علائم و درمان شکستگی بوکسور

علائم شکستگی بوکسور و درمان آن
علائم شکستگی بوکسور و درمان آن
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

زمانی که محکم به دیوار مشت میزنید چه اتفاقی برای استخوان های دست و بوکسور می افتد؟ در این مقاله به علائم شکستگی بوکسور و روش های درمان آن می پردازیم.

شکستگی یکی از استخوان های دست و به ویژه استخوان پایه انگشت کوچک شکستگی بوکسور نامیده می شود. این شکستگی در قسمتی از استخوان به نام پایه متاکارپ رخ می دهد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

متاکارپ استخوانی در کف دست است که از استخوان های کوچک مچ دست تا بندهای انگشت کشیده شده است. محل شکستگی بوکسور نزدیک بند انگشتان است.

شکستگی بوکسور اکثرا پس از مشت زدن به شخص یا جسمی مانند دیوار دیده می شود. این آسیب اغلب پس از حرکات مشت زنی اتفاق می افتد اما دست گاهی با حرکات دیگر نیز دچار آسیب می شود.

از دلایل دیگر می توان به تلاش برای جلوگیری از افتادن با دست، آسیب دیدن دست در یک تصادف، پیچ خوردگی شدید دست یا انگشت و یا ضربه در حین ورزش اشاره کرد.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی شکستگی مچ دست


علائم شکستگی

بیمارانی که دچار شکستگی بوکسور می شوند معمولا از درد و تورم در پایه انگشت کوچک شکایت دارند. تغییر شکل ظاهری بند انگشت نیز از علائم شایع شکستگی بوکسور است.

همچنین غالبا روی دست و زیر بند کوچک انگشت برآمدگی به وجود خواهد آمد. گاهی بند انگشت فرو رفته به نظر می رسد و یا اصلا دیده نمی شود.

بهترین روش برای مشاهده این تغییر شکل، مشت کردن دو دست و مقایسه ظاهر پشت دست ها است. قسمت بیرونی دستی که دچار شکستگی بوکسور شده است ظاهری متفاوت خواهد داشت.

در مراحل اولیه پس از آسیب دیدگی تشخیص این تفاوت دشوار است چراکه تورم باعث تغییر شکل کنار دست خواهد شد.

شایع ترین علائم شکستگی بوکسور عبارتند از:

  • درد در قسمت خارجی دست
  • حساسیت در بند انگشت کوچک
  • مشکل در مشت کردن دست
  • تورم و کبودی
  • تغییر شکل دست

اگر فکر می کنید دست خود را شکسته اید باید توسط پزشک معاینه شوید. در صورت نگرانی در مورد شکستگی احتمالی آزمایشات رادیوگرافی تجویز خواهد شد.

برای تشخیص شکستگی بوکسور آزمایشات دیگری لازم نیست. پزشک سایر آسیب های احتمالی و میزان تغییر شکل ناشی از شکستگی را ارزیابی می کند.

درمان شکستگی بوکسور

شکستگی بوکسور بسته به شدت با استفاده از آتل بندی، بستن با نوار، گچ گرفتن یا جراحی قابل درمان است. اکثر شکستگی های بوکسور بدون جراحی قابل درمان هستند.

در این شرایط درباره بهترین روش درمان اختلاف نظر وجود دارد.

مزیت گچ گرفتن و آتل بندی این است که از قسمت شکسته به خوبی محافظت شده و از بروز ناراحتی در نتیجه برخورد دست آسیب دیده به اشیاء جلوگیری می شود.

مزیت بستن دست با نوار این است که تحرک منجر به خشکی کمتر انگشتان که یکی از رایج ترین عوارض این آسیب است می شود.

همچنین بحث زیادی درباره میزان تغییر شکل ناشی از این آسیب وجود دارد. تصور می شود که ترازبندی صحیح استخوان ها بهترین گزینه است اما شاید اینطور نباشد.

بازگرداندن استخوان ها در محل صحیح پس از شکستگی بدون انجام عمل جراحی احتمالا نتیجه زیادی نخواهد داشت.

در صورتی که استخوان شکسته با سنجاق یا پیچ در محل ثابت نشود در اکثر مواقع کشیدگی تاندون های انگشت منجر به تغییر شکل مجدد استخوان می شود.

با این حال گاهی جای زخم و خشکی ناشی از جراحی از بدشکلی آسیب اصلی بدتر است. اغلب برای بیماران توضیح داده می شود که جراحی جایگزین کردن برآمدگی با جای زخم است.

بله، درست است که عدم ترمیم شکستگی بوکسور منجر به ایجاد برجستگی دائمی در پشت دست می شود، اما جراحی نیز احتمالا منجر به خشکی و باقی ماندن جای زخم خواهد شد.

در صورتی که نیاز به جراحی باشد معمولا سنجاق هایی کوچک وارد پوست شده و استخوان ها در جای خود محکم می شوند. این سنجاق ها پس از بهبود استخوان در داخل بدن باقی می مانند و یا برداشته می شوند.

صرف نظر از درمان، طبیعی است که بندهای انگشتان حتی پس از بهبودی نیز دچار خشکی شوند و احساس ناراحتی داشته باشید.

بنابراین زمانی که پزشک اجازه دهد باید تمریناتی را برای بازیابی تحرک طبیعی دست شروع کنید.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی بعد از شکستگی بوکسور

با روش های درمان فیزیوتراپی برای توانبخشی و بهبود پس از درمان شکستگی بوکسور بیشتر آشنا شوید


برای شروع فرآیند درمان های فیزیوتراپی و توانبخشی بعد از شکستگی از جمله شکستگی های مچ دست، مچ پا، گردن و یا شکستگی بوکسور با کلینیک فیزیوتراپی دایان واقع در شمال شرق تهران تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها