کاهش فشار و سفتی فک صورت

کاهش فشار فکی
کاهش فشار فکی
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

رفع سفتی فک صورت

چگونگی درمان سفتی فک صورت سؤال رایجی است که بیماران در کلینیک فیزیوتراپی دایان از ما می پرسند. سفتی و درد فک وضعیتی ناتوان کننده است که بر حرکت گردن، غذا خوردن و صحبت کردن تأثیر می گذارد.

هر بار که غذا می خورید، صحبت می کنید و لبخند می زنید از عضلات فک استفاده می کنید و مانند تمام عضلات دیگر، در صورت کار کردن بیش از حد سفت و دردناک شده و در نتیجه احساس ناراحتی خواهید داشت.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

این سفتی در برخی موارد نیز منجر به قفل شدن فک می شود. شدت درد فک متفاوت بوده و اغلب به صورت دردی ضربان دار یا سوزشی احساس می شود.

این علائم با لبخند زدن، صحبت کردن، جویدن یا خمیازه کشیدن تشدید می شوند. همچنین محل درد فک از هر دو طرف فک گرفته تا درست زیر گوش، نزدیک به چانه، گردن یا بینی متفاوت است.

در این مقاله قصد داریم درباره 4 نکته تخصصی برای رفع سفتی فک که توسط متخصصان فیزیوتراپی مجرب و حرفه ای ما ارائه شده است صحبت کنیم.

علت سفتی فک صورت

کاهش سفتی در کنترل کلی فک، حرکت گردن و در برخی موارد مدیریت سردرد نقشی مهم دارد.

سفتی فک به دلایل رایج و مختلفی از جمله اختلال مفصل فکی گیجگاهی، دندان قروچه، منقبض کردن فک، موقعیت بد گردن، استرس و جویدن بیش از حد ایجاد می شود.

اگر یکی از دلایل بالا باعث درد فک نباشد، متخصص فیزیوتراپی برای اطمینان از عدم وجود مشکلات سیستماتیک مانند آرتریت روماتوئید توصیه می کند با یک پزشک عمومی مشورت کنید.

همچنین در صورتی که سفتی فک به دلیل دندان قروچه یا منقبض کردن فک در طول شب ایجاد شده باشد توصیه می شود به دندانپزشک مراجعه کنید و احتمالا برای شما یک محافظ دهانی تجویز خواهد شد.

علت سفتی فک صورت

چگونه سفتی فک را در طول روز رفع کنیم

پس از تعیین چگونگی کاهش سفتی و درد فک، بهتر است ابتدا با متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید تا مطمئن شوید زمان خود را صرف تمریناتی می کنید که برای شرایط خاص شما مناسب هستند.

همانطور که توضیح داده شد، علت درد فک در هر شخص متفاوت بوده و دانستن علت درد و سفتی برای درمان علائم ضروری است.

با این حال، قبل از مراجعه به متخصص فیزیوتراپی، می توانید با انجام چند حرکت ملایم و قرار دادن فک در وضعیتی آرام به کاهش علائم کمک کنید.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی فک یا مفصل گیجگاهی‌ زیرواره‌ای


درمان فشار و سفتی فک صورت

متخصصان فیزیوتراپی ما در کلینیک دایان در جلسه معاینه چگونگی کاهش سفتی و درد فک را برای شما توضیح داده و با هدف قرار دادن عضلات تشکیل دهنده مفصل فکی گیجگاهی از جمله ماستر و تمپورومندیبولار به رفع علائم کمک می کنند.

همچنین در صورت نیاز برای کاهش فشار در اطراف مفصل و پایه جمجمه، عضلات فوقانی گردن آزاد می شوند.

متخصص فیزیوتراپی پس از تعیین بهترین روش برای کاهش درد، چگونگی مدیریت و تسکین علائم در خانه، محل کار یا انجام فعالیت هایی که منجر به سفت شدن فک می شوند را نیز به شما آموزش خواهد داد.

نکاتی برای رفع سفتی و درد فک

نکاتی برای رفع سفتی و درد فک

قرار دادن فک در موقعیتی آرام

این روش برای کمک به مقابله و جلوگیری از گرفتگی فک بسیار عالی است و فک در طول انجام فعالیت‌ های روزانه در موقعیتی آرام خواهد بود.

این کار همچنین به کاهش سفتی فک یا گردن که منجر به سردرد می ‌شود نیز کمک می کند.

برای قرار دادن فک در این موقعیت باید زبان را به آرامی پشت دندان ها قرار داده و اجازه دهید فک در موقعیت طبیعی خود قرار گیرد.

باید در فک احساس سبکی داشته باشید و این حس مداوم باشد. می توانید این تمرین را هنگام رانندگی، کار با کامپیوتر یا تماشای تلویزیون امتحان کنید.

آزادسازی داخلی فک

شاید تعجب کنید که چگونه خودتان می توانید سفتی فک را از بین ببرید. دو گروه عضلانی اصلی در فک وجود دارد که متخصص فیزیوتراپی چگونگی آزادسازی آن ها را به شما آموزش می دهد.

برای انجام این کار می توانید انگشت شست را داخل دهان و انگشتان دیگر را خارج از دهان قرار دهید. انگشت شست در قسمت خارجی دندان ها (اما در داخل دهان) قرار گرفته و دهان آرام و بسته است.

حال عضلات فک را بین انگشت شست و انگشتان دیگر منقبض کنید. نقطه ای از عضله را پیدا کنید که با انگشت ها احساس شده و در برابر فشار مقاومت می کند (چیزی محکم همانند گره یا نوار در عضله).

هر نقطه را به مدت 30 ثانیه نگه دارید. هدف این است که در هر گروه عضلانی 2 تا 3 نقطه را پیدا کنید (حداقل 1 تا 2 دقیقه برای کل عضله).

آزادسازی داخلی فک

آزادسازی خارجی فک

می توانید دو گروه عضلانی اصلی در فک را با روشی ساده که توسط متخصص فیزیوتراپی به شما آموزش داده می شود آزاد کنید.

انگشت خود را بر روی عضلات اطراف فک یا محلی که فک در جلوی گوش باز می شود حرکت کنید.

نقطه ای از عضله که با انگشت احساس شده و در برابر فشار مقاومت می کند را پیدا کنید (چیزی محکم همانند گره یا نوار در عضله).

هر نقطه را به مدت 30 ثانیه نگه دارید. هدف این است که در هر گروه عضلانی 2 تا 3 نقطه را پیدا کنید (حداقل 1 تا 2 دقیقه برای کل عضله).

کمپرس سرد یا گرم

متخصص فیزیوتراپی به شما نحوه استفاده از کمپرس سرد برای کمک به تسکین درد مرتبط با اختلال مفصل فکی گیجگاهی یا سفتی فک را به شما آموزش می دهد.

استفاده از بسته های گرم، اسپاسم عضلانی اطراف فک را کاهش داده و به رفع فشار روی مفصل کمک می کند. کمپرس سرد نیز در بی ‌حس کردن ناحیه و رفع هر گونه التهاب و درد مفصل نقش دارد.

از بسته یا پارچه گرم با دمای بیشتر از آب حمام استفاده نکنید و روزانه تنها 3 تا 4 مرتبه و هر بار به مدت 15 دقیقه این کار را انجام دهید.

اگر از بسته سرد استفاده می کنید مطمئن شوید که آن را در یک حوله نازک پیچیده و روزانه تنها 3 یا 4 مرتبه و هر بار به مدت 15 دقیقه از آن استفاده می کنید.

درمان سفتی فک صورت

جلوگیری از سفتی فک صورت

اگر در حال خواندن این وبلاگ هستید و در ناحیه فک هیچگونه درد یا ناراحتی ندارید، اما می خواهید بدانید که چگونه از سفتی فک جلوگیری کنید، این نکات ساده را به خاطر داشته باشید:

  • آگاهی از موقعیت فک (تنظیم یادآور برای آرام کردن فک، چسباندن برگه های یادداشت روی صفحه نمایش کامپیوتر یا یادآور ایمیل مناسب است).
  • از جویدن زیاد (برای مثال آدامس) خودداری کنید.
  • برای کاهش استرس از مدیتیشن استفاده کنید و اگر احساس کردید فک منقبض یا سفت می شود سریعا به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : ماساژ درمانی و تاثیرات آن

رفع سفتی فک با فیزیوتراپی

در کلینیک فیزیوتراپی دایان پس از معاینه، از یک طرح درمانی خاص شامل تمرکز بر چگونگی رفع سفتی فک استفاده می کنیم.

در این طرح آزمایشات مختلفی از جمله آزمایش تحریک عصبی، کاهش حرکت، سفتی عضلات و مفاصل انجام می شود.

همچنین متخصص فیزیوتراپی محدوده فک، سفتی موضعی عضلات در سرتاسر فک، گردن و قسمت بالای کمر را ارزیابی کرده و تمام نگرانی های شما را رفع خواهد کرد.

در صورتی که درد فک به دلیل یک مشکل موضعی در مفصل فکی گیجگاهی باشد، بهترین روش درمانی برای رفع علائم با شما در میان گذاشته خواهد شد.

امیدواریم اکنون درک بهتری از گرفتگی عضلات فک و چگونگی کاهش سفتی فک داشته باشید. اگر خود و یا هر شخصی که می شناسید از درد، ناراحتی یا قفل شدن فک رنج می برید با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید. ما مشکلات اسکلتی عضلانی را تعیین یا رد کرده و سپس برای وضعیت خاص شما یک برنامه درمانی عالی طراحی می کنیم. همین امروز با ما تماس بگیرید یا بصورت آنلاین وقت رزرو کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.