12 علت آب آوردن زانو (التهاب زانو)

علت آب آوردن زانو و التهاب زانو
علت آب آوردن زانو و التهاب زانو

علت التهاب زانو (آب آوردن زانو) چیست؟

پزشکان گاهی التهاب زانو را افیوژن زانو می نامند و برخی دیگر از این مشکل با عنوان آب آوردن زانو یاد می کنند. تورم و التهاب زانو ناشی از آسیب، استفاده بیش از حد از زانو یا بیماری است.

تورم در مفصل زانو انعطاف پذیری و عملکرد زانو را محدود می کند. برای مثال خم کردن یا صاف کردن کامل زانوی متورم دشوار است و مفصل به طور طبیعی 15 تا 25 درجه خم می شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

همچنین علائمی همچون درد و قرمزی خواهید داشت و قرار دادن وزن روی زانو دشوار خواهد بود.

تورم همراه با درد شدید، قرمزی در ساق پا یا احساس وجود آب در ساق پا نشانه‌ لخته شدن خون یا مشکلات جدی تری است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

علل بالقوه التهاب زانو

آب آوردن زانو به طور دردناکی ناتوان کننده باشد، لازم است برای درمان علائم و جلوگیری از بروز مشکلات در آینده، علت احتمالی این عارضه را شناسایی کنید.

تورم مزمن یا طولانی مدت منجر به آسیب بافت مفصلی، تخریب غضروف و نرم شدن استخوان می شود، بنابراین بهتر است هرچه زودتر تحت درمان قرار گیرید.

در این مقاله درباره 12 بیماری که اغلب باعث تورم یا آب آوردن زانو می شوند توضیح داده شده است.

1. آسیب دیدگی زانو

ترومای استخوان‌ ها، رباط‌ ها، تاندون‌ ها، بورسا، پارگی منیسک یا غضروف مفصلی زانو باعث درد و تورم می شود.

آسیب دیدگی جدی باعث ورود خون به مفصل زانو و در نتیجه بروز علائم چشمگیری همچون تورم، گرما، سفتی و کبودی می شود. این وضعیت همارتروز نامیده شده و نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد.

اگر درد زانو شدید است و پای آسیب‌ دیده نمی تواند وزن را تحمل کند و یا در صورت مشکوک بودن به شکستگی استخوان باید به دنبال مراقبت ‌های پزشکی باشید.


بیشتر بخوانید : علت خالی کردن زانو و راه درمان آن


2. آرتروز زانو

تخریب غضروف مفصل زانو منجر به تولید بیش از حد مایع مفصلی و باعث تورم زانو می شود. تورم ناشی از آرتروز زانو معمولا با درد همراه است.

در حقیقت شواهد نشان می ‌دهد احتمال تورم زانو در افرادی که زانو درد شدید ناشی از آرتروز دارند بیشتر است. همچنین یک مطالعه نشان داده است که:

  • در زانوی آسیب دیده افرادی که درد خفیف تا متوسط ناشی از آرتروز را گزارش می کنند به طور متوسط ​​7 میلی لیتر مایع مفصلی وجود دارد که تقریبا برابر با زانوی سالم است.
  • در زانوی آسیب دیده افرادی که درد شدید ناشی از آرتروز را گزارش می کنند به طور متوسط ​​بیش از 20 میلی لیتر (حدود 4 قاشق چای خوری) مایع مفصلی وجود دارد.

تورم زانو ناشی از آرتروز معمولا خفیف تا متوسط ​​است. تورم شدید احتمالا نشان دهنده مشکلی دیگر خواهد داشت.

درمان های خانگی متعددی برای آرتروز زانو وجود دارد. گاهی پزشک درمان های دیگری مانند فیزیوتراپی و تزریق درمانی را نیز تجویز خواهد کرد.

تشخیص آب آوردن زانو

3. بورسیت (غیر سپتیک یا سپتیک)

در سرتاسر بدن کیسه های ریز، نازک و پر از مایع به نام بورسا وجود دارد. این بالشتک های لغزنده اصطکاک بین استخوان ها و بافت نرم اطراف پوست و ماهیچه را کاهش می دهند.

در زانو 11 بورسا وجود دارد و 2 تا از آن ها به طور ویژه مستعد ابتلا به بورسیت هستند. التهاب بورسا، بورسیت نامیده می شود.

بورسای ملتهب با مایع اضافی پر شده و باعث تورم یا آب آوردن زانو می شود. زانوی متورم مانند یک بادکنک پر از آب فشرده شده و در این وضعیت گاهی حساس و دردناک خواهد شد.

بورسیت پره پاتلار و بورسیت پس آنسرین رایج ترین انواع این بیماری هستند.

اکثر موارد بورسیت را می توان با مراقبت های پزشکی در خانه و غیر فوری درمان کرد، اما بورسیت سپتیک گاهی مرگبار است.

این وضعیت زمانی رخ می دهد که بورسا با یک میکروارگانیسم آلوده شده و ملتهب و با چرک پر می شود. زانوی متورم قرمز و گرم به نظر رسیده و تب یا احساس ناخوشی خواهید داشت.

اگر فکر می کنید علائم، ناشی از بورسیت سپتیک هستند باید فورا به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی زانو


4. نقرس

حمله نقرس با تجمع دردناک کریستال های میکروسکوپی اسید اوریک در مفصل مشخص می شود.

این تورم معمولا شب ها هنگام دراز کشیدن روی تخت به سرعت رخ داده و با درد، قرمزی و گرمی ناگهانی و طاقت فرسا همراه خواهد بود.

نقرس به احتمال زیاد روی انگشت شست پا تأثیر می گذارد، اما بیماری گاهی زانو و همچنین پاشنه، مچ پا و کف پا را نیز درگیر می کند.

نقرس معمولا تنها یک مفصل را در یک زمان تحت تأثیر قرار می دهد. اولین حملات نقرس معمولا در مردان 30 تا 50 ساله دیده می شود.

نقرس معمولا به خودی خود برطرف می شود، اما با مصرف دارو می توان درد و سایر علائم را تسکین داد.

با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی احتمال حملات نقرس در آینده و آسیب مفاصل کاهش می یابد. در این وضعیت گاهی داروهای خوراکی نیز تجویز می شود.

درمان التهاب زانو

5. نقرس کاذب

نقرس کاذب شبیه نقرس بوده اما کمتر رایج است و به دلیل تجمع کریستال های میکروسکوپی در مفصل به وجود می آید.

کریستال های پیروفسفات کلسیم در مفصل زانو جمع شده و باعث درد و تورم ناگهانی و شدید می شوند. پوست روی مفصل آسیب دیده نیز تغییر رنگ خواهد داد.

نقرس کاذب اغلب در زانو رخ داده و گاهی شانه، آرنج، مچ پا، مچ دست، بند انگشتان بزرگ، لگن یا ستون فقرات را نیز درگیر می کند.

این وضعیت همزمان بیش از یک مفصل را تحت تاثیر قرار داده و گاهی با آرتریت روماتوئید یا استئوآرتریت اشتباه گرفته می شود.

پزشکان اغلب از نقرس کاذب به عنوان رسوب پیروفسفات کلسیم یا آرتریت کریستالی پیروفسفات کلسیم حاد یاد می کنند.

سن بالا مهم ترین عامل خطر برای ابتلا به نقرس کاذب است. یک دوره نقرس کاذب معمولا طی چند هفته از بین می‌ رود و مصرف دارو به تسکین درد کمک می کند.


بیشتر بخوانید : تمرینات کشکک زانو برای تسکین زانو درد


6. آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که پوشش حساس مفاصل را تحت تأثیر قرار داده و باعث تورم، سفتی، درد، حساسیت و قرمزی زانو می شود. گاهی هنگام لمس زانو احساس اسفنجی بودن خواهید داشت.

اگرچه علائم، بیشتر در زانوها دیده می شوند، اما دست ها، مچ ها و پاها نیز معمولا تحت تاثیر آرتریت روماتوئید قرار می گیرند.

این بیماری مفاصل را به طور متقارن درگیر می کند، بنابراین اگر زانوی راست دچار مشکل شود احتمالا زانوی چپ نیز به آرتریت روماتوئید مبتلا خواهد شد.

آرتریت روماتوئید علاوه بر درد و تورم مفاصل علائم دیگری مانند خستگی، تب خفیف و احساس ناخوشی عمومی به همراه خواهد داشت.

تشخیص و درمان سریع این بیماری به کاهش آسیب طولانی مدت مفاصل کمک می کند.

علائم آب آوردن زانو

7. کیست بیکر

تورم پشت زانو نشان دهنده کیست بیکر است. کیست علائم دیگری نداشته و یا گاهی با درد و سفتی همراه خواهد بود. درد هنگام انجام برخی فعالیت‌ ها مانند صاف یا خم کردن زانو یا پس از ایستادن طولانی مدت تشدید می شود.

کیست بیکر زمانی رخ می دهد که بورس واقع در پشت زانو به نام بورس پوپلیتئال با مایع اضافی پر شود.

نام دیگر کیست بیکر کیست پوپلیتئال است. این وضعیت خود به خود با درمان های خانگی برطرف می شود، اما برخی از افراد برای تخلیه مایع اضافی به پزشک مراجعه می کنند.


بیشتر بخوانید : 5 نوع عفونت مفصل زانو و درمان آن


8. آرتریت روماتوئید جوانان

درد و تورم مفاصل، نشانه ای از آرتریت روماتوئید نوجوانان بوده و گاهی باعث لنگیدن کودک می شود. درد شدید در صبح و زمانی که مفاصل سفت هستند بیشتر قابل توجه است.

آرتریت روماتوئید نوجوانان معمولا مفاصل بزرگ از جمله زانو را درگیر می کند و همزمان بیش از یک مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد.

کودکان مبتلا به آرتریت روماتوئید نوجوانان نیز تب یا راش پوستی را تجربه می کنند. در صورت ادامه داشتن علائم برای یک هفته یا بیشتر باید با پزشک تماس بگیرید.

علائم التهاب زانو

9. بیماری ازگود شلاتر

ازگود شلاتر که رایج ترین بیماری در کودکان و نوجوانان فعال است منجر به التهاب تاندون کشکک زانو می شود.

این وضعیت باعث تورم و درد زانو شده و قسمت بالای استخوان ساق پا (پایین زانو) برجسته و نسبت به لمس حساس می شود. کودک در جلو یا پشت ران نیز احساس سفتی خواهد داشت.

روند تشخیص بیماری شامل تصویربرداری با اشعه ایکس است. این عارضه پس از تشخیص معمولا در خانه قابل درمان است و با رشد کودک برطرف می شود.

10. آرتریت سپتیک

باکتری ها یا سایر میکروارگانیسم ها به پوشش حساسی که مفصل زانو را احاطه کرده است نفوذ کرده و با ایجاد عفونت باعث پر شدن مفصل از چرک می شوند.

تورم زانو همراه با درد شدید و تب نشانه آرتریت سپتیک است. علائم به سرعت یا طی چند ساعت یا چند روز ظاهر می شوند.

وارد شدن عفونت به جریان خون می تواند مرگبار باشد. بیماران در صورت مشکوک بودن به علائم آرتریت سپتیک باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی ماساژ درمانی زانو و مزایای آن


11. آرتریت واکنشی (از جمله سندرم رایتر)

انواع خاصی از عفونت های باکتریایی (مانند کلامیدیا و عفونت های گوارشی) در بدن پاسخ ایمنی التهابی را تحریک کرده و باعث درد و تورم مفاصل می شوند.

گاهی علائم آرتریت واکنشی خود به خود یا با داروهای ضد التهابی بدون نسخه برطرف می شوند. با این حال موارد جدی یا مزمن این بیماری نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

12. تومور

یک تومور خوش خیم یا بدخیم به ندرت باعث تورم زانو و در نتیجه دردی شدید خواهد شد. درد گاهی با تب، کاهش وزن و تعریق شبانه همراه بوده و شب ها یا هنگام شروع ورزش یا افزایش فعالیت تشدید می شود.

آب آوردن زانو بر اثر ضربه

تشخیص آب آوردن و التهاب زانو

تورم مزمن یا طولانی مدت زانو در صورت عدم درمان منجر به آسیب بافت می شود، بنابراین تشخیص دقیق و درمان پزشکی بسیار مهم است.

پزشک برای تشخیص علت تورم زانو از روش حذف استفاده کرده و تا زمان تعیین دقیق مشکل، تشخیص‌ های مختلف را رد می‌ کند.

برای انجام این کار طی فرآیندی به نام آسپیراسیون از کپسول مفصل یا بورسای متورم یک نمونه مایع گرفته می شود.

آسپیراسیون مفصل متورم (آرتروسنتز) یا بورسا به تسکین ناراحتی کمک کرده و با بررسی مایع گرفته شده می توان علت تورم زانو را تشخیص داد.

همچنین پزشک مطالعات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا ام آر آی و آزمایش خون را تجویز خواهد کرد.


بیشتر بخوانید : استفاده از الکتروتراپی برای زانو درد


مراقبت های فوری آب آوردن و التهاب زانو

در ادامه دستورالعمل هایی وجود دارد که به تصمیم گیری برای تشخیص اینکه آیا التهاب زانو به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد یا خیر کمک می کنند.

اگر هر یک از علائم زیر باعث ناراحتی شما شده است باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • زانو به شدت متورم شده یا یک ناهنجاری مشخص وجود دارد.
  • زانو به طور کامل صاف یا خم نمی شود.
  • زانو به شدت دردناک است (برای مثال درد به اندازه کافی با داروهای بدون نسخه تسکین نمی یابد)
  • نمی توان وزن را روی زانو تحمل کرد یا احساس می کنید زانو در حال بیرون آمدن است.
  • پوست روی زانو گرم یا قرمز شده است.
  • تب 100.4 درجه فارنهایت یا بالاتر دارید.
  • تورم زانو 3 روز یا بیشتر طول می کشد.

تورم زانو بسته به شرایط زمینه ای در خانه با استفاده از برنامه R.I.C.E (استراحت، یخ، کمپرس و ارتفاع) بهبود یافته و یا به درمان پزشکی نیاز خواهید داشت. برای دریافت انواع خدمات فیزیوتراپی زانو می توانید به کلینیک فیزیوتراپی دایان در تهران مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها