فیزیوتراپی پوکی استخوان

فیزیوتراپی پوکی استخوان
فیزیوتراپی پوکی استخوان
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

فیزیوتراپی پوکی استخوان

(فیزیوتراپی پوکی استخوان) پوکی استخوان یا استئوپروز بیماری است که موجب کاهش تراکم مواد معدنی استخوان و یا افزایش شکنندگی استخوان می شود. این شرایط می تواند باعث ضعف و شکننده شدن استخوانها شود. در صورتی که به پوکی استخوان مبتلا شده اید، ریسک ایجاد شکستگی و ترک خوردگی استخوان به خصوص در نواحی ستون فقرات، لگن، و مچ دست شما بطور مشخص افزایش پیدا می کند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

با افزایش سن بافت استخوانی به سرعت از بین می رود. شیوع پوکی استخوان در زنان مسن بیشتر می باشد. قطع عملکرد تخمدان ها در زنان یائسه (بعد از 50 سالگی) باعث از بین رفتن سریع تراکم استخوانی می شود. به هر حال، آسیب ناشی از پوکی استخوان سال ها قبل از این شرایط آغاز می شود. به خاطر اینکه حداکثر سطح تراکم استخوانی در حدود سن ۲۵ سالگی به دست می آید، مهم است که در این سنین استخوان های قوی در افراد ایجاد شود تا به این ترتیب استخوان ها برای بقیه سال های زندگی قوی باقی بمانند. در این شرایط مصرف کافی مواد غذایی حاوی کلسیم می تواند یک بخش اصلی در تشکیل استخوان های قوی باشد.

علائم پوکی استخوان

درابتدا ابتلا پوکی استخوان، ممکن است هیچ علامتی در فرد دیده نشود. اما در ادامه، این بیماری می تواند باعث درد ناشی از گرفتگی در عضلات یا استخوانها و بطور خاص درد در ناحیه پایین کمر یا لگن شود.

در مراحل بعدی پوکی استخوان، درد به صورت تیر کشیدن ممکن است به صورت گاه و بی گاه در قسمت های مختلف بدن احساس شود. این درد احتمالاً به سمت باقی اعضای بدن کشیده نمی شود و ممکن است با انجام فعالیت هایی که باعث وارد شدن فشار به بدن می شود، تشدید گردد. در بسیاری از مواقع این درد با ناراحتی های احتمالی همراه است و معمولاً در طول یک هفته فروکش می کند. به هر حال گاهی اوقات این درد می تواند برای بیشتر از سه ماه دوام داشته باشد.

فیزیوتراپی اختیاریه
فیزیوتراپی دایان

علت استئوپروز

در پوکی استخوان، بازسازی استخوان تحت تاثیر عوامل مختلف داخلی، خارجب و سن قرار دارد. پوکی استخوان زمانی ایجاد می شود که بین فرآیند تشکیل استخوان جدید و جذب استخوان قدیمی تعادل وجود نداشته باشد.

  1. کاهش کلسیم و ویتامین دی دریافتی
  2. کم وزنی
  3. کمبود استروژن
  4. جنسیت و افزایش سن
  5. فراموشی
  6. اعتیاد به الکل و کافئین و سیگار
  7. فعالیت جسمی ناکافی و ورزش نکردن
  8. بیماریهای مزمن
  9. سابقه شکستگی در بستگان درجه یک
  10. سقوط های مکرر و….

و زنانی که دوره پریود آنها طولانی بوده یا پریود نمی شوند، در معرض ریسک بالاتر ابتلا به این بیماری هستند.
و همچنین داروهای خاص مثل کورتیکو استروئید و داروهای ضد صرع مصرف می کنند، با ریسک بالاتر ابتلا به این بیماری مواجه می شوند.
آرتریت روماتوئید به خودی خود ریسک ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.
ابتلای یکی از والدین به این بیماری می تواند از عوامل تاثیر گذار بر ابتلای فرزند به بیماری پوکی استخوان باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان:

  1. رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین دی
  2. تمرینات تحمل وزن
  3. سبک زندگی سالم، بدون مصرف الکل و سیگار
  4. سنجش تراکم استخوان درمان دارویی در صورت نیاز

هدف از فیزیوتراپی پوکی استخوان بهبود عملکرد، کاهش درد، کاهش احتمال شکستگی و افزایش  BMD می باشد.

فیزیوتراپی محدوده دروس

فیزیوتراپی پوکی استخوان :

درمانهای الکتریکی و حرارتی: استفاده از تحریک کننده های الکتریکی شامل تنس، گرمادرمانی، سرما درمانی، اولتراسوند و…

تمرین درمانی : ورزش در افراد جوان احتمال رسیدن به حداکثر تراکم استخوانی را بالا می برد. ورزش های همراه با تحمل وزن بعد از یائسگی از کاهش تراکم استخوان پیشگیری می کند. ورزش می تواند هماهنگی حرکات، تعادل و قدرت بیمار را بهبود ببخشد در نتیجهاحتمال سقوط و شدت آسیب های ناشی از آن را کاهش می دهد.

متخصص فیزیوتراپی در فیزیوتراپی پوکی استخوان می تواند نحوه انجام صحیح و بی خطر این تمرین ها را به شما آموزش دهد.

بیمار لازم است که درک مناسب از تشخیص ابتلا به بیماری و چگونگی تاثیرگذاری پوکی استخوان بر زندگی خود داشته باشد. این شرایط ممکن است شامل انتخاب یک سبک زندگی سالم و تغییر در رژیم غذایی و تمرین های حرکتی باشد و در این شرایط لازم است تدابیر لازم برای جلوگیری از زمین خوردن فرد اتخاذ شود.

مگنت درمانی

در مگنت تراپی در فیزیوتراپی پوکی استخوان از یک میدان مغناطیسی ثابت برای کاهش التهاب و افزایش سرعت بهبود تراکم استخوانی بیمار استفاده می شود. با استفاده از این روش درمانی و در نظر گرفتن قطب های میدان مغناطیسی، قطب جنوب می تواند یک تاثیر الکتریکی مثبت ایجاد کند در حالی که قطب شمال یک تاثیر الکتریکی منفی ایجاد می کند که می تواند تراکم استخوانی را افزایش دهد.

با تنظیم سطح فرکانس ابزارهای مورد استفاده در مگنت تراپی می توان فعالیت یونی در یک ناحیه آسیب دیده را افزایش داد، فرآیند متابولیک را بهبود بخشید و دوره توان بخشی مورد نیاز بیمار را کوتاه کرد. استفاده اصلی مگنت تراپی در درمان پوکی استخوان و درمان شکستگی می باشد، زیرا این روش می تواند یک راهکار دو سویه باشد که فرآیند کاهش تراکم استخوان را آهسته کرده و بطور همزمان تاثیر فیزیوالکتریک ناشی از آن باعث فعال شدن فرآیند تجدید ساختار استخوان می شود.

مگنت تراپی می تواند باعث افزایش جریان خون در نواحی استخوانی آسیب دیده شده و چگالی استخوان را افزایش دهد. در بهترین فیزیوتراپی محدوده اختیاریه همچنین این روش می تواند امکان تجدید ساختار و بهبود آسیب دیدگی های غضروفی را نیز فراهم نماید

فیزیوتراپی دروس
بهترین فیزیوتراپی دروس

.

مطلب های مرتبط:

درمان خارپاشنه ، فیزیوتراپی در منزل ، کلینیک فیزیوتراپی ،فیزیوتراپی در سکته مغزی، فیزیوتراپی آرتروز ، فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار ، فیزیوتراپی کف لگن ،فیزیوتراپی محدوده قلهک ، فیزیوتراپی خیابان دولت ، فیزیوتراپی محدوده دروس ، فیزیوتراپی احتشامیه ، بهترین فیزیوتراپی خیابان دولت ، هزینه فیزیوتراپی.

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها