پارگی لابروم لگن + علائم و درمان

پارگی لابروم لگن
پارگی لابروم لگن
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

پارگی لابروم لگن برای هر فردی اتفاق می افتد، اما معمولا در ورزشکارانی که فعالیت هایی با شدت تماس بالا انجام می دهند بیشتر دیده می شود.

پارگی لابروم آسیب دیدن بافتی است که قسمت توپی و سوکتی لگن را در کنار یکدیگر نگه می ‌دارد. این وضعیت منجر به درد، کاهش دامنه حرکتی و احساس قفل شدگی لگن می شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

پارگی لابروم معمولا در اثر استفاده بیش از حد، آسیب های تروماتیک یا ناهنجاری در شکل یا تراز استخوان های لگن به وجود می آید.

این وضعیت گاهی با عمل جراحی درمان شده و در صورت نیاز می توان از یک روش کم تهاجمی استفاده کرد.

پارگی لابروم لگن چیست؟

پارگی لابروم لگن آسیب به لابروم یا حلقه ای از غضروف است که در قسمت سوکتی مفصل لگن قرار دارد.

مفصل لگن یک مفصل توپی و سوکتی است. قسمت توپی بالای استخوان ران قرار گرفته و سوکت بخشی از استخوان لگن (استابولوم) است.

لابروم به نگه داشتن استخوان های مفصل لگن در تراز و محل مناسب هنگام حرکت کمک کرده و با حفظ مایع مفصلی در داخل مفصل از اصطکاک جلوگیری می کند.

میزان این آسیب متفاوت بوده و گاهی پارگی جزئی و یا ساییدگی در لبه ها است.

پارگی معمولا به دلیل سایش تدریجی لابروم اتفاق می افتد. در برخی موارد نیز بخشی از لابروم از استخوان سوکتی جدا شده و یا پاره می شود. این نوع آسیب‌های لابروم به دلیل تروما اتفاق می افتند.

انواع پارگی لابروم

انواع پارگی لابروم

پارگی لابروم لگن در هر نقطه از لابروم دیده می شود. پزشکان گاهی این پارگی را به صورت قدامی یا خلفی توصیف می کنند که بستگی به این دارد که کدام قسمت از مفصل درگیر شده است:

  • پارگی قدامی لابروم لگن: رایج ترین نوع پارگی لابروم که در قسمت جلوی مفصل ران ایجاد می شود.
  • پارگی خلفی لابروم لگن: این پارگی در قسمت پشتی مفصل ران ایجاد می شود.

علائم

پارگی لابروم لگن بدون توجه به نوع پارگی، علائم مشابهی ایجاد می کند. اما محل بروز علائم بسته به اینکه پارگی در جلو یا پشت لابروم لگن باشد متغیر خواهد بود. علائم آن عبارتند از:

  • درد در ناحیه لگن، کشاله ران یا باسن، به خصوص هنگام راه رفتن یا دویدن و گاهی شب هنگام خواب
  • سفتی یا کاهش محدوده حرکتی لگن
  • احساس قفل کردن مفصل ران هنگام حرکت

برخی از پارگی‌های لابروم لگن هیچ علامتی نداشته و گاهی سال‌ ها متوجه آن نخواهید شد.

علت پارگی لابروم لگن

لابروم لگن به طور ناگهانی، در اثر ضربه یا به تدریج پاره شده و این مشکل ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیافتد. علل رایج پارگی لابروم عبارتند از:

  • حرکت مکرر و استفاده بیش از حد از مفصل لگن (به ویژه در ورزش ها و مشاغل خاص)
  • آسیب های تروماتیک لگن
  • ساییدگی و پارگی مکرر مفصل لگن
  • بدشکلی مفصل مانند دیسپلازی لگن و غیر طبیعی بودن ساختار استخوان که منجر به گیرافتادگی مفصل ران شده و فشار روی لابروم را افزایش می دهد.
  • شرایط دژنراتیو مانند آرتروز. رابطه میان آرتروز و پارگی لابروم لگن به دو صورت است: فرسایش غضروف ناشی از آرتروز منجر به پارگی لابروم شده و یا پارگی لابروم سال‌ ها بعد خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.

علت این آسیب بسته به محل پارگی متفاوت خواهد بود. پارگی قدامی لابروم لگن معمولا در اثر حرکات تکراری رایج در ورزش‌هایی مانند باله، گلف، فوتبال یا هاکی ایجاد می‌ شود.

پارگی خلفی لابروم لگن به طور معمول در اثر آسیب ‌های تروماتیک مانند افتادن، تصادف یا آسیب‌ های ورزشی با شدت تماس بالا ایجاد می‌ شود.

تشخیص

پزشک از روش های زیر برای تشخیص اینکه علائم ناشی از پارگی لابروم لگن هستند یا خیر استفاده می کند:

  • معاینه فیزیکی برای ارزیابی علائم تورم و التهاب، دامنه حرکتی لگن و حرکاتی که باعث درد می شوند.
  • تصویربرداری اشعه ایکس برای تشخیص هرگونه ناهنجاری در شکل یا تراز مفصل لگن و همچنین علائم آرتروز.
  • اسکن ام آر آی با یا بدون ماده حاجب برای مشاهده بهتر بافت های نرم اطراف مفصل از جمله لابروم لگن.

در صورتی که پارگی لابروم پس از انجام این آزمایشات تشخیص داده نشود، پزشک احتمالا تزریق مسکن با هدایت اولتراسوند را توصیه می کند. اگر درد تسکین یابد علت بروز علائم، پارگی لابروم است.

درمان پارگی لابروم لگن

آیا پارگی لابروم لگن به خودی خود بهبود می یابد؟

این بیماری به خودی خود بهبود نمی یابد. با این حال اگر پارگی جزئی باشد، درد زیادی ایجاد نکرده و یا تحرک را محدود نکند. در این صورت می توان علائم را بدون ترمیم پارگی مدیریت کرد.

درمان پارگی لابروم لگن

گزینه های مختلفی برای درمان پارگی های لابروم لگن وجود دارد. معمولا پزشک ابتدا درمان های غیرجراحی را توصیه می کند، اما بسته به شدت پارگی و درد گاهی جراحی بهترین روش خواهد بود.


بیشتر بخوانید : جلوگیری از جراحی زانو یا لگن


درمان های غیر جراحی

درمان های غیرجراحی برای این آسیب بر مدیریت علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر تمرکز دارند:

  • استراحت و اصلاح فعالیت با هدف کاهش یا حذف حرکاتی که باعث درد و تشدید آسیب می شوند.
  • داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن به مدیریت درد و التهاب کمک می کنند.
  • تزریق استروئیدها و داروهای بیهوشی به لگن در صورتی که داروهای بدون نسخه تأثیری نداشته باشند به طور موقت به تسکین درد و التهاب کمک می کند.
  • فیزیوتراپی شامل تمریناتی است که با تقویت و کشش ماهیچه های لگن به حمایت بهتر از مفصل لگن و حرکت با درد کمتر کمک می کند.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی کف لگن چیست؟


جراحی پارگی لابروم لگن

پزشک در صورتی که تشخیص دهد این آسیب شدید است و یا بعد از امتحان گزینه‌ های غیرجراحی همچنان درد داشته باشید عمل جراحی را توصیه می کند.

جراحی آرتروسکوپی رایج ترین عمل جراحی برای ترمیم این آسیب است. در این روش جراح ارتوپد برای دسترسی به مفصل لگن چندین برش کوچک ایجاد می کند.

سپس جراح محل پارگی لابروم را به کمک یک دوربین مخصوص به نام آرتروسکوپ پیدا کرده و از ابزارهای جراحی برای ترمیم آن استفاده می کند.

ترمیم آن شامل برداشتن قطعات ساییده شده لابروم، دوختن قسمت های پاره شده به یکدیگر و یا استفاده از بافت‌ قسمت ‌های دیگر بدن برای جایگزینی بخش از بین رفته لابروم خواهد بود.

اگر این آسیب در اثر ضربه دیدن لگن ایجاد شده باشد، جراح مشکل را با تغییر شکل استخوان های مفصل برطرف می کند تا استخوان ها به نرمی روی یکدیگر سر بخورند.

بهبودی پس از ترمیم لابروم لگن

جراحی آرتروسکوپی معمولا یک روش سرپایی بوده و می توانید همان روز به خانه بازگردید. پس از ترمیم لابروم لگن تقریبا بلافاصله می ‌توانید فعالیت‌ هایی با شدت تماس کم مانند راه رفتن را مجدد انجام دهید.

جراح برای شروع ورزش و بازیابی دامنه حرکتی و تقویت مفصل ران شما را به یک متخصص فیزیوتراپی معرفی می کند.

اگر در یک محیط کم تحرک و اداری مشغول به کار هستید احتمالا می توانید در عرض یک تا دو هفته پس از جراحی به محل کار بازگردید.

اگر شغلی دارید که به لگن فشار قابل توجهی وارد می کند بهتر است با متخصص فیزیوتراپی درباره زمان مناسب برای بازگشت به کار صحبت کنید و یا از کارفرمای خود بخواهید تا زمان بهبودی به شما اجازه استراحت دهد.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی آسیب عصب سیاتی


درمان پارگی لابروم لگن کمی زمان بر است به همین دلیل باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. بهترین انتخاب برای درمان، مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی دایان در تهران است.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.