مگنت درمانی چیست؟

مگنت درمانی
مگنت درمانی
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

شاید برای شماهم سوال باشد مگنت درمانی چیست؟ مگنت درمانی تکنیکی است که به دلیل اثرات مفید در درمان درد و بازسازی بافت هر چه بیشتر در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید بیشتر درباره این روش بدانید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

در قرن حاضر، توجه علم پزشکی از تجویز دارو و عمل جراحی به سمت درمان های غیرتهاجمی سوق یافته است. از جمله ی این درمان ها می توان مگنت درمانی را نام برد که یکی از موثرترین روش های درمانی در فیزیوتراپی می باشد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

مطالعات انجام شده نشان می دهند که مغناطیس درمانی در تسکین درد و بهبود برخی از بیماریها بسیار موثر است.

نیروی مغناطیسی از اساسی ترین و مرموز ترین قدرت های طبیعت به شمار می رود. نیروی مغناطیس باعث می شود اجزای کهکشان در مدارشان حرکت کنند. این نیرو همچنین مسئول حفط زندگی ما بر روی کره زمین است.

مگنت درمانی چیست؟

در روش مگنت درمانی متخصص فیزیوتراپی برای درمان آسیب های مختلف از میدان های مغناطیسی (آهن ربا) با فرکانس های ثابت یا متغیر استفاده می کند.

خطوط مغناطیسی نه تنها بر روی بافت های سطحی اثر گذاشته، بلکه به نواحی عمیق از جمله استخوان ها و اندام های داخلی نیز نفوذ می کنند.

مگنت درمانی روشی غیر تهاجمی است که دردی به همراه نداشته و در حال حاضر به عنوان یکی از روش های درمانی با عوارض جانبی کم شناخته شده است.

متخصصان زیادی این روش را برای درمان آسیب ها توصیه کرده و ورزشکاران حرفه ای نیز برای تسریع روند بهبودی از مگنت درمانی استفاده می کنند.

همچنین این روش در درمان پوکی استخوان، آرتروز، کاهش سرعت بهبودی، سوختگی، آسم، پای دیابتی، مشکلات گردش خون، میگرن، سندرم تونل کارپال، کمردرد، تاندونیت، رگ به رگ شدگی، کوفتگی و انقباض عضلانی کاربرد دارد.

تاثیرات مثبت مگنت درمانی

هدف اصلی مگنت درمانی تسکین درد است و با شل کردن عضلات، بر روی عروق اثر گشادکننده ایجاد کرده و گردش خون را بهبود می بخشد، در نتیجه اندورفین آزاد شده و منجر به کاهش التهاب می شود.

مگنت درمانی با آزاد کردن اندورفین و ایجاد اثر آرامبخش کلی به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.

همچنین استفاده از این روش فرآیندهای شیمیایی بدن مانند سدیم پتاسیم را تسریع کرده و تحلیل رفتن بافت ها در مواجهه با یک بیماری مزمن یا التهابی را کاهش می دهد.

میدان های مغناطیسی باعث تولید کلاژن شده و روند پیری را به تأخیر می اندازند.

این روش سیستم گردش خون را تنظیم کرده و جریان خون در رگ ها را افزایش می دهد.

مزایای مگنت درمانی

مزایای مگنت درمانی زانو
  • هم برای بیمار و هم برای متخصص فیزیوتراپی ساده و راحت است.
  • بدون درد است.
  • پس از پایان درمان اثرات ماندگار خواهد داشت.
  • جایگزین هیچ روش درمانی مرسوم دیگری نیست و به طور کلی با ماساژ دستی یا تکنیک هایی مانند طب سوزنی یا تحریک الکتریکی تکمیل می شود.
  • نتایج این درمان معمولا در بلند مدت مشاهده می شود، با این حال به سرعت متوجه اثرات مگنت درمانی خواهید شد.

دستگاه مگنت درمانی چیست؟

در دستگاه الکترومغناطیس،میدان مغناطیسی و میدان الکتریکی، به طور پیوسته خاموش و روشن می شوند. دستگاه الکترومغناطیس دارای سه نوع میدان الکتریکی،میدان مغناطیسی و تشعشع الکترو مغناطیس می باشد.

تاریخچه

اگرچه مغناطیس درمانی به تازگی به یکی از مهمترین روش های درمانی امید بخش تبدیل شده است اما بازی همه درمانگران هم روش جدیدی به حساب نمی اید. سالهاست که بسیاری از دامپزشکان از مزایای مغناطیس درمانی آگاه هستند و برای درمان شکستگی استخوان در اسب ها از آن استفاده می کنند.

یونانیان باستان نیز خواص مغناطیسی را در سنگ آهن یافته بودند.مصریان نیزدر نوشته های خود به قدرت ماورایی مغناطیس اشاره کرده بودند.

تحقیقات انجام شده در امریکا، تاثیر درمان ای مغناطیسی را تایید کرده است. آگاهی عمومی از آثار نیروی مغناطیس به قدری است که برخی از افراد برای افزایش انرژی، تامیین سلامتو پیشگیری از بیماری ها، شبها بر روی تشک های مغناطیسی می خوابند و در طول روز با خود وسایل مغناطیسی حمل می کنند.

آثار بیولوژیک مغناطیس درمانی

این درمان بر این اساس استوار است که همه چیز ماهیت الکتریکی دارد و همه انرژی ها،انرژی الکتریکی هستند. با توجه به این که غشای سلول و تمام عناصر داخل سلول دارای بار الکتریکی هستند، می توان پروتوپلاسم( محتویات درون سلول ) را به عنوان یک ژنراتور در نظر گرفت که شارژ الکتریکی بدن را تامین می کند. کاهش این انرژی الکتریکی باعث ضعف می شود و در صورتی که مقدار آن به صفر برسد، مرگ را در پی خواهد داشت.

مغناطیس درمانی باعث افزایش میزان متابولیسم در سلول می شود و PH و اکسیژن رسانی را در بافت های آسیب دیده افزایش می دهد.

وقتی بافتی از بدن آسیب می بیند یون های مثبت به سمت مکان آسیب دیده حرکت می کنند و باعث افزایش درد و تورم می شوند. برای بهبود چنین وضعیتی، لازم است، قسمت آسیب دیده به پتانسیل طبیعی خود بازگردد. مگنت تراپی با بازگرداندن تعادل الکترومغناطیسی به حالت اولیه، به بهبود ناحیه آسیب دیده کمک می کنند.

میدان مغناطیسی،دیواره ی مویرگ ها، ماهیچه ها و بافت های آسیب دیده را به حالت آرامش در میاورد و باعث افزایش جریان خون می شود که در نتیجه آن،اکسیژن و موائ غذایی بیشتری به ناحیه آسیب دیده می رسد و مواد مضر و درد زا را از بین می برد. بنابراین فرایند بهبود، سرعت می گیرد.

به علت عملکرد مگنت، جریانی از یو های کلسیم ایجاد می شود که باعث آرامش دیواره مویرگ ها می شود و متابولیسم سلولی در ناحیهآسیب دیده افزایش میابد. فشار نسبی اکسیژن در بافت ها 200 درصد افزایش میابد و شستشوی پسماند های متابولیکی افزایش می بابد. این تغییرات در واقع، اساس فرایند بهبود است.

مگنت درمانی در جوش خوردگی استخوان

مگنت درمانی برای درمان شکستگی پا

درمان با مگنت کارایی بسیار خوبی در جوش خوردگی استخوان دارد. زیرا با افزایش جریان خون در اثر اعمال میدان مغناطیسی، اکسیژن و مواد غدایی به شکل موثرتری همراه با خون به بافت استخوان حمل می شوند. سرعت جوش خوردن استخوان به جریانخون بستگی دارد. ترمیم بر پایه افزایش جریان خون در بافت آسیب دیده،افزایش فعالیت تقسیم سلولی و عملکرد ضدالتهابی صورت می گیرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، مگنت تراپی با کاهش میزان اسیدیته بدن، مانند آنتی بیوتیک عمل می کند و آثار ضد میکروبی دارد. از طرف دیگر با جلوگیری از اکسید شدن گلبول های سفید،ایمنی بدن را نیز افزایش می دهد.

فواید مگنت تراپی بر بدن انسان

  1. افزایش فعالیت پمپ سدیم-پتاسیم در سطح سلولی
  2. تغییر در روند انتقال یون های کلسیم برای بهبود فرایند ترمیم استخوان شکسته( حداقل 2برابر سرعت طبیعی)
  3. افزایش جریان خون موضعی و به دنبال آن افزایش درجه حرارت موضع
  4. کاهش نفوذپذیری عروق و خروج مایع از رگ ها و در نتیجه کاهش ورم
  5. تعدیل عملکرد سیستم عصبی خودکار و تقویت آن
  6. افزایش ترشحات مفید بدن
  7. پاک شدن خون از لخته ها و از بین رفتن انسداد ورید ها
  8. بازسازیسلول های فرسوده و افزایش رشد سلول های سالم

بیشتر بخوانید : اولتراسوند تراپی چیست؟


موارد منع استفاده

مگنت درمانی برای زنان باردار

به طور کلی همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، این روش ایمن، مؤثر و بدون عوارض است، اما باید موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

مگنت درمانی برای زنان باردار، بیماران دارای تومور و افرادی که ضربان ساز دارند توصیه نمی شود، زیرا آهنربا بر عملکرد دستگاه تأثیر می گذارد.

زنان پریود، افراد دارای مشکلات خونریزی و مبتلایان به بیماری های ویروسی نیز باید مراقب باشند و قبل از شروع درمان با متخصص مشورت کنند.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد این روش فشار خون افراد را تغییر می دهد و با توجه به داده های مورد مطالعه در موارد خاص، مگنت درمانی باعث کاهش فشار می شود. بنابراین اگر از افت فشار خون رنج می برید لازم است این موضوع را به متخصص اطلاع دهید.

مگنت درمانی در چه مراکزی انجام می شود؟

اولین نکته انتخاب یک مرکز با متخصصان ماهر و باتجربه است تا درمانی بهینه و نتایج مطلوب دریافت کنید.

ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان برای درمان بیماری های مختلف از جدیدترین تکنیک ها استفاده کرده و در ارائه مگنت درمانی پیشگام هستیم. همچنین درمان بیماران بصورت شخصی و در محیطی حرفه ای و آشنا انجام خواهد شد.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.