کشش ستون فقرات چیست + مزایا و انواع روش‌ها

کشش ستون فقرات
کشش ستون فقرات

کشش ستون فقرات چیست؟ یک روش درمانی است که توسط متخصص فیزیوتراپی انجام می شود. هدف از انجام این روش اعمال نیرو به دو استخوان متصل به هم است تا این دو استخوان را کمی از هم دور کنند تا فضای بیشتری بین آن ها ایجاد شود. تراکشن، همچنین می تواند موجب کشش بافت نرمی که اطراف مفصل را احاطه کرده، شود.

کشش ستون فقرات را می توان به طور دستی و یا از طریق دستگاه انجام داد. رایج ترین نواحی از ستون فقرات که تحت درمان با ترکشن یا کشش قرار می گیرند، شامل گردن (تراکشن گردنی) و کمر (تراکشن کمر) می باشد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

در صورت تجربه دردهای طولانی کمر و دیگر علائم مرتبط احتمالا می دانید که این مشکل چقدر زندگی را دشوار می کند. شاید به هیچ چیزی جز تسکین درد فکر نکنید.

برخی از افراد ترجیح می دهند درمان کشش ستون فقرات به صورت جراحی یا غیرجراحی را امتحان کنند. در ادامه آنچه لازم است برای تصمیم گیری درباره این درمان بدانید آورده شده است.

افراد مناسب برای استفاده از کشش ستون فقرات

کشش ستون فقرات یا تراکشن بر روی افرادی اعمال می شود که دچار درد کمر و گردن می باشند. این روش برای بهبود علایمی از جمله درد، ضعف و بی حسی است که تا یک پا و یا یک بازو کشیده می شود و در اثر التهاب یک یا چند ریشه ی اعصاب نخاعی ایجاد می شود.

کشش ستون فقرات گاهی اوقات نیز در مورد افرادی که به  تنگی کانال نخاعی یا اسپوندیلوز مبتلا هستند به کار می رود. اعتقاد بر این است که تراکشن باعث ایجاد فضا در اطراف فورامن بین مهره ای می شود، در نتیجه به اعصاب اجازه می دهد که آزادانه عبور کنند و التهابی ایجاد نکنند. (فورامن بین مهره ای به منافذی گفته می شود که اعصاب نخاعی در مسیر خود از آن ها عبور می کنند و به سایر نقاط بدن می روند.)

کشش ستون فقرات به روش غیرجراحی

دستگاه کشش ستون فقرات به روش غیر جراحی

این نوع درمان نوعی کشش موتوری است که به بهبود کمردرد کمک می کند. در این روش درمانی، ستون فقرات به آرامی کشیده می شود.

این کار با ایجاد فشار منفی، به برداشتن فشار از روی دیسک های ستون فقرات که محافظ های ژله مانند بین استخوان ها هستند کمک می کند.

در نتیجه، دیسک های برآمده یا فتق برداشته شده و فشار روی اعصاب و دیگر ساختارهای ستون فقرات کاهش می یابد.

این کار در نهایت به بهبود حرکت آب، اکسیژن و مایعات غنی از مواد مغذی به دیسک ها و بهبود آن ها کمک می کند. پزشکان از کشش غیرجراحی ستون فقرات برای درمان مشکلات زیر استفاده می کنند:

  • بیرون زدگی، فتق دیسک یا بیماری دژنراتیو دیسک
  • درد کمر یا گردن و سیاتیک که منجر به درد، ضعف یا احساس گز گز می شود و به پاها نیز گسترش می یابد.
  • آسیب دیدگی یا بیماری ریشه اعصاب نخاعی
  • ساییدگی مفاصل ستون فقرات ( که سندرم فاست خلفی نامیده می شود)

اطلاع دقیق از ایمنی و اثربخشی کشش غیرجراحی ستون فقرات نیازمند تحقیقات بیشتر است.

برای آگاهی کامل از اثرات این روش درمانی لازم است محققان کشش ستون فقرات را با سایر روش های جایگزین از جمله موارد زیربررسی کنند:

  • فیزیوتراپی
  • تزریق استروئید
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی
  • ورزش درمانی
  • طب سوزنی
  • استفاده از بریس
  • استراحت محدود
  • کایروپراکتیک

کشش ستون فقرات به روش غیرجراحی چگونه انجام می شود؟

عکس کشش ستون فقرات کمر

در طول درمان کاملا پوشیده هستید و پزشک یک بند در اطراف لگن و بند دیگری در اطراف بدن قرار می دهد. سپس بر روی تختی که به وسیله کامپیوتر کنترل می شود به پشت یا روی شکم دراز می کشید.

پزشک به کمک کامپیوتر میزان کشش مناسب برای وضعیت خاص شما را تنظیم می کند.

درمان حدودا 30 تا 45 دقیقه طول کشیده و احتمالا در طول پنج تا هفت هفته به 20 تا 28 جلسه درمانی نیاز خواهید داشت.

گاهی قبل یا بعد از کشش غیرجراحی ستون فقرات لازم است درمان های دیگری از جمله موارد زیر را امتحان کنید:

چه کسانی باید از این روش اجتناب کنند؟

درباره اینکه آیا کاندید مناسبی برای درمان غیرجراحی کشش ستون فقرات هستید یا خیر با پزشک صحبت کنید.

همچنین اگر باردار هستید بهتر است از این روش درمانی اجتناب کنید. کشش ستون فقرات به روش غیر جراحی برای افراد با مشکلات زیر توصیه نمی شود:

  • آنوریسم آئورت شکمی
  • تومور
  • وجود ایمپلنت های فلزی در ستون فقرات
  • شکستگی
  • پوکی استخوان پیشرفته

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی پوکی استخوان


جراحی کشش ستون فقرات چیست؟

جراحی کشش ستون فقرات

رفع فشار از روی ستون فقرات از طریق جراحی معمولا آخرین گزینه برای تسکین درد کمر است.

در صورتی که سایر روش های درمانی مؤثر نباشند، پزشک برای رفع برآمدگی یا پارگی دیسک، برداشتن زائده های استخوانی یا سایر مشکلات ستون فقرات و کاهش فشار، عمل جراحی را پیشنهاد می دهد.

جراحی به تسکین علائم زیر که ناشی از فشار روی نخاع یا اعصاب هستند کمک می کند:

  • بی حسی
  • درد
  • ضعف
  • گز گز

آیا کشش ستون فقرات انواع مختلفی دارد؟

پزشک برای کاهش فشار از روی ستون فقرات یک یا چند نوع جراحی کمر را توصیه می کند.

همچنین برای تثبیت ستون فقرات به عمل فیوژن نیاز خواهید داشت. موارد زیر رایج ترین انواع جراحی کمر هستند:

  • لامینوتومی یا لامینکتومی: جراح بخشی کوچک یا کل استخوان را برای افزایش اندازه کانال نخاعی و کاهش فشار برمی دارد.
  • برداشتن استئوفیت: زائده های استخوانی در طول جراحی برداشته می شوند.
  • دیسککتومی: در این روش برای کاهش فشار از روی ستون فقرات، بخشی از دیسک برداشته می شود.
  • کورپکتومی: در این جراحی مهره ها همراه با دیسک های مهره ای برداشته می شوند.
  • فورامینوتومی یا فورامینکتومی: جراح برای باز کردن منافذ ریشه های عصبی، برخی از استخوان ها و بافت ها را برمی دارد.

خطرات جراحی کشش ستون فقرات

این عمل جراحی نیز همانند سایر جراحی ها خطراتی به همراه دارد. در ادامه برخی از رایج ترین خطرات مرتبط با جراحی کشش ستون فقرات آورده شده است:

  • آسیب دیدگی بافت ها یا اعصاب
  • عفونت
  • واکنش آلرژیک به داروهای بی هوشی
  • خونریزی
  • ایجاد لخته های خون

بهبود نیافتن کمردرد یکی دیگر از خطرات جراحی است و تشخیص اینکه این روش درمانی برای چه افرادی مفید است دشوار خواهد بود

آمادگی بیمار برای تراکشن ستون فقرات در فیزیوتراپی

قبل از اقدام به استفاده از روش تراکشن یا کشش ، فرد باید با فیزیوتراپ خود صحبت کند تا یک نقشه درمانی کلی برای او طراحی کند. تراکشن ستون فقرات اغلب برای  بهبود کیفیت سایر روش های درمانی به کار می رود.

متخصص فیزیوتراپی ممکن است قبل از انجام تراکشن ستون فقرات، برخی تمرینات ورزشی را در منزل به شما توصیه کند، هر چند معمولا نیازی به این کار نیست.

نحوه انجام کشش ستون فقرات

انجام کشش ستون فقرات

بعد از پاسخ به این سوال که کشش ستون فقرات چیست یا تراکشن چیست باید به بررسی نحوه انجام کشش ستون فقرات می‌پردازیم. براش کشش ستون فقرات توسط قلاب به دستگاه تراکشن متصل می شوید. دستگاه در هر نوبت به مدت بیش از ۱۰ دقیقه به طور مستمر و یا به مدت ۱۵ دقیقه به طور متناوب کار می کند.

در این جا هدف این است که به شما کمک شود تا احساس راحتی داشته باشید، بنابراین چنانچه درمان تراکشن تنش شما را بیشتر می کند، حتما پزشکتان را آگاه سازید.

با پیشرفت تکنولوژی امروزه دستگاه های تراکشن زیادی توسط کامپیوتر هدایت می شوند.پزشکانی که از دستگاه های کامپیوتری تراکشن ستون فقرات بر روی بیمارانشان استفاده می کنند، ادعا می کنند که این روش الکترونیکی به آن ها اجازه می دهد به طور دقیق تری در طول درمان،  محرک اعمال شده را براساس مشکل ستون فقرات فرد تنظیم کنند.

تراکشن ستون فقرات همچنین به طور دستی توسط فیزیوتراپ ها اعمال می شود. به طور کلی، این تنها نوعی از تراکشن است که در مورد درد حاد کمر و گردن به کار می رود.

کشش مفصل که توسط تراکشن ستون فقرات اعمال می شود، به فاست های بین مهره ای اجازه می دهد بر روی یکدیگر بلغزند. همچنین این روش می تواند جریان خون را افزایش داده و فشار موجود بر روی کانال نخاعی (شامل رگ های خونی و ریشه های عصبی) را کم کند.

افزایش جریان توسط تراکشن ستون فقرات مزیت دیگری نیز به طور غیر مستقیم دارد: کاهش مواد شیمیایی ناشی از التهاب در اثر آسیب بافتی. تنها این نیست؛ افزایش حرکت مفصل با کاهش فعالیت اعصاب، باعث کاهش درد می شود.

روش درمانی تراکشن یا کشش  ستون فقرات همچنین می تواند موجب کشش رباط ها و ماهیچه هایی که به مفاصل متصل هستند شود. به این خاطر، این روش می تواند موجب کاهش اسپاسم عضلات کمر شود.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی کمر


 عوارض

تراکشن یا کشش ستون فقرات، گاهی اوقات دردی را ایجاد می کند که از درد اصلی بیمار شدیدتر است. بیمارانی که به پوکی استخوان و انواع خاصی از سرطان دچار هستند، نباید از روش درمانی تراکشن استفاده کنند. تراکشن ستون فقرات برای همه ی افراد مناسب نیست.

یک متخصص فیزیوتراپی می توانند تعیین کند که آیا مزایای این روش ارزش خطرات آن را دارد یا نه.

 نتایج

با کمک سایر درمان های فیزیوتراپی، بسیاری افراد در استفاده از روش تراکشن ستون فقرات، موفقیت زیادی کسب کرده اند. این روش درمانی درد را کاهش می دهد و باعث می شود که بدن بتواند به طور موثرتری موجب بهبود بیماری شود.

برخی بیماران به زمان اندکی برای درمان به روش تراکشن ستون فقرات و برخی دیگر به زمان طولانی تری نیاز دارند.

نتایج استفاده از روش درمانی تراکشن ستون فقرات عبارتند از: تسکین درد، قرارگیری صحیح ستون فقرات و کاهش فشار موجود بر روی مفاصل. تراکشن ستون فقرات باعث کشش عضلات و استخوان های کمر می شود. چنانچه این روش تحت شرایط مناسب استفاده شود، می تواند به طور قابل توجهی حرکات و فعالیت های فرد را در طول روز بهبود بخشد.

برای انجام کشش ستون فقرات یا تراکشن در تهران زیر نظر متخصصین با تجربه فیزیوتراپی، با کلینیک فیزیوتراپی دایان واقع در پاسداران تهران تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها