فیزیوتراپی زانو در منزل

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

فیزیوتراپی زانو در منزل همراه با برخی تمرینات و حرکات فیزیوتراپی برای زانو می تواند درد آن را کاهش دهد. اگر چه فیزیوتراپی زانو در اکثر مواقع ممکن است به تنهایی و با برخی تمرینات ورزشی صورت بگیرد، اما در موارد حادتر ممکن است نیاز به دستگاه هم داشته باشد. به هر حال، فیزیوتراپی برای تسکین درد زانو و کاهش سفنتی آن می تواند اثربخشی موثری داشته باشد. به شرطی که دوره درمان باید به طور کامل و اصولی انجام بگیرد. برای همین بهتر است قبل از اقدام برای درمان آسیب های مربوط به زانو و یا درد آن، اطلاعات لازم در مورد فیزیوتراپی زانو به خصوص در منزل را کسب کنید.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

فیزیوتراپی زانو

فیزیوترپی زانو بیشتر برای تسکین درد های شدید، آسیب های مزمن و سفتی عضلات آن تجویز می شود. انجام تمرینات فیزیوتراپی (PT) برای زانو می تواند با بازگرداندن قدرت زانو کمک کنند. نوع حرکات فیزیوتراپی که برای زانو تجویز می شوند به علت اصلی درد زانو بستگی دارد. اما مهمترین نکته و انگیزه که می تواند شما را مجبور به ادامه درمان فیزیوتراپی زانو کند این است که در اکثر موارد می تواند یک گزینه موثر و جایگزین برای جراحی و یا گزینه کمکی بعد از جراحی باشد. فیزیوتراپی زانو بعد از جراحی ممکن است چند هفته بعد از جراحی شروع شود که می تواند بهبودی بعد از آن را تسریع ببخشد.

دستگاه های مناسب فیزیوتراپی در منزل

برای فیزیوتراپی در منزل از چه دستگاههای استفاده می شود؟ کلینیک دایان
برای فیزیوتراپی زانو در منزل از دستگاه های خاصی استفاده می شود.

عدم درمان درد زانو در برخی شرایط مانند ابتلا به استئوآرتریت می تواند با عوارض دیگری همراه باشد. حتی ممکن باعث ناتوانی شدید اختلال در فعالیت های روزمره در فرد شود. برای همین باید دوره درمان فیزیوتراپی را جدی بگیرید. حتی تمرین و ورزش های فیزیوتراپی زانو در منزل را به نحو احسن انجام دهید.

اما از آنجایی که فیزیوتراپی زانو در منزل ممکن است با استفاده از دستگاه و یا حتی بدون آن انجام شود، بهتر است در مورد روند فیزیوتراپی و طول دوره درمان با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید. حتی می توانید از آنها در مورد تمرینات فیزیوتراپی در منزل و حرکاتی که به درمان شما کمک می کنند، سوالاتی را بپرسید. حتی در مواردی که فیزیوتراپی با دستگاه برای زانو درد شما تجویز شده است، در مورد نوع دستگاهی که فیزیوتراپیست قرار است برای درمان زانو درد شما از آن استفاده کند اطلاعات لازم را کسب کنید. به طور کلی، برخی از مهمترین دستگاه های مناسب فیزیوتراپی در منزل، عبارتند از:

دستگاه اولتراسوند برای فیزیوتراپی زانو

یکی از انواع فیزیوتراپی با دستگاه برای زانو، استفاده از دستگاه اولتراسوند تراپی است. این روش درمانی بیشتر به منظور بهبود بافت ها، کاهش التهاب و تسکین درد در زانو مورد استفاده قرار می گیرد. فیزیوتراپی با دستگاه برای زانو در منزل با استفاده از اولتراسوند، بیشتر برای درمان موارد زیر کاربرد دارد:

  • کشیدگی عضلات
  • آسیب های مفصلی
  •   آسیب های بافت نرم

دستگاه اولتراسوند، از امواج صوتی با فرکانس بالا برای نفوذ به اعماق بافت ها استفاده می کند. حتی این روش با تولید گرمای ملایم، به بهبود گردش خون و انعطاف پذیری در ناحیه مورد نظر و به روند بهبودی کمک می کند.

دستگاه الکتروتراپی برای فیزیوتراپی زانو در منزل

یک فیزیوتراپیست در برخی موارد ممکن است برای فیزیوتراپی زانو در منزل از دستگاه الکتروتراپی TENS (تحریک الکتریکی عصب از راه پوست) استفاده کند. TENS، بیشتر برای کاهش و تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه جریان های الکتریکی با انرژی پایین را به ناحیه آسیب دیده هدایت می کند. این شرایط باعث تحریک اعصاب آسیب دیده می شوند که در نهایت سیگنال های درد به مغز را کاهش می دهد.

این دستگاه معمولا برای بیماری هایی مانند درد مزمن، آرتریت و اسپاسم عضلانی استفاده می شود. فیزیوتراپیست می تواند بر اساس نوع بیماری و درد، شدت و فرکانس پالس های الکتریکی را تنظیم کند.

دستگاه مگنت تراپی

دستگاه مغناطیس درمانی برای فیزیوتراپی زانو که به آن مگنت تراپی نیز گفته می شود، از آهنربا برای درمان درد و آسیب های زانو استفاده می کند. در این روش، آهنرباها با ایجاد یک میدان مغناطیسی ساکن باعث بهبودی بدن می شوند.

مگنت تراپی معمولا برای کاهش درد و التهاب و بهبود گردش خون مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه را می‌توان مستقیماً یا به‌صورت روکش‌های مغناطیسی یا پد روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال کرد. مغناطیس درمانی اغلب برای شرایطی مانند آرتریت، درد مفاصل و سفتی عضلات استفاده می شود.

در هنگام انجام فیزیوتراپی زانو در منزل با دستگاه، باید به این نکته توجه کنید که این دستگاه ها می توانند مزایای زیادی برای درمان و تسکین درد زانو داشته باشند. اما با این حال، آنها جایگزین مناسبی برای درمان دارویی و توصیه های پزشکی نیستند. برای همین در مرحله اول بهتر است کلیه حرکات و تمرینات فیزیوتراپی زانو را حتما زیر نظر یک متخصص باتجربه و در یک مرکز معتبر کلینیک فیزیوتراپی دایان انجام دهد. از طرف دیگر هم سایر گزینه های درمانی و تمرینات فیزیوتراپی زانو را در خانه خود دنبال کنید.

مزیتهای فیزیوتراپی زانو در منزل

فیزتراپی زانو مزیت های زیادی برای تسکین درد و درمان آسیب های مختلف زانو دارد، اما فیزیوتراپی در منزل برای برخی از بیماران می تواند با مزایای بیشتری همراه باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

کاهش درد زانو

فیزیوتراپی زانو در اکثر مواقع برای تسکین درد تجویز می شود. از این رو، به راحتی می توانید با رعایت یک روال منظم از حرکات و ورزش های فیزیوتراپی، درد زانو را کاهش دهید.

کاهش خطر عود بیماری

فیزیوتراپی در برخی شرایط و به خصوص بعد از جراحی ممکن است برای کاهش خطر بازگشت علائم و عود بیماری تجویز شود. به نحوی که انجام فیزیوتراپی زانو در خانه نقشی حیاتی در کاهش احتمال بازگشت و عود یک بیماری دارد. چون فیزیوتراپی زانو در برخی موارد می تواند مشکلات زانو را به طور ریشه ای درمان کند. حتی احتمال بروز عوارض بعدی را کاهش دهد. چون فیزیوتراپی باعث تقویت عضلات زانو و بهبود ثبات مفصل زانو می شود.

اصولا فیزیوتراپی زانو در منزل با برخی تمرینات و حرکات ورزشی همراه است. هر یک از این ورزش های فیزیوتراپی می توانند تاثیر زیادی در روند بهبودی و تقویت مفاصل زانو داشته باشند. از این رو، فیزیوتراپی زانو می تواند هر گونه آسیب های قبلی زانو را تسکین دهد و حتی درمان کند.

فایده انجام فیزیوتراپی در منزل- کلینیک دایان
فیزیوتراپی زانو در منزل مزیت های زیادی برای بیمار دارد.

افزایش طول عمر مفصل آسیب دیده زانو

یکی دیگر از مزیت های اصلی فیزیوتراپی زانو در منزل، افزایش طول عمر مفصل زانوهای آسیب دیده است. انواع تمرینات ورزشی فیزیوتراپی زانو می توانند باعث بهبودی سلامت مفاصل، کاهش تغییر شکل آنها و در نهایت حفظ عملکرد مفاصل زانو شوند. از این رو، بیماران می توانند با انجام حرکات و تمرینات فیزیوتراپی در منزل از بروز آسیب های بیشتر بر روی مفاصل زانوی خود پیشگیری کنند.

رفع مشکلات حرکتی زانو ها

برخی از تمرینات فیزیوتراپی زانو در منزل می توانند به افزایش تحرک زانو ها کمک کنند. حتی این تکنیک ها ممکن است مشکلات حرکتی زانوها را برطرف کنند. این تمرینات بیشتر عضلات، تاندون ها و رباط های اطراف زانو را هدف قرار می دهند. آنها همچنین می توانند انعطاف پذیری، دامنه حرکتی و حرکت کلی زانوها را بهبود ببخشند.

البته اکثر این ورزش ها به طور کاملا تخصصی برای مفصل زانو در نظر گرفته می شوند. انجام دادن اصولی آنها نیاز مهارت و تجربه کافی دارد. برای همین بهتر است تمرینات فیزیوتراپی زانو را زیر نظر یک فیزیولوژیست باتجربه انجام دهید.

بهبود ناتوانی جسمی با فیزیوتراپی- کلینیک دایان
بسیاری از ناتوانی های حرکتی ناشی از درد زانو با فیزیوتراپی قابل درمان است.

تقویت عضلات ساق پا

یکی دیگر از مزیت های اصلی فیزیوتراپی زانو در منزل، تقویت عضلات ساق پا هستند. اکثر تمرینات مقاومتی که در فیزیوتراپی زانو تجویز و انجام می شوند می توانند عضلات مفصل زانو را تقویت و حتی از آنها حمایت کنند. حتی باعث افزایش ثبات عضلات ساق پا شود و از بروز آسیب های بعدی زانو جلوگیری کند.

کاهش فشار زانو

فیزیوتراپی زانو در منزل می تواند فشارهای وارده بر مفصل زانو را تا حدود زیادی کاهش دهد. چون ضعف های عضلانی را کاهش می دهد. حتی باعث توزیع یکنواخت نیرو و فشار در سراسر مفصل زانوها می شود.

همانطور که می بینید فیزیوتراپی زانو در منزل می تواند مزایای زیادی داشته باشد. کلیه حرکات و تمرینات فیریوتراپی می توانند باعث بهبود عملکرد و تقویت زانو، افزایش تحرک و در نهایت افزایش کیفیت زندگی بیماران شود.

حرکات ورزشی مناسب برای زانو در منزل

فیزیوتراپی زانو با تمرینات ورزشی در منزل- کلینیک دایان
یکی از راه های درمان درد زانو انجام حرکت های فیزیوتراپی مناسب است.

مفصل زانو در معرض خطر شکستگی و سایر آسیب های آحتمالی و حتی ابتلا به بیماری های مزمن است. برای همین درد زانو تا حدودی شایع بوده و اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود این درد را تجربه می کنند. اما خوشبختانه راهکارهای مختلفی برای درمان زانو درد وجود دارد. یکی از مهمترین و رایج ترین درمان آن، حرکات و تمرین های فیزیوتراپی برای زانو است.

به نحوی که بررسی ها نشان می دهد تمرینات ورزشی و حرکتی، تحت نظر یک فیزیوتراپیست باتجربه، یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود عملکرد زانو و کاهش درد زانو برای مدت طولانی است. این تمرینات بیشتر باعث تقویت عضلات زانو، بهبود تعادل و افزایش دامنه حرکتی در زانوها می شوند. برخی از مهمترین تمرین های فیزیوتراپی زانو که می توانید آنها را در منزل زیر نظر فیزیوتراپیست خود انجام دهید، عبارتند از:

بلند و صاف کردن پاها

بالا بردن پاها قدرت عضلات چهارسر ران شما را بهبود می بخشد. حتی در صورت ابتلا به درد زانو می تواند باعث بهبود و تسکین درد آن شود. برای این منظور به پشت روی یک تشک ورزشی روی زمین دراز بکشید. یک زانو را خم کنید و همان پا را روی زمین نگه دارید. پای دیگر را صاف کنید و آن را تا همان ارتفاع زانوی خم شده بلند کنید. لگن خود را همچنان با استفاده از عضلات شکم خود نگه دارید. فیزیوتراپیست ممکن است به شما توصیه کند این تمرین را چندین بار در روز تکرار کنید.

تمرینات فیزیوتراپی پل برای زانو

یکی دیگر از تمرینات فیزیوتراپی زانو در منزل، تمرینات پل هستند که می توانند باعث تسکین درد زانو شود. برای انجام دادن این حرکات فیزیوتراپی در زانوها مراحل زیر را انجام دهید:

اجرای درست حرکت پل باسن- کلینیک فیزیوتراپی دایان
انجام حرکات صحیح ورزشی در درمان مشکلات زانو موثر است.

در حالی که هنوز روی زمین دراز کشیده اید، هر دو زانوی خود را خم کنید و پاهای خود را به اندازه عرض باسن از هم باز کنید.

باسن خود را تا جایی که ممکن است بالا ببرید و یک پل ایجاد کنید. سپس، سعی کنید در حالی که پاشنه های خود را به زمین چسبانده اید، انگشتان پا را به سمت بالا بلند کنید.

به آرامی باسن خود را برای مدت کوتاهی پایین بیاورید و سپس هر چند بار که توصیه می شود این کار را تکرار کنید.

اکنون روی شکم خود بچرخانید، پاها را صاف کنید. باسن را منقبض کنید و یک پا را به سمت سقف بلند کنید و این وضعیت را برای 3 تا 5 ثانیه حفظ کنید. حدود 10 بار این تمرین را انجام دهید و سپس همین تمرین را با پای دیگر خود انجام دهید.

اسکات روی دیوار

نحوه زدن اسکات روی دیوار - کلینیک فیزیوتراپی دایان
مقایسه روش درست و غلط حرکت اسکات روی دیوار

در این تمرین می توانید از یک توپ ورزشی یا فقط از دیوار استفاده کنید. به سمت دیوار بایستید و پاهایتان به اندازه عرض شانه باز کنید. زانوهای خود را به آرامی خم کنید، پشت خود را به دیوار فشار دهید. سعی کنید 5 تا 10 ثانیه خودتان را در این وضعیت نگه دارید، سپس با تکیه بر عضلات سرینی به آرامی به حالت ایستاده در برابر دیوار برگردید.

استپ آپ

تمرین استپ آپ برای بهبود درد زانو- کلینیک فیزیوتراپی زانو
شیوه صحیح حرکت استپ آپ برای افرادی که زانو درد دارند.

روی یک پله یا میز به صورت کاملا صاف بایستید. شکم خود را سفت نگه دارید و لگن خود را صاف کنید. سپس یک زانو خود را خم کنید و انگشتان پای مخالف را به آرامی به سمت زمین پایین فشار دهید. در این شرایط به حالت ایستاده روی پله برگردید.

عوامل موثر بر تعرفه و قیمت فیزیوتراپی در منزل

یکی از مهمترین چالش ها هنگام شروع فیزیوتراپی زانو در منزل، بحث قیمت و هزینه های جلسات درمانی است. چون فیزیوتراپی زانو در منزل یک دوره درمانی طولانی مدت است که نیاز به جلسات درمانی متعددی دارد. برای همین امکان دارد هزینه آن برای افرادی که تحت هیچ نوع پوشش بیمه ای نباشند، زیاد شود. اما تعرفه های مشخصی برای فیزیوتراپی زانو در منزل وجود دارند. در این تعرفه ها، کل هزینه درمانی را با توجه به تعداد جلسات و حتی محل درد زانو مشخص می شوند.

علاوه بر آن، هزینه فیزیوتراپی زانو در منزل بر اساس نوع دستگاه مربوطه ممکن است متغیر باشد.

با اینکه تعرفه های مشخصی برای فیزیوتراپی زانو در منزل وجود دارند، اما با این حال هزینه ها ممکن است بسته به برخی از عوامل و شرایط از یک بیمار نسبت به بیمار دیگر تا حدودی متفاوت باشند. برخی از مهمترین عواملی که می توانند در تعیین تعرفه و هزینه فیزیوتراپی زانو در منزل موثر باشند، عبارتند از:

طول و تعداد جلسات درمانی

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان فیزیوتراپی نقش مهمی در تعیین هزینه کلی دارد. هر چه تعداد جلسات درمانی برای درد های مزمن و آسیب های طولانی مدت بیشتر باشند، احتمال افزایش هزینه های فیزیوتراپی بیشتر خواهد بود.

ناحیه های تحت درمان

هزینه کلی فیزیوتراپی در زانو ها می تواند باتوجه به محل درد و ابتلا به برخی بیماری های مزمن متغیر باشد. چون برخی از بیماری ها و شرایط مزمن ممکن است نیاز به تکنیک های تخصصی، تجهیزات بشتر یا سطح بالاتری از تخصص داشته باشند. این شرایط ممکن است در نهایت باعث افزایش هزینه های درمانی فیزیوتراپی شوند.

نوع دستگاه های فیزیوتراپی زانو در منزل

نوع و در دسترس بودن تجهیزات مورد نیاز برای جلسات فیزیوتراپی می تواند بر هزینه کلی تأثیر بگذارد. چون برخی از درمان‌ها ممکن است به دستگاه‌ها یا ابزارهای تخصصی نیاز داشته باشند.

روش و تکنیک های فیزیوتراپی

نوع روشی که فیزیوتراپیست برای درمان وضعیت شما انتخاب می کند، ممکن است بر هزینه تمام شده جلسات درمانی فیزیوتراپی تاثیر داشته باشند. چون در برخی شرایط، فیزیوتراپی زانو ممکن است به تکنیک‌ها یا روش‌های مختلفی برای درمان زانو درد نیاز داشته باشد که هر یک از این موارد می تواند در هزینه و قیمت کلی فیزیوتراپی تاثیر داشته باشند.

مسافت منزل بیمار تا کلینیک

فاصله بین محل اقامت بیمار و کلینیک فیزیوتراپی می تواند عامل تعیین کننده ای در هزینه باشد. طولانی بودن مسیر از کلینیک تا منزل بیمار می تواند با هزینه‌های اضافی مانند هزینه‌های حمل‌ونقل همراه باشد. این هزینه ها در برخی موارد ممکن است از هزینه یک جلسه درمانی فیزیوتراپی بیشتر باشند. چون اکثر افرادی که نیاز به فیزیوتراپی برای درمان درد زانوی خود دارند، احتمالا برای مراجعه به کلینیک های درمان باید از یک فرد دیگر به عنوان همراه خودشان کمک بگیرند. از طرفی هم، انتقال برخی از بیماران به محل فیزیوتراپی ممکن است سخت و غیرممکن باشد. برای همین استفاده از خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل می تواند تاثیر زیادی در کاهش هزینه های فیزیوتراپی و حتی صرفه جویی در زمان و وقت داشته باشد.

کلینیک دایان ؛ متخصص در انجام فیزیوتراپی زانو در منزل

بهبود دردهای زانو با فیزیوتراپی در کلینیک دایان
مشکلات زانوی خود را در کلینیک فیزیوتراپی دایان درمان کنید

اگر چه مراکز فیزیوتراپی زیادی برای ارائه خدمات درمانی و آموزش حرکات و تکنیک های ورزشی وجود دارند. اما عوامل مختلفی می توانند بر نتایج نهایی درمان دوره فیزیوتراپی زانو در منزل موثر باشند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • شرکت در جلسات درمانی به طور منظم
  • انجام کلیه تمرینات فیزیوتراپی زانو در منزل
  • ارائه خدمات باکیفیت فیزیوتراپی از سوی یک فیزیوتراپیست باتجربه و ماهر

اما با این حال، در برخی موارد امکان انتقال بیمار به کلینیک های فیزیوتراپی ممکن است سخت و حتی غیرممکن باشد. در این شرایط بهتر است به جای صرف نظر از دوره درمانی و ادامه جلسات درمان به فکر راهکارهای جایگزین باشید. یکی از این راهکارها، دریافت خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل است. بدون شک مراکز فیزیوتراپی متعددی وجود دارند که با ارائه خدمات متنوع و تخصصی می تواند درد زانو در افراد با شرایط خاص را تسکین ببخشند. یکی از این مراکز فعال در تهران، مرکز فیزیوتراپی دایان، متخصص در ارائه خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل است.

رضایتمندی 99% مراجعین و بیماران به مرکز فیزیوتراپی دایان، نشان دهنده کیفیت خدمات و بهبودی اکثر مراجعین به این مرکز است. این مرکز با همکاری جمعی از فیزیوتراپیست باتجربه در زمینه انواع فیزیوتراپی ها و طرف قرارداد با اکثر شرکت های بیمه ای آماده ارائه انواع خدمات فیزیوتراپی در منزل به همه مراجعین و بیماران در تهران است.

سوالات متداول برای فیزیوتراپی زانو در منزل

بهترین روش برای فیزیوتراپی زانو چیست؟

روش درمانی هر بیمار براساس شرایط بیمار، شدت درد و دیگر فاکتورهای ارائه شده در مقاله حاضر تعیین می شود.

آیا بعد از فیزیوتراپی زانو بیمار باید تحت مراقبت های خاصی قرار گیرد؟

بعد از هر نوع فیزیوتراپی بیمار باید از فعالیت هایی که بر اندام تحت فیزیوتراپی فشار وارد کند خودداری نماید.

آیا همه روش های فیزیوتراپی در منزل انجام می شود؟

اکثر روش های فیزیوتراپی زانو در منزل بیمار هم قابل اجراست.

5 1 امتیازدهی
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.