درمان آرتروز بدون عمل جراحی

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

با وجود گذشت زمان هیچ راه درمانی برای آرتروز (OA) یافت نشده است اما با تغییر سبک زندگی و توجه به گزینه های درمانی متعددی که وجود دارد می توان نشانه ها را درمان کرد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

توجه همزمان به راه های درمانی و تغییرات سبک زندگی می تواند به موارد زیر کمک کند:

  • آرام کردن نشانه ها؛
  • بالا بردن کیفیت زندگی؛
  • کند کردن روند پیشرفت بیماری.

توصیه می کنیم که به خواندن مقاله ادامه دهید تا نکاتی را در رابطه با تغییر سبک زندگی و سایر گزینه های درمانی موجود که در آرام کردن نشانه های بیماری OA موثر هستند، بیاموزید.

کاهش وزن

یکی از قسمت های مهم در کنترل بیماری آرتروز، رسیدن به وزن سالم است. با بالا رفتن وزن، فشار غیر ضروری بر روی قسمت های بدن از جمله قسمت های زیر به وجود می آید:

  • پاها؛
  • زانوها؛
  • باسن.

کم کردن وزن تاثیر زیادی بر آسیب وارده به مفاصل تان دارد. حتی یک پوند افزایش وزن، فشاری معادل سه تا شش پوند را به زانوها وارد می کند.

کم کردن وزن قبل از جراحی آرتروز

خوراکی های سالم و مقوی

یکی دیگر از راه هایی که به کنترل وزن کمک می کند، توجه به خوراکی های سالم و مقوی است. با خوردن یک سری از خوراکی ها، سلامت مفاصل تان را بیشتر و به کم کردن التهاب کمک خواهید کرد.

در یکی از مطالعات چاپ شده در مجله ورم مفاصل و روماتولوژی، محققان به این نتیجه رسیده بودند که به احتمال زیاد ویتامین D مانع از کار افتادگی غضروف ها می شود.

ویتامین D در خوراکی های دریایی، مثل موارد زیر یافت می شود:

  • ماهی کاد؛
  • ماهی ساردین؛
  • ماهی سالمون وحشی.

همین طور باید به این نکته اشاره کنیم که این ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند که این اسیدها باعث کم شدن التهاب و از کار افتادگی غضروف می شوند.

از طرف دیگر، وجود ویتامین C، بتا کاروتن و بیوفلونوئیدها با داشتن مفاصلی سالم ارتباط مستقیم دارد.

انجام حرکات ورزشی برای درمان آرتروز

انجام حرکات ورزشی درست و مناسب می تواند به بهبود وضعیت آرتروز کمک کند. این احتمال وجود دارد که ورزش باعث بیشتر شدن درد و خشکی شده و حتی از آسیب های وارده دیگر پیشگیری کند.

هر چقدر که ماهیچه های اطراف زانو قوی تر باشند، بهتر می توانند ضربه وارد شده به زانوها در هنگام حرکت کردن را به خود جذب کنند.

علاوه بر این ، ورزش باعث کم کردن وزن شده، استرس وارده به زانوها را کمتر کرده و درد را کمتر می کند.

پزشک معالج یا دکتر فیزیوتراپیست می تواند با توجه به احتیاجات شما، انجام ورزش های ویژه ای را توصیه کند.

از جمله این ورزش ها می توان به انجام حرکات ورزشی قدرتی برای ماهیچه ها و حرکات کششی و یک سری از ورزش های جنشی برای درمان سفتی و سختی زانو اشاره کرد.

به کسانی که به دنبال کم کردن وزن خود هستند، توصیه می شود که ورزش های ایروبیک را فراموش نکنند.

مصرف دارو

با خوردن برخی از داروهایی که بدون نسخه پزشک هم می توانید آن ها را تهیه کنید { OTC} ، مثل استامینوفن (تایلنول) و گروه NSAIDs (مثل ایبو بروفن، ناپروکسن، آسپیرین)، می توان مقداری از درد و التهاب را آرام کرد. علاوه بر این، پزشک مصرف داروهای قوی تر را هم پیشنهاد می کند.

حتی به هنگام مصرف داروهای OTC هم باید با احتیاط عمل کنید. مصرف این داروها با برخی از داروهایی که در حال حاضر مشغول به مصرف آن ها هستید در تضاد است.

همیشه قبل از این که مصرف دارو تازه ای را شروع کنید، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

می توانید از داروهای موضعی هم استفاده کنید. این کرم ها و ژل های موضعی حاوی مواد اولیه فعالی هستند که از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سالیسیلات؛
  • منتول؛
  • کاپسایسین.

با مصرف این محصولات، می توان درد و التهاب ناشی از آرتروز را آرام کرد زیرا تاثیر گرم کننده و خنک کننده بر پوست خواهند داشت.

درمان آرتروز با دارو

درمان آرتروز با داروهای تزریقی

برای افرادی که علاوه بر به کار بردن گزینه های درمان بدون عمل جراحی نتوانسته اند به اندازه کافی از درد ناشی از آرتروز زانو رهایی یابند ، دسته داروهای کورتیکواستروئید و مکمل ویسکو گزینه ای مناسبی است.

از آن جایی که دارو کورتیکواستروئید را به مفصل زانو تزریق می کنند، درد و التهاب به وجود آمده به سرعت بهبود می یابد. ممکن است چند روز تا چند ماه زمان ببرد تا بهبود حاصل شود.

می توان دارو تزریقی کورتیکو استروئید آزاد شده از تریامسینولون استونید (ZILRETTA) را که تنها یک بار می توان تزریق کرد را برای بهبود آرتروز زانو استفاده کرد.

نحوه کار داروی تکمیل ویسکو متفاوت است. هیالورونیک اسید (HA) به قسمت مفصل زانو تزریق می شود. HA نوعی اسید است که به طور طبیعی در قسمتی از مایع مفصل وجود دارد.

این مایع باعث لیز شدن مفاصل شده و به حرکت آزادانه شان کمک می کند. در بدن بیشتر افرادی که به OA مبتلا شده اند، HA در مایع مفصلی شان به مقدار کافی وجود ندارد.

زمانی که HA به مایع مفصلی تزریق می شود، زانوها حرکت نرم تر حرکت خواهند کرد.

این مایع اصطحکاک در مفاصل را کم کرده و توانایی آن ها برای جذب شوک را بیشتر می کند که این به معنای احساس درد کمتر در هنگام حرکت کردن است.

مشخص شده است که دارو تکمیل ویسکو در بهبود تقریبا 50 درصد از بیماران مبتلا به آرتروز زانو موثر است.

با این وجود، تازه ترین اخباری که توسط آکادمی آمریکایی جراحی های ارتوپد (AAOS) منتشر شده است، مصرف OA برای درمان درد زانو را توصیه نکرده است.

نتایجی که یک فرد در نتیجه تزریق داروهای کورتیکو استروئیدها و تکمیل ویسکو در خود مشاهده می کند، کاملا با فرد دیگر متفاوت است.

درمان آرتروز قبل از جراحی

مکمل ها

گفته شده است که مصرف مکمل های بدون نسخه گلوکوز آمین فسفات (GS) و کندرویتین سولفات (CS) در بهبود نشانه های ناشی از آرتروز زانو موثر است.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته در این زمینه محققان به این نتیجه رسیده اند، کسانی که به آرتروز زانو خفیف تا متوسط مبتلا هستند، پس از مصرف این مکمل ها، دردشان حدود 20 تا 25 درصد کاهش یافته است.

با این وجود باید به این نکته اشاره کنیم که در رهنمودهای منتشر شده توسط آکادمی آمریکایی جراحی های ارتوپت، به این مورد اشاره نشده است.

بهتر است که درباره مصرف مکمل ها با پزشک معالج خود مشورت کنید.

حرارت دادن و خنک کردن

ثابت شده است که حرارت دادن و خنک کردن به بهبود نشانه های ناشی از آرتروز زانو کمک می کند.

حرارتی که از طریق بسته گرم یا دوش آب گرم به زانوها برخورد می کند، به بهبود درد و سفتی کمک می کند . قرار دادن کمپرس آب سرد یا یخ نیز باعث کاهش التهاب و درد می شود.

درمان حرفه ای آرتروز

متخصص درمان حرفه ای با شما همکاری می کند تا احساس ناراحتی را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

آن ها به شما یاد می دهند که در هنگام انجام فعالیت های روزانه در خانه و محل کار چگونه باید از مفاصل تان مراقبت کنید.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی آرتروز
بیشتر بخوانید: تمرین های آسان برای آرتروز زانو

برای تهیه یک برنامه درمانی مناسب و شخصی برای کنترل آرتروز قبل از جراحی و ایجاد آمادگی برای جراحی به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و پیگیری درمان در کلینیک دایان با شماره های زیر ۰۲۱۲۲۷۶۴۵۵۵ – ۰۲۱۲۲۷۸۶۰۴۹ – ۰۹۱۲۸۳۴۰۵۳ تماس بگیرید.

برای اطلاع از ایمیل و آدرس کلینیک فیزیوتراپی دایان کلیک کنید.

فیزیوتراپی محدوده قیطریه

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها