نگذارید سالخوردگی شما را از پا بیاندازد

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

تعریف افتادن یا سقوط به این صورت است: «از دست دادن غیر ارادی تعادل که منجر به ناپایداری بدن می شود».

تقریباً از هر سه نفر فرد بالغ که بالای ۶۵ سال دارند، یک نفر در هر سال سقوط می کند و این افتادن ها اغلب منجر به شکستگی مچ، شکستگی لگن و آسیب دیدگی در ناحیه سر می شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

جراحت های ناشی از سقوط می تواند بار زیادی را بر خانواده تحمیل کنند و احتمال این که سر از خانه سالمندان دربیاورید را ۱۰ درصد بیشتر می‌کند.

 در افراد سالخورده تر افتادن و زمین خوردن اصلی‌ترین دلیل بستری شدن آنها در بیمارستان ها و مرگ ناگهانی است. 

حتی ترس از افتادن می تواند موجب شود که افراد فعالیت هایشان را محدود کنند و فکر کنند که این کار احتمال افتادن را برایشان کمتر می‌کند، اما در واقعیت این عدم تحرک می تواند خطر افتادن را برایشان بیشتر کند.

چرا وقتی سن ما بیشتر می شود بیشتر زمین می خوریم؟

عوامل مختلفی وجود دارند که  زمانی که ما پا به سن می گذاریم با یکدیگر برعلیه ما متحد می شوند و احتمال افتادن و زمین خوردن را برای ما بیشتر می‌کنند.

انعطاف پذیری، سلامت مفاصل، آمادگی جسمانی و زمان واکنش بدن ما کمتر می شود.

همچنین ممکن است دیگر نتوانیم به خوبی ببینیم یا بشنویم یا ممکن است  قدرت تحرک یا حس پاهایمان مثل قبل نباشد.

با افزایش سن  ممکن است  دچار بیماریها و مشکلاتی شویم که بر تعادل بدن تاثیر می گذارند، مانند دیابت و پارکینسون و دیگر اختلالات حرکتی، تغییرات مغزی و یا کاهش گردش جریان خون در مغز

حتی مصرف ۴ دارو یا بیشتر خطر افتادن شما را بیشتر می کند.

بسیاری از این عوامل چیز عجیبی نیستند، اما موردی که ممکن است با آن ناآشنا باشید، اختلال گوش میانی است.

اختلال در دستگاه وستیبولار گوش میانی یکی از عوامل دخیل در کاهش توانایی بدن در حفظ تعادل است. 

این ارگان ها مسئول تشخیص موقعیت فیزیکی سر و همچنین حفظ قدرت بینایی واضح درهنگام حرکت سر هستند  و اختلال در عملکرد دستگاه وستیبولار گوش میانی با زمین خوردن ارتباط زیادی دارد.

 سرگیجه می تواند خطر افتادن شما را در هر سنی افزایش دهد

تعدادی از مشکلات مربوط به سیستم وستیبولار می توانند در هر سنی موجب سرگیجه شوند واحتمال زمین خوردن شما را بیشتر کنند.

اگر تعادل بدنتان کم شده باشد و سرگیجه داشته باشید، احتمال زمین خوردن شما تا ۱۲ برابر بیشتر می شود. 

مشکلات شایع در سیستم وستیبولار شامل مواردی از جمله عفونت یا آسیب دیدگی گوش میانی، بیماری منیر،  میگرن وستیبولار و BPPV می باشد.

BPPV(Benign Paroxysmal Positional Vertigo)  یکی از شایع ترین مشکلات گوش میانی است، به خصوص در سنین بالا.

این مشکل موجب می شود که وقتی افراد می خواهند سرشان را تکان دهند تا در یک موقعیت خاص قرار گیرد، دچار سرگیجه خفیفی شوند.

این مشکل می تواند بعد از یک تصادف یا عفونت ایجاد شود، اما در اغلب موارد بدون هیچ دلیل روشنی رخ می دهد.

این مشکل همچنین تعادل بدن را کاهش و احتمال زمین خوردن را افزایش می دهد، اما به راحتی قابل تشخیص است و با توانبخشی وستیبولار درمان می شود.

 اقداماتی که می توانید برای کاهش خطر افتادن تان انجام دهید

این شرایط ممکن است ناامید کننده به نظر بیاید، به خصوص  به این علت که ما نمی توانیم بعضی از عوامل خطرزایی که مرتبط با افزایش سن هستند را کنترل کنیم.

اما اقداماتی وجود دارند که  شما می توانید با انجام آنها خطر زمین خوردن یا افتادن خود را کاهش دهید.

  تناسب بدن خود را حفظ کنید: فعالیت ها و کلاسهای بیشماری وجود دارند که به شما کمک می کنند تا قدرت، انعطاف پذیری و آمادگی جسمانی خود را حفظ کنید.

اگر شما دچار مشکلات عضلانی، مفصلی یا  قلبی عروقی هستید و نمی توانید این فعالیت ها را انجام دهید،  برای ارزیابی و درمان به سراغ یک فرد حرفه‌ای در حوزه سلامت بروید.

 حواس پنجگانه خود را تقویت کنید: اینکه قدرت بینایی و شنوایی خوبی داشته باشید، موجب می شود که بهتر بتوانید جهان اطراف تان را درک کنید و نسبت به آن واکنش نشان دهید و این توانایی ها علاوه بر اینکه خطر زمین خوردن شما را کمتر می کنند، کیفیت زندگی شما را نیز بهبود می بخشند. 

پس به طور منظم بینایی و شنوایی خود را چک کنید.

 بیماری های تان را کنترل کنید:  بیماری ها و دیگر مشکلات جسمانی که خطر زمین خوردن شما را افزایش می دهند، مانند دیابت، بیماری پارکینسون و مشکلات قلبی عروقی، باید تحت کنترل قرار گیرند.

به مصرف منظم داروهای تان ادامه دهید، توصیه های درمانی را انجام دهید و اگر شرایط تان بدتر شد، دستورات پزشک تان را انجام دهید.

 دوباره داروهایتان را بررسی کنید: هر چند وقت یکبار با پزشک یا داروساز خود درباره داروهایتان صحبت کنید تا مطمئن شوید که بیشتر از آنچه نیاز دارید دارو مصرف نمی کنید.

 پزشکتان را از علائم مشکلاتی که دارید آگاه کنید: اگر سرگیجه دارید به پزشکتان بگویید و در نظر داشته باشید که با یک متخصص در زمینه توانبخشی و فیزیوتراپی وستیبولار ملاقات کنید تا اختلال سرگیجه شما را بررسی و یا درمان کند. 

توانبخشی وستیبولار در کاهش یا از بین بردن سرگیجه موثر است، باعث تقویت قدرت تعادلی می شود و انجام آن هم برای سالمندان و هم برای جوانان مفید است.

فرقی نمی کند که مشکل تعادلی شما یا یکی از عزیزانتان چقدر است، درمانگران متخصص در زمینه توانبخشی وستیبولار در کلینیک های فیزیوتراپی ابزارهای زیادی دارند تا میزان تعادل شما را اندازه گیری کنند، خطر زمین خوردن تان را محاسبه کنند، سیستم وستیبولار شما را ارزیابی کنند و سرگیجه و زمین خوردن های تان را کمتر کنند.

فیزیوتراپی مشکلات تعادلی در منزل

فیزیوتراپی محدوده شریعتی و پاسداران

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.