مزایای وارونه درمانی برای دیسک کمر

مزایای وارونه درمانی برای دیسک کمر و کمردرد
مزایای وارونه درمانی برای دیسک کمر و کمردرد
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

وارونه درمانی روشی است که فرد برای چند دقیقه با هدف تسکین کمردرد یا دیسک کمر به صورت وارونه آویزان می شود. از این روش درمانی برای مدیریت کوتاه مدت کمردرد استفاده می شود.

گفته می شود وارونه درمانی فشار را از روی ستون فقرات برداشته، مهره ها را باز کرده و گردش خون را افزایش می دهد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

با این حال شواهد مبنی بر اثربخشی این روش متفاوت بوده و شاید وارونه درمانی برای تمام افراد مانند کسانی که فشار خون بالا یا گلوکوم دارند بی خطر نباشد.

وارونه درمانی و روش هایی از جمله درمان‌ تراکشن برای افراد سالم مضر نیستند و شواهد کافی برای اثربخشی آن ها نسبت به سایر تکنیک ‌ها وجود دارد.

در وارونه درمانی دیسک کمر چه اقداماتی انجام می شود؟

بر اساس نظریات با وارونه کردن فرد به طوری که پاها بالای سر قرار گیرند می توان اثر جاذبه بر بدن را معکوس کرد.

نیروی جاذبه باعث می شود عضلات، مفاصل و استخوان های کمر به تدریج ستون فقرات را فشرده کنند و منجر به کمردرد مزمن شوند.

تصور می‌ شود که وارونه درمانی همانند ماساژ ملایم یا درمان دستی فشار وارده بر ستون فقرات را کاهش داده و علائمی مانند کمردرد مزمن را نیز از بین می برد. وارونه درمانی باید تحت نظر پزشک انجام شود.

روش های جایگزین

مربیان یوگا برای کمک به کاهش فشار روی کمر قرار گرفتن در وضعیت‌ های وارونه مانند ایستادن روی سر، ایستادن روی شانه و حالت هایی مانند دلفین یا گاوآهن را توصیه می کنند.

این حالت های پیشرفته همیشه باید تحت نظر یک مربی یوگا آموزش دیده، انجام شوند.


بیشتر بخوانید : علت کمردرد چیست؟


مزایای وارونه درمانی

دستورالعمل‌ های بالینی کالج پزشکان آمریکا در سال 2017 نشان می دهد شواهد قطعی مبنی بر مؤثر بودن درمان‌ تراکشن و همچنین وارونه درمانی وجود ندارد.

با این حال برخی از افرادی که خود این روش را امتحان کرده و یا این خدمات را ارائه می دهند متوجه شده اند که وارونه درمانی چند مزیت بالقوه دارد.

بهبود سلامت ستون فقرات

نیروی جاذبه به ستون فقرات و عضلات کمر که بدن را در حالت ایستاده نگه می دارند فشار وارد کرده و باعث می شود ستون فقرات به مرور زمان فشرده شود.

اغلب برای آزادسازی فشار از درمان دستی ستون فقرات، ماساژ درمانی و تکنیک های تقویت عضله استفاده می شود. وارونه کردن بدن به روشی مشابه باعث کشش ستون فقرات می شود.

روزانه استفاده از تجهیزات وارونه درمانی یا انجام حرکات خاص یوگا سلامت کلی ستون فقرات و رباط ها را بهبود بخشیده و فشار روی عضلات را کاهش می دهد.

این کار در نهایت به انجام آزادانه حرکات و انعطاف پذیری بیشتر بدن کمک می کند.

تسکین کمردرد مزمن

بسیاری از افرادی که برای تسکین کمردرد مزمن از وارونه درمانی استفاده می کنند به دنبال روشی ملایم و غیر تهاجمی برای رفع درد هستند. وارونه درمانی فشار روی مفاصل تحمل کننده وزن را کاهش داده و به آن ها اجازه استراحت و بهبودی می دهد.

اثرات کاهش فشار به طور بالقوه به رفع بسیاری از عوامل کمردرد مانند درد دیسک یا مفاصل و همچنین کاهش شدت اسپاسم عضلانی در کمر کمک می کند.

اجتناب از جراحی

مطالعه دیگری که در سال 2012 در نشریه ناتوانی و توانبخشی منتشر شد نشان می دهد که استفاده از دستگاه های وارونه درمانی نیاز به جراحی در برخی از افراد مبتلا به بیماری دیسکوژنیک کمری که باعث نازک و ضعیف شدن دیسک‌ های کمر می‌ شود را کاهش می‌ دهد.

با این حال این مطالعه تنها بر روی 26 نفر انجام شده و لازم است تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

همیشه باید به توصیه های پزشک یا متخصص کایروپراکتیک درباره بهترین درمان برای مشکلات خاص کمر خود توجه داشته باشید.

مزایای وارونه درمانی

خطرات وارونه درمانی

آویزان شدن به صورت وارونه باعث کاهش ضربان قلب و در عین حال افزایش فشار خون می شود و به کره چشم و گوش داخلی فشار وارد می کند.

به همین دلیل وارونه درمانی برای افراد با مشکلات زیر توصیه نمی شود:

بهتر است افراد مبتلا به بیماری هایی از جمله موارد زیر که روی سر تأثیر می گذارند نیز از وارونه درمانی اجتناب کنند:

  • عفونت های گوش
  • چشم صورتی
  • جداشدگی شبکیه
  • گلوکوم

وارونه درمانی برای افرادی که داروهای انعقاد خون یا فشار خون مصرف می کنند نیز مناسب نیست. همچنین این روش درمانی برای افراد باردار توصیه نمی شود.

خطرات وارونه درمانی

انواع تجهیزات وارونه درمانی

وارونه درمانی به تجهیزات خاصی مانند صندلی های تخصصی، میزها یا چکمه های گرانشی نیاز دارد. همچنین با انجام حرکات و تمرینات یوگا می توان این روش را بدون تجهیزات نیز انجام داد.

تجهیزات وارونه درمانی بسته به برند و کیفیت ساخت نسبتا ارزان هستند. با این حال اکثر شرکت های بیمه هزینه درمان های جایگزین را پوشش نمی دهند.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی کمر و تمرینات فیزیوتراپی برای کمر


تجهیزات وارونه درمانی شامل موارد زیر است:

  • میزهای وارونه : میزهای وارونه به فرد امکان می ‌دهند به طور ایمن و در حالی که کمر روی میز قرار گرفته است به صورت وارونه آویزان شود.

این وضعیت همانند حالت ایستاده اما وارونه است. می توان این میزها را بصورت آنلاین خریداری کرد.

  • صندلی های وارونه : فرد روی صندلی نشسته و قبل از وارونه شدن با نوار بسته می شود. برخی افراد بر این باورند که وضعیت نشسته بهتر است، چراکه فشار کمتری به مفاصل پا وارد می شود.
  • چکمه های گرانشی : چکمه های گرانشی اساسا نیم بوت های محکمی هستند که به فرد اجازه می دهند به صورت وارونه از پاها آویزان شود.

این چکمه ها نسبت به سایر تجهیزات وارونه درمانی آزادی و قدرت مانور بیشتری ارائه می دهند و انواع مختلفی از آن ها در فروشگاه های آنلاین موجود است.

انواع تجهیزات وارونه درمانی

نتیجه نهایی

وارونه درمانی از نظر برخی افراد باعث تسکین مؤثر و کوتاه مدت کمردرد و دیسک کمر می شود. این روش نسبتا ارزان است و برخی از شرکت های بیمه نیز هزینه تجهیزات را پوشش می دهند.

وارونه درمانی یا سایر درمان‌ های جایگزین نباید به عنوان روش‌ های درمان تضمینی در نظر گرفته شوند و باید از آن ها به عنوان مکملی برای توصیه‌ های پزشک استفاده شود.

وارونه درمانی تحت نظر یک پزشک انجام می شود و در صورت مشاهده عوارض جانبی یا بدتر شدن علائم باید درمان را متوقف کرد.

پزشکان گاهی برای تسکین کمردرد، ورزش های خانگی و درمان های ساده را توصیه می کنند. برای درمان و فیزیوتراپی دیسک کمر و کمر درد می توانید به کلینیک فیزیوتراپی دایان در تهران مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.