گیت ترینر (Gait Trainer) چیست؟

گیت ترینر چیست
گیت ترینر چیست
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

گیت ترینر (Gait Trainer)، وسیله ای چرخدار است که به افرادی که نمی توانند به طور مستقل راه بروند کمک می کند تا راه رفتن ایمن و کارآمد را مجدد یاد بگیرند.

گیت ترینر برای کودکان یا بزرگسالان دارای ناتوانی جسمی در نظر گرفته شده تا فرصتی برای بهبود توانایی راه رفتن آن ها فراهم شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

این وسیله پشتیبانی بدون وزن و هم چنین تراز وضعیتی برای انجام تمرینات راه رفتن را ارائه می دهد.

گیت ترینر همانند یک واکر پشتیبان عمل کرده و نسبت به واکر رولیتور سنتی یا واکر پلتفرمی به حفظ تعادل و تحمل وزن، کمک بیشتری می کند.

این دستگاه هم چنین فرصتی برای ایستادن و تحمل وزن در یک موقعیت ایمن و حمایت شده را فراهم می کند. اختلالات حرکتی مختلف منجر به ناتوانی در راه رفتن مستقل شده و استفاده از گیت ترینر را ضروری می کنند.

ناتوانی حرکتی به دلیل مشکلات دوران کودکی مانند فلج مغزی، اسپینا بیفیدا یا سایر مشکلات رشدی اتفاق می افتد.

اختلال در راه رفتن گاهی نیز ناشی از آسیب یا بیماری مانند آسیب مغزی، آسیب ناقص نخاع یا سکته خواهد بود.

کودکان یا بزرگسالان صرف نظر از علت ناتوانی، راه رفتن را مجدد می آموزند.

اکتشافات اخیر در زمینه نوروپلاستیسیتی نشان می دهد انسان علی رغم آسیب های عصبی ناشی از بیماری یا صدمات، توانایی بهبود مهارت های حرکتی از طریق درمان مبتنی بر فعالیت را دارد.

اگرچه در برخی موارد امکان دستیابی به استقلال کامل در راه رفتن وجود ندارد، اما با انجام تمرینات حرکتی می توان قدرت عضلانی و کنترل عصبی حرکتی برای راه رفتن را به دست آورد.


بیشتر بخوانید : تردمیل، الپتیکال یا دوچرخه کدامیک بهتر است؟


استفاده از گیت ترینر برای کودکان

گیت ترینر یکی از اولین وسایلی بود که برای استفاده کودکان با ناتوانی های رشدی در اواسط دهه 1980 طی یک برنامه درسی، تولید شد.

از آن زمان طراحی گیت ترینر برای کودکان، تکامل یافته و اصلاح شده است. تولیدکنندگان متعددی این وسیله را با کیفیت بالا ارائه داده اند.

بیمار با استفاده از گیت ترینر روی زمین تعادل بیشتری داشته و می تواند راه رفتن را در برنامه روزانه خود بگنجاند.

برای مثال به جای ماندن بر روی صندلی چرخدار بین جلسات درمانی می توان از گیت ترینر روی زمین برای قدم زدن استفاده کرد. استفاده از گیت ترینر بر روی زمین، شبیه به راه رفتن در دنیای واقعی است.

مزیت گیت ترینر روی زمین این است که معمولا مقرون به صرفه‌ تر از سیستم‌ های پشتیبان وزن بدن است و تمرین فراتر از جلسات فیزیوتراپی مانند راه رفتن در مؤسسات یا در خانه و محیط اجتماعی را امکان‌ پذیر می‌ کنند.

استفاده از گیت ترینر برای کودکان

استفاده از گیت ترینر برای توانبخشی بزرگسالان

در توانبخشی بزرگسالان، آموزش راه رفتن به طور سنتی در ابتدا میان پارالل بار به عنوان یک وسیله کمکی پایدار انجام می شود.

با بهبود راه رفتن می توان از واکر، عصا، عصای دو طرفه یا عصای تکی استفاده کرد. این تمرین راه رفتن معمولا در طول جلسات فیزیوتراپی انجام می شود.

با توسعه و پیشرفت تمرینات راه رفتن با وزن بدن، مانند روی تردمیل در مقایسه با تمرینات سنتی می توان بیشتر راه رفت و فشار کمتری به درمانگر وارد می شود.

در توانبخشی بزرگسالان، استفاده از سیستم های پشتیبان وزن بدن به بیماران امکان می دهد با تلاش کمتر و خیال راحت راه بروند. با کمک این سیستم ها می توان تمرینات راه رفتن روی تردمیل را نیز انجام داد.

گاهی راه رفتن روی زمین با کنترل تلفن همراه یا مسیرهای سقفی امکان پذیر است. به دلیل پشتیبانی ارائه شده توسط این سیستم ها، فشار وارده به درمانگر کاهش می یابد.

سیستم های پشتیبان وزن بدن با حمایت کافی از بیمار و کمک به حفظ تعادل و تحمل وزن، مدت زمان راه رفتن و مهارت های حرکتی را افزایش می دهند.

هر چه فرصت تمرین و تکرار قدم برداشتن بیشتر باشد، احتمال اینکه بیمار توانایی راه رفتن را دوباره به دست آورد افزایش می یابد.

استفاده از واکرهای پشتیبان به عنوان رویکردی برای آموزش راه رفتن در بزرگسالان، یکی دیگر از پیشرفت های اخیر در توانبخشی بزرگسالان است.

تلاش داوطلبانه برای شروع تمرینات و پیشرفت در راه رفتن روی زمین بسیار مهم است و گیت ترینر به بیمار کمک می کند تا نیروهای حرکتی را تولید و کنترل کند و به راحتی راه برود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دستگاه می توانید با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.