الکتروتراپی + فواید آن در فیزیوتراپی

الکتروتراپی
الکتروتراپی

الکتروتراپی یک روش درمانی ملایم و بی خطر است که توسط متخصصان فیزیوتراپی برای کمک به ترمیم بافت های نرم بدن و کاهش درد استفاده می شود. استفاده از دستگاه های الکتروتراپی (Electrotherapy) روشی رایجی در فیزیوتراپی و توانبخشی است.

با شنیدن اصطلاح الکتروتراپی در بدترین حالت شاید تصاویری از افراد مبتلا به بیماری های روانی که تحت درمان های وحشتناک الکتروشوک هستند و یا زنده شدن هیولای فرانکنشتاین به ذهنتان بیاید.

با این حال، کاملا متفاوت از این کابوس های هالیوودی، الکتروتراپی یک روش درمانی ملایم و بی خطر است که توسط متخصصان فیزیوتراپی برای کمک به ترمیم بافت های نرم بدن و کاهش درد استفاده می شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

هدایت جریان های کوچک الکتریسیته از طریق پوست ماهیت اصلی الکتروتراپی است. این کار به بهبودی عضلات کمک کرده و سیگنال های عصبی الکتریکی که به مغز فرمان درد می دهند را مسدود می کند.

الکتروتراپی انواع مختلفی دارد که به طور بسیار مؤثر برای درمان درد حاد یا مزمن و همچنین تحریک اعصاب و عضلات برای داشتن عملکرد سالم تر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلف الکتروتراپی

انواع الکتروتراپی
انواع الکتروتراپی

الکتروتراپی در روش های متفاوت علاوه بر کاهش درد و بهبود جراحات فواید زیادی به همراه خواهد داشت.

به عنوان مثال این روش غیر تهاجمی، بدون نیاز به دارو و در اکثر موارد بدون درد است. همچنین عوارض جانبی بسیار کمی دارد و می تواند بسیار مؤثر باشد.

به این دلیل الکتروتراپی یکی از رایج ترین روش هایی است که متخخصصان فیزیوتراپی بصورت روزانه از آن استفاده می کنند.

الکتروتراپی نه تنها یک روش مرسوم در فیزیوتراپی است بلکه می تواند توسط سایر متخصصان توانبخشی نیز مورد استفاده قرار گیرد زیرا مزایای درمانی متعددی دارد.

استفاده از الکتروتراپی توسط انجمن فیزیوتراپی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است زیرا نشان داده شده است که استفاده از این روش مزایای زیر را دارد:

  • از بین بردن اسپاسم عضلانی
  • پیشگیری از آتروفی عضلات و متوقف کردن روند تحلیل عضلات به علت استفاده نادرست از آنها
  • بهبود گردش و جریان خون
  • آموزش مجدد عضلات با استفاده از تحریک هدفمند آنها
  • حفظ و بهبود دامنه حرکتی
  • کنترل و کاهش درد (دردهای مزمن، پس از حادثه و بعد از جراحی)
  • پیشگیری از ترومبوز وریدی عمقی بعد از عمل
  • کمک به ترمیم زخم
  • افزایش اثربخشی داروهای تجویزشده – استفاده از داروهای محرک الکتریکی (Electromotive drug administration; EMDA)

الکتروتراپی و موارد کاربرد آن

از روش های درمانی الکتریکی در فیزیوتراپی و درمان های فیزیکی استفاده می شود و در آن با قرار دادن پدهای الکتریکی بر روی پوست و تاثیر گذاشتن بر روی اعصاب عضلانی و مفصلی نوعی تحریک الکتریکی را به بدن اعمال میکند.

الکتروتراپی برای درمان شرایط و بیماری های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان به دو دسته اصلی ترمیم بافت و تسکین درد تقسیم می شود.

از جمله مهمترین کاربردهای الکتروتراپی تسریع و تسهیل بهبود یافتن و ریکاوری عضلات است که در اثر فرکانس ها و پالس های الکتریکی بر بدن وارد می شود.

این تحرکات الکتریکی باعث:

  • کاهش التهاب
  • افزایش گردش خون
  • تحریک ماهیچه ها
  • تحریک آزاد سازی اندورفین که به عنوان هورمون های ضد درد در بدن فعالیت می کنند.

شرایط مرتبط با ترمیم بافت

القای جریان الکتریکی در بافت های نرم به افزایش جریان خون موضعی و تحریک عضلات کمک می کند.

سیگنال های الکترونیکی ارسال شده از مغز و سیستم عصبی منجر به حرکت عضلات می شود. یک جریان الکتریکی خارجی نیز اثراتی مشابه خواهد داشت.

آن دسته از مشکلات پزشکی که با الکتروتراپی قابل درمان هستند عبارتند از:

  • ادم (تجمع مایع در بافت ها)
  • تحلیل رفتن عضلات یا آتروفی عضلانی
  • محدودیت دامنه حرکتی
  • کاهش گردش خون

آسیب های اسکلتی عضلانی مانند:

تسکین درد

همانطور که گفته شد، اعمال سیگنال های الکتریکی می تواند انتقال محرک های عصبی از ناحیه آسیب دیده از طریق دروازه درد به مغز را مسدود کند.

همچنین مشخص شده است که الکتروتراپی ترشح اندورفین یا هورمون های مسکن بدن را تحریک کرده و اثر کلی این هورمون ها را افزایش می دهد.

برخی از مشکلاتی که متخصصان فیزیوتراپی با استفاده از الکتروتراپی درمان می کنند عبارتند از:

  • میگرن
  • فیبرومیالژیا
  • درد عصبی
  • درد ناشی از آسیب های اسکلتی عضلانی
  • خشکی صبحگاهی عضلات
  • آرتروز
  • درد پس از جراحی
  • درد و خشکی گردن
  • درد پایین کمر

توجه به این نکته ضروری است که الکتروتراپی نباید نزدیک قلب، در مبتلایان به بیماری‌ های قلبی و افرادی که دستگاه ضربان‌ ساز دارند، در اطراف گلو برای جلوگیری از کاهش فشار خون، در زنان باردار و محل قرارگیری جنین و یا برخی بیماران دیگر انجام شود.

روش های انجام الکتروتراپی

روش انجام الکتروتراپی

الکتروتراپی انواع مختلفی داشته و به همین دلیل روش های مختلفی نیز برای ارائه آن وجود دارد. با این حال، اصول کلی بدون توجه به این موضوع یکسان هستند.

  1. پدهای الکترود
  2. سوزن های طبی الکتریکی
  3. اولتراسوند تراپی

پدهای الکترود

پدهای الکترود بر روی پوست اطراف ناحیه آسیب ‌دیده قرار گرفته و پس از اتصال به دستگاهی که با باتری کار می‌ کند جریانی ملایم بین الکترودها برقرار می شود. این الکترودها خود چسب داشته و یا با نوار جراحی در محل ثابت می شوند.

سوزن های طبی الکتریکی

در این مورد سوزن‌های الکتریکی وارد پوست شده و خود سوزن ها شارژ می‌شوند. در اولتراسوند تراپی نیز به جای پدهای الکترود از مبدل و ژل استفاده می شود.

اولتراسوندتراپی

اولتراسوند تراپی کمی متفاوت از سایر روش های الکتروتراپی است چراکه به جای سیگنال های الکتریکی، امواج صوتی با فرکانس بالا به بدن منتقل می شود.

جلسات درمانی معمولا از چند دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر طول کشیده و هر جلسه به شدت آسیب یا درد بیمار بستگی خواهد داشت. الکتروتراپی برای آرامش عضلات گرمای القایی الکتریکی تولید می کند.

افزایش جریان مایع لنفاوی، افزایش تحرک پروتئین ها و سلول های خونی، سنتز پروتئین، مدیریت بی اختیاری با تقویت عضلات اطراف لگن و آموزش مجدد حرکت ماهیچه ها از طریق تحریک الکتریکی سایر مزایای این روش درمانی هستند.

عوامل خطر

همانطور که در بالا توضیح داده شد در برخی شرایط خاص نمی توان از الکتروتراپی استفاده کرد.

با این حال برای افرادی که می توانند تحت این نوع درمان فیزیوتراپی قرار گیرند معمولا عوارض جانبی بسیار کمی وجود دارد و این عوارض به وجود آمده نیز معمولا خفیف هستند.

در ادامه چند موضوع آورده شده است که باید با جزئیات بیشتر درباره آن ها بدانید:

  1. تحریک پوست
  2. درد یا ناراحتی
  3. آریتمی قلبی
  4. آسیب جنین

تحریک پوست

برخی افراد معمولا به دلیل استفاده از نوار یا چسب برای قرار دادن الکترودها در محل، پس از یک جلسه الکتروتراپی دچار واکنش های آلرژیک، قرمزی یا بثورات می شوند.

اگر پوست حساسی دارید قبل از شروع دوره درمانی به متخصص فیزیوتراپی اطلاع دهید. همچنین این روش درمانی در صورت وجود زخم های باز، سوختگی یا اسکارهای جدید توصیه نمی شود.

هدف این روش درمانی بهبود ماهیچه ها یا بافت های نرم زیر پوست است نه خود پوست.

درد یا ناراحتی

درد در الکتروتراپی

استفاده بیش از حد از الکتروتراپی باعث سوزش پوست می شود. گاهی در طول دوره های درمان احساس گرم شدن، درد یا ناراحتی خفیف خواهید داشت.

این علائم طبیعی هستند، اما باید بدانید که برخی از روش ها و یا شدت های بالاتر منجر به تجربه درد و ناراحتی بیشتر می شوند.

با این حال در برخی موارد ناراحتی بیشتر در طول دوره درمان نتایج طولانی مدتی همچون تسکین درد به همراه خواهد داشت.

آریتمی قلبی

قلب مانند ماهیچه های دیگر و به کمک فیبرهایی که با دریافت سیگنال های الکتریکی کوچک و کنترل شده از مغز و سیستم عصبی منقبض می شوند عمل می کند.

دستگاه های ضربان ساز جایگزین پایداری برای کمک به پمپاژ قلب هستند.

وارد کردن یک موج الکتریکی خارجی از طریق الکتروتراپی  با این سیگنال‌ دهی تداخل داشته و باعث نامنظم شدن ضربان قلب می شود.

به همین دلیل است که متخصصان فیزیوتراپی برای قرار دادن الکترودها در محل صحیح به طور ویژه آموزش دیده اند و همیشه قبل از شروع درمان لازم است درمانگر را از هر گونه بیماری قلبی مطلع کنید.

آسیب جنین

به زنان باردار توصیه می شود در صورت امکان به طور کامل از الکتروتراپی اجتناب کنند. امواج الکتریکی کم توان هستند و به طور کلی خطر آسیب دیدگی جنین کم است، اما روش های کم خطر دیگری نیز وجود دارد که به جای الکتروتراپی توصیه می شود.

الکتروتراپی جدا از این عوامل خطر گفته شده به طور کلی بسیار ایمن است و بر اساس گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از دستگاه های الکتروتراپی خطری نخواهد داشت.

چه زمانی به دنبال الکتروتراپی باشیم

می توانید از یک کلینیک فیزیوتراپی واجد شرایط درباره زمان مناسب برای استفاده از انواع مختلف الکتروتراپی سؤال بپرسید.

برای شرایط و بیماری های خاص بهتر است احتمالات درمان را مورد بررسی قرار دهید. الکتروتراپی بدون استفاده از مواد مسکن درد مزمن و حاد را کاهش می دهد.

داروهای مسکن مانند مورفین یا قرص های بدون نسخه گاهی مؤثر هستند، اما همیشه خطر اعتیاد و مصرف بیش از حد به ویژه در موارد درد طولانی مدت وجود دارد.

همچنین الکتروتراپی در مواردی که سابقه اعتیاد وجود دارد و یا در صورت ابتلا به بیماری هایی که نمی توان مواد مسکن مصرف کرد یک جایگزین محبوب است.

هر گونه درد عضلانی، آسیب ورزشی، خشکی، آسیب رباط و تاندون یا بهبودی پس از یک عمل جراحی، همگی از مواردی هستند که می توانید برای بهبود آن ها بدنبال الکتروتراپی باشید.

یک متخصص فیزیوتراپی حرفه ای و قابل اعتماد به بهبودی سریعتر و کاهش ناراحتی شما کمک خواهد کرد.

اگر به دنبال یک متخصص فیزیوتراپی قابل اعتماد هستید که با هزینه مناسب به شما درباره الکتروتراپی مشاوره دهد با مرکز فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536


توضیحات زیر برای آگاهی بیشتر شما در مورد الکتروتراپی تهیه شده است


منظور از تنس یا TENS چیست؟

کاربردهای الکتروتراپی

از الکتروتراپی در درمان های مزمن از جمله درد زایمان، دردهای پس از جراحی و یا شکستگی ها در بخش های مختلف بدن از جمله کمر ، گردن ، دست ، زانو ، مچ دست و سایر نواحی بدن استفاده می شود.

در صورتی که امواج الکتریکی از طریق الکترودهای روی پوست دریافت شوند، به آن تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست و یا به اختصار TENS گفته می شود.

تنس TENS یک روش غیر تهاجمی است که در آن مسیر سیگنال های عصبی که به سمت مغز و نخاع می روند، بسته خواهند شد.

پیام های درد ارسال شده به مغز می تواند آنقدر تغییر کند که موجب بهبود درد به طور موقت و یا طولانی مدت شود.

الکتروتراپی می تواند علاوه بر کنترل درد، باعث بهتر شدن گردش خون در ناحیه استفاده شده و کاهش یا بهبود کامل اسپاسم عضله گردد.

مزایا TENS تنس

از تنس TNES می توان به عنوان کاهش دردهای بسیاری از آسیب ها بهره گرفت از جمله کمر درد نخاعی ، مشکلات دیسک کمر و درد پایین کمر ، عمل های جراحی ناموفق ناحیه کمر و …

یکی از مزایا TENS کاهش دردهای عصبی و یا نوروپاتیکی بیماری های ناشی از دیابت است.

با روش درمانی تنس می توان بر روی درمان آسیب های عضلانی از جمله التهاب، آرتروز و یا روماتیسم هم تاثیر مثبت گذاشت.

از این روش در درمان آسیب های ورزشی در فیزیوتراپی استفاده موفقیت آمیزی می شود.

از جمله سایر کاربردهای روش تنس:

  • تسکین درد
  • افزایش جریان خون و تسریع بهبودی
  • بهبود مشکلات خواب
  • کاهش استفاده از مسکن ها
  • افزایش عملکرد اندام

درمان الکتروتراپی یا تحریک الکتریکی چگونه است؟

تحریک الکتریکی یا الکتروتراپی کمر و گردن

دستگاه های الکتروتراپی انواع مختلفی از امواج را ارائه می دهند. یک دستگاه تحریک الکتریکی الکترودهایی دارد که به ناحیه تحت درمان متصل میشوند و در هنگام فعال شدن، انرژی الکتریکی دستگاه باعث انقباض عضلات می شود.

این انقباضها از حرکت طبیعی بدن در حین فعالیت تقلید می کنند و می توانند از آتروفی عضلانی جلوگیری کنند.

شایع ترین اشکال موج هایی که در تحریک الکتریکی استفاده میشوند، عبارتند از: TENS، روسی، IFC، ازپیش مدوله شده، دوتایی، ولتاژ بالا و میکروجریان.

هر شکل موج دارای مزایای درمانی خاص خود است، بنابراین بسیاری از دستگاه ها ممکن است اشکال مختلفی از موج را ارائه دهند تا پزشک بتواند برای بیماران مختلف بیشترین استفاده را از امواج ببرد.

بیشتر بخوانید : ۵ مزیت درمان با الکتروتراپی

انواع مختلف موج هایی که در درمان الکتروتراپی استفاده میشوند

اشکال مختلف موج مورد استفاده در e-stim برای هدف قرار دادن نواحی خاصی از بدن طراحی شده اند تا نحوه انتقال انرژی قابل تغییر باشد.

این امکان تغییر در نحوه انتقال انرژی به رفع نیازهای متنوعی که هنگم درمان به وجود می آید کمک می کند.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

در روش TENS با جلوگیری از ارسال سیگنال های درد به مغز، درد کاهش پیدا می کند.

تحریک به روش TENS همچنین موجب افزایش تولید اندورفین ها میشود و همین موجب شده است که TENS یک روش محبوب برای معالجه درد گردن و کمر باشد.

جریان الکتریکی روسی

موج روسی، فرکانس متوسطی را ​​در پالس های متناوب انرژی منتقل می کند.

این امر باعث می شود که در صورت نیاز به افزایش قدرت ماهیچه ها و آموزش مجدد قسمتهای خاصی از بدن، معمولا از این نوع موج استفاده شود.

 جریان الکتریکی روسی همچنین می تواند موجب تولید اندورفین های تسکین دهنده درد شود و قابلیت تطبیق پذیری موج و کاربرد های آن را افزایش دهد.

جریان الکتریکی IFC

جریان IFC شکل موجی است که در درمان درد های مزمن، بعد از جراحی و برای درمان دردهای حاد پس از تروما مورد استفاده قرار میگیرد.

تحریک الکتریکی IFC یک روش درمانی غیر تهاجمی است که حداقل عوارض جانبی را دارد.

IFC انرژی با فرکانس بالاتر را انتقال می دهد، بنابراین راحت تر از سد پوست عبور می کند و به نواحی عمقی تر درد میرسد.

علاوه بر این، تحمل آن نیز برای بیمار راحت تر است.

جریان از پیش مدوله شده (Premod)

جریان مدوله شده که به آن “premod” نیز گفته می شود، مشابه جریان IFC است. تفاوت اصلی بین آنها این است که در جریان مدوله شده، از یک کانال واحد استفاده میشود تا فرکانسها قبل از رسیدن جریان به بدن بیمار با هم ترکیب شوند.

 این امر باعث می شود که این جریان هنگام درمان نواحی کوچکتر بدن مانند: آرنج، مچ پا، پا یا دست، انتخاب خوبی باشد.

جریان دوتایی

جریان Biphasic”” یا دوتایی دارای دو پالس از دو شدت متفاوت است. این پالس ها متناوبا در طول درمان جایگزین یکدیگر میشوند و این موجب میشود که موج بسیار متغیر باشد.

جریان دوتایی می تواند برای اهداف مختلفی از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد و هم در برطرف شدن مشکلات حاد و بیماریهای مزمن موثر باشد.

  • تقویت و آموزش مجدد ماهیچه ها
  • بهبود گردش خون
  • کاهش ورم و تورم

ولتاژ بالا

تحریک الکتریکی با ولتاژ بالا نوعی شکل موج تک فازی است که از قطبیت (مثبت یا منفی) برای تحریک بافت استفاده می کند.

 استفاده از این نوع جریان برای کمک به کاهش درد و تورم، کاهش اسپاسم عضلانی و بهبود زخم بسیارمعمول است.

میکروجریان

از میکروجریان ها نیز برای بهبود زخم استفاده می شود. در این نوع جریان از جریان پالس در اندازه میکرو استفاده میشود.

به دلیل شدت کم موج، میکروجریان تحمل پذیرترین شکل موج در الکتروتراپی است.

فیزیوتراپی الکتروتراپی

در فیزیوتراپی می توان برای معالجه بسیاری از مشکلات مختلف بیمار، از جمله موارد زیر، از الکتروتراپی، به تنهائی یا همراه با روشهای دیگر مانند درمان با سونوگرافی استفاده کرد.

الکتروتراپی دست

نتایج درمانی

نتیجه درمانی استفاده از الکتروتراپی کاملا بستگی به شدت درد و یا مدت زمانی است که با آن درد دست و پنجه نرم می کنید.

با توجه به شرایط مدت زمان درمانی و بهبود از چند روز تا چند هفته و جلسات متعدد فیزیوتراپی زمان بر خواهد بود.

نتایج نهایی به دست آمده با توجه به مقاومت پوست ، نوع درد و روش های مکانیسم کنترل درد در هر شخص با دیگری متفاوت است.

تجربه نشان می دهد که پس از چند جلسه فیزیوتراپی نتایج قابل توجه و مثبتی در فرآیند درمانی افراد حاصل شده است.

البته که در مورد همه افراد این مورد صادق نیست اما افراد مبتلا به بیماران و دردهای عضلانی توانسته اند پس از جلسه پشت سر هم و با رعایت کامل نکات گزارش شده از سوی متخصص فیزیوتراپی به طور کامل از درد خود رهایی پیدا کنند.

آیا الکتروتراپی عوارضی هم دارد؟

الکتروتراپی عصب از طریق پوست، اغلب مواقع کاملا ایمن است. در موارد بسیار نادر، ممکن است شدت جریان الکتریکی برای یک فرد بیش از حد شدید باشد و در نتیجه موجب سوزش یا التهاب پوست شود.

تاثیرات TENS بر روی جنین ناشناخته است، بنابراین زنان باردار نباید برای کاهش درد از این روش استفاده کنند. بیماران قبلی نیز بهتر است در این مورد احتیاط کنند.

برخی افرادی که دچار آلرژی های پوستی هستند، ممکن است نسبت به پدهای الکترودهای دستگاه واکنش نشان دهند.

افرادی که همراه خود دستگاه ضربان ساز قلب، دفیبریلاتور، اینفیوژن پمپ و وسایلی از این قبیل دارند، نباید در معرض جریان الکتریکی تولید شده توسط این دستگاه قرار گیرند.

نتیجه گیری

الکتروتراپی از نظر علمی به عنوان یک روش درمانی مفید برای کاهش درد و تورم و در عین حال روشی موثر در بهبود نتایج درمانی در گروههای مختلف بیماران شناخته می شود.

فرقی نمی کند درمان برای صدمات حاد باشد یا درد مزمن، الکتروتراپی با اشکال مختلف موج، به فیزیوتراپیست ها این امکان را می دهد که به روشی غیر تهاجمی بسیاری از مشکلات مختلف بیمار را بدون عوارض جانبی درمان کنند.

 با وجود دستگاه های الکتروتراپی قابل حمل که در دسترس هستند، الکتروتراپی می تواند توسط خود بیماران در محیط خانه و محل کار نیز مورد استفاده قرار گیرد و جایگزین درمانی مناسبی برای داروهای سنتی خوراکی مسکن درد باشد.

این مزایا باعث می شود الکتروتراپی یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین روشها در فیزیوتراپی باشد.

متخصصان ما با سال ها تجربه می توانند در یک جلسه مشاوره اطلاعات بیشتر و دقیق تری را به شما ارائه دهند و تعیین کنند که کدام یک از انواع الکتروتراپی برای شرایط خاص شما مناسب تر است.

فییزیوتراپی با الکتروتراپی یکی از روش های درمانی اختصاصی است که در کلینیک فیزیوتراپی دایان انجام می شود برای دریافت مشاوره و درمان با الکتروتراپی به کلینیک فیزیوتراپی دایان مراجعه کرده و یا با ما تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

کلینیک دایان در تهران، خیابان شریعتی

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
trackback
طب سوزنی در شیراز - دکتر زهره عشقی
1 سال قبل

[…] الکتریکی (الکتروتراپی) : طب سوزنی […]