درمان شبیه سازی پتانسیل عمل چیست؟

درمان شبیه سازی پتانسیل عمل چیست
درمان شبیه سازی پتانسیل عمل چیست
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

شبیه سازی پتانسیل عمل یک روش تکمیلی است که در برخی افراد برای درمان درد ام اس استفاده می شود. این روش در برخی از مراکز درمانی ام اس موجود است.

پتانسیل عمل اصطلاحی است که برای توصیف لحظه ای استفاده می شود که سیگنال ها یا انفجارهای کوچک الکتریسیته در طول اعصاب حرکت کرده و پیام هایی را به قسمت های مختلف بدن ارسال می کنند.

جریان الکتریکی مورد استفاده در این روش با شبیه سازی این سیگنال ها منجر به تسکین درد می شود.

در درمان شبیه سازی پتانسیل عمل، الکترودهایی (پچ های کوچک چسبنده) که به یک دستگاه کوچک متصل هستند به پوست چسبانده شده و جریان های الکتریکی بسیار کمی را به بدن منتقل می کنند.

مکان اتصال الکترودها به محل درد بستگی دارد. درمان معمولا حدود 30 دقیقه طول کشیده و زمانی که الکترودها جریان الکتریکی را ارسال می کنند باید کنار دستگاه بنشینید.

این روش بی خطر بوده و در طول درمان هیچ دردی احساس نخواهید کرد. درمان معمولا در شش هفته اول، دو تا سه جلسه در هفته بوده و سپس جلسات بیشتری برای تسکین درد لازم خواهد بود.

تعداد جلسات هفتگی با توجه به مدت زمان ماندگاری اثرات این روش درمانی معمولا کاهش می یابد (برای مثال یک بار در هفته).

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

فواید درمان شبیه سازی پتانسیل عمل برای افراد مبتلا به ام اس

به گفته برخی از افراد این روش به تسکین درد کمک می کند، اما برای همه مؤثر نیست. همچنین برخی افراد بهبود کیفیت خواب، رفع خستگی، سفتی و اسپاسم عضلانی و تحرک را گزارش کرده اند.

در ادامه نظرات تعدادی از افرادی که از این روش درمانی استفاده کرده اند را نقل کرده ایم:

کتی یکی از مبتلایان بیماری ام اس:

“درمان شبیه سازی پتانسیل عمل به طرز چشمگیری به رفع علائم نورالژی عصب سه قلو کمک کرده است.

نمی توانم توصیف کنم که این روش چقدر خوب است و اغلب احساس درد ندارم. می توانم دندان هایم را مسواک بزنم و آنچه می خواهم بخورم. دردی که تقریبا همیشه وجود داشت را مدت زیادی است که احساس نکرده ام.

دلیل استفاده از درمان شبیه سازی پتانسیل عمل این بود که در پاهایم هیچ احساسی نداشتم. حالا در پاهایم احساس سوزن سوزن شدن دارم. صادقانه بگویم این یک موهبت الهی بود.

دریافت این درمان به این معنی است که امروز می توانم دوباره پاهایم را احساس کنم و دیگر زمین نخورم.”

جیمز یکی دیگر از افراد مبتلا به ام اس:

“متوجه شدم که دو بار در هفته شرکت در این جلسات درمانی واقعا به رفع خستگی کمک می کند. وقتی درمان شبیه سازی پتانسیل عمل را انجام دادم انرژی بیشتری گرفتم.

اگر روزی در یکی از جلسات شرکت نکنم واقعا خسته می شوم و سمت راست بدنم احساس سوزن سوزن شدن دارم.

این علائم به پای چپم نیز گسترش یافته بود، اما به نظر می رسد که از بین رفته و خیلی بهتر هستم. گاهی اوقات اصلا هیچ علائمی ندارم.”

شبیه سازی پتانسیل عمل برای ام اس

عوارض جانبی درمان شبیه سازی پتانسیل عمل

اگر هنگام انجام روش درمانی عمل به اندازه کافی مایعات ننوشید، دچار سردرد می شوید.

توصیه می کنیم در طول دوره درمان روزانه 1.5 لیتر آب بنوشید (این مقدار برای هر روز است، نه فقط روزهایی که تحت درمان قرار می گیرید) تا مطمئن شوید که بدن به خوبی هیدراته می شود.

کاربرد روش شبیه سازی پتانسیل عمل

درمان شبیه سازی پتانسیل عمل برای افراد مبتلا به ام اس که دردهای عصبی و اسکلتی عضلانی را تجربه می کنند، مناسب است.

این روش درمانی برای افراد مبتلا به صرع، سرطان فعال و باردار یا کسانی که دستگاه ضربان ساز دارند، توصیه نمی شود.

همچنین اگر در سه ماه گذشته سکته مغزی، حمله قلبی، ترومبوز ورید عمقی یا آمبولی ریوی داشته اید بهتر است از این روش درمانی اجتناب کنید.


بیشتر بخوانید : درد عصبی و درمان آن با آی ام اس


این روش درمانی در چه مراکزی ارائه می شود؟

این روش در برخی از مراکز درمانی ام اس در دسترس است و حتی می توانید کلینیکی را پیدا کنید که این نوع درمان ها را به صورت آنلاین ارائه می دهند.

می توانید درباره نزدیک ترین مراکز درمانی تحقیق و اطلاعات تماس آن ها را پیدا کنید. دستگاه شبیه سازی پتانسیل عمل گران است، اما می توانید این دستگاه را بخرید و از آن در خانه استفاده کنید.

دستگاه شبیه ساز پتانسیل عمل سلول عصبی

تحقیقات انجام شده بر روی درمان شبیه سازی پتانسیل عمل

در حال حاضر تحقیقات علمی درباره درمان شبیه سازی پتانسیل عمل برای تسکین درد در افراد مبتلا به ام اس وجود ندارد.

با این حال یک مطالعه آزمایشی کوچک و دو ساله که در یک مرکز درمانی ام اس انجام شد، نتایج مثبتی را نشان داده است.

این مطالعه 60 شرکت کننده داشت که 57 نفر مبتلا به ام اس بودند و درد نوروپاتیک (مانند سوزن سوزن شدن و سوزش) یا درد اسکلتی عضلانی (درد مفاصل و کمر) را تجربه می کردند.

شرکت کنندگان یک دوره هشت هفته ای درمان دریافت کردند که شامل حداکثر سه جلسه در هفته بود و از آن ها خواسته شد به سطح درد و کیفیت خواب خود نمره بدهند.

درد 47 نفر از 60 نفر (78 درصد) به طور قابل توجهی کاهش یافت. شرکت کنندگان همچنین بهبود کیفیت و کمیت خواب، تحرک، خستگی و سفتی و اسپاسم عضلانی را گزارش کردند.

این مطالعه نشان داد که اثرات درمان روی درد نوروپاتیک با گذشت زمان کاهش می‌ یابد، بنابراین برای تسکین درد و ماندگارتر بودن اثرات برای رفع علائم اسکلتی عضلانی بهتر است درمان بطور مرتب و هر هفت روز یک بار انجام شود.

در این مطالعه محدودیت‌ های خاصی مانند تعداد کم شرکت ‌کنندگان، عدم وجود گروه کنترل و احتمال تحت تأثیر قرار گرفتن داده‌ های جمع آوری شده توسط تیم مرکز درمانی وجود دارد.

درمان شبیه سازی پتانسیل عمل برای سایر بیماری ها مانند فیبرومیالژیا و استئوآرتریت نیز استفاده می شود.

درمان شبیه سازی پتانسیل عمل، روشی ایمن و مؤثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوع روش درمانی می توانید با کلینیک فیزیوتراپی دایان در تهران تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.