپال استفاده می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

درمان گیاهی سندرم تونل کارپال با استفاده از روغن خردل

روغن خردل منبع غنی از اسیدهای چرب تک غیراشباع است که خواص ضد التهابی بسیار شناخته شده ای دارد. علاوه بر این، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، آنتی اکسیدان های قوی و مواد معدنی ضروری برای سلامتی است. مصرف آن می تواند در محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی، تسکین سرماخوردگی و سرفه، و رفع مشکلات مو و پوست کاملا موثر باشد. ممکن است به کاهش سفتی مفاصل کمک کرده و درد مرتبط با آرتریت را تسکین دهند.

خواص ضد التهابی آن به سلنیوم آن مربوط می شود. سلنیوم در کاهش درد و تورم اثر بسیار زیادی دارد. بنابراین درد مفاصل را کاهش می دهد. این خاصیت ضد التهابی روغن خردل همچنین در فرمولاسیون دیکلوفناک، یک داروی ضد التهابی استفاده می شود. ماساژ منظم روغن خردل روی پوست ممکن است با افزایش بالقوه جریان خون و گردش خون در سراسر بدن به درمان درد مفاصل و آرتریت کمک کند.

حتی دارای طبع گرم است و اغلب به صورت موضعی در طول ماساژ برای گرم کردن بدن استفاده می‌شود.

زردچوبه

تاثیر استفاده از زردچوبه در ترمیم عصب دست- کلینیک فیزیوتراپی دایان
زردچوبه، گیاهی موثر در ترمیم عصب دست

گیاه زردچوبه، یک ادویه زرد رنگ پرمصرف با خواص دارویی بسیار زیاد است. به دلیل فواید بالقوه آن در درمان بیماری های مختلف، از جمله درمان گیاهی چسبندگی های عصبی در دست، مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب فعال موجود در زردچوبه، کورکومین، به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن شناخته شده است که ممکن است به اثرات آن در کاهش التهاب و ارتقاء التیام در مسائل مربوط به اعصاب کمک کند.

اثرات بالقوه زردچوبه بر چسبندگی عصبی در درجه اول از ماهیت ضد التهابی آن ناشی می شود. التهاب یکی از عوامل خطر در بروز چسبندگی عصبی است. خواص ضد التهابی کورکومین می تواند به کاهش تورم و التهاب اطراف اعصاب کمک کند و به طور بالقوه درد را کاهش داده و تحرک را بهبود بخشد.

علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی زردچوبه ممکن است به جلوگیری از آسیب بیشتر به بافت های عصبی و به روند کلی بهبودی بیمار کمک کند. در حالی که تحقیقات در مورد تأثیر مستقیم زردچوبه بر چسبندگی عصبی در حال انجام است، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالقوه آن آن را به یک گزینه طبیعی امیدوارکننده تبدیل می کند.

روغن کرچک

اسید ریسینولئیک یک اسید چرب درون روغن کرچک است که خواص درمانی بسیار مفیدی دارد. بررسی ها نشان داده که روغن کرچک در درمان چسبندگی عصب دست درد را تسکین و التهاب و تورم را کاهش می دهد، اعصاب را آرام می کند و باعث بهبود گردش خون و سیستم لنفاوی می شود. حتی مصرف آن می تواند به کاهش تورم اطراف اعصاب آسیب دیده و تسکین درد کمک کند.

از طرفی هم پوست خشک یا آسیب دیده اطراف چسبندگی های عصبی می تواند ناراحتی را تشدید کند. اما مصرف روغن کرچک به دلیل خواص مرطوب کنندگی آن می تواند به حفظ رطوبت پوست اطراف ناحیه آسیب دیده کمک کند.

درمان گیاهی چسبندگی عصب دست با روغن تخم کتان

روغن کرچک حاوی مقداری زیادی اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 است که روند درمان بیماری را تسریع می کند. اما قبل از مصرف آن مطمئن شوید که منطقه تمیز و خشک است. مقدار کمی روغن را به ناحیه آسیب دیده بمالید. با استفاده از حرکات دایره ای آن را به آرامی روی پوست ماساژ دهید.

از روغن بذر کتان برای درمان گیر افتادگی عصب به صورت موضعی استفاده می شود. روغن بذر کتان، غنی از اسیدهای چرب امگا 3، که به دلیل خواص ضد التهابی معروف است که می تواند تا حد زیادی التهاب را کاهش دهد. برای استفاده، مقدار کمی روغن بذر کتان را به آرامی روی مچ دست یا ناحیه دستی که تحت تاثیر گیر افتادن عصب قرار گرفته ماساژ دهید. این تمرین را می توان چندین بار در طول روز تکرار کنید.

 فلفل هندی

فلفل قرمز که به نام کاین نیز شناخته می شود، حاوی شش ترکیب تسکین دهنده درد و هفت ترکیب ضد التهابی است که می تواند در درمان چسبندگی عصب دست موثر باشد. برای استفاده از این دارو گیاهی عصب چسبندگی دست می توانید چند قاشق چایخوری پودر کاین را به یک چهارم فنجان پماد نرم کننده پوست اضافه کنید و آن را روی مچ دست خود بمالید.

استفاده از شیر و زنجبیل برای درمان چسبندگی عصب دست

ترکیب شیر و زنجبیل برای درمان سندرم تونل کارپال
از ترکیب های گیاهی برای درمان سندرم تونل کارپال استفاده می شود

ترکیب خواص شیر و زنجبیل به عنوان یکی از درمان گیاهی چسبندگی عصب دست می تواند مزایای زیادی برای مدیریت علائم سندرم تونل کارپال (CTS) داشته باشد. زنجبیل حاوی ترکیباتی با خواص ضد التهابی است. برای همین به کاهش تورم مچ دست و درد مرتبط با CTS کمک کند. از سوی دیگر، شیر می تواند مواد مغذی ضروری را برای سلامت کلی مفاصل فراهم کند.

برای استفاده از این دارو، زنجبیل تازه را رنده یا ریز خرد کرده و به یک فنجان شیر گرم اضافه کنید. مصرف روزانه این مخلوط می تواند اثر تسکین دهنده داشته باشد و به طور بالقوه التهاب و ناراحتی در ناحیه مچ دست را کاهش دهد.

استفاده از پوست درخت بید سفید

از پوست درخت توت سفید به عنوان یک داروی گیاهی چسبندگی عصب دست استفاده می‌شود. پوست درخت حاوی ترکیباتی مانند فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و اسیدهای فنولیک است. همه این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی و ضد درد هستند. این ترکیبات زیست فعال به کاهش التهاب و درد مرتبط با سندرم تونل کارپ کمک می کنند.

پوست درخت بید یا سایر گیاهان مربوط به خانواده بید (مانند سبزه زمستانه) برای تسکین درد ناشی از سندرم تونل کارپال عالی هستند. اما توجه داشته باشید که از آنجایی که این ترکیبات بسیار شبیه آسپرین هستند، هنگام استفاده از آنها باید احتیاط های مشابهی را رعایت کنید. اگر نمی توانید آسپرین مصرف کنید، از این گیاهان برای درمان تونل کارپال خودداری کنید.

علاوه بر آن، عصاره پوست درخت بید فواید متعددی برای انواع پوست دارد. از آنجایی که این یک لایه بردار ملایم و طبیعی با خاصیت ضد درد تسکین دهنده و آبرسانی است، می تواند در درمان چسبندگی عصب دست آسیب های بافتی موثر باشد.

استفاده از آلوئه ورا به منظور درمان سندرم تونل کارپال

از آلوئه ورا می تواند برای خواص تسکین دهنده و ضد التهابی آن در درمان چسبندگی عصب دست استفاده کرد. ژل آلوئه ورا که از برگ‌های آبدار گیاه آلوئه به دست می‌آید، حاوی ترکیباتی مانند پلی‌ساکاریدها و گلیکوپروتئین‌هایی است که به کاهش التهاب و تسکین درد معروف هستند. استفاده از ژل آلوئه ورا به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده مچ دست می تواند به کاهش ناراحتی، تورم و تحریک ناشی از سندرم تونل کارپ کمک کند. علاوه بر این، اثرات مرطوب کنندگی آلوئه ورا می تواند وضعیت پوست را بهبود بخشد و از خشکی یا تحریکی که ممکن است علائم را تشدید کند، جلوگیری می کند. برای همین در بیشتر مواقع از آلوئه ورا به عنوان یک دارو گیاهی چسبندگی عصب دست استفاده می شود.

استفاده از چای بابونه

چای بابونه در ترمیم عصب دست مورد استفاده قرار می گیرد
نوشیدن چای گیاهان مختلف یکی از راه های طبیعی ترمیم عصب دست است

چای بابونه به خاطر خواص آرامش بخش و آرام بخشش شناخته شده است. ترکیباتی در چای بابونه وجود دارد که می تواند به کاهش تورم و درد مرتبط با سندرم تونل کارپ کمک کند. برای کمک به تسکین علائم سندرم تونل کارپ، روزی سه تا چهار فنجان چای بابونه بنوشید.

استعمال روغن گالتریا

مصرف روغن گالتریا می تواند در تسکین التهاب و کاهش درد موثر باشد. رقیق شده روغن گالتریا برای چسبندگی عصب دست با روغن حامل مناسب، مانند روغن نارگیل یا جوجوبا ممکن است در تسکین علائم آن موثر باشند. برای همین آن را به آرامی روی مچ دست ماساژ دهید تا به کاهش ناراحتی مرتبط با شرایطی مانند سندرم تونل کارپ کمک کند. خواص معطر آن همچنین می تواند به آرامش و تسکین استرس کمک کند. با این حال، بهتر است قبل از مصرف ابتدا یک تست پچ انجام دهید تا هرگونه حساسیت یا آلرژی پوست را بررسی کنید.

بهبود سندرم تونل کارپال با استعمال روغن های گیاهی- کلینیک فیزیوتراپی دایان
ماساژ دست ها با روغن های گیاهی به درمان سندرم تونل کارپال کمک می کند

استعمال عصاره ی هسته ی انگور

عصاره هسته انگور مزایای سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله پروآنتوسیانیدین بوده که دارای خواص ضد التهابی و محافظت کننده عصبی است. این ترکیبات می تواند برای کاهش علائم مرتبط با چسبندگی عصب در دست، مانند درد و ناراحتی، مفید باشد. اما مصرف آن در افرادی که به هسته انگور آلرژی دارند می تواند باعث بروز عوارض بیشتری شود.

استفاده از برگ های کامفری

یکی دیگر از داروی گیاهی برای ترمیم عصب دست استفاده از برگ های کامفری که به تسکین درد کمک می کند. چون این برگ ها حاوی ترکیبات فعالی مانند آلانتوئین و رزمارینیک اسید هستند.با مخلوط سه قاشق غذاخوری پودر برگ کامفری با تقریباً دو فنجان اتانول (الکل) می توانید خمیر آن را درست کنید. اجازه دهید این مخلوط چند روز خیس بخورد. سپس محلول به دست آمده را روی دست آسیب دیده بمالید. حتی می‌توانید پودر کامفری خشک را با لوسیون بدن مخلوط کرده و برای تسکین درد و راحتی آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. از مصرف خوراکی برگ کامفری خودداری کنید، زیرا حاوی ترکیباتی است که می تواند برای کبد مضر باشد.

عصاره یا چای شیرین بیان برای درمان چسبندگی عصب دست

شیرین بیان با دارا بودن 300 ترکیب موثر ضدویروسی، خواص ضد التهابی فراوای دارد که مهمترین آن گلسیریزین است. شیرین بیان به عنوان یک داروی گیاهی برای ترمیم عصب دست می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. با این حال، مصرف بیش از حد از آن می تواند منجر به عوارضی بالقوه شدید شود.

ترمیم عصب دست با مصرف روزانه چای شیرین بیان- کلینیک فیزیوتراپی دایان
ترمیم و بازسازی عصب دست با چای شیرین بیان

استفاده از کندر

اسید بوسولیک، موجود در ترکیبات اصلی کندر، خاصیت ضدالتهابی دارد. برای همین به عنوان درمان گیاهی تنگی کانال عصب مچ دست مورد استفاده قرار می گیرد. دوز پیشنهادی شامل مصرف 300 میلی گرم از این گیاه دو بار در روز است. بیش از دوز تجویزی از آن استفاده نکنید.

مصرف گیاه پنجه ی گربه

بررسی ها نشان می دهد که مواد شیمیایی گیاهی منحصر به فرد در پنجه گربه می تواند مزایایی زیادی داشته باشد. شود. بیش از 30 ماده شیمیایی گیاهی شناسایی شده مانند فلاونوئیدها، فراکسیون های استرول، تانن ها، گلیکوزیدها، اسید اورسولیک، اپیکاتچین، اسید کوئینیک و استرهای کربوکسی آلکیل در این گیاه وجود دارند که می توانند التهاب و درد را کاهش دهد. حداقل دوز موثر عصاره پنجه گربه 100 میلی گرم در روز است.

مصرف گیاه گل راعی برای درمان سندرم تونل کارپال

گلبرگ های گل راعی سرشار از ترکیبات طبیعی به نام فلاونوئیدها هستند. این ترکیبات اثرات ضد التهابی، ضد ترومبوژنیک، ضد دیابت، ضد سرطان و محافظت کننده عصبی دارند. مصرف پماد آن به عنوان درمان گیاهی تنگی کانال عصب مچ دست توصیه می شود. پماد آن از دم کردن گل ها در روغن های حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل ساخته می شود. اثربخشی آن یک یا دوهفته بعد از مصرف مشخص می شود.

استفاده از تنباکوی کوه

استفاده از تنباکوی کوهی، برای درمان گیاهی سندروم تونل کارپال به خاصیت ضدالتهابی و کاهش تورم و درد آن مربوط می شود. می توانید از ژل یا پماد آن بر روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. برای استفاده از تنباکوی کوهی به عنوان داروی گیاهی برای ترمیم عصب دست بهتر است آن را به درستی روی مچ دست خود ماساژ دهید.

 استفاده از گیاه بشقابی

این گیاه دارای مواد شیمیایی به نام تری ترپنوئید است که به نظر می رسد در بهبود زخم ها موثر است و خواص آنتی اکسیدان ها قوی دارد. از طرفی هم، گردش خون را بهبود می بخشد.شما می توانید گیاه بشقابی را در بسیاری از کرم ها برای بهبود زخم پیدا کنید. چون بیشتر به صورت موضعی کاربرد دارد. اما مصرف آن برای کودکان زیر 18 سال توصیه نمی شود.

تاثیر مثبت استعمال پمادهای گیاهی بر درمان تنگی کانال عصب دست
مصرف مداوم و منظم پمادهای گیاهی در درمان تنگی کانال عصب دست مفید است

مصرف چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها به ویژه کاتچین بوده که دارای خواص ضد التهابی است. این آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش التهاب ناشی از تنگی کانال عصب مچ دست موثر باشد. مصرف گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی شما ممکن است برای مدیریت ناراحتی یا التهاب مربوط به شرایط مچ دست، مانند سندرم تونل کارپ مفید باشد. شما می توانید چای سبز را به عنوان نوشیدنی، چه گرم و چه سرد، چندین بار در طول روز میل کنید. اما با این حال جایگزین مناسبی برای درمان تنگی کانال عصب مچ دست نیست.

بهبود چسبندگی عصب دست با نوشیدن چای سبز- کلینیک فیزیوتراپی دایان
یکی از فواید مصرف چای سبز درمان چسبندگی عصب دست است

استعمال گیاه بابونه گاوی برای درمان سندرم تونل کارپال

بابونه گاوی، به‌ویژه لاکتون‌های سسکوی‌ترپن آن (عمدتاً پارتنولید، که ۸۵ درصد از لاکتون‌های سسکوی‌ترپن را تشکیل می‌دهد)، دارای خواصی است که به کاهش التهاب کمک می‌کند. پزشکان یونان باستان از این گیاه برای التهاب های شدید و سوختگی های دردناک استفاده می کردند. بررسی ها نشان داده بابونه گاوی می تواند التهاب مفاصل را در موش های مبتلا به آرتریت کاهش دهد.

مصرف گیاه شاه بلوط هندی

اسسین Aescin موجود در شاه بلوط هندی خواص ضد التهابی دارد که التهاب مچ دست را کاهش می دهد. یکی دیگر از ویژگی های خاص شاه بلوط هندی خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. عصاره دانه شاه بلوط هندی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند به از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کند. تعداد زیاد رادیکال های آزاد می تواند منجر به التهاب و آسیب سلولی شود.

مصرف گیاه بومادران

مصرف بومادران با خاصیت ضدالتهابی که دارد به عنوان یکی دیگر از داروی گیاهی برای ترمیم عصب دست شناخته می شود. کافی است آب داغ را در یک فنجان بریزید و کمی برگ بومادران به آن اضافه کنید. روی آن را به مدت یکی دو دقیقه بپوشانید. سپس دم کرده آن را برای تسکین درد خود بنوشید. اما مصرف آن در بارداری اصلا توصیه نمی شود.

استعمال گیاه کوله خاس

خاصیت دارویی گیاه کوله خاس برای درمان گیاهی چسبندگی عصب دست به بهبود جریان و گردش خون مربوط می شود. از این رو با کاهش التهاب می تواند درد ناشی از آن را کاهش دهد. مصرف آن به صورت موضعی توصیه می شود.

درمان گیاهی چسبندگی عصب دست با رزماری

رزماری در درمان تنگی کانال عصب دست بسیار پرکاربرد است- کلینیک فیزیوتراپی دایان
از گیاه رزماری برای درمان تنگی کانال عصب دست استفاده می شود

سطوح بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی رزماری به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در ناحیه زخم کمک می کند. برای درمان درد ناشی از چسبندگی عصب دست می توانید 2 قطره روغن رزماری را با 2 قطره روغن نعناع فلفلی و روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس آن را به تدریج در محل آسیب دیده بمالید.

استفاده از نمک اپسوم

نمک اپسوم برای شل کردن عضلات و تسکین درد در شانه، گردن، پشت و جمجمه کاربرد زیادی دارد. از طرفی هم، منیزیم موجود در نمک اپسوم ممکن است به رفع درد و التهاب در بدن کمک کند. برای همین ماساژ مچ دست با نمک اسپوم می تواند تنش در عضلات مچ دست را کاهش دهد.

تاثیر فیزیوتراپی برای چسبندگی عصب دست

فیزیوتراپی مچ دست نقش مهمی در مدیریت علائم و درد ناشی از چسبندگی عصب دست دارد. حتی یک گزینه غیر تهاجمی و بدون دارو است که بر کاهش علائم و بهبود عملکرد دست و مچ تمرکز دارد. فیزیوتراپی در منزل می تواند برای اکثر مبتلایان به این وضعیت موثر باشد. همچنین فیزیوتراپی برای چسبندگی عصب دست روند بهبود طبیعی بدن را تشویق می کند که منجر به مزایای طولانی مدت می شود. بر اساس مطالعه ای که در کتابخانه ملی پزشکی منتشر شده است، افراد مبتلا به CTS که تحت فیزیوتراپی قرار گرفتند، تسکین علائم و بهبود عملکردی قابل توجهی را تجربه کردند.

فیزیوتراپی شامل یک سری تمرینات کششی و تقویتی، درمان دستی، تمرینات سر خوردن عصب و توصیه های ارگونومیک است. هدف از این تکنیک ها در مرکز فیزیوتراپی دایان کاهش علائم، بهبود عملکرد عصبی و بازگرداندن دامنه طبیعی حرکات دست و مچ است.

فیزیوتراپی نه تنها به درمان CTS کمک می کند، بلکه از عوارض بعدی نیز جلوگیری می کند. از طریق آموزش و تمرینات درمانی، مکانیک بهتر بدن، وضعیت بدنی را ارتقا و فشار روی عصب میانی را کاهش می دهد. این رویکرد پیشگیرانه در نهایت خطر عود علائم یا ایجاد شرایط مزمن را کاهش خواهد داد.

