مشکل بالا رفتن از پله ها و درمان آن

درمان مشکل بالا رفتن از پله ها
درمان مشکل بالا رفتن از پله ها
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

بالا و پایین رفتن از پله ها یکی از کارهای مشکل روزمره است که به نظر می رسد برای بهبود سلامت قلب و عروق، استقامت، تقویت عضلات و موارد دیگر مفید خواهد بود.

با این حال، مهم نیست که چقدر از پله ها بالا و پایین بروید، عادت کردن به این کار زیاد آسان نیست. بعد از مدتی حتی دیدن پله ها نیز خسته‌ کننده می شود.

اما اگر هنگام بالا رفتن از پله ها دچار تنگی نفس شدید وحشت نکنید. سنگین شدن نفس ها پس از بالا رفتن از پله‌ ها طبیعی است. حتی اگر بدنی سالم داشته باشید نیز پس از بالا رفتن از چند پله دچار تنگی نفس می شوید.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

عدم تحمل فعالیت بدنی اصطلاح پزشکی معمولی است که برای اشاره به احساس تنگی نفس پس از بالا رفتن از پله ها استفاده می شود.

بدن قبل از بالا رفتن از پله ها در حال استراحت است و این بدان معناست که ضربان قلب پایین است. اما پس از بالا رفتن از پله ها بدن تحت فشار قرار می گیرد. همچنین عضلات سرد بوده و برای فعالیت ناگهانی آماده نیستند.

بنابراین به محض بالا رفتن از پله ها، بدن به شکل اسکات تک پا که یک ورزش قلبی عروقی عالی است درمی آید.

اما بدن کاملا برای این وضعیت آماده نیست و به همین دلیل ضربان قلب به طور قابل توجهی افزایش می ‌یابد و دچار تنگی نفس می شوید.

علت تنگی نفس در بالا رفتن از پله ها

مشکل در بالا رفتن از پله ها چه چیزی درباره سلامت را نشان می دهد؟

تنگی نفس انواع مختلفی دارد و برخی موقتی و برخی دیگر مزمن هستند. دیس پنه اصطلاحات پزشکی دیگری است که برای تنگی نفس استفاده می شود.

بنابراین اگر بعد از یک بار بالا رفتن از از پله‌ ها دچار تنگی نفس شدید، احتمال ابتلا به برخی بیماری ها وجود دارد. اختلال یا آسیب به سیستم ریوی یا تنفسی باعث تنگی نفس می شود.

در شرایطی مانند آسم و ذات ‌الریه، راه هوایی منقبض شده و باعث اختلال در تبادل اکسیژن و در نتیجه پس از حداقل تلاش مانند بالا رفتن از پله ‌ها منجر به تنگی نفس می‌ شود.

در صورت وجود مشکلات قلبی و عروقی احتمالا پس از بالا رفتن از پله ها دچار تنگی نفس خواهید شد. سیستم قلبی عروقی مسئول گردش خون در سراسر بدن است.


بیشتر بخوانید : نقش فیزیوتراپی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی


احساس ضعف پس از بالا رفتن از پله ها به چه معناست؟

ضعف ماهیچه‌ های قلب منجر به عدم پمپاژ خون به سایر قسمت های بدن شده و در نتیجه مایعات و فشار تجمع یافته و باعث تنگی نفس می‌ شوند.

تنگی نفس تنها مشکلی نیست که هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها با آن مواجه می شوید و احتمالا خستگی و ضعف در پاها را نیز تجربه خواهید کرد.

افرادی که به طور منظم ورزش می کنند گاهی در پا احساس ضعف دارند، اما این مشکل برای افرادی که پس از بالا رفتن از پله ها با آن رو به رو هستند معنای مهم تری دارد.

ضعف پاها پس از بالا رفتن از پله ها به عنوان عارضه جانبی پیری نباید نادیده گرفته شود، چراکه این مشکل گاهی نشان دهنده سایر بیماری های زمینه ای است.

برای مثال، افراد مبتلا به بیماری‌ های عصبی مانند بیماری آدیسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک احتمالا پس از بالا رفتن از پله‌ ها در پا احساس سنگینی خواهند داشت.

علاوه بر این، آرتروز زانو باعث ایجاد مشکل در بالا رفتن از پله ها و انجام سایر فعالیت های روزانه شده و به مفاصل نیز فشار وارد می کند.

فشردگی اعصاب پاها، طناب نخاعی یا کمر نیز منجر به ضعف پاها پس از بالا رفتن از پله ها می شود.

گیر افتادن عصب در ناحیه لگن باعث ضعف پا هنگام بالا رفتن از پله ها و مانع از حرکت دادن عضلات چهارسر ران می شود. اگر معمولا دچار تنگی نفس می‌ شوید و یا در هنگام بالا رفتن از پله ها با مشکل روبرو می شوید بهتر است برای درمان به کلینیک فیزیوتراپی دایان در تهران مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها