درمان کامل جای زخم عمل سزارین با ماساژ

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

یکی از سوال های معمول در رابطه با عمل سزارین این است که برای بهبود زخم سزارین چه کاری میتوان انجام داد.

روشهای مختلفی برای زایمان وجود دارد و برای هر کدام از آنها باید ملاحظات خاصی را در دوره بهبود و ریکاوری در نظر گرفت.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

یک برش سزارین که برش C نیز نامیده می شود برشی است که در ناحیه زیر شکم (درست بالای استخوان پوبیس) و درداخل رحم ایجاد می شود.

جراحی سزارین زمانی انجام می شود که تولد نوزاد از طریق واژن امکان پذیر نباشد یا زمانی که به نظر برسد که تولد کودک از طریق سزارین گزینه کم خطر تری برای مادر و نوزاد خواهد بود و غالبا این جراحی در مواردی انجام می شود که جان مادر یا نوزاد از این طریق نجات پیدا خواهد کرد.

اما جراحی های سزارین را باید نوعی از جراحی‌های بزرگ شکمی در نظر گرفت و مادرانی که عمل سزارین می شوند نیاز به زمان بیشتری برای ریکاوری فیزیکی و احساسی دارند.

مراقبین سلامت اغلب به این مادران دستور می دهند تا محدودیت هایی را هنگام بلند کردن و حمل کردن و هنگام انجام بعضی از حرکات در نظر بگیرند، تا مطمئن شوند که بدن آنها به طور مناسبی بهبود پیدا خواهد کرد.

این زمان استراحت اهمیت زیادی دارد و برای آنکه ریکاوری فیزیکی به بهترین شکل انجام شود، این مادران حتما باید در طول این مدت به خود استراحت دهند.

گاهی اوقات ممکن است انجام عمل سزارین برنامه ریزی نشده باشد.بنابراین، علاوه بر تاثیر فیزیکی که این عمل بر روی بدن می گذارد، باید روند بهبود احساسی که یک بخش ضروری از ریکاوری است را هم در نظر گرفت.

موردی که معمولا زنان درباره آن صحبت می کنند این است که احساس می کنند که ا آن قسمت از بدنشان مال خودشان نیست و نمی خواهند که به زخم سزارین نگاه کنند یا حتی آن را لمس کنند.

اولین کاری که باید انجام شود این است که این قدرت به آنها  داده شود که بتوانند بدنشان را احساس کنند، قدرت آن ناحیه از بدن شان را دوباره به دست آورند و بدنشان را دوست داشته باشند.

ماساژ درمانی زخم سزارین

یک روش بسیارعالی برای این کار ماساژ درمانی است.

موثر بودن ماساژ درمانی در کمک به کمتر شدن زخم ها و بهبود عملکرد ماهیچه ها و تحرک بافت ها در تحقیقات مورد تایید قرار گرفته است.

این تاثیرات مثبت ماساژ درمانی از طریق از بین بردن محدودیت های حرکتی  اثر زخم (که چسبندگی نام دارد) به دست می آید.

اگر یک جای زخم سزارین  به خوبی حرکت نکند ،ممکن است موجب کشیده شدن بافت های اطراف آن ناحیه مانند ماهیچه‌های لگن، کف لگن و شکم شود و در واقع ممکن است بر توانایی آنها در داشتن عملکرد مناسب  تاثیر بگذارد.

اگر شما عمل سزارین انجام داده اید این کار را برای آزمایش میزان تحرک جای زخم تان انجام دهید.

هر دو دست خود را بر روی  شکمتان قرار دهید، طوری که درست زیر ناف تان باشند و سپس آنها را به سمت بالا بکشید.

آیا احساس می کنید که جای زخم کشیده می شود؟

این احساس کشش ممکن است به جاهای دیگر بدن و تا ناحیه کف لگن تان هم ادامه پیدا کند.

البته این کمی اغراق گونه است اما مثال کوچکی از این موضوع است که چگونه سفتی یک ناحیه از بدن شما می تواند بر روی ناحیه دیگر تاثیر بگذارد.

چنانچه این مشکل مربوط به کف لگن شما باشد، سفتی ناشی از عمل سزارین ممکن است منجر به مشکلاتی برای ماهیچه های کف لگن شما شود، مانند دردناک شدن رابطه جنسی، بی اختیاری یا تکرر ادرار.

نکاتی برای ماساژ دادن جای زخم و بهبود آن

یک قاعده کلی این است که قبل از آنکه هرگونه درمانی را برای ماساژ دادن جای زخم شروع کنید، شش تا هشت هفته بعد از عمل جراحی صبر کنید.

معمولاً هنگام ملاقات با پزشک متخصص زنان یا ماما آنها به شما می گویند که آیا برش سزارین به خوبی التیام پیدا کرده است یا نه.

برای آنکه به ذهن و بدنتان کمک کنید تا دوباره با آن ناحیه از بدنتان ارتباط برقرار کنند، مهم است که بعد از این مدت  لمس کردن جای‌زخم تان را شروع کنید، حتی اگر این لمس کردن در ابتدا از روی لباس باشد.

زیرا اگر آن ناحیه را کاملا به حال خود بگذارید، ممکن است خیلی حساس شود.

اگر لمس کردن آن برایتان خیلی سخت است، می توانید در ابتدا با نگاه کردن به جای زخم یا حتی  فکر کردن درباره نگاه کردن یا لمس کردن آن شروع کنید.

در این زمان ممکن است برایتان راحت تر باشد که لباس های گشادی بپوشید که بر روی آن ناحیه کشیده نمی شوند و ماساژ دادن را با مالیدن ملایم آن ناحیه با ویتامین E‌، روغن زیتون یا روغن نارگیل شروع کنید.

اگر این کار برایتان دردناک باشد، فشار آوردن بر روی آن ناحیه را تا زمانی که این کار برایتان راحت باشد، کم کنید و تا جایی که بدنتان امادگی آن را داشته باشد، این فشار را به طور تدریجی بیشتر کنید.

این کار ممکن است چند دقیقه، چند روز یا چند هفته زمان ببرد و زمانبندی مشخصی برای آن وجود ندارد.

علاوه براین نکات خود مراقبتی، یک کارشناس ماساژ درمانی می تواند با تمرکز بر روی بافت های شکل گرفته در جای زخم و با استفاده از تکنیک های مالش آرام، لایه های عمیق و ضخیم ایجاد شده در پوست میانی ( لایه زیرین بالاترین لایه پوست) را از بین ببرد.

این کار باعث بهبود جریان خون و لنف در آن ناحیه می شود و به روند بهبودی کمک می کند.

همچنین، ماساژور ممکن است برای آرام سازی تنش ماهیچه ها در قسمت هایی که ممکن است در طول حاملگی و زایمان تحت تاثیر قرار گرفته باشند، مانند عضلات فلکسور مفصل ران، چهار سر، عضلات شکمی و ماهیچه‌های بین دنده‌های قفسه سینه و پایین کمر، کارهایی را انجام دهد.

ترکیب این نکات خود مراقبتی  و تکنیک هایی که توسط ماساژور به کار گرفته می شوند، کمک میکند تا بافت ها اندازه و طول مناسب خود را بازیابند و به شما کمک می کند تا مطمئن باشید که برای آنکه به بهترین شکل بهبود پیدا کنید، در مسیر درستی  قرار دارید.

مهم است که به یاد داشته باشید که راه غلط یا درستی برای ریکاوری وجود ندارد.

آنچه مهم است این است که شما  پس از زایمان زمانی را صرف مراقبت از خود و بدنتان کنید.

در اغلب موارد یک ماساژ آرام همه آن چیزی است که نیاز دارید، گاهی اوقات آنچه نیاز دارید خواب است و یا ممکن است فقط نیاز داشته باشید که با کسی حرف بزنید.

 ما همیشه می توانیم به شما کمک کنیم، شمارا راهنمایی کنیم و به شما آموزش و قوت قلب دهیم.

اگر هرگونه سوالی درباره عمل سزارین یا هر مسئله سلامتی دیگری دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

درمان بی اختیاری ادرار پس از حاملگی

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در فرمانیه

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها