تمرینات و انواع درمان فیزیکی سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان
فیزیوتراپی سالمندان
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

فیزیوتراپی سالمندان 65 سال به بالا اهمیت دارد چراکه عضلات و مفاصل در طول زمان قدرت و ثبات خود را از دست می دهند.

این تغییر منفی بر استقلال سالمندان در انجام حرکات و وظایف روزانه مانند تغییر وضعیت بدن، ایستادن، راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله ها تأثیر می گذارد. در این مقابله با انواع فیزیوتراپی که برای افراد مسن مفید است آشنا خواهیم شد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

فیزیوتراپی سالمندان چیست؟

فیزیوتراپی سالمندان روشی است که به طور خاص برای افراد مسن و مشکلات و چالش های منحصر به فرد آن ها طراحی شده است.

در این روش نکاتی از جمله کاهش تدریجی فعالیت، کاهش قدرت عضلانی، هماهنگی و زمان واکنش در افراد سالمند و همچنین تحمل کمتر برای انجام فعالیت های بدنی در نظر گرفته می شود.

فیزیوتراپی سالمندان با دیگر انواع فیزیوتراپی تفاوت دارد چرا که بیشتر بر روی ایجاد قدرت و استقامت در افراد مسن و کمک به موارد زیر تمرکز دارد:

  • فعال بودن
  • پیشگیری از اختلال دیکاندیشنینگ
  • پیشگیری از آتروفی عضلانی (تحلیل رفتن عضلات)
  • کاهش خطر افتادن و صدمات ناشی از آن
  • استقلال در انجام فعالیت های روزانه

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی آسیب های اسکلتی عضلانی

خدمات توانبخشی برای سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان در محیط های مختلفی از جمله موارد زیر انجام می شود:

  • بیمارستان ها و کلینیک های سرپایی
  • مراکز مراقبت های بهداشتی بستری مانند خانه های سالمندان و مراکز توانبخشی و نگهداری
  • در خانه، که به ویژه برای افراد با مشکلات حرکتی که بیرون رفتن برای آن ها دشوار است مفید است

فیزیوتراپی سالمندان بیشتر به صورت سرپایی انجام می شود، اما می توانید از خدمات خانگی و بستری نیز بهره مند شوید.

همچنین برای افراد مسنی که تحت پوشش بیمه نیستند طرح هایی وجود دارد که بر اساس نیاز به طور جزئی یا کامل هزینه خدمات را پرداخت می کنند.

سایر خدمات فیزیوتراپی سالمندان

سایر خدمات توانبخشی برای بازیابی سلامت و عملکرد در افراد مسن عبارتند از:

  • فیزیوتراپی عصبی برای درمان بیماری های عصبی مانند سکته مغزی، آسیب های مغزی، آسیب های نخاعی، مالتیپل اسکلروزیس و بیماری پارکینسون
  • توانبخشی قلبی برای بهبود استقامت و بازیابی عملکرد صحیح قلب پس از حمله قلبی یا جراحی قلب
  • کاردرمانی برای بازیابی کنترل حرکات و استفاده از دست برای انجام فعالیت های روزمره

تمرینات کششی و تجهیزات مناسب برای فیزیوتراپی سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان به طور کلی شامل تمریناتی است که قدرت، انعطاف‌ پذیری، استقامت و تعادل را بهبود بخشیده، به انجام فعالیت‌ ها و حرکات کمک کرده و از بی‌ حالی کلی جلوگیری می کند. این تمرینات معمولا شامل موارد زیر هستند:

  • کشش های پایین تنه به ویژه برای کمر، عضلات همسترینگ و فلکسورهای ران به منظور افزایش صحیح حرکات، هم ترازی مفاصل و جلوگیری از گرفتگی و سفتی ماهیچه ها از طریق فعال سازی عضلات
  • تمرینات استقامتی برای حفظ سلامت قلب و ریه ها و افزایش گردش خون به کمک تجهیزات قلبی عروقی مانند تردمیل و دوچرخه ثابت
  • تمرینات تقویتی پایین تنه مانند نشستن و ایستادن، اسکات، استپ آپ، لیفت پا و تمرین پل که عضلات باسن و چهار سر (عضلات ران و باسن) را برای حفظ قدرت هدف قرار می دهند.
  • تمرینات تعادل برای کمک به حفظ ثبات هنگام ایستادن، راه رفتن و تغییر جهت، از جمله تمرینات تعادل ایستا روی سطوح صاف و ناهموار، تمرینات تغییر وزن، پیاده روی و تمرین تاندم
تمرینات فیزیوتراپی سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان شامل تمریناتی با وزن بدن برای کمک به بهبود تحرک است. در صورت استفاده از تجهیزات معمولا برای افزایش مقاوت بدون وارد شدن فشار اضافه تنها وزنه ها یا نوارهای سبک توصیه می شود.


بیشتر بدانید : فیزیوتراپی سالمندان


نکاتی درباره فعالیت بدنی

فعالیت بدنی برای افراد در هر سنی مهم است، اما لازم است سالمندان بالای 65 سال برای پیشگیری از تحلیل رفتن عضلات و حفظ قدرت عملکردی، استقامت و دامنه حرکتی برای انجام فعالیت های روزمره به طور ویژه تحرک داشته باشند.

سبک زندگی بی تحرک (نشستن یا دراز کشیدن برای مدت طولانی) در افراد مسن به سرعت منجر به ضعف و آتروفی عضلانی، عدم تعادل، درد مزمن، ناتوانی در انجام فعالیت ها و افزایش خطر افتادن می شود.

بزرگسالان بالای 65 سال باید هر روز فعالیت فیزیکی و یا حتی حرکات سبک مانند قدم زدن در خانه، آشپزی یا تمیز کردن انجام دهند.

بهتر است تمریناتی که قدرت، تعادل و انعطاف پذیری را افزایش می دهند حداقل دو روز در هفته انجام شوند.

همچنین باید در طول یک هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط ​​از جمله پیاده روی سریع، راه رفتن در مسافت های طولانی، ایروبیک، دوچرخه سواری، رقص و فعالیت های ورزشی و تفریحی داشته باشید.

خلاصه

فیزیوتراپی سالمندان بر کمک به افراد مسن برای تقویت عضلات مورد نیاز برای انجام کارهای روزمره مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و تغییر وضعیت بدن تمرکز دارد.

در نتیجه شرکت در این دوره درمانی به افراد مسن در حفظ استقلال و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ هایی مانند آتروفی عضلانی که در اثر کمبود فعالیت بدنی رخ می دهند کمک می کند.


بیشتر بدانید : فیزیوتراپی در منزل


فیزیوتراپی در منزل

سخن نهایی

فعال بودن و ورزش کردن کلیدی برای سلامت بدن در زمان پیری و جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات و ابتلا به بیماری های مزمنی است که با عدم تحرک بدتر می شوند.

شرکت در فیزیوتراپی سالمندان به شما کمک می کند سبک زندگی فعال تری داشته باشید و همچنین تمرینات و نکات مفیدی به منظور افزایش قدرت، انعطاف‌ پذیری و تعادل برای انجام فعالیت‌های روزمره در خانه نیز ارائه خواهد شد.

سوالات متداول

فیزیوتراپی سالمندان چه فوایدی برای به افراد مسن دارد؟

این روش درمانی به سالمندان در بازیابی قدرت، تعادل و هماهنگی ماهیچه های مورد نیاز برای افزایش توانایی راه رفتن، تحرک کلی، سطح عملکرد و استقلال در انجام فعالیت های روزمره کمک می کند.

چه ورزش هایی برای سالمندان مناسب است؟

تمرینات مناسب سالمندان به ایجاد قدرت، ثبات و تعادل برای انجام حرکات روزمره مانند بلند شدن از روی صندلی، بالا و پایین رفتن از پله ها و راه رفتن کمک می کنند.

عضله چهارسر ران و عضلات باسن بخش های خاصی هستند که هدف قرار می گیرند و از طریق انجام تمریناتی از جمله ایستادن و نشستن روی صندلی، بالا رفتن از پله، حرکت پل، کلامشل، بلند کردن پاها و تمرینات تعادلی فعال می شوند.

سالمندان باید از انجام چه ورزش هایی خودداری کنند؟

افراد مسن برای پیشگیری از آسیب نباید تمرینات شدید که شامل بلند کردن اجسام سنگین و ضربات زیاد است انجام دهند.

همچنین برای تحرک صحیح مفاصل و فعال شدن عضلات بدون وارد شدن فشار به تاندون‌ها یا مفاصل لازم است تمرینات به آرامی و با کنترل و تنها با استفاده از وزن بدن یا وزنه های سبک انجام شوند.

هر چه انسان سنش بیشتر می شود باید به سلامتی خود اهمیت دهد، چرا که با بالا رفتن سن عضلات و مفاصل قدرت و ثبات خود را از دست می دهند. یکی از کارهایی که می توان برای جلوگیری از آن انجام داد، تمرینات فیزیوتراپی است. برای دریافت این خدمات به کلینیک تخصصی فیزیوتراپی دایان مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.