سوزن خشک چیست به همراه فواید و عوارض

سوزن خشک
سوزن خشک

سوزن خشک چیست؟ سوزن خشک (dry needling) یا درای نیدلینگ شکل غربی “طب سوزنی” است و این نوع روش درمان دارای نام های مختلفی است. درمان با طب سوزنی بر اساس طب سنتی چینی انجام می گیرد.

شکل مدرن از این طب یعنی سوزن خشک بر اساس مطالعات علمی نوروآناتومی پیشرفته و تحقیقات گسترده بر روی سیستم اعصاب و سیستم اسکلتی –عضلانی  در غرب ایجاد شده است.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

سوزن خشک یا درای نیدلینگ در فیزیوتراپی شامل استفاده از یک سوزن به عنوان یک عامل فیزیکی به منظور ایجاد تحریک مکانیکی با هدف غیر فعال کردن نقاط ماشه‌ای می‌باشد.

برای درمان دردهای اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود که باعث کاهش درد، افزایش دامنه حرکتی و بهبود کیفیت زندگی می‌شود سوزن خشک در فیزیوتراپی برای ناحیه‌ای از عضله استفاده می‌شود که دچار اختلال حرکتی [1] (مثل نقاط ماشه ای) شده ‌باشد.

این پروسه درمانی تلاش می‌کند که تنشن عضله را کاهش داده، عملکرد نرمال عضله را بازگرداند و درد را از بین ببرد

سوزن خشک چیست و چه فوایدی دارد؟

هدف و فلسفه ای که پشت روش درمانی سوزن خشک وجود دارد، بر اساس تئوری های باستانی و یا اصول طب سنتی چینی نیست.

به کارگیری روش مدرن سوزن خشک (dry needling) توسط متخصص طب سوزنی بر اساس مطالعات نوروآناتومی غربی و تحقیقات علمی مدرن بر روی سیستم عصبی و سیستم اسکلتی-عضلانی می باشد.

به هر حال، در هر دو روش طب سوزنی و سوزن خشک (dry needling) از وسیله یکسانی استفاده می شود؛ یک سوزن جامد باریک.


بیشتر بخوانید : تفاوت طب سوزن و سوزن خشک در چیست؟


تسکین درد با سوزن خشک

تسکین درد با سوزن خشک
تسکین درد با سوزن خشک

۱- فرو کردن سوزن خشک در نقاط ماشه ای عضلات با ایجاد اختلال در موتورهای عضله، موجب شل شدن آن ها می شود.

۲- با ایجاد برش های خیلی کوچک توسط فرو کردن سوزن در اندام، در بافتی که دچار اختلال و درد است، یک پاسخ درمانی محلی ایجاد می شود که در نتیجه از طریق روند بهبودی طبیعی، عملکرد طبیعی خود را به دست می اورد.

۳- استفاده از سوزن خشک (dry needling) موجب تحریک مسیرهای عصبی می شود، که با ایجاد اختلال در رسیدن پیام های درد به سیستم عصبی مرکزی، موجب توقف درد می شود.

فرآیند کنترل درد به صورت زیر است:

  •  سرکوب اپیوئیدها در سطح نخاع.
  •  نظریه ی کنترل دروازه ی درد.
  • فعال سازی نوروترانسمیترها در سیستم عصبی مرکزی، که در یک سیستم مهار کننده ی درد شرکت می کنند و این پاسخ  توروترانسمیترها به کاهش درد در سایر نواحی بدن کمک می کند.

۴- Dry needling (سوزن خشک)، از طریق آزاد سازی برادی کینین، ماده ی P، و سایر پروتئین ها و نوروترانسمیترهای بدن،  یک پاسخ شیمیایی محلی ایجاد می کند که موجب مسدود شدن مسیر انتقال پیام های درد می شود.

tick-box

موارد کاربرد سوزن خشک

فیلم آموزشی سوزن خشک

راه و روش درمان چه بیماری هایی می باشد؟

استفاده از روش dry needling (سوزن خشک) به همراه سایر روش های فیزیوتراپی نشان داده است که می تواند به درمان عوارض زیر کمک کند:

  1. تاندونیت حاد و مزمن
  2. آسیب های ناشی از کارکشیدن بیش از حد از عضله در ورزش
  3. درد پس از عمل جراحی
  4. جراحات ناشی از تصادفات رانندگی و آسیب های شغلی
  5. درد مزمن
  6. سردرد
  7. کمر درد ( طب سوزنی کمر )
  8. دیسک گردن
  9. طبی

آیا این روش دردناک است؟

اغلب افراد فرو رفتن سوزن ها را احساس نمی کنند. کشش موضعی در محل باعث ایجاد پاسخ بسیار کوتاه (کمتر از ۱ ثانیه) درد می شود. برخی افراد می گویند که درد آن مانند شوک لحظه ای الکتریکی بسیار ناچیز است.

برخی دیگر دردی مانند گرفتگی عضله احساس می کنند.

پاسخ درمانی ایجاد شده، با پاسخ کششی موضعی همراه است که واکنشی مطلوب است.

عوارض جانبی

اغلب افراد پس از انجام این روش دچار درد می شوند. این درد یه صورت درد عضلانی در ناحیه ی تحت درمان توصیف می شود. معمولا درد ایجاد شده، بین چند ساعت تا دو روز برطرف می شود.

cancel

موارد منع کاربرد سوزن خشک

  • کودکان زیر ۱۲ سال
  • افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند.
  • وجود عفونت‌های موضعی یا سیستمیک
  • زنانی که در دوران بارداری قرار دارند.
  • ابتلا به بیماری‌های عروقی مانند وریدهای واریسی‌
  • مبتلایان به دیابت
  • افرادی که فشار خون بالا، پایین یا کنترل نشده دارند

اقدامات بعد از سوزن خشک

توصیه های ما در این مورد بسته به میزان دردی که شما دارید، و پاسخ فردی شما به این درمان، متفاوت است.

این توصیه ها می تواند شامل استفاده از کمپرس گرم یا یخ در محل، استفاده از دستگاه تنس، کشش ملایم محل و تغییر فعالیت های روزانه باشد.

مدت زمان درمان

معمولا برای ایجاد واکنش مثبت، به چندین جلسه مراجعه نیاز است. 

سعی ما بر این است که بدون استفاده از هیچ گونه دارویی، تغییرات بیوشیمیایی و مکانیکی ایجاد کنیم.

به همین دلیل، به دنبال آن هستیم که به آستانه ی خاصی دست یابیم که پس از آن چرخه ی درد دچار اختلال می شود.

انجام کلیه خدمات سوزن خشک و طب سوزنی در کلینیک فیزیوتراپی دایان در شمال و شمال شرق تهران برای دریافت نوبت و یا ارائه خدمات فیزیوتراپی در منزل با ما تماس بگیرید.

چگونه سوزن خشک می تواند به شما کمک کند

درای نیدلینگ یا سوزن خشک چگونه کمک میکند
درای نیدلینگ یا سوزن خشک چگونه کمک میکند

بررسی نمونه درمانی

 یک زن ۳۵ ساله در ناحیه  بالای ماهییچه های ذوزنقه ای، گردن و کمرخود درد و تنش عضلانی دارد.

به گفته خود او نشستن طولانی مدت و برای ۸ ساعت موجب درد او و سستی عضلات کمر او شده است. 

هر چند وقت یک بار او در ناحیه پشت سر، اطراف گیجگاه و دور چشم های خود احساس درد می کند.

زمانی که  سرش شلوغ است و در محل کار دچار استرس می شود،  خیلی سریع عصبی می شود.

او همچنین می‌گوید که حالات روحی او قبل از عادت ماهیانه اش به شدت متغیر می شود، سینه هایش حساس می شوند و در آنها احساس گرفتگی دردناکی می کند.

اخیرا او اشتهای خود را از دست داده است یا اشتهای کمی دارد و حدود ساعت ۴ بعد از ظهر احساس خستگی زیادی می کند.

همین حالا که او بر روی صندلی نشسته است و وضعیت خود را برای ما توضیح می دهد خمیازه های زیادی می کشد.

چگونه طب سوزنی و سوزن خشک می‌توانند به این مشکل کمک کند؟

طب سوزنی و سوزن خشک

 این خانم به خاطر درد و تنش عضلانی به کلینیک آمده است.

طب سوزنی که بر اساس تئوریهای طب سنتی چین است (TCM)، نه تنها چاره ای برای این مشکل دارد، بلکه سلامت کل بدن را در نظر می‌گیرد و به دنبال دلایل اصلی علائم مشکلات فرد می گردد، علائمی که ممکن است همیشه مانند درد و گرفتگی  فیزیکی نباشند.

ریشه اصلی مشکل چیست؟

در اینجا دلیل اصلی استرس است.

طبق تئوری های TCM  تنش های احساسی مانند استرس مانع از گردش آزادانه چی ( انرژی) و جریان خون می شود و جریان نداشتن خون و انرژی در بدن موجب عدم تعادل در بدن می شود و این مشکلات می توانند با علائمی مانند سردرد، گرفتگی عضلانی و علائم PMS  ظاهر شوند.

علاوه بر اینها،  این انرژی های انباشته شده می‌توانند منجر به فوران خشم و سنگین شدن حال شما ( و در نتیجه خمیازه کشیدن) شود.

درمان با سوزن خشک در این مورد چه نقشی میتواند در بازتوانی داشته باشد؟

 با وارد کردن سوزن ها، بدن تحریک می شود تا خود را ترمیم کند. سوزن ها مانند پلیس ترافیک عمل می کنند و ترافیک ( مانند انرژی و خون ساکن) را طوری هدایت می‌کنند که آزادانه حرکت کند.

این افزایش جریان خون به بدن این امکان را می دهد که خود را ترمیم کند و در نتیجه علائم کاهش پیدا می‌کنند یا از بین می روند.

می توان دیگر روش های TCM مانند کاپینگ درمانی (cupping) و ماساژ توی نا (Tui Na Massage)  را  همراه با  طب سوزنی انجام داد تا نتایج بهتری از درمان حاصل شود.

کاپینگ به شل شدن ماهیچه های سفت شده کمک می کند  و ماهیچه های فاسیا  کمک می کند تا خون و انرژی به راحتی جریان پیدا کنند.

اگر نمی خواهید از طب سوزنی استفاده کنید، می توانید با در نظر گرفتن مواردی و یا انجام کارهایی در خانه  استرس خود را کنترل کنید و از بروز علائمی که در بالا ذکر شد جلوگیری کنید.

  • به وضعیت بدنی خود توجه کنید تا استرسی که به رباط ها و ماهیچه های تان وارد می شود را کمتر کنید.
  • با خانواده یا دوستان تان صحبت کنید یا با آنها به بیرون بروید تا استرستان کمتر شود.
  • مدیتیشن راهی برای آزاد سازی انرژی انباشته شده است. اپلیکیشن هایی مانند mindfulness و headspace می توانند شما را در انجام مدیتیشن های روزانه راهنمایی کنند.
  • ورزش کردن می‌تواند گردش جریان خون و انرژی را افزایش دهد. ۳۰ دقیقه راه رفتن یا آرام دویدن در محیط آزاد یا تهیه یک برنامه به همراه فیزیوتراپیست یا مربی ورزشی تان می تواند به روند بهبودی شما کمک کند.

نکاتی که باید در مورد درمان با سوزن خشک بدانید

کایلی اسکات، متخصص فیزیوتراپی در مجموعه سلامت آنر آریزونا در اسکاتسدیل، توضیح می‌ دهد که درمان با سوزن خشک درد و التهاب را کاهش داده و باعث بهبودی بدن می شود.

1. آیا سوزن خشک به کاهش درد و ناراحتی کمک میکند؟

اگر با سوزن های نازک و استریل که درد زیادی ندارند مشکلی ندارید شاید در صورت توصیه متخصص فیزیوتراپی این روش درمانی را در نظر بگیرید.

یک متخصص آموزش دیده از سوزن هایی نازک برای رفع خشکی عضلات، کاهش تاندونیت و التهاب و همچنین سرعت بخشیدن به روند بهبودی استفاده می‌ کند.

علی حیدریان می گوید: من برای درمان حدود 30 درصد از بیمارانم از این روش استفاده می کنم. در طول سه سال گذشته از درمان با سوزن خشک به همراه تکنیک‌ های دستی و ورزش استفاده کرده و موفقیت چشمگیری داشته ام.

2. آیا سوزن خشک به خشکی مزمن عضلات کمک می کند؟

این روش یک نقطه ماشه ای در عضله اسکلتی را تحریک می کند. این نقاط گاهی گره نامیده شده و منجر به گسترش درد به بخش های اطراف عضله‌ می ‌شوند.

نقطه ماشه ای که سندرم درد میوفاشیال نیز نامیده می شود یک نوار محکم از عضله اسکلتی در داخل گروهی از عضلات بزرگتر و حساس به لمس است و باعث بروز درد در نواحی مختلف بدن می شود.

درمانگر به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع از سوزن خشک برای آزاد کردن نقاط ماشه ای، تسکین درد و بهبود حرکت استفاده می کند.

سوزن خشک تنش عضلانی و درد را کاهش می دهد. پس از برخورد سوزن با نقطه ماشه ای یک انقباض رخ می دهد که نشانه کارآمد بودن درمان است.

3. نقاط ماشه ای اغلب در کدام قسمت بدن هستند؟

نقاط ماشه ای روی گردن، کمر و بازوها دیده شده و در دوندگان نیز اغلب روی پاها به وجود می آیند. هرچند شرایط زیادی از جمله موارد زیر وجود دارد که با کمک سوزن خشک بهبود می یابند:

  • درد شانه
  • سردرد.
  • زانو درد
  • تاندونیت آشیل
  • سیاتیک
  • فاشیای کف پا
  • درد عضلات لگن و گلوتئال

4. آیا درمان با سوزن خشک سرعت بهبودی را افزایش می دهد؟

این تکنیک غیر از آزاد کردن نقاط ماشه ای برای درمان مشکلات عضلانی مانند آسیب روتاتور کاف نیز مفید است. سوزن یک زخم کوچک در بافت ایجاد کرده و با افزایش جریان خون منجر به بهبودی ناحیه مورد نظر می شود.

5. آیا سوزن خشک با طب سوزنی متفاوت است؟

این دو روش کاملا متفاوت هستند. درمان با سوزن خشک مبتنی بر طب غربی و طب سوزنی مبتنی بر طب چینی است و بر تعادل جریان انرژی در بدن تمرکز دارد.

6. آیا در این روش از هیچ مایعی استفاده نمی شود؟

خود سوزن باعث آزاد شدن نقطه ماشه ای شده و هیچ محلولی به عضله تزریق نمی شود.

برای آگاهی از نحوه کارکرد و اینکه آیا روش طب سوزنی و یا سوزن خشک می تواند به مشکل شما کمک کند یا نه از متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان مشاوره بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

فیزیوتراپی شریعتی

5 1 امتیازدهی
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

12 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
Mina
Mina
5 سال قبل

بسيار روش دردناكي هست

soror
soror
4 سال قبل

سلام همسر من بعد از چهار جلسه فیزیوتراپی هیچ بهبودی پیدا نکرد اما با چهار جلسه سوزن خشک بر روی بازوی دستش شکر خدا خیلی بهتره

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  soror
4 سال قبل

سلام
سوزن خشک نیز جزئی از درمان فیزیوتراپی می باشد . که برای برخی مشکلات استفاده می شود.

الی
الی
4 سال قبل

سلام
درای نیدلینگ و لیزر پرتوان در درمان پارگی روتاتوگاف موثر است؟
درد بعد از دراینیدلینگ کمر تا چه زمانی طبیعی است؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  الی
4 سال قبل

با سلام
لیزر پرتوان بعداز پارگی های نسبی عضلات روتاتور کاف بسیار موثر می باشد. درای نیدلینگ نیز در صورتی که اسپاسم و گارد عضلانی خاصی به وجود آمده باشد تاحدودی می تواند کمک کننده باشد.
درد پس از از سوزن خشک کمر نیز بسته به تعداد و قطر سوزن و محل آن بین 2روز تا چند هفته باقی می ماند.

الی
الی
4 سال قبل

با سلام و سپاس از پاسخگویی شما پزشک محترم
پارگی ناکامل روتاتوکاف شانه و آسیب لبروم با دامنه حرکتی نسبتا مناسب و درد قابل تحمل نیاز به مداومت و انجام فیزیوتراپی. منوال. لیزر پرتوان و…. دارد یا حدود ۲۰ جلسه کافیست
درای نیدلینگ با تعداد ۱۲ سوزن در ناحیه کتف باید باعث بهبود آنی درد تریگرپوینت شود یا زمانبر است؟

الی
الی
4 سال قبل

با سلام و سپاس از پاسخگویی شما پزشک محترم
مداومت و انجام فیزیوتراپی. منوال. لیزر پرتوان و…. در درمان پارگی ناکامل و کمتر از ۳ سانت روتاتوکاف نیازدارد یا حدود ۲۰ جلسه کافیست
درای نیدلینگ با تعداد ۱۲ سوزن در ناحیه کتف باید باعث بهبود آنی درد تریگرپوینت شود یا زمانبر است؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  الی
4 سال قبل

سلام دوست عزیز
باتوجه به شدت و نوع آسیب و میزان بهبودی پس ازبیست جلسه فیزیوتراپی مشخص می شود که نیاز به جلسات بیشتر می باشد یا خیر. اگر پس از 20جلسه فیزیوتراپی بهبودی بالای 60تا70 درصد بود می بایست به فیزیوتراپی ادامه داد در غیر اینصورت بهتر است به پزشک جراح شانه مراجعه کنید.
گاهی درد تریگرپوینت نیز پس از نیدلینگ حدود 2تا3 روز ادامه میابد و حتی گاهی ممکن است در چند روزاول منجر به افزایش درد نیز بشود و سپس روند کاهش دردشروع می شود.

پروانه
پروانه
3 سال قبل

سلام من این تکنیک روی بازوم انجام دادم اولا درد داشت و بازوم بی حس شده بود و شب که شد در تمام قسمتهای بازوم رکهای قرمز ترسناک بصورت مارپیچ پراکنده شده بود طوری که ترسیدم و فکر کردم ابن شاید خطرناک باشه می خواستم ببینم تا حالا همچین موردی مشاهده شد؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  پروانه
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
گاهی پس از انجام سوزن خشک مقداری کبودی و درد به وجود می اید که طبیعی می باشد و مشکلی ایجاد نمی کند. اگر تمامی رگ ها بصورت غیرطبیعی متورم و سیاه شده باشند باید با پزشک خود مشورت بفرمایید.

مهدي
مهدي
3 سال قبل

سلام
بعضي از منخصصين در زمينه نيدلينگ مي گن اين روش براي يك دوره كافي هستش و بعد از ديگه اون قسمت اسيب ديده به اين روش جواب نميده و اگر هم از اين روش زياد استفاده بشه محل اسيب به اين روش معتاد ميشه
از قسمت آرنج تا انگشت حلقه دست راستم در اثر تمرين ساز مدت هاس دچار گرفتگي و محدوديت حركتي ست
بعد از يك دوره نيدلينگ تمام درد ها از بين رفت ولي محدوديت حركتي هنوز همراهم بود
ولي بعد از چند ماه باز درد به دستم برگشته
ايا نياز به مراجعه بيشتر هست،؟؟؟
با سپاس

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  مهدي
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
با توجه به توضیحات شما احتمال مشکل تنیس البو بالا می باشد
که انجام درای نیدلینگ فقط یه نقش کوچک در حد ۲۰ درصد در درمان ناحیه دارد. برای درمان کامل بهتر است به فیزیوتراپی مراجعه کنید و مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرید.