فیزیوتراپی برای سلامت جنسی

فیزیوتراپی جنسی
فیزیوتراپی جنسی
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

درد در ناحیه تناسلی، ناتوانی در برقراری رابطه جنسی یا درد در حین رابطه، مشکل در نعوظ یا ارگاسم مشکلات رایجی هستند که به کمک نوع خاصی از فیزیوتراپی درمان می شوند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

درد جنسی چیست

درد جنسی یا درد در ناحیه لگن که حین دخول واژینال رخ می دهد، در زنان در هر سنی دیده می شود. برخی از زنان همیشه در فعالیت جنسی مشکل یا ناراحتی داشته اند و هرگز از تجربه خود لذت نمی برند.

در سایر زنان، درد جنسی پس از یک دوره عملکرد جنسی نسبتا طبیعی در نتیجه زایمان، آسیب دیدگی لگن یا زمان یائسگی شروع می شود.

بسیاری از زنان در سکوت از این درد رنج می برند و برای چیزی که کاملا قابل درمان است به دنبال کمک نمی روند.

علائم و علل بروز درد جنسی

علائم درد جنسی در هر یک از زنان متفاوت است. برخی هنگام استفاده از تامپون، معاینه و همچنین فعالیت جنسی درد دارند.

برخی نیز در دخول مشکل و درد داشته و ترس و اضطراب ناشی از آن باعث افزایش تنش عضلات کف لگن می شود.

برخی از زنان این موضوع را همانند یک مشکل بزرگ یا شکست می دانند که منجر به تأثیرات عاطفی طولانی‌ مدت می‌ شود. درد لگن سطحی یا عمیق بوده و با هر حرکتی در داخل واژن تشدید می شود.

حدود 40 درصد از زنان در طول زندگی خود اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کنند و از هر هفت نفر، یک نفر به نوعی با این مشکل مواجه خواهد شد.

زنان با سابقه تروما و سوء استفاده جنسی هنگام دخول مشکلات قابل توجهی همراه با درد دارند، اما برخی نیز بدون هیچ تجربه قبلی دچار درد و ناراحتی می شوند.

در بسیاری از موارد دیگر عوامل روانی در بروز این مشکل پیچیده نقش دارند.

گاهی این درد در درجه اول یک اختلال مانند تغییر در پوشش واژن در طول یائسگی، فعالیت بیش از حد عضلات کف لگن، استفاده نادرست از روان کننده ها یا اختلال در مجرای ادرار یا سایر ساختارهای اطراف است که با عملکرد جنسی تداخل ایجاد می کنند.

علائم و علل بروز درد جنسی

چگونه بفهمم به اختلال درد جنسی مبتلا هستم

تمام این اختلالات رایج علاوه بر دیگر علائم فیزیکی منجر به بروز درد شده و معمولا این وضعیت بیش از 3 تا 6 ماه طول می کشد.

این بدان معناست که مغز و سیستم عصبی بسیار حساس و محافظ شده و به مقابله با درد و مشکلات زیر کمک می کنند:

ولوودینیا وضعیتی است که زنان در ناحیه ولوا دردی سوزشی احساس می کنند (از استخوان شرمگاهی تا دنبالچه یا قسمتی که لباس زیر قرار می گیرد).

این مشکل در 10 تا 20 درصد از زنان در طول زندگی ایجاد شده و در زنان جوان و همچنین افرادی که تحت درمان سرطان سینه قرار گرفته اند رایج تر است.

گاهی نیز درد همراه با رابطه جنسی (دیسپارونی) و اسپاسم خود به خودی عضلات کف لگن (واژینیسموس) را تجربه خواهید کرد.

این دو بیماری علائمی همچون درد، مشکل در استفاده از تامپون یا انجام آزمایش پاپ اسمیر به همراه خواهند داشت.

Penodynia وضعیتی است که مردان در نواحی مختلف اندام تناسلی از جمله در امتداد ساقه و نوک آلت تناسلی و بیضه ها درد دارند.

یک سوم مردانی که به اورولوژیست مراجعه می کنند با این بیماری که معمولا به دلیل مشکلات اسکلتی عضلانی مانند سفت شدن عضلات کف لگن ایجاد می شود رو به رو هستند.

در اکثر موارد می توان این مشکل را به کمک فیزیوتراپی برطرف کرد.

نورالژی پودندال درد مزمن مربوط به عصب پودندال است که در دو سمت داخلی لگن قرار داشته و از پوست و برخی ماهیچه های بین مقعد و کلیتوریس (در خانم ها) یا آلت تناسلی (در آقایان) می گذرد.

این بیماری علائم زیادی مانند درد هنگام تخلیه مثانه، اجابت مزاج و ارگاسم دارد و گاهی افراد هنگام نشستن یا حتی پوشیدن لباس زیر احساس درد می کنند.

7 تا 8 درصد دوچرخه‌ سواران مسافت‌ های طولانی با نشستن روی دوچرخه‌ برای مدت طولانی این مشکل را تجربه می‌ کنند.

گاهی نیز عصب پس از زایمان یا جراحی های لگن مانند هیسترکتومی یا بی اختیاری ادرار در بافت اسکار گیر کرده یا آسیب می بیند. اعصاب دیگری نیز در لگن وجود دارند که علائم مشابهی را در نواحی متفاوت ایجاد می کنند.

بیماری پیرونی (انحنای آلت تناسلی) که به دلیل تشکیل پلاک های فیبری در بافت های آلت تناسلی ایجاد می شود تا 9 درصد از مردان را تحت تأثیر قرار می دهد.

در صورتی که بیماری سریعا و قبل از کلسیفیکاسیون پلاک ها تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود. پیرونی بیشتر بعد از جراحی سرطان پروستات دیده می شود.

اختلال نعوظ از هر 5 مرد بالای 40 سال، 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری که قبلا با نام ناتوانی جنسی نیز شناخته می شد وضعیتی است که مرد در رسیدن به نعوظ و یا نگه داشتن آن برای برقراری رابطه جنسی مشکل دارد.

سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، استرس، کاهش تستوسترون و ابتلا به دیابت همراه با سایر دلایل زمینه ‌ای مانند ضعف عضلات کف لگن خطر ابتلا به اختلال نعوظ را افزایش می دهند.

اختلال نعوظ دائمی احساس ناخواسته و ناخوشایند نعوظ طولانی مدت (از ساعت ها تا چند روز یا بیشتر) بدون تمایل به برقراری رابطه جنسی است که معمولا پس از ارگاسم از بین نمی رود و عضلات کف لگن منقبض می مانند.

این وضعیت نیاز به ارزیابی و تشخیص کامل توسط پزشک عمومی و سپس یک تیم پزشکی دارد.

اختلال جنسی فیزیکی و روانی چه تفاوتی دارند

اختلال جنسی فیزیکی و روانی چه تفاوتی دارند

سلامت روان نقش بسیار مهمی در سلامت جنسی دارد. مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و ترس همگی بر سلامت فیزیکی و تجربه درد تأثیر می گذارند.

این مشکلات منجر به حساس‌ تر شدن سیستم‌ های عصبی، سفت ‌تر شدن عضلات، تغییر در ضربان قلب و جریان خون، خواب ناکافی و عملکرد ضعیف در زندگی روزمره می شوند.

معمولا بخش ‌های ذهنی و جسمی اختلالات جنسی با یکدیگر همراه هستند، اما گاهی گفته می‌ شود همه چیز فقط در سرتان است.

درست است که درد، استرس، ترس و اضطراب مشکل را بدتر می کنند، اما آنچه از نظر فیزیکی تجربه می کنید واقعی است و تغییرات فیزیکی نیز رخ می دهند.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی برای سلامت زنان


چگونه بفهمم به فیزیوتراپی جنسی احتیاج دارم

نباید با درد در اندام تناسلی، مثانه، روده، مشکل در رابطه جنسی یا استفاده از تامپون زندگی کنید. همیشه با پزشک عمومی درباره علائم فوق یا هر نگرانی دیگر درباره سلامت جنسی مانند میل جنسی کم صحبت کنید.

گاهی اوقات دلایل دیگری مانند عفونت یا عدم تعادل هورمونی منجر به بروز علائم شده و پزشک شما را به متخصص زنان یا اورولوژیست ارجاع می دهد.

گاهی از آزمایشات خاص مانند آزمایش خون یا آزمایش عصبی استفاده می شود، اما برخی از مشکلات نیز با توجه به علائم، سوابق پزشکی و رد سایر مشکلات تشخیص داده خواهند شد.

درمان اختلالات جنسی با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی چگونه اختلال درد جنسی را درمان می کند

فیزیوتراپی به روش های مختلف به رفع اختلالات درد جنسی کمک می کند:

آموزش و مشاوره

متخصص فیزیوتراپی توضیح می دهد که چرا این اتفاقات رخ می دهند و درد مزمن چگونه بدن و مغز را تحت تأثیر قرار می دهد.

آموزش و حمایت عاطفی توسط یک روانشناس یا درمانگر جنسی برای آرام شدن سیستم عصبی و همچنین کمک به رفع ترس ها یا نگرانی ها بسیار مفید است.

متخصصان فیزیوتراپی همچنین درباره رابطه جنسی از جمله مدت زمان خودداری از برقراری رابطه، چگونگی نزدیک ماندن به شریک زندگی (اگر دارید)، و بازگشت آرام به رابطه جنسی توصیه هایی ارائه می دهند.

همچنین درباره محصولاتی که می توانید استفاده کنید یا زمان مراجعه به مشاور جنسی صحبت خواهید کرد.


بیشتر بخوانید : شاک ویو تراپی برای اختلال نعوظ


ورزش و آرام سازی بدن

معمولا به شما تمرینات آرامش اعصاب داده می شود تا به تنفس و شل کردن عضلات کف لگن یا سایر عضلات سفت بدن کمک کنند.

این تمرینات به کاهش حساسیت در ناحیه تناسلی و کشش واژن با استفاده از ابزارهایی مانند گشادکننده واژن کمک می کنند.

فعالیت بدنی به طور کلی برای بهبودی بدن بسیار مهم است و تمرینات ذهن آگاهی نیز تأثیر چشمگیری در درمان درد مزمن دارند.

ماساژ درمانی

از آنجایی که تمام اعضای بدن با یکدیگر در ارتباط هستند معمولا کمر و لگن نیز معاینه شده و شاید به ماساژ یا تکنیک‌ های حرکتی خاص نیاز داشته باشید.

ماساژ نقاط ماشه ای خاص در داخل واژن زنان و مقعد مردان به درمان برخی از مشکلات کمک می کند.

با این حال هرگز نباید در طول ماساژ احساس درد داشته باشید. متخصص فیزیوتراپی به شما چگونگی انجام صحیح این کار را آموزش می دهد.

فیزیوتراپی چگونه اختلال درد جنسی را درمان می کند

برای رفع اختلال درد جنسی در خانه چه اقداماتی می توان انجام داد

برخی از تمرینات خانگی برای رفع اختلالات درد جنسی عبارتند از:

یک موقعیت راحت پیدا کنید

گاهی به پشت دراز بکشید و پاهایتان را روی کاناپه قرار دهید یا حتی به پهلو دراز بکشید. این وضعیت برای انجام تمرینات تنفسی بسیار عالی است.

تمرینات تنفسی

این تمرینات برای آرام کردن سیستم عصبی عالی هستند و به تحرک سایر عضلات اطراف کمر و لگن کمک می کنند. سعی کنید به پشت دراز بکشید، بنشینید یا بایستید (هر جا که راحت هستید و می توانید استراحت کنید).

یک دست را روی شکم و دست دیگر را روی سینه قرار دهید. به آرامی از طریق بینی حدود 3 تا 4 ثانیه نفس بکشید. باید حرکت شکم به سمت بیرون را احساس کنید.

یادداشت برداری کنید

به حرکات یا فعالیت هایی که دردتان را تشدید می کنند فکر کنید، حال در ذهن خود آن ها را بدون درد تصور کنید.

برای مثال اگر هر بار که می نشینید درد دارید، در ذهن خود تصور کنید که بدون هیچ دردی نشسته اید. این کار روشی مفید برای برقراری رابطه جنسی است.

تصور کنید یک رابطه بدون درد دارید. گاهی مغز تفاوت بین تصور و انجام واقعی کارها را تشخیص نمی دهد.

پیاده روی کنید

اگر می توانید نفس خود را برای یک ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی به مدت 3 تا 4 ثانیه (یا بیشتر) از طریق بینی و یا لب های جمع شده نفس را بیرون دهید. اگر می توانید این تمرین را روزانه 10 مرتبه هر دو ساعت یک بار تکرار کنید.

درمان خانگی اختلال جنسی

فیزیوتراپی چقدر برای درمان اختلال درد جنسی مفید است

نشان داده شده است که آموزش درباره درد، صرف نظر از نوع یا محل درد، به تسکین علائم کمک کرده و به بیماران احساس کنترل می دهد.

اکثر این مطالعات در 10 سال گذشته بر روی کمردرد مزمن انجام شده و در مورد لگن نیز صدق می کنند، اما امروزه مطالعات بیشتری به نقش مثبت آموزش در زمینه اختلالات جنسی پرداخته اند.

همچنین تحقیقات از ورزش های مختلف مانند تمرینات قلبی عروقی، آرامش و تمرکز حواس برای کمک به کاهش حساسیت سیستم عصبی و استرس، کمک به اضطراب و کاهش درد پشتیبانی می کنند.

بسیاری از علائم افراد مبتلا به درد مداوم لگن همراه با ماساژ و تمرینات آرام سازی کف لگن بهبود می یابد. مهم است به خاطر داشته باشید که متخصص سلامت زنان باید درد مزمن لگن را پس از تشخیص مدیریت کند.

این امر در اکثر موارد مستلزم معاینه بیمار توسط متخصص زنان و احتمالا روانشناس خواهد بود. سپس یک برنامه مدیریتی برای راهنمایی بیمار در طول درمان طراحی می شود.


بیشتر بخوانید : درمان اختلال نعوظ با فیزیوتراپی


چگونه می توانم با شریکم درباره اختلال درد جنسی صحبت کنم

روانشناسان و مشاوران جنسی خوبی وجود دارند که می توانید به صورت خصوصی آن ها را ملاقات کنید.

این افراد بهترین استراتژی ها برای شروع گفتگو با شریکتان را به شما آموزش داده و به شما کمک می کنند بر موانع و ترس هایی که در مورد خود و نزدیکی با شریک زندگیتان وجود دارد غلبه کنید.

معمولا از شما خواسته می شود به عنوان یک زوج درباره نگرانی ها، نحوه حمایت از یکدیگر و استراتژی هایی برای برقراری ارتباط صحبت کنید.

چه مدت طول می کشد تا به وضعیت طبیعی بازگردم

هر شخص متفاوت است. باید صبور و پیگیر باشید. اگر علاوه بر درد مزمن و مکرر لگن علائمی مانند مقاربت دردناک، درد عمومی لگن یا درد ناشی از تخلیه مثانه یا روده دارید به پزشک عمومی، متخصص فیزیوتراپی یا متخصص سلامت زنان مراجعه کنید.

غلبه بر درد به خصوص درصورتی که بیش از 6 تا 12 ماه این مشکلات را داشته باشید زمان می برد.

لازم است بدانید که در دوران بهبودی فراز و نشیب‌ هایی خواهید داشت، بنابراین متخصص فیزیوتراپی راهکارهایی برای مقابله با دردهای شدید به شما ارائه می دهد. برای دریافت انواع خدمات توانبخشی جنسی می توانید به کلینیک فیزیوتراپی دایان در تهران مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها