ارزیابی های فیزیوتراپی شامل چه بخش هایی می شود؟

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

در اغلب موارد وقتی قرار است فردی برای اولین بار مورد ارزیابی های فیزیوتراپی قرار گیرد، نمی‌داند که باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشد.

در اینجا به طور خلاصه  توضیح دهیم که اساس یک ارزیابی فیزیوتراپی در عمل چیست و اینکه چگونه این ارزیابی نوع درمانی که باید انجام شود را مشخص میکند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

ارزیابی ذهنی در فیزیوتراپی

معمولاً جلسات ارزیابی بیشتر از جلسات درمانی طول می‌کشد زیرا علاوه بر معاینه فیزیکی در ابتدای جلسه ارزیابی گفت و گویی بین درمانگر و بیمار انجام میشود.

برای شروع کار آنها به بیماران توضیح می دهند که چرا باید در جلسات فیزیوتراپی شرکت کنند و اطلاعات دقیق تری را درباره علائم و نشانه‌های بیماری به آنها میدهند.

فیزیوتراپیست ها همچنین درباره سبک زندگی و سلامت عمومی با بیمار صحبت می کنند.

این سوالات ممکن است گاهی اوقات خیلی شخصی به نظر برسند اما وقتی این سوالات به مشکل بیمار مرتبط باشند، لازم است که فیزیوتراپییست درباره آنها بپرسد؛ زیرا جواب این سوالات می‌تواند به تشخیص اینکه چه چیزهایی ممکن است موجب مشکل بیمار شده باشند یا در ایجاد آن دخیل باشند و در نتیجه به تعیین اینکه چه چیزهایی باید در معاینه فیزیکی بررسی و آزمایش شوند، کمک کند.

این کار با عنوان معاینه ذهنی شناخته می شود.

این جنبه از ارزیابی خصوصاً زمانی اهمیت پیدا می کند که شما مستقیماً و بدون ارجاع یک پزشک به فیزیوتراپیست مراجعه کرده باشید زیرا در این صورت فیزیوتراپیست اولین متخصص حوزه سلامت است که مشکل شما را ارزیابی می کند و دلیل آن را تشخیص می دهد. 

مقدار زمانی که برای این معاینه ذهنی صرف می‌شود بسته به پیچیده بودن یا نبودن سوابق پزشکی تان متغیر است.

ارزیابی ذهنی به تعیین اینکه چه چیزهایی باید در معاینه فیزیکی ارزیابی شوند کمک می کند.

 معاینه فیزیکی در فیزیوتراپی

بعد از معاینه ذهنی، معاینه فیزیکی انجام می شود.

در این مرحله فیزیوتراپیست هم در حالت استاتیک و بی حرکت و هم در حالت حرکت کردن بیمار را مشاهده می‌کند. آنها  ناحیه آسیب دیده  و در اکثر موارد نواحی بالا و پایین آن ناحیه را لمس و حس می کنند.

می‌توان نشان داد که باید قسمت‌های بالا و پایین ناحیه ای که دچار مشکل شده است مورد بررسی قرار گیرند زیرا در بعضی موارد آسیب به ناحیه دیگری وارد شده است و مشکلاتی که بیمار تجربه می کند ممکن است علائم مشکل باشند و نه دلیل اصلی آن.

به علاوه فیزیوتراپیست نگاهی به قدرت عضلانی، دامنه حرکتی و توانایی بیمار در انجام وظایف کاربردی مثل ایستادن بر روی یک پا می اندازد.

برای کمک به فیزیوتراپیست در تشخیص مشکلات ساختاری، عصبی، عضلانی  و مشکلات مربوط به رباط ها، تاندونها و غضروفها، فیزیوتراپیست ممکن است آزمایش هایی که مخصوص یک مفصل خاص هستند را انجام دهد.

 اطلاعاتی که طی مراحل ارزیابی به دست می آید، به فیزیوتراپیست این امکان را می دهد تا دلیل اصلی مشکل را مشخص کند و بنابراین از نظر پزشکی بیماری را تشخیص دهد.

بعد از آن می توان یک لیست از مشکلات و یک برنامه درمانی تهیه کرد و بیمار را در جریان آن قرار داد و به او  توضیح داد که چه درمان هایی برای او مناسب تر هستند و دلیل مناسب تر بودن آنها چیست.

فیزیوتراپیست ها همیشه  مشاهدات و ارزیابی‌های دوباره شان را در طول زمان انجام میدهند، بسته به پیشرفت بیمار و چگونگی پاسخگویی بدن بیمار به درمان ها، برنامه درمانی ممکن است تغییر کند.

همیشه می‌توان همیشه این موضوعات را با فیزیوتراپیست درمیان گذاشت.

اگر شما درباره دلیل انتخاب یک روش درمانی خاص مطمئن نیستید از فیزیوتراپیست تان سوال کنید.

در صورتی که از بیماری های کمر درد، گردن درد، دردهای ناحیه مچ دست، دردهای پایین کمر یا دنبالچه، دردهای کف پا و یا هر درد عضلانی دیگری رنج می برید جهت دریافت نوبت برای معاینه ذهنی و فیزیکی با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

کلینیک فیزیوتراپی دایان در شمال تهران و خیابان دولت واقع شده است که خدمات فیزیوتراپی در منزل نیز در سراسر تهران انجام می شود. آشنایی بیشتر با خدمات فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی دایان

فیزیوتراپی شمال تهران

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها