علت صدا دادن مفاصل انگشتان دست + زمان مراجعه به پزشک

علت صدا دادن انگشتان دست
علت صدا دادن انگشتان دست
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

علت صدا دادن مفاصل انگشتان دست، علل رایج و زمان مراجعه به پزشک، بسیاری از افراد با انجام حرکتی که معمولا به آن شکستن انگشتان گفته می ‌شود در انگشتان صدای تق تق می شنوند.صدایی که می شنوید ناشی از حرکت حباب های نیتروژن، اکسیژن و دی اکسید کربن در مایعی است که مفاصل را پوشانده است.

مطمئن باشید که رایج ‌ترین دلایل صدا دادن انگشتان معمولا خطری به همراه نخواهد داشت.در این مقاله قصد داریم شما را با علت صدا دادن مفاصل انگشتان دست و روش درمان آن بیشتر آشنا کنیم.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

چه چیزی باعث صدا دادن مفاصل می شود؟

مفاصل به دلایل زیادی دچار شکستگی شده و صدای تق تق می دهند. برخی از شرایطی که باعث بروز چنین وضعیتی می شوند عبارتند از:

  • نوعی بیماری که تحت عنوان انگشت ماشه ای شناخته می شود
  • صدمه دیدن انگشت و دست
  • آرتروز

انگشت ماشه ای

تاندون های دست مانند طناب هایی هستند که به انتهای انگشتان متصل می شوند. این تاندون ها با منقبض شدن عضلات ساعد، انگشتان دست را به شکل مشت در می آورند.تاندون ها داخل یک لوله نازک به نام غلاف تاندون فلکسور که از وسط کف دست تا نوک انگشتان کشیده شده است قرار دارند.

در صورت ابتلا به بیماری معروف به انگشت ماشه ای، حرکت تاندون ها سخت و دردناک بوده و منجر به ایجاد صدا در مفاصل می شود. در این وضعیت کف دست نیز کمی متورم خواهد شد.علت ابتلا به انگشت ماشه ای معمولا نامشخص است و در نقاط مختلف از هر یک از انگشتان و در زمان های مختلف رخ می دهد.

انگشت ماشه ای در زنان حدود شش برابر بیشتر از مردان رایج است و در افراد مبتلا به دیابت یا آرتریت روماتوئید بیشتر دیده می شود. ژنتیک و استفاده مکرر از دست نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.انگشت ماشه ای گاهی به دلیل سازگار نبودن اندازه تاندون و دهانه غلاف تاندون ناشی از التهاب یا تورم روی تاندون اتفاق می افتد.

در چنین وضعیتی هنگام باز کردن مشت احساس شکستگی خواهید داشت. در صورت شدیدتر شدن علائم احتمالا لازم است برای باز کردن انگشت ماشه ای از دست دیگر استفاده کنید و یا اصلا نتوانید مشت خود را باز کنید.تزریق استروئید، استراحت، مصرف داروهای ضد التهابی و در برخی موارد جراحی روش های درمان انگشت ماشه ای هستند.

آسیب دیدگی رباط

رباط ها مفاصل را در کنار یکدیگر نگه داشته و در صورت رگ به رگ شدن یا دررفتگی انگشت آسیب می بینند. رباط ها به طور جزئی یا کامل پاره می شوند و اگر به طور صحیح بهبود نیابند و بیش از حد شل باشند، مفصل با خم کردن انگشتان پاره شده و می شکند. علائم رایج آسیب رباط شامل درد و تورم مفصل است. اگر رباط به طور صحیح بهبود نیابد، مفصل هنگام خم شدن پاره شده و یا می شکند.

آسیب های رباط انگشتان مشکلی جزئی است. با این حال، اگر این آسیب به درستی درمان نشود منجر به مشکلات طولانی‌ مدت مرتبط با مفاصل انگشتان خواهد شد.در صورت مشکوک بودن به آسیب دیدگی رباط ها بهتر است با یک پزشک متخصص تماس بگیرید.

آرتروز

آرتروز انگشت به ساییدگی سطوح غضروفی طبیعی مفاصل گفته می شود. شدیدتر شدن آرتروز حرکت دادن مفاصل را دردناک کرده و باعث تورم بند انگشتان می شود.

آرتروز در نتیجه رشد استخوان های کوچک و نوک تیز در اطراف مفاصل باعث صدا دادن انگشتان می شود.

این زائده ها که به عنوان خارهای استخوانی شناخته می شوند باعث ایجاد سطوح ناهموار و مشکل در اتصال می شوند. همچنین شاید در اطراف مفصل متوجه یک برآمدگی کوچک به نام کیست مخاطی شوید.

استئوآرتریت دست در زنان بالای 50 سال رایج تر بوده و تصور می شود که این بیماری در خانواده ها بیشتر دیده می شود.

سابقه انجام فعالیت های دستی یا استفاده مکرر از دست نیز احتمال ابتلا به آرتروز دست را افزایش می دهد.

آتروز انگشت

درمان مفاصلی که دچار شکستگی شده و صدا می دهند

درمان شامل موارد زیر خواهد بود:

درمان معمولا با یک روش ساده شروع شده و در صورت تشدید یا عود کردن علائم احتمالا روش های تهاجمی تر توصیه می شود.


بیشتر بدانید: فیزیوتراپی دست در منزل


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

  • تورم، التهاب یا تغییر رنگ مفصل
  • عدم توانایی باز کردن کامل انگشت
  • بی حسی در نوک انگشت
  • حساسیت در قسمت زیرین انگشت، به خصوص در محل خمیدگی مفصل
  • سفتی صبحگاهی حدود 30 دقیقه
  • بزرگ شدن یا تغییر شکل مفصل انگشت
  • احساس درد و سوزش خفیف در انگشتان
  • حساسیت در مفصل
  • از دست دادن انعطاف پذیری یا احساس شکستگی در مفصل

خلاصه

شکستن و صدا دادن انگشتان معمولا جای نگرانی ندارد. با این حال اگر در انگشت احساس درد، بی حسی یا سوزش داشتید و یا در صورت مشاهده تورم یا مشکل در حرکت دادن انگشت باید با پزشک صحبت کنید.

این علائم احتمالا نشانه هایی از انگشت ماشه ای، آسیب رباط یا آرتروز بوده و در این صورت لازم است بدانید که گزینه های درمانی از جمله تزریق، جراحی، بستن آتل و فیزیوتراپی در دسترس هستند.


بیشتر بدانید : تمرینات انگشتان دست


سوالات متداول

چه چیزی باعث شکستگی و صدا دادن انگشت ‌ها می شود؟

انگشت ماشه ای (تنوسینوویت تنگ کننده) رایج ترین علت تق تق کردن مفصل انگشت است.

چه کسانی در معرض خطر انگشت ماشه ای هستند؟

انگشت ماشه ای معمولا افراد بالای 40 سال، افرادی مانند کشاورزان، نوازندگان، و کارگران صنعتی که بیش از حد از دست ها یا انگشتان استفاده می کنند و همچنین افراد مبتلا به استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، نقرس یا دیابت را تحت تأثیر قرار می دهد.

انگشت ماشه ای چه علائمی دارد؟

انگشت ماشه ‌ای علاوه بر صدای تق تق باعث بروز درد هنگام جمع کردن انگشتان، سفتی مفصل، قفل شدن انگشت و به وجود آمدن یک توده حساس یا تورم در کف دست می شود.

انگشت ماشه ای چگونه درمان می شود؟

انگشت ماشه ای در اکثر موارد با استراحت، مصرف داروهای ضد التهابی بدون نسخه، انجام تمرینات و استفاده از بریس انگشت درمان می شود. در موارد شدید احتمالا تزریق استروئید یا نوعی جراحی به نام تنولیز برای جدا کردن بافت اسکار از تاندون‌ ها در نظر گرفته می شود.

آیا آرتروز باعث شکستگی و صدا دادن انگشت می شود؟

استئوآرتریت که با نام آرتروز ساییدگی نیز شناخته می شود علائمی از جمله تحلیل رفتن غضروف مفصل و تغییر در استخوان های زیرین دارد.حرکت یک مفصل آسیب دیده باعث ایجاد صدای ترک خوردن یا تق تق می شود که به آن کرپیتوس می گویند.

زمانی که با صدای تق تق انگشتان هیچ دردی وجود نداشته باشد این وضعیت خطرناک نیست، اما اگر صدا دادن مفاصل انگشتان با درد یا تورم همراه باشد می توانید برای درمان به کلینیک فیزیوتراپی دایان مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

1.7 3 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

8 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
عسل
عسل
1 سال قبل

سلام آقای دکتر خسته نباشید احوال شما
من مریض خودتون هستم
الان انگشت اشاره ی دخترم تق تق میکنه و خیلی درد میکنه از چیه باید به دکتر مراجعه کنه لطفااً جواب بدید ممنون میشم

سابرینا
سابرینا
7 ماه قبل

سلام من قلنج انگشتم و همش میشکوندم بعد الان انگشتم همش تق تق صدا میده ۱ ساله که اینشکلی شده
۱۳ سالمه
خوب میشه؟

سابرینا
سابرینا
7 ماه قبل

سلام من قلنج انگشتم و همش میشکوندم بعد الان انگشتم همش تق تق صدا میده ۱ ساله که اینشکلی شده
۱۳ سالمه
خوب میشه؟
باید چیکار کنم؟

سابرینا
سابرینا
7 ماه قبل

سلام من قلنج انگشتم و همش میشکوندم بعد الان انگشتم همش تق تق صدا میده ۱ ساله که اینشکلی شده
۱۳ سالمه
باید چیکار کنم؟
خوب میشه؟

ناشناس
ناشناس
6 ماه قبل

سلام خدمت دکتر عزیز
من یک پسر ۱۳ ساله دارم که وزنش البته زیاد هست( ۵۵ کیلو) تمام بندهای انگشت وکمر وگردنش صدا میده دکتر هم بردم میگه چیزی نیست ولی خودم نگرانم امسال کلاس هفتم هست ومدام از کمر درد شکایت داره وگردنش هم باید توی یک موقعیت خاص قرار بده تا درد نگیره لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.