درمان طب سوزنی + 6 اهمیت درمانی آن

درمان طب سوزنی
درمان طب سوزنی

طب سوزنی یک روش سنتی چینی است که برای تسکین برخی شرایط و علائم مانند درد استفاده می شود. متخصص طب سوزنی سوزن های استیل بسیار نازک را در چند نقطه وارد پوست بیمار می کند.

سوزن‌ ها انرژی بدن را متعادل کرده و به بدن کمک می کنند برای مبارزه با بیماری ها یا شرایط خاص مواد شیمیایی طبیعی ترشح کند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی روشی درمانی است که نقاط خاصی از بدن با وارد کردن سوزن های استیل بسیار نازک در پوست، تحریک شده و بیماری ها یا علائمی مانند درد از بین برده می شوند.

این روش برگرفته از طب سنتی چینی بوده و مطالعات علمی، اثربخشی آن را برای درمان برخی مشکلات تأیید کرده است.

کاربرد طب سوزنی

طب سوزنی بسیاری از مشکلات پزشکی را رفع کرده و معمولا برای تسکین دردهای مزمن (طولانی مدت) از جمله موارد زیر استفاده می شود:

سایر شرایطی که به کمک طب سوزنی بهبود می یابند عبارتند از:

  • سرطان و عوارض جانبی درمان های سرطان
  • درد صورت و سایر ناراحتی های عصبی
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • ناباروری
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • یائسگی و گرگرفتگی
  • ناراحتی های دوران بارداری
  • اختلال آسیب مکرر و سندرم استفاده بیش از حد
فواید طب سوزنی

انواع طب سوزنی

متخصصان طب سوزنی‌ که از اصول سنتی یا باستانی چین پیروی می‌ کنند منحصرا بر هدایت جریان چی یا انرژی بدن تمرکز دارند.

سایر پزشکان از طب غربی پیروی کرده و از سوزن ها برای تحریک سیستم های بدن استفاده می کنند. بسیاری از متخصصان طب سوزنی ترکیبی از هر دو روش را مورد استفاده قرار می دهند.

یکی دیگر از انواع طب سوزنی، به درمان درد میوفاشیال یا وضعیت رایجی که عضلات و بافت های همبند را درگیر می کند کمک خواهد کرد.

زمانی که ماهیچه ها تحت فشار یا آسیب قرار می گیرند اغلب باعث به وجود آمدن نقاط ماشه ای یا گره های سفت و دردناک می شوند.

نقطه ماشه ای در یک عضله منجر به بروز درد در ناحیه دیگری از بدن خواهد شد.

متخصصان طب سوزنی با تحریک نقاط خاصی از بدن و هدف قرار دادن نقاط ماشه ای به کاهش درد میوفاشیال کمک می کنند.


بیشتر بخوانید : نقاط ماشه ای و راهکارهای درمانی با سوزن خشک


طب سوزنی به چه صورت عمل می کند؟

در طب چینی انرژی ای که در بدن جریان دارد چی نامیده می شود. پزشکان چینی معتقدند اختلال در جریان چی باعث عدم تعادل انرژی بدن و در نتیجه منجر به بیماری می شود.

هدف از انجام طب سوزنی ایجاد تعادل در انرژی چی با قرار دادن سوزن در برخی نقاط خاص در سراسر بدن است.

در بدن و در امتداد 14 مریدین اصلی که به آن ها کانال های حامل انرژی نیز گفته می شود، صدها نقطه برای قرار گرفتن سوزن های طب سوزنی نیز وجود دارد.

سوزن ها سیستم های موجود در بدن را برای رسیدن به اهداف زیر تحریک می کنند:

  • واکنش نشان دادن به یک بیماری یا علائمی خاص
  • ایجاد مجدد تعادل در بدن
  • آزاد کردن مواد شیمیایی طبیعی مانند اندورفین، مسکن های طبیعی و انتقال دهنده های عصبی یا مواد شیمیایی که تکانه های عصبی را کنترل می کنند.
نقاط طب سوزنی

در طول درمان طب سوزنی چه اتفاقی می افتد؟

متخصص طب سوزنی در اولین قرار ملاقات با شما در مورد وضعیت تان صحبت کرده و نقاطی از بدن که به طب سوزنی واکنش نشان می دهند را بررسی خواهد کرد.

سپس متخصص سوزن هایی استریل و یکبار مصرف که به نازکی موی انسان هستند را وارد نقاط خاصی از بدن می کند.

سوزن های یک تا چند اینچی در اعماق مختلف وارد پوست شده و برای مدت زمان حدود 20 دقیقه در محل باقی می مانند.


بیشتر بخوانید : طب سوزنی پس از سکته مغزی


در طول درمان طب سوزنی چه حسی خواهید داشت؟

احتمالا در محل وارد شدن سوزن کمی احساس سوزش خواهید داشت که کمتر از دردی است که هنگام دریافت واکسن یا خون دادن تجربه می کنید. سوزن های طب سوزنی بسیار نازک تر و سفت تر از سوزن های طبی بوده و توخالی نیستند.

گاهی وارد شدن سوزن ها در عضلات، احساساتی همچون درد خفیف یا گزگز ایجاد می کند. پزشک از شما می‌ خواهد در صورت احساس سنگینی یا بی‌ حسی شدید به او اطلاع دهید. این احساسات معمولا به معنای مؤثر بودن درمان هستند.

آیا طب سوزنی بی خطر است؟

این روش در صورتی که توسط یک متخصص طب سوزنی واجد شرایط انجام شود عوارض جانبی بسیار کمی داشته و سازمان غذا و دارو مناسب بودن سوزن ها را تأیید می کند.

لازم است تمام سوزن ها استیل، محکم، استریل، غیر آلوده و دارای برچسب مناسب باشند. تنها متخصصان واجد شرایط می توانند از سوزن های طب سوزنی استفاده کنند.

سوزن‌ ها پس از یک بار استفاده دور انداخته می شوند. انجام طب سوزنی توسط پزشکان فاقد صلاحیت می تواند خطرناک باشد.

این روش در صورتی که توسط یک درمانگر آموزش ندیده یا شخصی که از سوزن های غیر استریل استفاده می کند انجام شود باعث عفونت، سوراخ شدن اندام ها و آسیب دیدن سیستم عصبی مرکزی خواهد شد.

آیا طب سوزنی بی خطر است

پس از طب سوزنی چه اتفاقی می افتد؟

طب سوزنی اثری آرام بخش دارد، بنابراین بهتر است پس از جلسه درمانی و به خصوص اولین جلسه از شخصی بخواهید شما را به خانه ببرد.

اگر این امکان وجود ندارد سعی کنید قبل از رانندگی پنج تا ده دقیقه استراحت کنید. پزشک پیشنهاد می دهد بعد از هر جلسه درمانی یک یا دو روز فعالیت سنگین انجام ندهید.

هر چند وقت یک بار باید تحت درمان طب سوزنی قرار بگیرم؟

تعداد جلسات درمانی به وضعیت فرد، شدت علائم و واکنش های کلی بدن بستگی دارد. اکثر بیماران یک بار در هفته تحت درمان قرار می گیرند.

تعداد جلسات بسته به مدت زمان ماندگاری اثرات، کمتر یا بیشتر می شود. متخصص طب سوزنی برنامه ای متناسب با نیازهای شما ارائه خواهد داد.

شاید در جلسات اول یا دوم از مزایای این روش بهره مند نشوید. اگر تصمیم دارید طب سوزنی را امتحان کنید باید حداقل در پنج جلسه درمانی شرکت کنید.


بیشتر بخوانید : طب سوزنی برای درمان کمر درد


آیا به درمان های دیگری غیر از طب سوزنی نیاز دارم؟

در صورت ابتلا به یک بیماری، از طب سوزنی برای به تعویق انداختن مراجعه به پزشک استفاده نکنید. در اکثر موارد از طب سوزنی در کنار سایر روش های درمانی استفاده می شود.

به عنوان مثال فردی که درد مزمن دارد احتمالا هم زمان با مصرف دارو تحت درمان طب سوزنی نیز قرار می گیرد. افراد مبتلا به سرطان نیز در کنار دیگر درمان های سرطان از طب سوزنی بهره می برند.

مهم نیست طب سوزنی چقدر احساس خوبی در شما ایجاد می کند، باید به مصرف داروهایی که از قبل برای شما تجویز شده است ادامه دهید.

آیا به درمان های دیگری غیر از طب سوزنی نیاز دارم

آیا بیمه هزینه های طب سوزنی را پوشش می دهد؟

برخی از شرکت های بیمه هزینه های طب سوزنی را پوشش می دهند و برخی دیگر هزینه ای پرداخت نمی کنند. همچنین در تعداد جلسات درمانی نیز محدودیت هایی وجود دارد.

از پزشک طب سوزنی و شرکت بیمه در مورد هزینه ها و تعداد جلسات تحت پوشش سؤال بپرسید. شاید لازم باشد توسط پزشک یا سایر درمانگران ارجاع داده شوید.

تفاوت بین طب سوزنی و سوزن خشک

هدف و فلسفه ای که پشت  روش درمانی سوزن خشک وجود دارد، بر اساس تئوری های باستانی و یا اصول طب سنتی چینی نیست.

به کارگیری روش مدرن سوزن خشک (dry needling) توسط متخصص طب سوزنی بر اساس مطالعات نوروآناتومی غربی و تحقیقات علمی مدرن بر روی سیستم عصبی و سیستم اسکلتی-عضلانی می باشد.

به هر حال، در هر دو روش طب سوزنی و سوزن خشک (dry needling) از وسیله ی یکسانی استفاده می شود؛ یک سوزن جامد باریک.

معمول‌ترین واکنش بدن نسبت به این روش درمان

حالت شادی و خوشحالی بعد از طب سوزنی
حالت شادی و خوشحالی بعد از طب سوزنی

متخصصان می‌گویند که معمول‌ترین واکنش بدن این است که افراد احساس خوشحالی و رضایت می کنند.

توصیف آن با کلمات سخت است اما طب سوزنی برای اکثر افراد یک حس تعادل و هارمونی خاص ایجاد می‌کند و حس خوبی به آنها می‌دهد.

همچنین این روش ممکن است پس از درمان احساس خستگی داشته باشید و متوجه تغییراتی در غذا خوردن، خوابیدن یا عادات روده شوید و یا اینکه هیچ تغییری را تجربه نکنید.

طب سوزنی و آسیب های ورزشی

نتایج تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی در درمان آسیب های ورزشی کاملا مؤثر است. در بسیاری از تیم های ورزشی حرفه ‌ای برای کاهش زمان بهبودی و درمان بیماری‌ های شدید یک متخصص طب سوزنی حضور دارد.

استفاده از این روش برای درمان آسیب های حاد ناشی از فعالیت های فیزیکی شدید یا مکرر از قرن ها پیش آغاز شده است. این روش یکی از درمان های اولیه برای بهبود سریع ورزشکاران هنرهای رزمی بوده و همچنان نیز هست.

از روش ها و تکنیک های خاص طب سوزنی برای تسکین درد و بهبودی استفاده می شود.

این سنت تا امروز ادامه داشته و استفاده از آن در ورزشکاران رقابتی، که آسیب های مشابه را تجربه می کنند گسترش یافته است. درد و به دنبال آن کاهش عملکرد یکی از رایج ترین شکایات در آسیب ‌های ورزشی است.

کل رویکرد طب سنتی چینی و طب سوزنی برای درمان درد و کاهش عملکرد این است که بروز اینگونه علائم را یک اختلال در وضعیت طبیعی بدن می داند و درمان، با هدف رفع این اختلال و بازگرداندن هماهنگی درونی انجام می شود.

مطالعات اخیر نشان می دهد که طب سوزنی آسیب های ورزشی مانند کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن، شانه، آرنج، مچ دست، لگن، زانو و همچنین درد مچ پا، تورم عضلات و شین اسپلینت را به طور مؤثر درمان می کند.

طب سوزنی برای آسیب ورزشی

6 وضعیت که به کمک طب سوزنی درمان می شود و نمیدانستید

طب سوزنی به کاهش درد کمک می کند، اما آیا می دانستید این روش برای درمان سایر مشکلات پزشکی مانند آلرژی، اضطراب و افسردگی نیز مؤثر است؟

اکنون به بررسی این شش بیماری که به کمک طب سوزنی درمان می شوند خواهیم پرداخت.

1. حساسیت فصلی

کاهش التهاب در سراسر بدن یکی از اثرات طب سوزنی است که کاملا مورد تحقیق قرار گرفته است. طب سوزنی با تحریک مواد شیمیایی تورم را کاهش داده و واکنش های ایمنی ناخواسته و واکنش های آلرژیک را متوقف می کند.

این روش به تقویت سیستم گوارشی که می تواند منبع التهاب ناشناخته باشد و آلرژی را بدتر کند، نیز کمک کرده و تنها با چند هفته درمان منظم می توان علائم آلرژی فصلی را نیز از بین برد.

2. مشکلات گوارشی

گاز، نفخ، یبوست یا دیگر علائم گوارشی به این معنا هستند که در سیستم گوارش مشکلی وجود دارد. مشخص شده است که طب سوزنی برای تنظیم عملکرد دستگاه گوارش نیز مفید است.

در حقیقت یک مکتب فکری کامل در طب چینی وجود دارد که بر اساس آن درمان مشکلات سیستم گوارشی به بهبود هرگونه بیماری کمک می ‌کند. زمانی که روده به درستی کار ‌کند در تمام سیستم های بدن تعادل برقرار خواهد شد.

3. درد سیاتیک

سیاتیک یک اختلال بسیار دردناک است و دلیل آن فشرده شدن عصب بسیار طولانی سیاتیک است که از کمر شروع شده و تا پاها ادامه می یابد.

افرادی که این وضعیت را تجربه می کنند می دانند که تسکین درد سیاتیک با داروهای بدون نسخه چالش برانگیز است. درد در هر نقطه از عصب احساس شده و شما را از لذت بردن از زندگی روزمره باز می دارد.

طب سوزنی در درمان درد سیاتیک فوق العاده مؤثر است. درد بیماران برای اولین بار پس از چند سال و شرکت در تنها چند جلسه طب سوزنی تسکین می یابد. این روش قطعا ارزش امتحان کردن را دارد.


بیشتر بخوانید : تفاوت طب سوزنی با سوزن خشک ، کدامیک برای درمان درد بهتر است؟


4. بیخوابی

بی خوابی اشکال مختلفی دارد. برخی افراد به سختی به خواب رفته و برخی دیگر احساس خستگی می کنند اما به محض دراز کشیدن مغز آن ها فعال می شود.

برخی دیگر مشکلی برای به خواب رفتن ندارند، اما در طول شب معمولا بین ساعت 2 تا 3 بیدار می شوند و در دوباره خوابیدن مشکل دارند.

برخی افراد نیز هم با خوابیدن و هم خواب ماندن دست و پنجه نرم می کنند. قرار دادن سوزن های طب سوزنی در محل صحیح و همچنین مصرف داروهای گیاهی می تواند زندگی افرادی که به خواب بیشتر نیاز دارند را تغییر دهد.

5. اضطراب، استرس و افسردگی

حفظ یک وضعیت عاطفی دشوار است و طب سوزنی در افرادی که اغلب احساس بی قراری دارند به تعادل و تنظیم احساسات کمک می کند.

در این روش با تحریک بخشی از سیستم عصبی حس آرامش، روشن فکری و روحیه مثبت ایجاد می شود. مغز و ماهیچه ها نیز آرام شده و استرس در سراسر بدن کاهش می یابد.

6. مشکلات کودکان

بسیاری از والدین تصور می کنند برای درمان بیماری های رایج مانند عفونت های ویروسی گوش، اگزما، یبوست، قولنج، اختلالات خواب، آلرژی و مشکلات رفتاری گزینه دیگری بجز مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای بدون نسخه وجود ندارد.

اینجاست که طب شرقی کاربرد دارد. طب چینی هزاران سال به طور ایمن به درمان کودکان و نوجوانان پرداخته و داروهای گیاهی، طب سوزنی و تکنیک های بدون استفاده از سوزن مانند ماساژ توئینا و شونی شین را به عنوان روش های جایگزین طبیعی طب غربی برای درمان کودکان ارائه داده است.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی ورزشی

اگر تصمیم دارید طب سوزنی را امتحان کنید ابتدا از صلاحیت و تجربه پزشک و انجام صحیح اقدامات پزشکی اطمینان حاصل کنید. برای استفاده از خدمات طب سوزنی در تهران زیر نظر متخصصین باتجربه فیزیوتراپی با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها