درباره درد ضرباتی یا نبض دار زانو در شب بدانید

درد ضرباتی یا نبض دار زانو در شب
درد ضرباتی یا نبض دار زانو در شب
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

درد زانو یک ناراحتی شایع بوده و بسیاری از مردم با بی خوابی ناشی از درد دست و پنجه نرم می کنند. درد ضرباتی یا نبض دار زانو در شب خسته کننده است و می تواند مانع خواب راحت و در نتیجه خستگی شود.

ندانستن علت نیز دلیل دیگری برای ناامیدی است.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

هیچ شرایطی به تنهایی منجر به درد زانو در شب نمی شود، بنابراین پزشک چندین علت بالقوه را در نظر خواهد گرفت.

زانوی دوندگان، آرتروز، بورسیت یا آسیب برخی از رایج ترین دلایل درد شب هنگام زانو هستند.

پزشک پس از مشخص کردن منشاء درد با ارائه درمان مناسب می تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت استراحت کنید.

علت درد ضرباتی یا درد نبض دار زانو

علت درد ضرباتی یا درد نبض دار زانو

دردهای نبض دار می توانند ناشی از انواع بیماری ها یا آسیب های اسکلتی عضلانی باشند.

برخی از این شرایط مانند زانوی دوندگان پس از استراحت برطرف می شوند و برخی دیگر مانند آرتروز ماهیت مزمن دارند.

زانوی دوندگان

زانوی دوندگان یکی از شایع ترین علل درد زانو در ورزشکاران است. اگر به این بیماری مبتلا هستید احتمالا در قسمت پشت زانو احساس درد دارید.

بسیاری از افراد علائمی مشابه مانند درد خفیف یا دردی که به اطراف زانو گسترش می یابد و یا احساس ساییدگی در نزدیکی زانو را گزارش می دهند.

با این حال زانوی دوندگان یک اصطلاح چتری است که به این نوع درد زانو اشاره دارد اما این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

شاید با دویدن یا پریدن به زانو فشار بیش از حد وارد کرده باشید.

برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به زانوی دوندگان هستند چراکه کشکک زانو در موقعیت صحیح برای محافظت مناسب از مفصل قرار نمی گیرد.

علائم زانوی دوندگان ناشی از فعالیت شدید در اکثر موارد پس از چند هفته استراحت و در صورت نیاز مصرف مسکن های بدون نسخه برطرف می شود.


بیشتر بخوانید : سندروم ایلیوتیبیال باند چیست؟

در مورد این سندروم که یک آسیب در ناحیه زانو است و بیشتر در ورزشکاران، دوندگان و دوچرخه سواران به وجود می آید بیشتر بخوانید.


آرتروز زانو

آرتروز زانو

علائم آرتروز زانو برخلاف اکثر موارد خفیف زانوی دوندگان موقت نیست. آرتروز یک بیماری مزمن است و بیماران باید برای تهیه یک برنامه درمانی طولانی مدت با پزشک مشورت کنند.

بافت نرم از جمله غضروف در یک زانوی سالم از سه استخوان محافظت می کند. این بافت ها جذب کننده فشار هستند و هنگام راه رفتن یا زمین خوردن وزن بدن را تحمل می کنند.

غضروف بدون اینکه استخوان ها روی هم ساییده شوند به خم شدن زانو کمک می کند. در زانوی افراد مبتلا به آرتروز این بافت های نرم به دلیل ساییدگی دچار پارگی شده اند.

این پارگی منجر به سایش استخوان های زانو به یکدیگر و در نتیجه تحریک و التهاب شده و زمانی که می خواهید زانو را خم کنید یا بایستید سفت می شود.

متأسفانه آرتروز هیچ درمانی ندارد چراکه راهی برای ترمیم یا تعویض کامل بافت آسیب دیده یا فرسوده مفصلی وجود ندارد.

با این حال چندین گزینه درمانی برای کاهش درد و جلوگیری از آسیب بیشتر زانوی بیماران مبتلا به آرتروز در دسترس است. علائم آرتروز می تواند بصورت خشکی، درد شدید، تورم یا درد نبض دار باشد.

این علائم شب ها چشمگیرتر هستند چراکه دردهای آرتروز در طول دوره استراحت شدیدتر می شوند.

بیشتر بدانید: فیزیوتراپی آرتروز زانو

بورسیت زانو

بورسیت زانو منجر به تورم دردناک کشکک زانو یا نواحی اطراف می شود. در زانو کیسه های کوچکی از مایع وجود دارد که اجازه می دهند تاندون ها به آرامی روی مفاصل حرکت کنند.

این کیسه ها بورس نامیده می شوند. در صورت ابتلا به بورسیت این کیسه های مایع متورم شده و منجر به درد زانو خواهند شد. بورسیت نیز مانند زانوی دوندگان به روش های مختلف تحریک می شود.

شایع ترین علت بورسیت وارد شدن فشار بیش از حد به زانو مانند زانو زدن یا چمباتمه زدن بدون پوشیدن زانوبند یا بریس برای حمایت است. گاهی نیز بورس پس از آسیب رسیدن به زانو ملتهب می شود.

بورسیت مانند زانوی دوندگان است، زیرا اغلب در اثر فعالیت بیش از حد ایجاد می شود اما با این حال کمتر از زانوی دوندگان رایج است.

همچنین در این بیماری علائم متعددی مانند تورم مشاهده شده که از زانوی دوندگان متمایز است.

در موارد متوسط ​​تا شدید بیماری، بورس ملتهب قابل مشاهده بوده و به صورت توده روی زانو ظاهر می شود. علائم بورسیت شامل دردهای سوزشی و شدید است.

سایر آسیب ها و شرایط

زانو بزرگترین مفصل بدن بوده و به همین دلیل مستعد آسیب دیدگی و کشیدگی است. در صورت افتادن یا ضربه دیدن زانو احتمالا در نتیجه آسیب احساس درد خواهید داشت.

اگر یکی از سه استخوان زانو شکسته باشد ضعف، درد شدید یا نبض دار را تجربه خواهید کرد.

آرتریت روماتوئید می تواند علائم مشابهی با آرتروز داشته باشد، اما این بیماری خود ایمنی نسبت به آسیب مفصلی ناشی از سایش و پارگی معمول در پیری به درمان های متفاوتی نیاز دارد.

گاهی آسیب به مینیسک زانو منجر به ایجاد علائم می شود.

اگر از درد زانو که زندگی روزمره شما را مختل کرده است رنج می برید و درد پس از چند روز استراحت همچنان ادامه دارد با پزشک مشورت کنید.

چرا زانو درد نبض دار در شب شدیدتر است؟

چرا زانو درد نبض دار در شب شدیدتر است؟

بسیاری از بیماری های زانو مانند زانوی دوندگان و بورسیت پس از چند هفته استراحت بهبود می یابند. با این حال گاهی درد زانو در شب بدتر می شود. دلایل پزشکی مرتبط با این موضوع چیست؟

تلاش برای استراحت

زمانی که بدن در حالت استراحت است متوجه دردهای خفیف تا متوسط ​​می شوید. هنگامی که ذهن در ساعات بیداری درگیر افکار شلوغ است می توانید به راحتی این دردها را نادیده بگیرید.

همچنین بدن هنگام خواب کورتیزول کمتری تولید می کند. سطح بالای کورتیزول منجر به بیماری قلبی می شود اما سطح سالم آن به بدن در کاهش التهاب کمک می کند.

از آنجا که اکثر دردهای مفصلی ناشی از التهاب هستند یا با التهاب بدتر می شوند، مقادیر متوسط ​​کورتیزول می تواند به بدن در مدیریت این التهاب کمک کند.

بدن هنگامی که می خواهید بخوابید آرام است و برای کاهش تورم و سوزش زانو کورتیزول کمتری تولید می کند.

التهاب زانو در شب

بدن زمان خواب در حالت استراحت است. ساعت ها خوابیدن باعث می شود مفاصل سفتی و انعطاف پذیری کمتری داشته باشند.

فعالیت بیش از حد منجر به درد زانو می شود اما انجام برخی فعالیت های متوسط ​​به سالم ماندن مفاصل کمک می کند. فعالیت های کم اثر مانند پیاده روی، شنا و یوگا مفاصل را شل و انعطاف پذیر نگه می دارند.

چنین حرکاتی در واقع تاندون ها را ثابت نگه داشته و به گردش مایعی که از مفاصل زانو محافظت می کند کمک خواهند کرد.

افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند آرتروز با شرکت در یک برنامه ورزشی منظم که توسط پزشک تأیید شده است به سلامتی رسیده و درد کمتری را تجربه می کنند.

کم خوابی درد را تشدید می کند

گیر افتادن در چرخه بی خوابی ناشی از زانو درد آسان است و این کمبود خواب در واقع می تواند درد را بدتر کند. خوابیدن برای بهبودی و بازگشت به شرایط عادی حیاتی است.

بدون خواب کمتر از حد نیاز برای درمان انرژی صرف می شود زیرا باید فرآیندهای بدن را بر هشیار و بیدار ماندن متمرکز کنید.

اگر درد زانو در شب باعث تکان خوردن شما در خواب می شود شاید با خوابیدن در موقعیتی ناراحت کننده زانو را به طور تصادفی بیشتر تحت فشار قرار دهید.

اقداماتی که می توانید انجام دهید

درمان دقیق به آسیب یا وضعیت زانو بستگی دارد. پزشک از میان گزینه های درمانی به شما توصیه می کند داروهایی خاص مصرف کنید، سبک زندگی را برای داشتن خواب بهتر تغییر دهید یا سایر گزینه های درمانی را در نظر بگیرید.

درمان درد زانو نبض دار در شب

درمان درد زانو نبض دار در شب

بسیاری از افراد برای تسکین درد از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و برخی دیگر از مسکن های رایج از جمله ادویل، موترین و الیو استفاده می کنند. این داروهای اساسی را می توان از داروخانه های نزدیک خریداری کرد.

با این حال گاهی پزشک یک مسکن قوی تر مانند هیدروکودون تجویز می کند. این داروها به تسکین درد شدید کمک می کنند اما می توانند بسیار اعتیادآور باشند.

لطفا قبل از مصرف هرگونه داروی جدید با پزشک مشورت کنید.

تمرین برای خوب خوابیدن

درد می تواند خواب را مختل کند اما با قرار دادن این استراتژی های پزشکی خواب در برنامه روزانه خود می توانید شبی آرام تر داشته باشید:

  • از چرت زدن های طولانی در طول روز خودداری کنید.
  • اتاق خواب را خنک و تاریک کنید.
  • از خوردن غذاهای سنگین یا ورزش کردن دقیقا قبل از خواب خودداری کنید.
  • با پزشک درباره مصرف مکمل های ملاتونین یا سایر داروهای خواب آور صحبت کنید.
  • قبل خواب از تلفن یا رایانه استفاده نکنید زیرا نور آبی صفحه نمایش می تواند خواب را مختل کند.
  • برای جلوگیری از فشار بر کمر یا زانو از بالش و تشک حمایتی استفاده کنید.

در نظر گرفتن سایر روش های درمانی درد نبض دار زانو

طب سوزنی یکی از روش های درمان جایگزین رایج است که بسیاری از بیماران از آن برای مقابله با علائم آرتروز خفیف تا متوسط ​​استفاده می کنند.

کالج روماتولوژی آمریکا به طب سوزنی برای آرتروز با عنوان “تجویز شرطی” اشاره کرده است. شاید بخواهید درباره قرار دادن طب سوزنی در برنامه درمانی معمولی خود با پزشک مشورت کنید.

برای کاهش درد و تورم می توانید بر روی زانو بسته های گرم یا سرد قرار دهید.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی زانو

هر آنچه می بایست در خصوص علائم، نشانه ها، تشخیص و درمان زانو درد و فیزیوتراپی زانو بدانید را در مقاله و لینک جامع بالا مطالعه نمایید.


سخن نهایی

زانو درد هنگام شب به خصوص اگر به یک بیماری مزمن مانند آرتروز مبتلا باشید می تواند یک چرخه بی پایان و خسته کننده باشد. خوشبختانه پزشک در تهیه یک برنامه درمانی مناسب به شما کمک خواهد کرد.

پس از تشخیص درد زانو می توانید گزینه های درمانی مانند دارو، استراحت، فیزیوتراپی یا استفاده از یخ را بررسی کنید.

با ترکیب روش های کنترل درد و استراتژی های خواب می توانید شانس خود را برای داشتن یک خواب راحت افزایش دهید.

سؤالات متداول


کدام یک برای تسکین درد زانو بهتر است، کمپرس سرد یا گرم؟

از هر دو استفاده کنید. با کمپرس گرم که جریان خون را افزایش می دهد و باعث تسکین اولیه می شود شروع کنید، سپس برای جلوگیری از تجمع خون و تورم ناحیه اطراف مفصل (که منجر به درد نبض دار زانو می شود) از یخ استفاده کنید.

چرا زانو درد ناشی از آرتروز هنگام صبح شدیدتر است؟

پا در طول شب حرکت نمی کند و این موضوع باعث سفت شدن ماهیچه ها و بافت های اطراف مفصل متورم و در نتیجه افزایش خشکی و درد زانو می شود.

آیا درد شبانه پس از تعویض مفصل زانو معمول است؟

بله. تخمین زده می شود بیش از نیمی از افرادی که عمل تعویض مفصل داشته اند در طول شب با درد بیدار شوند. اختلالات خواب و درد باید دو تا سه هفته پس از عمل کاهش یابد.

برای شروع فرآیند بهبود و توانبخشی هر نوع آسیب و درد زانو از جمله راه کارهای تخصصی و حرفه ای فیزیوتراپی برای زانو درد با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

5 1 امتیازدهی
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.