5 نوع عفونت مفصل زانو و درمان آن

درمان انواع عفونت مفصل زانو
درمان انواع عفونت مفصل زانو
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

عفونت مفصل زانو یک مشکل جدی بوده و علائمی از جمله قرمزی، تورم و تب به همراه خواهد داشت. درمان عفونت زانو به نوع و محل عفونت بستگی دارد.

جدی ترین عفونت ها در داخل مفصل زانو، محلی که سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت ها مشکل دارد اتفاق می افتند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

در بخش زیر به 5 مورد از انواع عفونت مفصل زانو می پردازیم:

سپتیک مفصل

سپتیک مفصل به این معناست که عفونت وارد فضای مفصلی زانو شده است. در حالت طبیعی مفصل محلی است که دو استخوان به یکدیگر متصل می شوند.

استخوان ها با غضروف پوشانده شده و فضای مفصلی با پوششی از بافت به نام سینوویوم مشخص می شود. سینوویوم مایعی به نام سینوویال تولید کرده که فضای مفصلی را نرم می کند.

سیستم دفاعی مایع سینوویال ضعیف بوده و زمانی که عفونت وارد فضای مفصلی شود درمان آن دشوار خواهد بود.

باکتری ها می توانند از طریق آسیب نافذ یا جریان خون وارد مفصل شوند. علائم رایج عفونی شدن مفصل شامل تورم، احساس گرما و درد با هرگونه حرکت مفصل است.

اکثر افراد مبتلا به سپتیک مفصل نیاز به جراحی برای تمیز کردن مفصل زانو دارند، با این حال در برخی موارد درمان تنها با مصرف آنتی بیوتیک امکان پذیر خواهد بود. درمان بطور قابل توجهی به نوع باکتری های مفصل بستگی دارد.

سپتیک مفصل در صورت عدم درمان منجر به عوارض جدی از جمله استئومیلیت (عفونت استخوان)، فرسایش استخوان، آنکیلوز فیبری (سفت شدن بافت های همبند)، سپسیس و حتی مرگ می شود.

عفونت مفصل زانو بعد از جراحی

در تمام موارد جراحی احتمال ایجاد عفونت وجود دارد. عفونت بعد از عمل جراحی زانو از جمله آرتروسکوپی زانو نادر است اما گاهی رخ می دهد.

عفونت ها به ویژه پس از جراحی ترمیمی زانو مانند ترمیم رباط صلیبی قدامی به دلیل وجود بافت پیوندی مشکل ساز هستند. اما حتی در این صورت نیز خطر عفونت بسیار کم است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی Sports Health، از 1850 مورد ترمیم رباط صلیبی قدامی که بر روی آن ها مطالعه انجام شده بود تنها هفت مورد (0.37 درصد) بعد از عمل دچار عفونت شدند.

عفونت های بعد از جراحی علائمی مشابه سپتیک مفصل دارند و اغلب برای تمیز کردن عفونت لازم است مجددا عمل جراحی انجام شود.

اگر جراحی شامل قرار دادن بافت پیوندی یا هرگونه ابزار خارجی (پیچ، ایمپلنت و غیره) باشد در نهایت برای درمان عفونت لازم است این ابزار برداشته شوند.

عفونت در تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو یک عمل بسیار موفق است که اکثر اوقات درد را تسکین داده و به بیماران این امکان را می دهد که مجدد به بسیای از فعالیت های قبل بازگردند.

متأسفانه در عمل تعویض مفصل خطرات احتمالی وجود داشته و یکی از جدی ترین آن ها عفونت در محل تعویض مفصل است.

مطالعه ای که در سال 2012 در فرانسه انجام شد نشان داد که در یک تا سه درصد از جراحی های تعویض مفصل زانو عفونت رخ داده و این اتفاق علت اصلی جراحی مجدد زانو است.

عفونت های تعویض مفصل زانو به طور کلی به عفونت های اولیه (تا 6 هفته بعد از زمان عمل) و عفونت های ثانویه تقسیم می شوند.

عفونت های اولیه در برخی موارد با تمیز کردن محل جراحی و تجویز آنتی بیوتیک درمان می شوند، اما عفونت های ثانویه و برخی از عفونت های اولیه نیاز به درمان تهاجمی تر دارند.

این روش ها شامل برداشتن ایمپلنت های جایگزین، مصرف آنتی بیوتیک در صورت وجود نداشتن ایمپلنت در مفصل و همچنین تعویض مجدد مفصل زانو هستند.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو


بورسیت

بورسیت منجر به تورم قسمت بالای زانو می شود. بورس زانو نه در داخل مفصل، بلکه در جلوی مفصل قرار گرفته است و در صورت سایش یا بریدگی دچار عفونت می شود.

علائم رایج بورسیت شامل درد، قرمزی و افزایش تورم در ناحیه زانو است.

این بیماری در صورت تشخیص زود هنگام به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ خواهد داد. در موارد پیشرفته تر عفونت بورس باید با استفاده از سوزن یا از طریق برش جراحی تخلیه شود.


بیشتر بخوانید : بورس یا بورسیت زانو

در مورد علل، تشخیص، علائم و درمان بورسیت زانو در لینک فوق بیشتر بخوانید.


عفونت سلولیت

عفونت سلولیت زانو

سلولیت زمانی ایجاد می شود که عفونت در لایه های عمیق پوست و مفصل زانو قرار داشته باشد و معمولا باعث قرمزی و تورم پاها می شود.

اغلب صدماتی مانند بریدگی، خراش یا نیش حشرات باعث می شوند عفونت وارد لایه های عمیق پوست شود.

در شرایط دیگر هیچگونه آسیب قبلی وجود ندارد. در اکثر بیماران مبتلا به سلولیت بدون آسیب قبلی نوعی نقص ایمنی مانند دیابت وجود دارد که باعث بروز عفونت می شود.

تشخیص زود هنگام علائم و نشانه های سلولیت مهم بوده و بیماری معمولا با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

در بیمارانی که اجازه می دهند علائم باقی بمانند احتمال افزایش و حتی گسترش و ورود عفونت به جریان خون وجود دارد. این اتفاق به طور بالقوه مرگبار خواهد بود.

در صورت بروز علائم سلولیت از جمله ظاهر شدن رگه های قرمز ناشی از عفونت بر روی سطح پوست و همچنین احساس گرما، افزایش درد، تورم، تب یا ترشح مایع یا چرک با پزشک تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید : عفونت زانو

با عفونت زانو ، علائم، علت ها، تشخیص و راه کارهای درمانی آن بیشتر آشنا شوید.


سخن نهایی

عفونت مفصل زانو یک مشکل جدی است که نیاز به درمان سریع و اغلب تهاجمی دارد. عفونت هایی که در داخل مفصل زانو گسترش می یابند تقریبا همیشه نیاز به درمان جراحی دارند و گاهی اوقات عفونت های اطراف مفصل نیز نیاز به جراحی خواهند داشت.

اگر مشکوک به عفونت هستید باید به موقع به دنبال درمان باشید. نتیجه درمان و زمان بهبودی به تشخیص مشکل و درمان در سریع ترین زمان ممکن بستگی دارد.

برای شروع فرآیند درمان آسیب های زانو به خصوص آسیب های عضلانی و مفصلی و یا توانبخشی و درمان های پس از جراحی و یا شکستگی های زانو ، ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان خدمات درمانی تخصصی فیزیوتراپی زانو را با استفاده از تجهیزات پیشرفته ارائه می دهیم.


شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
trackback
کدام بهتر است: تزریق در زانو یا تعویض مفصل زانو؟ - کلینیک فیزیوتراپی دایان
2 سال قبل

[…] عفونت مفصل زانو […]

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.