بهترین مکمل‌ ها و ویتامین ها برای آرتروز

بهترین مکمل ها و ویتامین ها برای آرتروز
بهترین مکمل ها و ویتامین ها برای آرتروز
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

 مکمل ها و ویتامین هایی که به رفع علائم آرتروز کمک می کنند

نشان داده شده است که برخی مکمل های غذایی برای تسکین درد، سفتی و سایر علائم آرتروز مفید هستند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین مکمل و ویتامین برای درمان آرتروز آشنا کنیم، پس ما همراه باشید.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

گلوکزامین و کندرویتین، اسیدهای چرب امگا 3، اس آدنوزیل متیونین و کورکومین تنها برخی از طبیعی ترین محصولاتی هستند که توسط محققان برای رفع مشکلات مرتبط با استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید مورد مطالعه قرار گرفته اند.

برخی از این مکمل های طبیعی به‌ ویژه زمانی که همراه با درمان‌ های سنتی استفاده شوند، علائم آرتروز را تسکین می دهند.

SAM-e 

اس آدنوزیل متیونین یک ترکیب طبیعی در بدن است که اثرات ضد التهابی، محافظت از غضروف و تسکین درد دارد.

نتایج مطالعات نشان می دهد که این ترکیب به اندازه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و سلکوکسیب در تسکین درد استئوآرتریت بدون عوارض جانبی مؤثر است.

اس آدنوزیل متیونین یک مزیت دیگر نیز دارد. این مکمل دارای اثر ضد افسردگی خفیف تا متوسط ​​است و برای مبتلایان به افسردگی بسیار مفید خواهد بود.

دوز معمولی این ترکیب روزانه 1200 میلی گرم است. اگر می خواهید این مکمل را امتحان کنید صبور باشید. اثربخشی کامل این ترکیب چند هفته طول خواهد کشید.

گلوکزامین و کندرویتین

بهترین مکمل برای رفع علائم آرتروز گلوکزامین و کندرویتین است. این مکمل ها از غضروف یا ماده ای که به عنوان محافظ مفاصل عمل می کند تشکیل شده اند.

در مطالعات از طرح ها و مکمل های مختلف استفاده شده و به همین دلیل تحقیقات نتایج مختلفی داشته اند.

در یک مطالعه بزرگ که توسط مؤسسه ملی بهداشت GAIT انجام شد مصرف گلوکزامین و کندرویتین به همراه یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی و یک درمان غیرفعال (دارونما) در افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو مقایسه شده است.

گلوکزامین علائمی مانند درد را از بین برده و عملکرد را بهبود می بخشد، اما عملکردی بهتر از دارونما نداشته است.

با این حال، یک کارآزمایی بین‌المللی در سال 2016 نشان داد که این ترکیب به اندازه داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی سلکوکسیب در کاهش درد، سفتی و تورم در مبتلایان به استئوآرتریت زانو مؤثر است.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی آرتروز


همچنین نتیجه مطالعات درباره میزان اثربخشی این مکمل ها متفاوت است. برخی شواهد نشان می دهد که گلوکزامین سولفات بهترین مکمل برای آرتروز است و برخی دیگر گلوکزامین هیدروکلراید را مؤثرتر می دانند.

در یک مطالعه که این دو مکمل را مستقیما مقایسه کرده است نشان داده شد که این مکمل ها منجر به تسکین درد می شوند.

بر اساس گفته محققان شواهدی وجود دارد که از اثربخشی سولفات گلوکزامین – نه هیدروکلراید – با یا بدون کندرویتین سولفات برای بهبود علائم آرتروز زانو پشتیبانی می کنند.

بهترین مکمل برای آرتروز

روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 غیراشباع موجود در ماهی خواص ضد التهابی قوی دارند.

دکتر کریس دی آدامو، مدیر تحقیقات و آموزش دانشکده پزشکی مریلند می ‌گوید: به نظر می ‌رسد چربی‌ های امگا 3 در رفع علائم آرتریت روماتوئید بهتر از استئوآرتریت عمل می‌ کنند و دلیل آن این است که آرتریت روماتوئید عمدتا ناشی از التهاب است.

یک بررسی سیستماتیک در سال 2017 نشان داد که مکمل های امگا 3 باعث کاهش درد، سفتی و تورم مفاصل در مبتلایان به آرتریت روماتوئید می شوند.

استفاده از این مکمل ها به کاهش مصرف مسکن و جلوگیری از عوارض جانبی کمک می کند.

فرشاد فانی مروستی، پزشک و مدیر بهداشت عمومی، پیشگیری و ارتقای سلامت در دانشگاه آریزونا می‌ گوید: در موارد خفیف آرتروز بهتر است قبل از مصرف ایبوپروفن به سراغ مکمل‌ ها بروید.

 امگا 3 برای محافظت در برابر بیماری های قلبی و زوال عقل مزایای زیادی دارد. منابع گیاهی مانند دانه های کتان و چیا نیز حاوی امگا 3 اما به شکل اسید آلفا لینولنیک با زنجیره کوتاه هستند.

اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند مانند ایکوزاپنتانوئیک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید بیشترین فواید سلامتی را دارند.

هنگام خرید روغن ماهی مطمئن شوید که مکمل حاوی ایکوزاپنتانوئیک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید است و حداقل یک گرم از این دو ترکیب را مصرف می کنید.

گیاهخواران نیز می توانند امگا 3 را از مکمل های مبتنی بر جلبک دریافت کنند.

اس آدنوزیل متیونین یک ترکیب طبیعی در بدن است که اثرات ضد التهابی، محافظت از غضروف و تسکین درد دارد.

روغن ماهی بع عنوان مکمل برای درمان آرتروز

کورکومین

کورکومین ترکیب فعال موجود در ادویه زردچوبه و یکی از مواد اصلی کاری هندی است.

این ماده در بدن به عنوان یک عامل ضد التهابی قوی عمل کرده و آنزیم تحریک کننده التهاب را مانند داروی مهارکننده COX-2 یا سلکوکسیب مسدود می کند.

در مطالعه ای که بر روی 367 ​​فرد مبتلا به آرتروز زانو انجام شد مشخص شده است که مصرف روزانه 1500 میلی گرم عصاره کورکومین به اندازه 1200 میلی گرم ایبوپروفن مؤثر است و هیچگونه عوارض گوارشی به همراه ندارد.

همچنین به نظر می رسد این مکمل تورم و حساسیت در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید را تسکین می دهد.

یکی از نکات منفی کورکومین، جذب سخت آن برای بدن است. بهتر است این ترکیب را با منبع چربی مصرف کنید. برخی از مکمل ها بر پایه روغن هستند که بسیار مهم است.

فلفل سیاه نیز جذب را افزایش می دهد. در برخی از مکمل ها عصاره فلفل سیاه اضافه می شود.

هرچند این ماده به طور بالقوه باعث آسیب کبد شده و جذب داروهایی مانند کاربامازپین (تگرتول) و فنی توئین (دیلانتین) را افزایش داده و آن ها را قوی تر می کند.


بیشتر بخوانید : آیا فیزیوتراپی درد و علائم آرتروز را کاهش می دهد؟


ویتامین ها

تأثیر چندین ویتامین از جمله ویتامین‌ های آنتی ‌اکسیدان A، C و E و ویتامین‌ های D و K بر آرتروز مورد مطالعه قرار گرفته‌ است.

تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف ویتامین های آنتی اکسیدان علائم آرتروز را بهبود می بخشد وجود ندارد، اگرچه داشتن یک رژیم غذایی غنی از این مواد مغذی به طور کلی برای سلامتی مفید است.

ویتامین ‌های D و K هر دو در استحکام استخوان‌ ها و ویتامین K در ساختار غضروف نقش دارند. در صورت کمبود این دو ماده مغذی می توانید از مکمل ها استفاده کنید.

بهترین ویتامین و مکمل های آرتروز

خطرات مکمل آرتروز

در صورتی که مکمل ها را طبق دستور و تحت نظارت پزشک مصرف کنید بی خطر هستند. با این حال، حتی مکمل‌ هایی که برچسب طبیعی دارند نیز گاهی عوارض جانبی ایجاد کرده و یا با داروهایی که مصرف می‌ کنید تداخل دارند.

برای مثال مکمل های روغن ماهی با دوز بالا خون را رقیق کرده و گاهی با داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین (کومادین) تداخل خواهند داشت.

گاهی این مکمل ها و به خصوص ویتامین ها را بیش از حد مصرف می کنید. برخی از ویتامین ها  مانند B و C محلول در آب هستند.

این بدان معناست که اگر این ویتامین ها را بیش از حد مصرف کنید، بدن مواد اضافی را دفع می کند.

از سوی دیگر، ویتامین‌ های محلول در چربی مانند A، D، E و K در بدن تجمع می کنند و مضر هستند، بنابراین در مورد مقادیر مورد نیاز مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

در نهایت، مکمل‌ ها مانند داروها به طور دقیق توسط سازمان غذا و دارو  تایید نمی شوند. سازمان غذا و دارو  تمام داروها را بررسی کرده و اثربخشی و ایمنی آن ها را تأیید می کند.

اما در مورد مکمل ها، شاید موادی که روی برچسب ذکر شده است همان مواد موجود در بطری نباشد.


بیشتر بخوانید : درمان آرتروز بدون عمل جراحی


مصرف ایمن مکمل آرتروز

اگر می‌ خواهید مکمل‌ ها را امتحان کنید از آن‌ ها نه به عنوان جایگزین، بلکه در ترکیب با داروهای آرتروز استفاده کنید. این مکمل ها هرگز نباید جای داروها که تنها روش اثبات شده برای کاهش آسیب مفاصل هستند را بگیرند.

همیشه قبل از امتحان هر نوع مکمل جدید برای اطمینان از مناسب بودن مکمل ها برای شرایط خاص خود و مصرف دوز ایمن با پزشک مشورت کنید.

قبل از مصرف مکمل ها و ویتامین ها با یک پزشک متخصص مشورت کنید و برای بررسی تداخلات احتمالی، تمام مکمل ها و لیست داروهای خود را به داروساز نشان دهید. همچنین شما می توانید برای دریافت خدمات فیزیوتراپی آرتروز به کلینیک فیزیوتراپی دایان در تهران مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.