تردمیل، الپتیکال یا دوچرخه کدام بهتر است؟

تردمیل یا دوچرخه ثابت بهتر است
تردمیل یا دوچرخه ثابت بهتر است

در کلینیک فیزیوتراپی دایان، متخصصان بر اساس تناسب اندام و اهداف سلامتی مشخص می کنند که کدام یک از دستگاه های الپتیکال، تردمیل یا دوچرخه ثابت بهتر هستند؟

تمام این تجهیزات در دسته دستگاه های کاردیو طبقه بندی می شوند، اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

در ادامه متوجه خواهید شد که بر اساس اهداف تناسب اندام خود باید کدام یک از گزینه‌ های محبوب‌ تردمیل، الپتیکال یا دوچرخه را انتخاب کنید.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

بهترین دستگاه برای پیگیری پیشرفت: تردمیل

بزرگترین مزیت دویدن روی تردمیل، قابلیت برنامه ریزی و استفاده آسان از آن می باشد. امروزه تردمیل‌ ها بسیار پیشرفته و ابزاری باورنکردنی برای ثبت داده‌ ها هستند.

می توانید زمان، مسافت و سرعت را بر روی اکثر مدل های تردمیل ثبت کرده و به راحتی پیشرفت خود را پیگیری کنید.

صفحه نمایش حقیقت را نشان داده و تردمیل را به ابزاری عالی برای مسئولیت پذیری و روشی برای مشاهده پیشرفت های هفتگی تبدیل می کند.

از طرف دیگر، از آنجایی که در دستگاه های الپتیکال تنوع بیشتری وجود دارد استفاده از یکی از دستگاه های الپتیکال با دستگاه های دیگر نتایج متفاوتی خواهد داشت.

بهترین دستگاه برای افرادی که در حال بهبودی از آسیب هستند: الپتیکال یا دوچرخه

بزرگترین مزیت الپتیکال و دوچرخه های ثابت این است که نسبت به تردمیل فشار کمتری وارد می کنند.

پا بطور دائم روی پدال قرار دارد و دیگر نیازی به استفاده از نیروی بدن برای حرکت دادن پا (که هنگام دویدن اتفاق می ‌افتد) نیست.

این موضوع دستگاه های الپتیکال و دوچرخه ها را برای افراد مبتدی، ورزشکارانی که پس از وقفه به باشگاه باز می‌ گردند یا افرادی که آسیب‌ های مفصلی زانو یا مچ پا دارند به یک گزینه عالی تبدیل می کند.

از آنجایی که الپتیکال تأثیر کمتری روی مفاصل اصلی دارد، برای افرادی که آسیب‌ های زانو، لگن یا کمر دارند، راه ایمن ‌تر و در دسترس ‌تری برای انجام ورزش های هوازی است.

حتی اگر از قبل آسیبی در قسمت پایین بدن وجود نداشته باشد، استفاده از الپتیکال و دوچرخه ثابت گاهی اوقات به جلوگیری از ساییدگی و پارگی بخش های مختلف بدن کمک می کند.

بهترین دستگاه برای آمادگی در مسابقات: تردمیل

تردمیل‌ ها نسبت به الپتیکال تاثیر بیشتری دارند، اما در مقایسه با دویدن روی زمین فشار کمتری به بدن وارد می کنند.

تردمیل برای جذب بخشی از فشار ساخته شده و نسبت به دویدن روی سطح زمین بر بدن و به خصوص پاها، زانوها و باسن تأثیر کمتری دارد.

بر خلاف الپتیکال که بر روی یک الگوی حرکتی تنظیم شده عمل می کند، تردمیل به شما این فرصت را می دهد که بر روی فرم دویدن تمرکز کنید و این برای افرادی که به طور معمول می دوند و یا برای مسابقات در فضای باز تمرین می کنند یک امتیاز بزرگ محسوب می شود.

تردمیل بهترین دستگاه برای آمادگی در مسابقات

بهترین دستگاه برای تمام بدن: الپتیکال

اکثر مربیان الپتیکال حرکت پا و بازو را با هم ترکیب می کنند. از آنجایی که فرمان‌ هایی وجود دارد که در مقابل مقاومت فشار می ‌دهید و می‌ کشید، بدن بطور کامل تمرین انجام می دهد.

برای بهبود قدرت بازوها می توانید مقاومت یا فاصله بازوها را افزایش دهید.

بعلاوه چون از پایین‌ تنه و بالاتنه به طور همزمان استفاده می ‌کنید، عضلات هسته‌ مرکزی برای حفظ تعادل درگیر می شوند.

حتی می توانید رکاب زدن به عقب را امتحان کنید تا عضلات فعال را تغییر داده و عضلات همسترینگ، گلوتئال و ساق پا را هدف قرار دهید.


بیشتر بخوانید : 7 تمرین کششی برای تقویت عضلات همسترینگ


بهترین دستگاه برای تقویت پاها: دوچرخه یا تردمیل

بالا رفتن از تپه (روی صفحه تمرین مجازی یا IRL) با دوچرخه بخش زیادی از قسمت پایین تنه و همچنین قلب، ریه ها و ذهن را درگیر می کند، اما فعلا نمی خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم.

برای دوچرخه ‌سواران داخل خانه، بسته به موقعیتی که قرار می گیرید مانند روی زین، ایستاده یا خم شده روی فرمان، عضلات چهار سر، گلوتئال، همسترینگ و ساق‌ ها همگی می‌ سوزند.

اما حرکت در سرازیری به همین دلیل است، مگر نه؟

متاسفم، اما دویدن جایگزینی برای تمرینات پا نیست (با وجود تمام مزایای بلند کردن وزنه، چرا باید بخواهید این کار را انجام دهید؟).

اگر از تردمیل در حالت شیب دار استفاده کنید عضلات پا تقویت می شوند. حرکت روی شیب مانند دویدن بر روی تپه است اما اثر بیشتری دارد.

دویدن در شیب‌ های مختلف شما را مجبور می ‌کند تا عضلات چهارسر، گلوتئال، ساق پا و هسته مرکزی بدن را بیشتر درگیر کنید. چرا؟ زیرا حتی اگر زاویه شیب خیلی تند نباشد، باید برخلاف نیروی گرانش حرکت کنید.

اگر دویدن خیلی سخت است می‌ توانید در شیب راه بروید و همچنان نتایج عالی دریافت کنید.

دوچرخه ثابت بهترین دستگاه برای تقویت پاها

بهترین دستگاه برای سوزاندن کالری بیشتر: تردمیل

بگذارید واضح بگویم: در تناسب اندام کالری به تنهایی اهمیت ندارد. در واقع بیشتر تجهیزات تناسب اندام تنها یک تخمین کلی از کالری سوزانده شده از یک تمرین را ارائه می دهند و شاید این حرف را بطور کامل باور نکنید.

همچنین اگر به دنبال سوزاندن کالری بیشتر هستید کاردیو در واقع بهترین راه نیست.

با این حال ترکیب کاردیو با تمرینات قدرتی بهترین روش برای رسیدن به تناسب اندام است، بنابراین انتخاب تردمیل یا الپتیکال و دوچرخه همچنان اهمیت دارد.

اما پس از مقایسه این دستگاه های مشابه به این نتیجه می رسیم که تردمیل نسبت به الپتیکال یا دوچرخه کالری بیشتری می سوزاند، چراکه وقتی پا را از روی زمین بلند می کنید نسبت به زمانی که پا ثابت است انرژی بیشتری مصرف خواهید کرد.

همانطور که گفته شد میزان سختی کار نقش مهمی ایفا می کند: برای مثال، دویدن آهسته و 20 دقیقه ای روی تردمیل به اندازه استفاده از الپتیکال با مقاومت بالا کالری نمی سوزاند.

هر دستگاهی را که برای سوزاندن کالری انتخاب کنید، بهتر است به تمرینات تناوبی پایبند باشید. نشان داده شده است این کار چربی ها را سوزانده و متابولیسم را افزایش می دهد.

بهترین دستگاه برای کاهش وزن: فرقی ندارد

احتمالا از خود می پرسید که کدام دستگاه برای کاهش وزن بهتر است؟ هیچ جواب مشخصی وجود ندارد. هیچ‌ کدام بهتر نیستند، فقط باید بدانید چه چیزی برای شما بهتر است.

اگر قبلا آسیب دیده باشید شاید دستگاه متفاوتی را ترجیح دهید و یا شاید به این فکر کنید که کدام دستگاه به شما در رسیدن به اهداف شخصیتان کمک می کند.

تردمیل و الپتیکال هر دو برای کاهش وزن عالی هستند و در صورت ترکیب شدن با یک رژیم غذایی سالم تر هر دو به سوزاندن کالری و کاهش وزن کمک می کنند.

بهترین دستگاه برای کاهش وزن

برای صرفه جویی در هزینه: الپتیکال یا دوچرخه

اگر مطمئن نیستید که برای باشگاه بدنسازی خانگی خود یک تردمیل، الپتیکال یا دوچرخه ثابت بخرید، بدانید که دوچرخه ها و الپتیکال ها معمولا نسبت به تردمیل های گران و سنگین قیمت کمتری دارند (و فضای کمتری را اشغال می کنند).

برای مثال پرفروش ترین الپتیکال در آمازون تنها 260 دلار قیمت دارد، در حالی که یک تردمیل خوب 600 دلار است. هیچ تمرینی با تردمیل، الپتیکال یا دوچرخه نمی تواند جای تمرینات قدرتی را بگیرد.

بنابراین شاید بخواهید خرید یک الیپتیکال و استفاده از سایر تجهیزات ورزشی خانگی مقرون به صرفه مانند دمبل یا کتل بل را در نظر بگیرید.

در نتیجه کدام بهتر است؟ تردمیل یا الپتیکال و دوچرخه؟

در نهایت این موضوع به بدن و اهداف شما بستگی دارد. تردمیل حرکت طبیعی دویدن را تقلید کرده و آن را به گزینه بهتری برای تمرینات مسابقه ای و ورزشی تبدیل می کند.

اما الپتیکال و دوچرخه گزینه‌ های کم‌ تأثیر بوده و برای افرادی که مشکلات مچ پا، لگن و زانو دارند ایمن‌ تر و بهتر هستند.

برای کاهش وزن و سوزاندن کالری بهتر است تمریناتی را انتخاب کنید که واقعا می خواهید انجام دهید و اگر حوصله هیچکدام را ندارید دستگاه روئینگ، پله ‌نورد یا weight room نیز وجود دارد.

اگر به دنبال راهی برای تقویت عضلات همسترینگ، گلوتئال، ساق پا و یا حتی کاهش وزن هستید می توانید به کلینیک فیزیوتراپی دایان در تهران مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها