ارتز لایکرا چیست؟ چه کمکی می کند؟

ارتز لایکرا چیست
ارتز لایکرا چیست

ارتز لایکرا چیست؟

ارتز لایکرا، ارتزهای سفارشی هستند که برای مدیریت اختلالات عملکرد عصبی، تون غیر طبیعی و تشکیل اسکار طراحی شده اند.

این نوع ارتزها از مواد لایکرا ساخته شده و زمانی که لایه ها محکم روی یکدیگر قرار می گیرند، مزایای درمانی زیادی به همراه دارند.

این لباس های تنگ با افزایش فشار، حس عمقی (آگاهی از موقعیت اعضای بدن)، وضعیت بدن و کنترل حرکات را بهبود می بخشند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

از دیدگاه عصبی، ارتزهای لایکرا به بهبود وضعیت بدنی، تون غیرطبیعی عضلات و توانایی عملکردی در افراد مبتلا به بیماری‌ های عصبی کمک می کنند.

همچنین در صورت وجود اسکار، ارتزهای لایکرا به تسریع روند بهبودی کمک کرده و با کاهش تورم از ضخیم شدن جای زخم جلوگیری می ‌کنند.

هر ارتز لایکرا به طور جداگانه متناسب با نیازهای بیمار به شکل دستکش، شلوارک، ساق شلواری و لباس های یکسره طراحی شده و برای بزرگسالان و همچنین کودکان مناسب هستند.

معمولا با گذشت زمان توصیه می شود ارتز لایکرا را روزانه تا شش ساعت در روز استفاده کنید. در نهایت، هدف کاهش زمان پوشیدن ارتز برای استفاده از اثرات مثبت هنگام انجام فعالیت های روزمره است.

کاربرد ارتز لایکرا

مشکلات عصبی

ارتز لایکرا به شکل لباسی تنگ و راحت تولید شده و طراحی پارچه لایکرا باعث افزایش فشار در ناحیه تحت پوشش ارتز می شود. این افزایش فشار باعث بهبود حس عمقی در گروه های عضلانی مهم در ناحیه آسیب دیده خواهد شد.

تحریک گیرنده های عمقی به تدریج منجر به افزایش آگاهی از وضعیت ناحیه آسیب دیده بدن شده و مشکلاتی مانند وضعیت نامناسب بدن و لرزش عضلات کاهش یافته و اعتماد به نفس برای تحرک افزایش می یابد.

بهبود اسکار

همانند مشکلات عصبی، فشار ایجاد شده توسط ارتز لایکرا در بهبود اسکار نیز اثرات درمانی مرتبط دارد. افزایش فشار باعث کاهش تورم شده و به نوبه خود از ایجاد اسکار هیپرتروفیک و کلوئید جلوگیری می کند.

همچنین این افزایش فشار به بهبودی و در نتیجه جلوگیری از افزایش ضخامت اسکار کمک می کند.

تون عضلانی بالا چیست؟

تون عضلانی بالا در اثر آسیب دیدگی مغز یا نخاع (سیستم عصبی مرکزی) ایجاد می شود. بدن رفلکس‌ های طبیعی دارد، برای مثال هنگامی که جسمی داغ را لمس می کنید به سرعت و ناخودآگاه دست خود را می کشید.

این رفلکس معمولا توسط مغز کنترل یا تضعیف می شود و زمانی که اطلاعات در نتیجه آسیب به مغز و از مغز به سایر نقاط منتقل نشوند، رفلکس ها بدون کنترل اتفاق می افتند.

این وضعیت باعث انقباض عضلات می ‌شود، اما هیچ راهی برای کنترل رفلکس ها وجود ندارد. بالا بودن تون عضلانی هنگام انجام دادن فعالیت های روزمره ایمن نبوده و به همین دلیل سعی می کنیم آن را کنترل کنیم.


بیشتر بخوانید : آب درمانی برای مشکلات عصبی


تون عضلانی

حس عمقی چیست؟

حس عمقی، توانایی بدن برای تشخیص موقعیت اعضای بدن است. طبیعی بودن بازخورد حس عمقی به شما در درک حرکات خاص و یکپارچه بدن کمک می کند.

در نتیجه می توانید بسیاری از وظایف مختلف و عادی مانند صاف نشستن، برداشتن فنجان چای و یا فعالیت های پیچیده تری که در ورزش ژیمناستیک وجود دارد را انجام دهید.

فواید ارتز لایکرا

بهبود مشکلات عصبی

بیماری های عصبی معمولا پیچیده بوده و درمان آن ها دشوار است. افراد گاهی بیماری های مشابه اما علائم بسیار متفاوتی دارند.

ارتزهای لایکرا به ما اجازه می دهند بر روی علائم خاص هر فرد تمرکز کنیم. برای مثال در نتیجه سکته در بازوی سمت راست تون عضلانی افزایش می یابد.

با استفاده از ارتز لایکرا و سایر درمان های مکمل می توان این مشکل را بطور مستقیم درمان کرد. بنابراین درمان بسته به علائم و نیازهای شما تنظیم خواهد شد.

در ادامه لیستی از ارتزهای مختلف و برخی از مزایای اصلی آن ها آورده شده است.

دستکش و پشتیبان های بازو

  • بهبود کنترل و توانایی صاف کردن انگشتان
  • ابداکشن انگشت شست
  • صاف کردن مچ دست
  • صاف کردن آرنج
  • افزایش سوپیناسیون آرنج

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی دست


شلوارک و ساق

  • کمک به اکستنشن زانو
  • چرخش خارجی باسن
  • افزایش حس عمقی و ثبات

لباس های یکسره

استفاده از ارتز لایکرا به بهبود چه مشکلاتی کمک می کند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، این ارتزها برای افراد مبتلا به اختلالات عملکرد عصبی و افرادی که اسکارهای بزرگ دارند طراحی شده اند.

در ادامه لیستی از مشکلات رایجی که با استفاده از ارتزهای لایکرا درمان می شوند آورده شده است.

با این حال، علائم در هر فرد متفاوت بوده و بنابراین ضروری است که قبل از شروع درمان برای اطمینان از اثربخشی این ارتزها برای شرایط خاص خود با یک متخصص فیزیوتراپی آموزش دیده مشورت کنید.

مشکلات

  • سوزش
  • تومور مغزی
  • آسیب دیدگی سر
  • آسیب نخاعی
  • اسکارهای بعد از عمل
  • فلج مغزی
  • مالتیپل اسکلروزیس
  • سکته

متخصص فیزیوتراپی براساس نتیجه معاینه اولیه، ارتزی متناسب با نیازهای شما تجویز خواهد کرد. ارتزهای لایکرا معمولا برای به حداکثر رساندن کارایی همراه با سایر روش های درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. برای دریافت مشاوره و یا انجام فعالیت های فیزیوتراپی در قیطریه می توانید با کارشناسان ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها