التهاب تاندون پشت بازو یا عضله سه سر بازو + درمان

عضله سه سر بازو
عضله سه سر بازو
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

تاندونیت عضله سه سر بازو چیست؟

تاندون ها بافت های همبندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل کرده و به حرکت مفاصل کمک می کنند. تاندونیت عضله سه سر بازو نوعی بیماری ناشی از التهاب تاندونی است که از پشت بازو (عضله سه سر) تا استخوان آرنج امتداد دارد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

این وضعیت زیاد رایج نیست، اما در صورت بروز انجام فعالیت های روزمره را بسیار دردناک می کند. در این مقاله درباره علت التهاب تاندون پشت بازو یا عضله سه سر بازو، علائم، تشخیص، درمان و پیشگیری از تاندونیت سه سر بازو صحبت خواهیم کرد.

علت التهاب تاندون پشت بازو یا عضله سه سر بازو

تاندونیت عضله سه سر بازو معمولا به دلیل استفاده بیش از حد از عضله سه سر ایجاد می شود. عضله سه سر که مسئول صاف کردن آرنج است در پشت بازو قرار گرفته و توسط یک تاندون به آرنج متصل می شود.

تاندونیت معمولا از صاف کردن مکرر آرنج در برابر مقاومت رخ می دهد. این حرکت باعث ایجاد پارگی های ریز در بافت تاندون و در نتیجه منجر به التهاب می شود.

تاندونیت عضله سه سر معمولا به دلیل انجام کارهای دستی تکراری مانند چکش زدن یا فعالیت های ورزشی مانند پرتاب توپ، ژیمناستیک یا بوکس ایجاد می شود.

ورزش هایی از جمله کیک بک، تمرین دیپ، شنا روی زمین و پرس نیمکت که عضله سه سر را هدف قرار می دهند، نیز سایر عوامل مهمی هستند که در بروز تاندونیت نقش دارند.به همین دلیل گاهی تاندونیت عضله سه سر، آرنج وزنه برداران نیز نامیده می شود.

علائم تاندونیت پشت بازو

تاندونیت باعث التهاب و بروز واکنش های شیمیایی در ناحیه آسیب دیده می شود. التهاب پنج علامت اصلی دارد : قرمزی، احساس گرما، تورم، درد و از دست دادن عملکرد.

در صورت ابتلا به تاندونیت عضله سه سر، به احتمال زیاد در قسمت پشت آرنج درد همراه با سفتی تجربه خواهید کرد. همچنین هنگام استفاده از بازوی آسیب دیده احساس ضعف خواهید داشت.

تاندونیت معمولا در زمان حرکت نسبت به حالت استراحت درد بیشتری ایجاد می کند. درد زمانی رخ می دهد که آرنج را صاف می کنید و این حرکت باعث ایجاد تنش در عضله سه سر می شود.

هنگامی که آرنج را خم کنید نیز تاندون عضله سه سر کشیده شده و منجر به بروز درد می شود.

تشخیص

تاندونیت توسط پزشک و با پرسیدن برخی سوالات و معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. در این معاینه آرنج از نظر مشکلات حرکتی، تورم یا بدشکلی که نشان دهنده آسیبی جدی تر مانند پارگی تاندون است ارزیابی می شود.

پزشک در برخی موارد برای ارزیابی شکستگی استخوان یا آسیب های تاندون، تصویربرداری با اشعه ایکس یا آزمایشات دیگر مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) را تجویز می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر پس از چند روز امتحان درمان های خانگی همچنان در آرنج دردی قابل توجه دارید به پزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه یک توده در پشت بازو شدید و یا نمی ‌توانید آرنج را بدون درد شدید حرکت دهید نیز بهتر است برای رد پارگی تاندون سریعا به پزشک مراجعه کنید.

درمان التهاب تاندون پشت بازو

روش های مختلفی از جمله درمان های خانگی، فیزیوتراپی و مصرف دارو برای تاندونیت سه سر بازو وجود دارد.

درمان های خانگی

گاهی اوقات و در صورت تشخیص سریع علائم می توان تاندونیت عضله سه سر را در خانه درمان کرد. تنها لازم است نکات زیر را دنبال کنید :

  • استراحت : این بدان معنا نیست که باید روی کاناپه دراز بکشید و کاری انجام ندهید. با اجتناب از فعالیت هایی که باعث درد می شوند، حداقل چند روز به تاندون سه سر استراحت دهید.
  • یخ درمانی : روزانه دو تا سه مرتبه به مدت 15 تا 20 دقیقه روی تاندون سه سر یخ قرار دهید. همچنین می توانید محل درد را چند دقیقه با یک تکه یخ ماساژ دهید.
  • تمرینات دامنه حرکتی : سفتی آرنج را با انجام تمرینات دامنه حرکتی ملایم کاهش دهید. به آرامی آرنج را در محدوده ای بدون درد، 10 مرتبه متوالی خم و صاف کنید. این تمرین را روزانه چندین بار تکرار کنید.

بیشتر بخوانید :  گرما یا یخ ؟ کدام یک برای کاهش درد شما مناسب تر است؟


فیزیوتراپی

متخصصان فیزیوتراپی از مهارت ها و ابزارهای مختلفی از جمله موارد زیر برای درمان تاندونیت استفاده می کنند:

  • تکنیک ها : در فیزیوتراپی از تکنیک های مختلفی برای کاهش درد، التهاب و سفتی استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به سونوگرافی، تحریک الکتریکی و نور درمانی اشاره کرد.
  • درمان دستی : تکنیک ‌های دستی برای تاندونیت شامل ماساژ بافت نرم، ماساژ اصطکاکی، کشش و موبیلیزاسیون مفصل است.
  • ورزش : فیزیوتراپی شامل تمرینات کششی و تقویتی است که عضله سه سر و عضلات ضعیف دیگری که به بهبود وضعیت کمک می کنند را هدف قرار می دهد.
  • اصلاح فعالیت : درمانگر فعالیت هایی که منجر به تاندونیت شده اند را بررسی کرده و مطمئن می شود که از فرم و مکانیک صحیح استفاده می کنید. متخصص فیزیوتراپی در برخی موارد برای پیشگیری از آسیب در محل کار نیز تغییراتی ایجاد می کند.

داروها

برای درمان تاندونیت سه سر بازو از داروهای مختلفی استفاده می شود :

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی : این داروها که بسیاری از آن ها از جمله الیو (ناپروکسن)، بایر (آسپرین) و ادویل (ایبوپروفن) بدون نسخه در دسترس هستند اغلب برای درمان تاندونیت استفاده شده و گاهی توسط پزشک در دوزهای بالاتر نیز تجویز می شوند.
  • مسکن ها : داروهای بدون نسخه دیگر مانند تیلنول (استامینوفن) به کاهش درد ناشی از تاندونیت کمک می کنند.
  • استروئیدهای خوراکی : در صورتی که داروهای بدون نسخه در درمان علائم مؤثر نباشند در مدتی کوتاه برای کاهش التهاب، استروئیدهای خوراکی تجویز می شود. استفاده طولانی مدت از این داروها در واقع آسیب بیشتری به تاندون ها وارد می کند.
  • تزریق کورتیکواستروئید : تاندونیت اغلب با تزریق داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب درمان می شود. با این حال، انجام چندین تزریق در یک ناحیه باعث ضعیف شدن تاندون ها می شود.
  • پلاسمای غنی از پلاکت : پلاسمای غنی از پلاکت با گرفتن مقدار کمی از خون و جداسازی پلاکت ها (سلول هایی که فاکتورهای رشد را برای بهبودی آزاد می کنند) ساخته شده و سپس به تاندون تزریق می شود.

در اثربخشی این روش بحث هایی وجود دارد چراکه برخی مطالعات استفاده از آن را تایید کرده و برخی دیگر از این روش حمایت نمی کنند.

پلاسمای غنی از پلاکت می تواند اثربخش باشد، اما شرکت بیمه به دلیل وجود ابهام در داده های بالینی، هزینه این درمان را پوشش نمی دهد.


بیشتر بخوانید : درد جلو بازو؛ آسیب تاندون جلو بازو یا دو سر بازو


پیشگیری

هیچ تضمینی وجود ندارد که هرگز به تاندونیت سه سر بازو مبتلا نشوید، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهید.

  • گرم کردن : برای افزایش جریان خون قبل از تمرین یا بازی های ورزشی چند دقیقه را به انجام فعالیت‌های گرم ‌کننده با شدت کم مانند چرخاندن بازو (بازوها را صاف به هر طرف باز کرده و چرخش‌ های کوچک انجام دهید) اختصاص دهید.
  • کشش : پس از گرم کردن بدن، حرکات کششی سه سر بازو را انجام دهید. دست ها را بالا برده و روی پایه گردن قرار دهید.

آرنج را به آرامی با دست مخالف به سمت عقب بکشید تا در امتداد عضله سه سر کشش (اما نه درد) را احساس کنید. 30 ثانیه در این حالت بمانید.

  • پیشرفت تدریجی و فرم مناسب : اگر در ورزش تازه کار هستید برای بررسی فرم صحیح و دریافت توصیه های ورزشی با یک مربی شخصی مشورت کنید. با افزایش قدرت می توانید به تدریج حرکات را پیشرفته تر کنید.
  • به درد توجه کنید : اگر حرکتی دردناک است کاری که انجام می دهید را متوقف کنید. تحمل درد برای رسیدن به نتیجه تنها منجر به تاندونیت و آسیب های دیگر می شود.

تاندونیت عضله سه سر بازو به دلیل التهاب تاندون پشت آرنج ایجاد می شود. این وضعیت اکثرا در نتیجه استفاده بیش از حد از عضلات رخ داده و به همین دلیل به طور ویژه در وزنه برداران، ژیمناستیک کارها و بوکسورها رایج است. تاندونیت باعث درد، تورم و از دست دادن عملکرد خواهد شد.

درمان های خانگی، فیزیوتراپی و مصرف دارو روش های درمان تاندونیت هستند.به طور کلی، پیشگیری بهترین راه حل است. گرم کردن بدن قبل از تمرین، انجام حرکات کششی و داشتن فرم مناسب تفاوت زیادی در پیشگیری از تاندونیت عضله سه سر ایجاد خواهد کرد.

سوالات متداول

بهبودی تاندونیت عضله سه سر بازو چقدر طول می کشد؟

علائم تاندونیت سه سر بازو در عرض چند روز پس از توقف فعالیتی که منجر به بروز مشکل شده است کاهش می یابند. با این حال بهبودی کامل شاید چندین ماه طول بکشد.

چه ورزش هایی منجر به تاندونیت عضله سه سر بازو می شوند؟

تاندونیت در اثر تمریناتی مانند کیک بگ، شنا روی زمین، دیپ و پرس نیمکت که عضلات سه سر را هدف قرار می دهند ایجاد می شود.

تاندونیت عضله سه سر بازو چه علائمی دارد؟

تاندونیت عضله سه سر بازو منجر به درد در قسمت پشت آرنج شده و با حرکت افزایش می یابد.

ابتلا به تاندونیت سه سر عضله می توانید فعالیت های روزانه شما را متوقف کند، بنابرین برای درمان این بیماری می توانید به پزشکان متخصص مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره و انواع خدمات فیزیوتراپی با کارشناسان ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان در ارتباط باشید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
میلاد
میلاد
1 ماه قبل

خیلی خوب بود ممنون از اطلاعات خوبتون

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.