تفاوت فیزیوتراپی و کایروپراکتیک (درمان دستی)

تفاوت فیزیوتراپی با کایروپراکتیک
تفاوت فیزیوتراپی با کایروپراکتیک
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

متخصصان کایروپراکتیک و فیزیوتراپی چه تفاوتی دارند؟

اگر آسیب دیده و بیمار هستید و یا نمی توانید به خوبی حرکت کنید، احتمالا برای کاهش درد و افزایش تحرک لازم است به یک پزشک متخصص از جمله متخصص فیزیوتراپی و یا کایروپراکتیک مراجعه کنید. میان متخصص فیزیوتراپی و کایروپراکتیک شباهت هایی وجود دارد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

با این حال هر دو متخصص به افراد در بهبود حرکت و سلامت کلی پس از آسیب کمک می کنند. اما بین متخصص فیزیوتراپی و کایروپراکتیک تفاوت هایی نیز وجود دارد. آگاهی از این تفاوت ها در تصمیم گیری برای مراجعه به یکی از این دو متخصص به منظور درمان آسیب خاص شما مؤثر خواهد بود.

شباهت فیزیوتراپی و کایروپراکتیک

شباهت های متخصص فیزیوتراپی و کایروپراکتیک شامل موارد زیر است:

  • هر دو در مقطع دکترا آموزش دیده اند. (برخی از متخصصان فیزیوتراپی با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در این زمینه فعالیت می کنند)
  • هر دو تمریناتی را برای بهبود قدرت یا دامنه حرکتی تجویز می کنند.
  • هر دو از روش‌های فیزیکی مانند تحریک الکتریکی یا گرما برای داشتن احساس بهتر استفاده می ‌کنند.
  • هر دو برای کمک به بهبود حرکت و سلامت کلی از روش‌های غیرجراحی استفاده می‌ کنند.
  • هر دو برای شروع کار باید در آزمون هیئت مدیره شرکت کنند و یا مجوز بگیرند.

فیزیوتراپی و مراقبت های کایروپراکتیک اهداف مشابهی از جمله کمک به حرکت بهتر همراه با درد کمتر پس از آسیب یا جراحی دارند.

تفاوت فیزیوتراپی و کایروپراکتیک

شاید به نظر برسد فیزیوتراپی و مراقبت های کایروپراکتیک شبیه یکدیگر هستند، اما تفاوت های زیادی از جمله موارد زیر بین این دو روش درمانی وجود دارد:

  • متخصصان کایروپراکتیک اغلب برای سابلوکساسیون های تشخیص داده شده در ستون فقرات از روش های درمان دستی استفاده می کنند.
  • این متخصصان اغلب تلاش می ‌کنند ناهماهنگی های ستون فقرات را اصلاح کنند و معتقدند که این ناهماهنگی به اعصاب فشار وارد می ‌کند.
  • متخصصان کایروپراکتیک درمان را به کمر و گردن محدود می کنند، در حالی که متخصصان فیزیوتراپی معمولا پزشکان عمومی هستند که ستون فقرات و سایر اندام ها را نیز درمان خواهند کرد.
  • یک متخصص کایروپراکتیک معمولا برای بررسی آناتومی استخوانی و انتخاب درمان مناسب تصویربرداری اشعه ایکس را پیشنهاد می دهد، در حالی که متخصصان فیزیوتراپی برای تشخیص و انتخاب روش درمانی از معاینه بالینی استفاده کرده و بسیاری از آن ها به تصویربرداری تشخیصی تکیه نمی کنند.
  • متخصصان کایروپراکتیک اغلب نکاتی مربوط به تغذیه ارائه داده و بسیاری از آن ها در کلینیک خود مکمل های غذایی می فروشند.
  • اهداف یک متخصص فیزیوتراپی کمک به پیشگیری از آسیب است.
  • متخصصان فیزیوتراپی معمولا برای دستیابی به اهداف توانبخشی مورد نظر برای بیماران برنامه‌ های ورزشی خانگی روزانه تجویز می‌ کنند.
  • متخصص فیزیوتراپی در محیط‌ های مختلفی از جمله بیمارستان‌، مدارس، کلینیک‌ و خانه‌ سالمندان کار می‌ کند، در حالی که متخصصان کایروپراکتیک‌ تنها در کلینیک های سرپایی فعالیت دارند.

هم متخصصان کایروپراکتیک و هم فیزیوتراپی هدفشان کمک به حرکت بدون درد است و هر دو از تکنیک ها و الگوهای درمانی مختلف برای رسیدن به این هدف استفاده می کنند.

ورزشهای فیزیوتراپی

از فیزیوتراپی چه انتظاراتی باید داشت

هنگامی که به متخصص فیزیوتراپی مراجعه می کنید انتظار داشته باشید که ابتدا ارزیابی اولیه انجام شود. پزشک درباره آسیب و تأثیر آن بر نحوه حرکت سوالاتی خواهد پرسید. اگر تحت عمل جراحی قرار گرفته باشید درباره نوع عمل و دوره قبل و بعد از آن و همچنین درباره سوابق پزشکی و سطح عملکرد قبلی نیز سوالاتی پرسیده می شود.

متخصص فیزیوتراپی پس از ارزیابی دقیق سوابق پزشکی احتمالا شما را معاینه کرده و به دنبال مشکلاتی است که باعث درد یا محدودیت عملکردی شده اند. در طی معاینه موارد زیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

  • استحکام یا قدرت
  • دامنه حرکتی
  • تحرک عملکردی و راه رفتن
  • انعطاف پذیری
  • تعادل
  • یکپارچگی پوست و بافت اسکار

پس از جمع آوری اطلاعات درباره عملکرد و اختلالات، یک برنامه مراقبتی توانبخشی طراحی شده و اهداف درمان به شما اطلاع داده می شود.

انتظار داشته باشید در طول دوره فیزیوتراپی یک تا سه بار در هفته به کلینیک مراجعه کنید. اکثر جلسات بین 30 تا 60 دقیقه طول خواهند کشید.

پزشک تکنیک های دستی مانند حرکت مفصل، ماساژ بافت اسکار یا کشش های غیرفعال انجام داده و برای کاهش درد یا التهاب از روش های مختلف دیگری نیز استفاده می کند.

همچنین اگر در راه رفتن مشکل داشته باشید می توانید روی تحرک عملکردی، تعادل یا راه رفتن کار کنید. تمرین‌ها در کلینیک انجام شده و با پیشرفت بیمار در طول دوره درمان یک برنامه ورزشی خانگی نیز تجویز می‌ شود. اگر در بیمارستان بستری باشید احتمالا یک متخصص فیزیوتراپی به اتاق شما آمده و به بهبود تحرک عملکردی، راه رفتن و بالا رفتن از پله ها کمک می کند.


بیشتر بدانید : تمرینات فیزیوتراپی در منزل


چه زمانی برای مراجعه به متخصص فیزیوتراپی و شرکت در دوره توانبخشی مناسب است؟

اگر دردی دارید که توانایی راه رفتن، نشستن یا شرکت در کارها یا فعالیت‌های عادی و تفریحی را محدود کرده است احتمالا همکاری با یک متخصص فیزیوتراپی برای شما مفید خواهد بود. اگر به دلیل آسیب دیدگی نمی توانید از خانه خارج شوید یک درمانگر شما را در خانه ملاقات می کند.

به همین ترتیب، اگر عمل جراحی انجام داده باشید و نتوانید به خوبی حرکت کنید، همکاری با یک متخصص فیزیوتراپی ایده خوبی است. درمانگر به شما در بازیابی کامل تحرک و بازگشت به سطح فعالیت قبلی کمک می کند.

از متخصص کایروپراکتیک چه انتظاراتی باید داشت

بیشتر، اما نه تمام افراد به دلیل مشکلات کمر یا گردن به متخصص کایروپراکتیک مراجعه می کنند. اگر کمردرد، گردن درد یا سیاتیک دارید بهتر است با یک متخصص کایروپراکتیک مشورت کنید. متخصص کایروپراکتیک در طول جلسه درباره درد، علت و شدت بروز علائم سوالاتی پرسیده و سوابق پزشکی را به طور کامل بررسی می کند.

متخصص کایروپراکتیک وضعیت بدن و موارد زیر را بررسی خواهد کرد:

  • دامنه حرکتی ستون فقرات
  • غربالگری عصبی، مانند تست تنش عصبی و رفلکس های تاندون عمقی
  • استحکام یا قدرت
  • معاینه سابلوکساسیون احتمالی ستون فقرات

این متخصص پس از ارزیابی وضعیت بدن، درمان مناسب را ارائه داده و از روش های مختلفی از جمله موارد زیر استفاده می کند:

  • گرما یا یخ
  • تحریک الکتریکی یا الکتروتراپی
  • درمان دستی یا محیطی مفصل ستون فقرات برای اصلاح سابلوکساسیون های تشخیص داده شده
  • تمریناتی برای انعطاف پذیری، اصلاح وضعیت بدن یا افزایش قدرت

درمان دستی برای اصلاح سابلوکساسیون مفصل رایج ترین روش درمانی است که هنگام مراجعه به متخصص کایروپراکتیک انجام می شود. این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که پزشک ستون فقرات را در تراز صحیح قرار داده و مشخص می شود که درد کاهش یافته و حرکت ستون فقرات یا مفاصل محیطی بهبود می یابد.

چه زمانی لازم است به متخصص کایروپراکتیک مراجعه کنید؟

در صورت داشتن مشکل حاد ستون فقرات و محدودیت در حرکت بهتر است به متخصص کایروپراکتیک مراجعه کنید. این پزشکان وضعیت را ارزیابی کرده و برای کمک به حرکت و سلامت کلی بدن تراز ستون فقرات را اصلاح می کنند. برخی از این متخصصان می توانند آسیب های مفصلی حاد مانند درد شانه یا لگن را نیز درمان کنند.

فیزیوتراپی بهتر است یا کایروپراکتیک

اگر مشکل حاد کمر یا گردن داشته باشید کایروپراکتیک بهترین انتخاب است. متخصص کایروپراکتیک به سرعت وضعیت را ارزیابی کرده و با اصلاح تراز ستون فقرات درد را تسکین داده و تحرک را بهبود می بخشد.

متخصص فیزیوتراپی نیز مشکلات حاد ستون فقرات را ارزیابی و درمان می کند، اما احتمالا از روش مشابهی استفاده نخواهد کرد. آن ها تمریناتی ارائه می دهند که به آرامی دامنه حرکت و قدرت را افزایش داده و به درمان درد کمک می کنند.

متخصصان کایروپراکتیک و همچنین متخصصان فیزیوتراپی برای رفع درد و جلوگیری از بروز مشکل در آینده راهنمایی ها و استراتژی هایی ارائه خواهند داد. اگر آسیب دیده و یا تحت عمل جراحی قرار گرفته و تحرک عملکردی خود را از دست داده اید، همکاری با یک متخصص فیزیوتراپی برایتان مفید است. درمانگر برای افزایش توانایی انجام فعالیت های روزمره و تفریحی با شما همکاری می کند.

تحقیقات نشان داده است که همکاری با متخصص کایروپراکتیک یا فیزیوتراپی برای مشکلات مختلف ستون فقرات نتایج مشابهی خواهد داشت.

تفاوت فیزیوتراپی و کایروپراکتیک

پرداخت هزینه خدمات فیزیوتراپی و کایروپراکتیک

هنگام تصمیم گیری برای انتخاب متخصص فیزیوتراپی یا کایروپراکتیک باید هزینه خدمات درمانی را نیز در نظر گرفت. ممکن است بیمه هزینه هر دو نوع درمان را پوشش دهد، اما بسیاری از متخصصان کایروپراکتیک با شرکت های بیمه قرارداد نداشته و هزینه کامل را دریافت می کنند.

استئوپات

استئوپات یک پزشک متخصص در مشکلات استئوپاتیک است. پزشک استئوپات از روش هایی همچون درمان دستی ستون فقرات و مفاصل محیطی برای کمک به افزایش تحرک استفاده می کند. برخی افراد در صورت بروز درد کمر، گردن یا سیاتیک، خدمات یک استئوپات را انتخاب می کنند.

به خاطر داشته باشید که تمام پزشکان استئوپات درمان دستی ستون فقرات را انجام نمی دهند. اگرچه این روش بخشی از فعالیت آن ها است، برخی از استئوپات ها همانند دیگر پزشکان عمل کرده و برای افرادی که درد دارند آزمایش و دارو تجویز می کنند.


بیشتر بخوانید : تفاوت بین فیزیوتراپی، استئوپاتی (استخوان درمانی)


نحوه انتخاب متخصص فیزیوتراپی و کایروپراکتیک

پس چگونه بین متخصص فیزیوتراپی و کایروپراکتیک یکی را انتخاب کنیم؟ هیچکس نمی تواند به جای شما تصمیم بگیرد، با این حال متغیرهایی وجود دارد که انتخاب را برایتان راحت تر می کند. به طور کلی در صورت ابتلا به بیماری حاد ستون فقرات مانند گردن درد یا سیاتیک، مراجعه سریع به متخصص کایروپراکتیک همان چیزی است که برای کمک به حرکت مجدد نیاز دارید.

به خاطر داشته باشید متخصص کایروپراکتیکی که انتخاب می کنید ممکن است با بیمه قرارداد نداشته باشد، بنابراین آماده باشید هزینه خدمات را به طور کامل پرداخت کنید. اگر به دلیل درد مفاصل محیطی، آسیب ورزشی یا جراحی در حرکت مشکل دارید، احتمالا بهترین انتخاب برای شما متخصص فیزیوتراپی است. این متخصص روش های درمانی و تمریناتی برای کاهش درد و بهبود تحرک عملکردی تجویز خواهد کرد.

همچنین متخصصان فیزیوتراپی احتمالا با شرکت های بیمه همکاری دارند، اما شاید مجبور شوید برای هر جلسه درمان بخشی از هزینه را خودتان پرداخت کنید.

خلاصه

اگر آسیبی دارید که تحرک را محدود می کند بهتر است با یک متخصص فیزیوترای همکاری کنید و در صورت آسیب دیدگی و درد کمر یا گردن انتخاب متخصص کایروپراکتیک به شما کمک می‌ کند به سرعت بهبود یابید.

از آنجایی که هنگام تصمیم گیری برای انتخاب متخصص فیزیوتراپی یا کایروپراکتیک فاکتورهای زیادی در نظر گرفته می شود، صحبت کردن با پزشک می تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند. اگر قصد دارید برای درمان از بیمه استفاده کنید، با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و از پوشش هزینه های درمانی مطلع شوید.

سوالات متداول

چه زمانی باید به متخصص کایروپراکتیک مراجعه کرد؟

در صورت آسیب دیدگی کمر و تجربه درد در ناحیه کمر، گردن یا سیاتیک بهتر است به متخصص کایروپراکتیک مراجعه کنید.

این متخصصان به سرعت ستون فقرات را برای قرار گرفتن در تراز صحیح تنظیم کرده و این عمل منجر به کاهش درد و افزایش تحرک می شود.

متخصص کایروپراکتیک برای بهبود درد کمر چه اقداماتی انجام می دهد؟

در صورتی که کمردرد داشته باشید متخصص کایروپراکتیک تعیین می کند که آیا سابلوکساسیون ستون فقرات دلیل بروز درد است یا خیر.

سپس از طریق درمان دستی مفصل به بهبود وضعیت ستون فقرات، کاهش درد و افزایش تحرک کمک می کند. همچنین برای پیشگیری از بروز مشکلات بعدی کمر تمرینات و وضعیت های بدنی مختلف به شما آموزش داده می شود.

تفاوت میان متخصص فیزیوتراپی و مربی فیزیکی چیست؟

پس از آشنایی با تفاوت فیزیوتراپی و کایروپراکت نوبت به این می رسد که با تفاوت میان متخصص فیزیوتراپی و مربی فیزیکی آشنا شویم، متخصص فیزیوتراپی در سطح دکترا تحصیل کرده و دانش گسترده ای در زمینه آناتومی و فیزیولوژی، حرکت شناسی و تجویز ورزش دارد.

این متخصص از روش ها و حرکات مفصلی مختلف برای کمک به بهبود حرکت و سلامت کلی استفاده می کند.

مربی شخصی از یک سازمان معتبر گواهی گرفته و اغلب دارای مدرک دانشگاهی است، اما سطح تحصیلات آن ها به مراتب کمتر از یک متخصص فیزیوتراپی است.

مربیان شخصی هنگام تمرین به شما انگیزه داده و تمرینات مؤثری را با هدف دستیابی به اندامی مناسب تجویز می کنند.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی چیست؟


آسیب دیدگی انجام فعالیت های روزانه ما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد، اما متخصصان زیادی در این زمینه وجود دارند که می توانند در رفع این مشکل به ما کمک کنند. برای دریافت مشاوره و یا انجام فعالیت های فیزیوتراپی می توانید با کارشناسان ما در کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.