چسبندگی عصب دست با فیزیوتراپی نیز درمان می شود- کلینیک دایان
درمان چسبندگی عصب دست با فیزیوتراپی

اقدامات ضروری همراه با درمان گیاهی چسبندگی عصب دست

اگر چه درمان گیاهی چسبندگی دست می توانند در اکثر مواقع موثر باشند، اما بدون شک استفاده از آنها به تنهایی تاثیر زیادی در طولانی مدت ندارند. از طرفی هم، برخی از دارو گیاهی چسبندگی عصب دست، از نظر علمی تایید نشده اند. برای همین بهتر است در کنار مصرف داروهای گیاهی برخی مراقبت های خود درمان دیگر را هم انجام دهید. مهمترین اقدامات ضروری همراه با درمان چسبندگی عصب دست عبارتند از:

  • ورزش روزانه و منظم به خصوص در ناحیه مچ دست مانند کشیدن دست ها و نرمش آنها در طول فعالیت های روزمره
  • استراحت کافی در حین فعالیتهای نیازمند حرکات دست
  • استفاده از مصرف مواد مغذی و رژیم غذایی مناسب
  • نگهداشتن و بلند کردن صحیح وسایل با دست برای کاهش فشار بر روی مچ دست
  • استفاده از مچ بند مخصوص در اوایل ابتلا به بیماری
  • قرارگیری موقعیت مناسب دست در زمان خواب
  • استفاده مناسب از وسایل ارتعاشی مانند دریل، جارو برقی و …
  • ترک سیگار: استعمال دود و دخانیات می تواند التهاب در بدن را افزایش دهد و گردن خون را مختل کند. پس برای کاهش خطر ابتلا به چسبندگی عصب دست، دخانیات استعمال نکنید.
  • کاهش و حفظ وزن مناسب: افزایش وزن می تواند منجر به فشار بیشتر بر روی قسمت های متخلف دست در هنگام کار کردن شود. مواظب تناسب وزن خود باشید.

هر یک از این اقدامات خودمراقبتی می توانند خطر ابتلا به سندروم تونل کارپال را تا حدود زیادی کاهش دهند.

در حین درمان چسبندگی عصب دست باید از فعالیت های خاصی خودداری کنید- کلینیک فیزیوتراپی دایان
درمان چسبندگی عصب دست با مراقبت های خاصی همراه است

سخن آخر درباره ی تاثیر درمان گیاهی برای چسبندگی عصب دست

درمان گیاهی سندروم تونل کارپال در افراد مختلف می تواند نتایج متفاوتی داشته باشد. اما پزشکان توصیه می کنند این گزینه های درمانی باید در کنار سایر روش های پزشکی برای چسبندگی عصب دست استفاده شود. درمان های پزشکی مانند فیزیوتراپی مچ دست می تواند تاثیر بیشتری در تسکین علائم شما داشته باشند. به شرطی که بتوانید تکنیک های فیزیوتراپی مچ دست در منزل را به درستی انجام دهید. برای همین بهتر است موثرترین تکنیک و روش فیزیوتراپی مچ دست را از مراکز فیزیوتراپی معتبر مانند دایان یاد بگیرید تا خیالتان بابت روند درمانی و بهبود کلی خودتان راحت باشد.

سوالات متداول درمورد درمان گیاهی سندرم تونل کارپال

درمان گیاهی سندروم تونل کارپال تا چه حدی موثر است؟

اکثر گزینه های گیاهی برای این وضعیت در طولانی مدت نمی توانند علام را تسکین دهند. بهتر است از این روش های درمانی در کنار سایر گزینه ها مانند فیزیوتراپی استفاده کنید.

درمان گیاهی تنگی کانال عصب مچ دست برای همه افراد موثر هستند؟

خیر! حتی برخی از این گزینه های درمانی برای افرادی که حساسیت های پوستی و آلرژی دارند ممکن است خطرناک باشند.

درمان گیاهی چسبندگی عصب دست باید طبق تجویز پزشک انجام شود؟

بررسی مصرف داروهای گیاهی از نظر تداخل دارویی و عوارض احتمالی به مشورت با پزشک نیاز دارد.

2.3 12 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
شرف
شرف
3 ماه قبل

من چند چسپ اندکی عصب دارم نمیدونم چی کار کنم خوب بشم

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.