تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای چیست و دلیل ایجاد آنها

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

تریگر پوینت یا نقطه ماشه ای، میوفاسیال یک ناحیه تحریک پذیر و حساس در باندهای ماهیچه اسکلتی، رباط یا فاسیا (بافت همبند نازکی که اطراف ماهیچه ها و ارگانها را می پوشاند) است.

تریگر پوینت ها اغلب دردهای ارجاعی را ایجاد می کنند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

درد ارجاعی دردی است که در ناحیه ای غیر از درد ناحیه مسبب درد احساس میشود؛ برای مثال ممکن است یک تریگر پوینت واقع در شانه موجب ایجاد درد در ناحیه ای در بازو شود.

 قابل پیش‌بینی بودن این الگو ها به یک فیزیوتراپیست با تجربه این امکان را می دهد که درمانهای دستی یا سوزن خشک را از ناحیه ای که در آن درد احساس می شود تا محل آن تریگر پوینت انجام دهد.

 تفاوت بین یک تریگر پوینت فعال و غیرفعال در چیست؟

 در تحقیقات، دو نوع مختلف از تریگر پوینت ها شناسایی شده اند. تریگر پوینت های فعال درد پیوسته ای را ایجاد می کنند و یا باعث ایجاد درد حین حرکت کردن میشوند. ‏

این تریگر پوینت ها می‌توانند انعطاف پذیری ماهیچه ها را کم کنند. در حالیکه تریگر پوینت های غیرفعال تنها زمانی که به آنها فشار آورده شود دردناک می شوند.

دلیل ایجاد تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای چیست؟

فهمیدن، تشخیص دادن و تعیین محل نقاط ماشه ای بخش مهمی از یک درمان فیزیوتراپی ورزشی موثر است؛ اما اینکه چگونه این تریگر پوینت ها ایجاد می شوند و اینکه چرا ایجاد میشود، هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

 چند تئوری درباره اینکه چه عواملی موجب ایجاد تریگر پوینت ها می شوند وجود دارد:

در یک تئوری گفته می شود که تریگر پوینت ها به دلیل استفاده بیش از حد از بافت های تحت تاثیر قرار گرفته ایجاد میشوند و به این ترتیب ورزشکاران بیشتر در معرض این آسیب قرار خواهند داشت.

در حالی که گفته میشود تریگر پوینت های غیر فعال در بافت هایی ایجاد میشوند که بیش از حد غیرفعال هستند و این باعث می شود که احتمال بیشتری وجود داشته باشد که این نوع تریگر پوینت ها در افرادی که فعالیت کمی دارند به وجود آیند.

همچنین اعتقاد بر این است که باندهای عضلانی کشیده شده و سفت شده از بافتهاییی که موجب این تریگر پوینت ها میشوند، فیبرهای ماهیچه ای منقبض شده ای هستند که از قبل در یک حادثه آسیب دیده اند.

این نقاط ممکن است ناحیه ای باشند که در آن متابولیسم افزایش پیدا کرده و گردش خون کمتر شده است.

مشخص شده است که عوامل بسیاری احتمال بروز نقاط ماشه ای دردناک را بیشتر می کنند؛ مانند انقباض عضلانی، استرس، تغذیه نامناسب، بیماری های متابولیکی و ورزش بیش از حد و بدون استراحت کافی.

 چرا نباید تریگر پوینت ها را نادیده گرفت

تریگر پوینت
تریگر پوینت

 اگر یک تریگرپوینت از نوع فعال و به شدت حساس باشد، نادیده گرفتن آن سخت خواهد بود. اما همه ما افرادی را می شناسیم که سرسختانه دردشان را تحمل می کنند یا شاید خود شما یکی از آنها باشید.

اگر تریگر پوینت ها بدون درمان رها شوند، ممکن است باعث ایجاد مشکلات فیزیکی و دردهای بیشتری شوند.

 نوار های سفت شده از بافت ههایی که در تریگر پوینت ها هستند، می‌توانند حرکت را در ماهیچه هایی که تحت تاثیر این بافت ها هستند، محدود کنند.

در طول زمان این ماهیچه ممکن است سفت و ضعیف شود و جلوی حرکت کردن شما با قدرت و دامنه حرکتی کامل را بگیرد و در نتیجه باعث عدم تعادل و افزایش خطر آسیب دیدگی شود.

از آنجا که فرد ممکن است برای جلوگیری از درد از حرکت دادن یک ماهیچه خودداری کند، تریگر پوینت های دردناک می توانند همچنین منجر به عدم فعالیت ماهیچه شوند.

برای سالم و قوی ماندن لازم است که تحرک داشته باشید. اما اگر درد داشته باشید، احتمالاً دیگر ناحیه آسیب دیده را حرکت نخواهید داد.

همچنین ممکن است بدن الگوهای حرکتی جبران کننده ای را ایجاد کند به طوری که قسمت های دیگری از بدن سخت تر کار کنند تا در حین حرکت کردن از ناحیه دردناک محافظت شود.

از طرف دیگر، تریگر پوینت های غیرفعال ممکن است به آسانی نادیده گرفته شوند.

اگر تا به حال هنگام ماساژ گرفتن حس کرده باشید که قسمت های خاصی از بدن تان به طور غیرطبیعی نسبت به لمس شدن حساس هستند، ممکن است دلیل آن تریگر پوینت ها باشند؛ خصوصاً اگر درد فقط در یک طرف بدن باشد.

 اما فقط به دلیل اینکه این نوع تریگر پوینت ها همیشه دردناک نیستند، نباید آنها را نادیده گرفت.

بافت سالم نباید با لمس شدن دردناک شود و یک فیزیوتراپیست با تجربه می‌تواند غیر نرمال بودن دردی که هنگام ماساژ گرفتن احساس می کنید را مشخص کند.

تریگر پوینت های غیر فعال می توانند ناگهان تبدیل به تریگر پوینتهای فعال شوند که در آن صورت به علت تحریک پذیری و حساسیت بالای آن ناحیه، درمان آنها بسیار سخت تر خواهد بود.

پس بهتر است به جای آنکه آنقدر صبر کنید که تریگر پوینت های غیر فعال تبدیل به مورد دردناک تری شوند، آنها را در همان مرحله غیر فعال درمان کنید.

 بهترین راه برای تشخیص و درمان از تریگر پوینت ها فیزیوتراپی است که باید به طور منظم انجام شود.

فیزیوتراپی تریگرپوینت

در فیزیوتراپی از انواع درمانهای دستی و ورزشی و با کمک انواع تجهیزاتی همانند لیزر درمانی، مگنت درمانی، شاک ویو درمانی، تحریکات الکتریکی، درای نیدلینگ، طب سوزنی، کینزیوتیپینگ و …. به درمان کامل نقاط های ماشه ای یا همان تریگر پوینت ها خ اهیم پرداخت.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

فیزیوتراپی و ماساژ درمانی در منزل

مگنت درمانی

فیزیوتراپی شریعتی

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها