8 ویتامین و مکمل برای درد مفاصل

ویتامین و مکمل مناسب برای درد مفاصل
ویتامین و مکمل مناسب برای درد مفاصل
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

برای تسکین درد مفاصل از چه ویتامین و مکملی استفاده کنم؟ این سوال رایجی است که تقریبا هر روز می ‌شنوم. آرتروز که با عنوان بیماری دژنراتیو مفصلی نیز شناخته می شود به خصوص در افراد بالای 30 سال بسیار رایج است.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

مفاصلی که بیشترین تحمل وزن و کاربرد را دارند بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

برخی از این مفاصل عبارتند از:

  • انگشت شست پا
  • زانو
  • مفصل ران
  • ستون فقرات

این بیماری، آرتروز ساییدگی و پارگی نیز نامیده می شود. افرادی که دچار آسیب های ورزشی شده اند بیشتر در معرض خطر تحلیل رفتن مفاصل قرار دارند.

فعالیت های روزانه معمولی به خصوص اگر وزن بدن زیاد باشد باعث ساییدگی مفاصل می شوند.

حتی افزایش وزن 5 پوندی منجر به فشار 5 برابری و معادل 25 پوند فشار اضافی بر روی مفاصل پایین بدن می شود، بنابراین حفظ وزن سالم بسیار مهم است.

انجام تمرینات کششی و تقویتی که به تثبیت مفاصل کمک می کنند نیز بسیار ضروری است.

از آنجایی که تاندون‌ ها، مفاصل و غضروف ‌ها رگ‌ های خونی مستقیم ندارند، تحرک در قالب فعالیت به‌ ویژه ورزش های هوازی که ضربان قلب را بالا می‌ برند برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به مفاصل از اهمیت برخوردار است.

مکمل ها و داروها برای کمک به درد مفاصل

1. ویتامین D

اولین مکملی که برای مفاصل و سلامت کلی اسکلتی عضلانی توصیه می کنیم ویتامین D3 است. ویتامین D نه تنها یک ویتامین برای درد مفاصل، بلکه یک هورمون پرواستروئیدی است.

در صورتی که بدن انسان در معرض نور فرابنفش کافی قرار بگیرد می تواند ویتامین D بسازد. با این حال اکثر بیماران بالای 50 سال ویتامین D کمی دارند.

اگر درد مفاصل دارید روزانه 1000 تا 2000 واحد ویتامین D مصرف کنید و یا از پزشک بخواهید سطح ویتامین بدن شما را بررسی کند.


بیشتر بخوانید : تحریک عضلات و مفاصل با ماساژ عمیق


2. گلوکزامین و کندرویتین سولفات

گلوکزامین و کندرویتین سولفات از رایج ترین مکمل های ترکیبی هستند که به زنان مبتلا به درد مفاصل، به خصوص درد زانو توصیه می کنیم.

مصرف روزانه 1000 تا 1500 میلی گرم گلوکزامین در 70 درصد از افراد، تا حدودی به جلوگیری از آرتروز زانو کمک می کند.

اولین بار چندین سال پیش این مکمل را به خانمی توصیه کردم و فریاد زد: “این چیزی است که دامپزشک گفت به سگم بدهم!” سگ ها نیز مانند سایر پستانداران با افزایش سن از بیماری دژنراتیو مفصلی رنج می برند.

برخی از مطالعات نشان می دهند گلوکزامین هیچ فایده ای ندارد و بر اساس برخی دیگر مصرف گلوکزامین و به ویژه نمک سولفات گلوکزامین باعث کاهش درد مفاصل می شود.

در مطالعات مختلف نشان داده شده است که مصرف روزانه 800 تا 1200 میلی گرم گلوکزامین و کندروینتین در کاهش درد و تورم و باریک شدن فضای مفاصل نقش دارد.

دوز گلوکزامین و کروندرویتین سولفات

  • ترکیب گلوکزامین با کندرویتین سولفات روزانه سه بار در دوزهای 400 تا 500 میلی گرم و برای اثرگذاری باید حداقل به مدت 2 ماه مصرف شود.
  • در صورت کاهش درد مفاصل در بزرگسالان توصیه می کنم مصرف حداقل یک قرص در روز را ادامه دهید.
  • اگر مصرف گلوکزامین و کروندرویتین سولفات فایده ای نداشت بعد از 2 تا 3 ماه مصرف مکمل را قطع کنید.

هشدارهای آلرژی به گلوکزامین و کروندرویتین سولفات

توجه به این نکته ضروری است که این مکمل معمولا از صدف تهیه می شود، بنابراین افرادی که به صدف آلرژی دارند نباید گلوکزامین و کندرویتین سولفات مصرف کنند.

برای کسانی که به صدف آلرژی دارند و افراد وگان، گلوکزامین با منبع گیاهی وجود دارد که از ذرت گرفته می شود.

مقدار کمی قند در گلوکزامین وجود دارد که می تواند قند خون را افزایش دهد، بنابراین بیماران مبتلا به دیابت مفصلی باید از این موضوع آگاه باشند.

مکمل ها و داروها برای کمک به درد مفاصل

3. MSM

مصرف روزانه متیل سولفونلی متان در دوزهای حداکثر 6 گرم به صورت خوراکی علاوه بر کاهش درد، عملکرد را بهبود بخشیده و سفتی را کاهش می دهد. با این حال مطالعات کافی برای اثربخشی این مکمل صورت نگرفته است.

4. استروژن

استروژن برای سلامت اسکلتی عضلانی و سلامت مفاصل مهم است. در بدن گیرنده های استروژن و غضروف و تاندون وجود دارد. در زنان یائسه با سطح استروژن پایین درد و سفتی مفاصل به عنوان علائم اولیه یائسگی گزارش می شود.

استروژن پایین التهاب تاندون را تشدید می کند. استروژن درمانی مگر در صورتی که علائم یائسگی بسیار شدید باشند معمولا به طور خاص برای درد مفاصل انجام نمی شود.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد زنانی که عمل تعویض کامل مفصل انجام داده اند و پس از یائسگی استروژن دریافت کرده اند نسبت به آن هایی که هورمون درمانی انجام نداده اند علائم کمتری دارند.

با پزشک سلامت زنان درباره مناسب بودن استروژن برای شرایط خاص خود صحبت کنید.


بیشتر بخوانید : علت صدا دادن مفاصل انگشتان دست


5. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه حاوی کورکومین است و مصرف 500 میلی گرم خوراکی تا دو بار در روز اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد آترواسکلروتیک دارد.

یکی از عوارض جانبی زردچوبه افزایش خونریزی است، بنابراین بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون و کومادین استفاده می کنند و همچنین برخی از افرادی که مشکلات گوارشی دارند باید از این موضوع آگاه باشند.

زردچوبه برای درد مفاصل

6. امگا 3

نشان داده شده است اسیدهای چرب امگا 3 در دوزهای 2 تا 4 گرم درد ناشی از مشکلات زیر را کاهش می دهند:

به طور کلی توصیه می کنیم به جای مصرف مکمل ها، امگا 3 را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید. در زنانی که دوزهای بالای امگا 3 خوراکی مصرف می‌ کنند حساسیت و کیست سینه مشاهده شده است.

دریافت امگا 3 از طریق رژیم غذایی و کاهش درد مفاصل احتمالا به اثرات ضد التهابی یک رژیم غذایی سالم مدیترانه ای قلبی مرتبط است.

غذاهای رژیمی مدیترانه ای

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • روغن زیتون
  • حبوبات

غذاهای دارای امگا 3

  • ماهی
  • آجیل
  • دانه هایی مانند دانه چیا و دانه کتان
  • گردو
  • بادام
  • تخم مرغ

یک دفتر یادداشت غذایی داشته باشید

بهتر است از آنچه می خورید یک گزارش تهیه کنید، زیرا متوجه می شوید چه غذاهایی مانند گلوتن، گوشت قرمز، چربی های ترانس و غذاهای فرآوری شده با درد مفاصل مرتبط هستند.

حتی اگر درد مفاصل ندارید دلایل زیادی برای پیروی از یک رژیم ضد التهابی وجود دارد، اما اگر با این مشکل مواجه هستید بسیار مهم است که از یک رژیم غذایی ضد التهابی پیروی کنید.

موادغذایی برای درمان درد مفاصل

7. زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که اثرات ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد تصلب شرایین دارد و می توان روزانه 3 گرم از این ماده را مصرف کرد. از زنجبیل برای درمان حالت تهوع نیز استفاده می شود.

8. اس آدنوزیل متیونین

  • اس آدنوزیل متیونین ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود.
  • فرم مکمل این ترکیب برای کمک به کبد، کاهش درد مفاصل و حتی بهبود خلق و خو استفاده می شود.
  • این مکمل گران قیمت است و دوزهای مصرفی از 400 تا 1200 میلی گرم در روز شروع می شوند.
  • افراد مبتلا به شیدایی یا اسکیزوفرنی باید از مصرف این مکمل خودداری کنند.

اکثر ما با افزایش سن دچار ساییدگی و پارگی مفاصل، تاندون ها، غضروف ها و عضلات می شویم.

هرچند با داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهابی و مصرف ویتامین ها و مکمل های مناسب می توان درد و سفتی مفاصل را کاهش داد.

از آنجایی که ممکن است ویتامین و مکملی که برای درد مفاصل استفاده می کنید گاهی با سایر داروها تداخل داشته باشند لازم است تمام مکمل هایی که مصرف می کنید را به پزشک اطلاع دهید. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های درمان آسیب های مفصلی می توانید با کلینیک دایان در تهران تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها