آیا بالش موجب گردن درد و درد ستون فقرات می شود؟

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

این سوال زمانی پیش می آید که پس از خواب شب ، صبح را با گردن درد ، سردرد و یا درد ستون فقرات آغاز کنید.

در این مطلب به بالش مناسب جهت خواب راحت در شب از دیدگاه فیزیوتراپی و پزشکی می پردازیم.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

ما تقریبا در تمام طول زندگی مان هر شب از بالش ها استفاده می کنیم، بنابراین تعجبی ندارد اگر هر کدام از ما بالش های خاصی را ترجیح دهیم.

به مرور زمان ما معمولاً به انواع خاصی از بالش ها عادت می کنیم و در نهایت به بالش هایی تمایل پیدا می‌کنیم که به اندازه کافی سفت یا نرم هستند، به جای الیاف پلی استر با پَر پُر شده اند یا در آن ها از نوعی فوم حافظه دار استفاده شده است.

اما حتی اگر ما این ترجیحات را به مرور زمان پیدا کرده باشیم، دوست داشتن یک نوع بالش خاص لزوما به معنی مناسب تر بودن آن برای شما نیست.

 معمولاً وقتی افراد به این فکر می کنند که چه نوع بالشی را دوست دارند، از لحاظ راحتی و داشتن یک خواب خوب در شب به آن فکر می کنند.

به خوبی استراحت کردن، مخصوصا در طول یک مدت زمان طولانی، برای سلامتی تان اهمیت خیلی زیادی دارد.

کمبود خواب در مدت طولانی، خطرات زیادی را برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

از کاهش توانایی شناختی گرفته تا افزایش خطر ابتلا به افسردگی، ابتلا به بیماری های قلبی، افزایش وزن و ابتلا به دیابت.

تمام اینها دلایل بسیار مهمی برای این هستند که سعی کنید که خواب شب خوبی داشته باشید.

اما تاثیرات بالش شما فراتر از کیفیت خواب شماست و می تواند هم در طولانی مدت و هم در کوتاه مدت برای شما عواقب فیزیکی داشته باشد.

 چیزی که باید در مورد بالش ها به یاد داشته باشیم این است که دلیل استفاده ما از آنها این است که در مدت زیادی که بی حرکت دراز کشیده ایم از سرمان محافظت کنند.

حتی اگر در طول شب بدنتان را به اطراف بچرخانید، حرکت سر و گردن تان خیلی کمتر از میزان تحرک آنها در طول روز است.

با در نظر گرفتن این موضوع باید به بالش هایتان به عنوان وسیله ای فکر کنید که به هم سطح نگه داشتن سر ،گردن و ستون فقرات تان در طول شب کمک می کنند.

اگر این همترازی به خوبی حفظ نشود، نه تنها می تواند منجر به گردن درد شود بلکه می‌تواند مشکلاتی مانند کمردرد یا سردرد ها را ایجاد کند.

فیزیوتراپی کمر درد

فیزیوتراپی گردن درد

 اینکه چطور به این همترازی دست پیدا کنید و تصمیم بگیرید که چه بالش هایی برای شما مناسب تر است، بیشتر به نحوه خوابیدن تان بستگی دارد.

بالش مناسب اگر به پهلو میخوابید

اگر به پهلو می خوابید، بهتر است بالش ای داشته باشید که سرتان را تا حد ممکن افقی نگه دارد زیرا این بالش کمک می کند که سر بهتر بتواند با ستون فقرات تان که به موازات تشک شما قرار گرفته است، در یک راستا قرار بگیرد.

در این شرایط همچنین مهم است به این نکته اشاره کنیم که تعداد بالش هایی که استفاده می کنید به وضوح بر روی همترازی تاثیر خواهد گذاشت؛ مگر اینکه پزشک تان به طور ویژه استفاده از چند بالش را به شما توصیه کرده باشد.

در غیر این صورت احتمالاً شما فقط باید از یک یا دو بالش استفاده کنید.

بالش مناسب اگر به پشت می خوابید

 خوابیدن به پشت می تواند وضعیت مناسبی برای افرادی باشد که از کمر درد رنج می برند.

اما باز هم تنها اگر این همترازی به خوبی حفظ شود.

استفاده از بالش هایی که سرتان را طوری بالا می آورند که نگاهتان مستقیم به سمت سقف نباشد، باعث میشود که سرتان بیش از حد به سمت جلو فشار داده شود که سبب وارد شدن فشار بر روی عضلات گردن، شانه ها و پایین کمر خواهد شد.

به طور مشابه، استفاده از بالشی که سر را به اندازه کافی بالا نمی آورد، عضلات گردن را وادار می کند که در طول شب کار کنند و سر را بالاتر بگیرند و این منجر به گردن درد می شود.

بالش مناسب اگر بر روی سینه میخوابید

 اگر بر روی سینه می خوابید به یک بالش نازک و کوچک نیاز خواهید داشت تا سرتان را خیلی بالا نیاورد.

با استفاده از تعداد زیادی بالش یا بالش هایی که خیلی بزرگ هستند، در این وضعیت بدنی، فشاری به سمت عقب به گردن وارد می شود و در این شرایط نه تنها می‌تواند به گردن بلکه به کمر شما نیز تحت فشار قرار میگیرد.

خوابیدن بر روی سینه برای اکثر افراد توصیه نمی شود زیرا در این وضعیت بدنی همیشه سر و گردن به یک طرف می چرخند اما اگر مجبورید که به روی سینه بخوابید، بالشی را زیر شکم تان قرار دهید تا ستون فقراتتان به سمت جلو حرکت نکند و گودی کمرتان بیشتر نشود.

 آخرین چیزی که باید در مورد بالش ها به یاد داشته باشید این است که عمر آنها همیشگی نیست.

ممکن است با گذشت سال ها هنوز از همان بالش های قدیمی استفاده کنیم یا احساس کنیم که نیازی نداریم که برای چیزی که از قبل در خانه داریم پول خرج کنیم.

اما حتی بهترین بالش ها تنها چهار سال کارایی دارند و یک بالش ارزان احتمالاً بعد از تنها یک سال دیگر مناسب نخواهد بود.

شما ممکن است به آن به عنوان یک هزینه ضروری فکر نکنید اما اگر غالبا خواب شب بدی دارید یا هر صبح با درد سر و گردن و یا ستون فقرات از خواب بیدار میشوید، احتمالاً زمان آن است که بالش هایتان را عوض کنید.

فیزیوتراپی در منزل

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها