فیزیوتراپی گردن درد

فیزیوتراپی گردن
فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپی گردن درد یکی از موثرترین روش های درمانی در جهت درمان دردهای گردن ناشی از تصادفات کارهای شدید و یا کارهایی که به گردن آسیب وارد میکند از جمله نشستن زیاد و کار زیاد با کامپیوتر به شمار می رود.

گردن درد یک مساله جدی است که می‌تواند توانایی شما را برای انجام دادن کارهای روزمره محدود کند. درد گردن می تواند باعث کاهش دامنه حرکتی شده و همچنین منشا درد در شانه ، بازو یا دست شما باشد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

آناتومی گردن

گردن یا ستون فقرات گردن از 7 استخوان به نام مهره تشکیل شده اند که روی یکدیگر چسبیده‌اند. بین هر دو استخوان ماده‌ای اسفنجی به‌ نام دیسک بین مهره‌ای قرار دارد. هر مهره دو مفصل به سمت عقب دارد که به مهره‌های زیرین متصل میشود‌.

استخوان‌های گردن از نخاع محافظت کرده و اجازه حرکت طبیعی را به سر می دهند. گردن انعطاف پذیری بالایی دارد که اجازه حرکت سر به جلو، عقب، خم کردن به طرفین همچنین چرخش را میدهد. این توانایی به شما این امکان را خواهد داد که در جهات بسیاری حرکت داشته باشید.

دلایل گردن درد

دلایل زیادی برای گردن درد وجود دارد، بعضی اوقات نحوه نشستن گردن شما را در وضعیت نامناسبی قرار می‌دهد که باعث درد میشود.(به وضعیت گردنتان زمانی که با تلفن همراه کار میکنید دقت کنید).

دیگر آسیب‌ها مانند تصادف با وسیله نقلیه یا مصدومیت‌های ورزشی ممکن است باعث شرایط درد ناکی به نام  جابجایی مهره های گردن شود. از بین رفتن یا پاره شدن توسط آرتریت( التهاب مفصل ) یا مشکلات دیسک نیز میتواند منشاءی برای درد باشد.

فیزیوتراپی درد گردن
فیزیوتراپی گردن درد

درد در کجاها احساس میشود؟

دردی که از گردن می‌آید ممکن است در نواحی مختلفی احساس شود که شرایط شما را گیج کننده و درمان را مشکل میکند. درد ممکن است در یک طرف گردن و یا در شانه احساس شود.

اگر عصبی در گردن تحریک شود یا تحت فشار قرار گیرد ممکن است احساس درد از سمت گردن به سمت بازو را احساس کنید. ضعف,  بی حسی و مورمور شدن نیز ممکن است در بازو یا دست شما احساس شود.

مطمئن شوید که تمامی نشانه ها را با پزشک یا فیزیوتراپیست خود  مطرح کرده اید درنتیجه دکتر یا فیزیوتراپ میتواند شرایط شما را متوجه شده و بهترین راه درمان را برگزیند.

 اولین قدم برای بهبود گردن درد

اگر دچار گردن درد شدید هستید وحشت نکنید بعضی وقتها گردن درد پس از گذشت چند روز به طور طبیعی بهبود پیدا میکند. ولی در اکثر مواقع از ۲ تا ۴ هفته برای بهبود این زمان نیاز دارد زمانی که درد شروع میشود تمرینات آهسته گردن ممکن است سودمند باشد.

گرما و سرما نیز می تواند به کنترل کردن علائم کمک کند. در صورت بروز هر گونه علامت و یا درد به پزشک خود این علائم را گزارش کنید تا با تجویز دارو به شرایط شما کمک کند. در اکثر مواقع فیزیوتراپی گردن درد بدون استفاده از دارو بسیار توصیه می شود.

 انتظارات از فیزیوتراپیست در فیزیوتراپی گردن درد

ارزیابی: درد گردن و دست برای شما اتفاق می افتد که منشا آن به گردن باز می گردد. پزشک شما را به فیزیوتراپی ارجاع می دهد.

زمانی که در اولین روز فیزیوتراپی حضور پیدا کنید تمامی پرسش های خود را با فیزیوتراپ در خصوص فیزیوتراپی گردن درد در میان بگذارید تا بتواند بهترین راهنمایی را در جهت بهبودی شما انجام دهد. این پرسش ها باعث می شود که انتظارات خود را در جهت درمان شناسایی کنید.

درمان گردن درد در سالمندان
درمان درد گردن

اولین جلسه فیزیوتراپی شامل ارزیابی اولیه می باشد که فیزیوتراپیست اطلاعاتی راجع به دلیل اصلی مشکل شما گردآوری کرده و همچنین معایناتی را بر روی شما انجام می دهد که شامل موارد زیر است:

دامنه حرکتی که نشان دهنده این است که گردن شما در جهت های متفاوت به چه اندازه توانایی حرکت را دارد.

متخصص فیزیوتراپی ممکن است از گونیامتر( وسیله ای برای اندازه گیری دامنه حرکتی) استفاده کند, همچنین به کیفیت حرکت شما نیز دقت خواهد کرد.

قدرت: اگر احساس دردی در دست دارید که منشاء آن بازو است احتمالا ضعف عضلات در برخی گروه های عضلانی دست برای شما به وجود آمده است.

فیزیوتراپیست ممکن است  قدرت شما را برای تعیین دلیل اصلی ضعف انداره گیری کند.

حساسیت به لمس: یعنی زمانی که فیزیوتراپیست بدن شما را برای تعیین سفتی یا درد عضلانی با دستانش لمس میکند.

در تحقیقات و مطالعات متعدد به این مسئله اشاره شده است که توانایی تشخیص درست مشکل ناحیه ای در ستون فقرات توسط لمس ضعیف است و باید احتیاط در دستور کار قرار بگیرد.

فیزیوتراپیست ممکن است نحوه ایستادن شما را برای تشخیص علت درد آنالیز کند.

همچنین ممکن است وضعیت ایستاده شما را در حالت استراحت بررسی کرده و سپس از شما بخواهد که نحوه صحیح نشستن را تمرین کنید تا دریابد که نحوه نشستن صحیح به بهبود علائم شما کمک میکند یا خیر.

تحرکات کاربردی: اگر شما دچار گردن درد هستید فیزیوتراپ ممکن است در مورد کارهایی که به علت گردن درد قادر به انجام دادن آن نیستید از شما پرس و جو کند، یا از شما بخواهد کارهای خاصی را انجام دهید تا بتواند تحرکات عملکردی شما را ارزیابی کند.

بعد از اینکه فیزیوتراپ اطلاعات و سنجش های لازم را در رابطه با شرایط شما گردآوری کرد تمریناتی را همراه با شما انجام خواهد داد تا برنامه مناسبی را جهت بهبود و درمان گردن درد و آسیب های گردن به شما ارائه کند.

کلینیک فیزیوتراپی دایان با استفاده و بهره گیری از کارد باتجربه و حرفه ای سعی خواهد کرد تا شما را در بهبود عضلات گردن و به دست آوردن سلامت کامل همراهی کند. کلینیک فیزیوتراپی در خیابان دولت تهران قرار دارد که جهت دریافت نوبت می توانید با این کلینیک در روزها و ساعات کاری تماس حاصل فرمایید.

درمان آسیب های گردن با فیزیوتراپی

فیزیزتراپیست ها با کمک کردن به شما برای کاهش و حذف گردن درد و همچنین با طراحی یک برنامه برای جلوگیری از دردهای آینده کمک خواهند کرد.

برخی از درمان های رایج برای گردن درد شامل موارد زیر است، اما لزوما به موارد زیر محدود نمی شود:

تمرین: مطالعات ثابت کرده اند که تمرین درمانی مهمترین ابزار برای درمان گردن درد است.

فیزیوتراپیست شما ممکن است تمرین خاصی را برای شما تجویز کند که باعث افزایش دامنه حرکتی و درنهایت باعث کاهش گردن درد می شود.

اگر ضعف در عضلات درحین ارزیابی اولیه مشخص شود تمرینات تقویتی نیز باید مورد استفاده قرار گیرند.

کشش: بعضی اوقات براساس توصیه ارتوپد یا جراح مغز کشش ناحیه گردن در کلینیک فیزیوتراپی برای درمان درد شما انجام خواهد شد.

از کشش برای جدا کردن سطوح مفصلی در گردن به خصوص زمانی که در گردن آرتریت دارید استفاده می شود، اگر فتق(بیرون زدگی دیسک) دارید کشش ممکن است فضای بیشتری را برای عصب های درگیر فراهم کند که درد کاهش یابد.

اصلاح نحوه ایستادن: اگر نحوه نشستن یکی از عوامل ایجاد کننده درد گردن باشد فیزیوتراپ با شما برای اصلاح این مشکل تمریناتی را انجام خواهد داد، ممکن است از وسیله حمایتی ویژه کمر استفاده کرده تا به شما کمک کند نحوه نشستنتان را اصلاح کنید.

تحرک مفصل: تکنیک های تحرک مفصل نیز به بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد گردن کمک می کند، تحرک ناحیه گردن می تواند رسیک هایی را به همراه داشته باشد و این ریسک ها که البته نادر هم هستند، باید قبل از اقدام به پیاده سازی آن ها در ناحیه گردن با فیزیوتراپیست مطرح شوند.


بیشتر بخوانید : تمرین هایی که برای درمان گردن درد توصیه می شود


ماساژ درمانی: اگر سفتی یا درد عضلانی به عنوان منشا گردن درد محسوب شود، فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک های ماساژ درمانی و درمان دستی به کاهش فشار و درد در این عضلات کمک خواهد کرد.

روش های درمانی: در بعضی مواقع روش های درمانی مانند اولتراسوند تراپی (دستگاهی با فرکانس فراصوت ) یا TENS برای کمک به درمان درد استفاده می شود.

درمان دستی برای گردن درد و ستون فقرات

استفاه از این درمان ها احساس بهبود موقتی را القا می کند اما به خاطر داشته باشید که خود شما باید نقش فعالی را در توانبخشی گردن ایفا کنید.

درضمن TENS و اولتراسوند اثر درمانی کمی روی درد های گردن و  ناحیه پشتی دارند بنابراین از این درمان ها باید به صورت غیر مداوم مورد استفاده قرار گیرند.

گرما و سرما نیز روش های درمانی هستند که باعث کمک به استراحت عضلات و کاهش التهاب میشود.

این درمان های غیر فعال حس خوبی برای بهبود دردهای عضلانی شما القا می کنند اما نباید جای تمرین فعال و یا اصلاح نحوه ایستادن را در برنامه درمان شما بگیرد.

با درمان صحیح دردها و آسیب های گردن شما در 4 تا 6 هفته باید به بهبود نسبتا کاملی دست پیدا کنید.

در موارد جدی درمان ممکن است تا 8 هفته نیز ادامه پیدا کند. اگر درد و علائم در چند هفته بهبود پیدا نکرد بهتر است مجددا به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

روش های درمانی از جمله استفاده از لیزر پرتوان و مگنت درمانی از روش های درمانی هستند که نیازمند تخصص و دستگاه مربوط به آن می باشند که در کلینیک فیزیوتراپی دایان سعی خواهد شد که علاوه بر روش ها و تمرینات تخصصی از دستگاه ها برای تسکین و بهبود درد و تقویت عضلات استفاده شود.

روش های درمانی مانند تزریق به نخاع نیز می تواند گزینه مطلوبی باشد.

اگر از درد گردن رنج میبرید حتما پس از ملاقات پزشک نیاز خود به جلسات فیزیوتراپی را سوال کنید.

متخصص فیزیوتراپی می تواند به شما در کاهش درد با استفاده از یک برنامه منظم و مناسب از دردهای ناحیه گردن در آینده جلوگیری کند.

توانبخشی ورزشی و فیزیوتراپی برای درد گردن

گردن قسمت بالایی ستون فقرات است و هفت مهره بالایی ستون فقرات گردنی نامیده می شوند. ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان برای درد و سفتی گردن، از دست دادن تحرک، ضعف و سردرد توانبخشی ورزشی و فیزیوتراپی را ارائه می دهیم.

بنابراین در صورت تجربه هر یک از این علائم با تشخیص و درمان سریع می توانید به طور کامل به بهبود دست پیدا کنید.

در اولین ملاقات این موضوع که درد گردن ناشی از مشکلات ماهیچه ‌ای اسکلتی است یا خیر مشخص شده و مناسب ‌ترین روش درمان ارائه می شود.

این مشکل نیز مانند دیگر بیماری های ستون فقرات و به خصوص اگر بر توانایی انجام فعالیت های روزمره تأثیر بگذارد بسیار دردناک و نگران کننده خواهد بود.

هرچه زودتر به دنبال درمان گردن درد و درد ستون فقرات گردنی باشید، نتایج بهتر و سریع تری به دست خواهید آورد.

مشکلات رایج ستون فقرات گردنی

برخی از رایج ترین تشخیص های مربوط به درد گردن عبارتند از:

مفاصل فاست گردن مفاصل کوچکی بین مهره های فوقانی هستند و به دلیل تغییرات دژنراتیو طبیعی مرتبط با افزایش سن و وضعیت نامناسب بدن که مفاصل را تحت فشار قرار می دهد دردناک می شوند.

اسپوندیلوز گردن نام تغییرات دژنراتیو جدی تر در مفاصل و بافت نرم ستون فقرات است.

آسیب ویپلش شناخته شده ترین علت گردن درد است که به دلیل حرکات سریع گردن مانند زمان کاهش سرعت در تصادف رانندگی که باعث کشیدگی بیش از حد بافت های نرم گردن می شود رخ می دهد.

گردن درد بعد از کمردرد رایج ترین مشکلی است که با آن مواجه هستیم و تمام عوامل ذکر شده که منجر به درد ستون فقرات گردنی می شوند از مواردی هستند که ما درمان می‌ کنیم.

نکات کاربردی برای پیشگیری از درد گردن

وضعیت مناسب بدن هنگام کار با کامپیوتر

بسیاری از بیمارانی که برای گردن درد درمان می‌ کنیم قربانی سبک زندگی مدرن و برخی از فعالیت‌ های روزمره هستند.

در ادامه چند نکته کاربردی برای پیشگیری از درد گردن آورده شده است.

داشتن وضعیت بدنی مناسب

ستون فقرات را صاف و چانه را بالا نگه دارید. وضعیت بدنی مناسب به تنهایی مهم است، اما با بهبود وضعیت بدنی می توان فشار روی ماهیچه ها را متعادل و از وارد شدن فشار بیش از حد به گردن نیز جلوگیری کرد.

از حمل کیف روی یک شانه یا قرار دادن گوشی بین گوش و شانه خودداری کنید.

زمان معقول نگاه کردن به صفحه نمایش

همه ما دوست داریم به نمایشگرها از تلویزیون گرفته تا رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند نگاه کنیم، اما بهتر است در این مورد عاقلانه رفتار کنید.

استراحت های منظم پس از نگاه کردن به چیزهای دورتر، حرکت به اطراف و شل کردن گردن به جلوگیری از بروز علائمی همچون گرفتگی گردن کمک می کند.

برای مدت طولانی در وضعیت ثابت نمانید

انسان ها برای حرکت طراحی شده اند و کم تحرکی برای سلامت جسمی و روانی ما مضر است. حرکت مداوم باعث بهبود وضعیت بدن و تقویت رباط ها و ماهیچه های تثبیت کننده ستون فقرات می شود.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی کمر


سوالات متداول درباره درد گردن

سوالات متداول در مورد گردن درد
علت درد گردن چیست؟

گردن درد در اثر عوامل زیادی مانند وضعیت نامناسب بدن، تغییرات دژنراتیو مربوط به سن، میز کار نامناسب، حمل کیف روی شانه، گذاشتن گوش روی شانه هنگام استفاده از تلفن، خوابیدن در وضعیت های نامناسب، قرار گرفتن طولانی مدت در وضعیت های ثابت و همچنین ضرباتی مانند تصادفات رانندگی ایجاد می شود.

عدم درمان درد گردن چه خطراتی دارد؟

عدم درمان به موقع مشکل منجر به بروز علائم مزمن و کاهش شانس بهبودی می شود.

برای تسکین درد گردن از چه تکنیک هایی می توان استفاده کرد؟

درمان شامل تکنیک‌ های زیادی از جمله ماساژ درمانی، موبیلیزاسیون، درمان دستی، الکتروتراپی، تمرینات ورزشی، آموزش مجدد وضعیت بدن و توصیه‌ های ارگونومیک و خود مدیریتی است.

دوره درمان چقدر طول می کشد؟

این موضوع به طور قابل توجهی به عوامل زیادی مانند زمان مراجعه به پزشک، شدت علائم، سن، سطح تناسب اندام و پایبندی به توصیه های ارائه شده بستگی دارد.
ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان نتایج را ارزیابی می کنیم و برنامه درمانی به طور میانگین 5 تا 7 جلسه در یک دوره 3 تا 6 هفته ای خواهد بود.

آیا برای گردن درد نیاز به جراحی دارم؟

بسیار نادر است که افراد با درد گردن به جراحی نیاز داشته باشند. معمولا عمل جراحی زمانی توصیه می شود که اعصاب به شدت تحت فشار قرار گرفته باشند و باعث ضعف شدید بازوها شوند.

در خانه چه تمریناتی را می توان برای بهبود درد گردن انجام داد؟

این موضوع به علائم بستگی دارد، اما مهم ترین تمرین این است که وضعیت گردن را در طول روز اصلاح کنید تا سر روی بدن باشد و به جلو خم نشوید.
همچنین حفظ تحرک و کشش ملایم به طرفین و چرخش در هر دو جهت مفید است.

آیا شکستن قولنج گردن اشکالی دارد؟

این صدا معمولا گازی است که از مفاصل کوچک گردن خارج می شود و اگرچه هیچ تحقیقی مبنی بر آسیب دیدگی ناشی از این عمل وجود ندارد، هیچ تحقیقی که نشان دهنده فواید این کار باشد نیز در دسترس نیست.

خود درمانی چه زمانی مناسب نیست؟

در صورت تجربه هر یک از علائم زیر توصیه می کنیم برای رد آسیب های زمینه ای دیگر سریعا به پزشک عمومی مراجعه کنید:

  • تغییر احساس یا بی حسی در صورت یا پوست سر
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • دوبینی
  • غش کردن
  • حالت تهوع
  • مشکلات گفتاری
  • مشکل در بلع
  • علائمی که به هر دو بازو گسترش می یابند

بیشتر بخوانید : دلایل پنهان درد مداوم گردن و کمر

برای تشخیص علت گردن درد و شروع فرآیند درمان در تهران می توانید با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید. متخصصین ما پس از تشخیص علت درد گردن، با استفاده از بهترین روش برای بهبود درد و آسیب گردن، درمان را آغاز میکنند.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

چند تمرین ساده برای کاهش گرفتگی عضلات گردن

این تمرینات را به آرامی و بدون وارد آوردن فشار زیاد انجام دهید. انجام تمرینات و ورزش های گردن برای افرادی که از این ناحیه آسیب دیده اند فقط زیر نظر متخصص فیزیوتراپی توصیه می شود.

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
محسن
محسن
5 سال قبل

ممنون از مطالب خوبتون

REZA
REZA
5 سال قبل

mer30 az site khobetoon

محمد عاقلی
محمد عاقلی
4 سال قبل

سلام مطالب بسیار آموزنده و مفید کوتاه و جالب بودند. موفقیت شما را آرزومندم.