درمان شکستگی لگن با فیزیوتراپی

درمان شکستگی لگن
درمان شکستگی لگن

شکستگی لگن زمانی اتفاق می افتد که فشار زیادی به ناحیه لگن وارد شود به طوری که موجب شکستگی یک یا چند استخوان در ناحیه لگن شود.(درمان شکستگی لگن)

علائم شکستگی لگن ممکن است درد خفیف یا شدید در هر ناحیه ای در اطراف لگن، احساس درد در هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن باشد.

شما همچنین ممکن است در ناحیه های ران یا کشاله ران احساس درد، بی حسی یا سوزش کنید، ممکن است تحمل وزن بر روی یک یا هر دو پا برایتان سخت باشد و ممکن است شب ها آنقدر احساس درد کنید که تا صبح بیدار بمانید.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

چه چیزی می تواند موجب شکستگی لگن می شود؟

معمولا باید فشار بسیار زیادی به قسمت لگن وارد شده باشد که موجب شکستگی آن شود. علل رایج این شکستگی شامل سقوط، به ویژه برای سالمندان، حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری و تصادفات دوچرخه سواری است.

شکستگی های استخوان خاجی (sacrum) در دوچرخه سواران زن ممتاز سبک وزن دیده شده است که اغلب به دلیل تراکم کم استخوان و فشار های مکرر و سنگینی است که به آنها وارد می شود.

این شکستگی می تواند در همه گروه های سنی، در افرادی که ورزش های شدید انجام می دهند و یا نوجوانانی که در حال رشد سریع هستند رخ دهد.

در موارد نادر، ممکن است سرطان های استخوانی رخ دهد که ممکن است مربوط به گسترش بیماری (metastatis) باشد، بنابراین هر گونه درد غیرمعمول یا تغییرات در عملکردهای بدن باید مورد بررسی قرار گیرد.

چگونه می توان شکستگی لگن را تشخیص داد؟

درمان شکستگی لگن
شکستگی لگن

اگر شما هر کدام از علائم زیر را دارید، با پزشک عمومی یا پزشک ارتوپد خود مشورت کنید و درخواست عکسبرداری اشعه ایکس کنید تا مشخص شود که آیا لگن شما شکسته است یا خیر.

  • درد خفیف یا شدید در هر جایی اطراف لگن و احساس درد شدید هنگام چرخیدن به پهلو در تخت خواب و احساس فشار وزن بر روی یک یا هر دو پا بعد از یک تصادف سخت.
  • احساس درد زمانی که می نشینید، می ایستید، راه می روید یا از پله بالا یا پایین می روید.
  • احساس درد، بی حسی یا سوزش در ناحیه ران یا کشاله ی ران که در ارتباط با تغییر عادات مثانه است
  • دردی که شما را در شب بیدار نگه دارد.

اگر عکس اشعه ایکس، شکستگی را نشان نداده باشد، اما هنوز علائم شکستگی در شما وجود داشته باشد، برای تشخیص شکستگی های ریزتری که در عکس اشعه ایکس عادی نشان داده نشده است، شما نیاز به انجام یک سی تی اسکن دارید.

مهم است که در این موارد با پزشک ارتوپد پزشک عمومی خود مشورت کنید.

چگونه فیزیوتراپی می تواند در درمان شکستگی لگن مفید باشد؟

معمولا برای بهبود و درمان شکستگی لگن، نیاز است که بیمار برای 6 تا 8 هفته، وزن خود را بر روی پای شکسته نیاندازد و یا با عصا راه برود تا استخوان های لگن زمان لازم برای بهبود را داشته باشند.

تقویت عضلات

در تمام دوره شکستگی لگن، فیزیوتراپیست شما می تواند برنامه ی تمرینی کاملی را برای آنکه شما قدرت از دست رفته عضلاتتان را در قسمت های پایین کمر، لگن و باسن دوباره بدست آورید، طراحی کند.

تحقیقات نشان می دهند که 6 هفته تحمل نکردن هیچ فشاری در ناحیه لگن منجر به کاهش فعالیت بسیاری از عضلات میان تنه می شود.

بنابراین روند بازتوانی عضلات لگن که همراه با فیزیوتراپیست تان پیش خواهد رفت، قسمت مهمی از روند بازگشت شما به فعالیت های کامل کاری، زندگی و ورزشی شما بعد از آسیب دیدگی لگن تان است.

تحرک بیشتر

پس از آنکه در یک دوره طولانی فشار وزن کمتری به لگن وارد شده است و یا اینکه اصلا فشاری به آن وارد نشده است، سیستم اسکلتی نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

ممکن است مفاصل قسمت میان ران و تهیگاه، ستون فقرات در قسمت پایین کمر و اندام های پایینی سفت شوند و تراکم استخوان آنها کم شود.

در ابتدای کار، انجام تمریناتی در آب که به بدست آوردن دوباره ی توانایی حرکت و قدرت راه رفتن کمک می کنند، به شدت در روند بهبودی موثر هستند.

فیزیوتراپی چقدر برای درمان شکستگی لگن موثر است؟

فیزیوتراپی شکستگی لگن در منزل
فیزیوتراپی شکستگی لگن در منزل

فیزیوتراپی شکستگی لگن در فرآیند بهبودی و درمان شکستگی لگن کاملا مفید است و به جوش خوردی سریع تر استخوان لگن می انجامد.

مگنت درمانی با ایجادتعادل یونی و مغناطیسی سرعت جوش خوردن استخوان لگن را بالا برده و منجر به جوش خوردن استخوان می شود.
همچنین به وسیله دستگاه های لیزر پرتوان(افزایش انرژی و سرعت ترمیم بافت تا چندین برابر) ، اولتراسوند (افزایش گردش خون و بهبود ترمیم و…) ، الکتروتراپی و… به بهبود هرچه سریعتر استخوان شکسته شده شده کمک و منجر به ترمیم سریعتر بافت می شود.

فیزیوتراپی در مراحل اولیه ی پس از شکستگی لگن آغاز شده و نشانه های اولیه خود را در قالب کاهش درد و ورم نمایش می دهد و در مواقعی منجر بازگشت فرد به کارایی مناسب می شود.

با این حال، هنگامی که زمان آن می رسد که شروع به تحمل وزن در ناحیه لگن کنید و به فعالیت های قبلی تان بازگردید، فیزیوتراپی یک راه عالی برای انجام این کار به طور ایمن است.

فیزیوتراپیست ها می توانند شما را از طریق تمرین های مناسبی که عضلات لگن شما را تقویت می کنند و به شما اجازه می دهند تا به فعالیت های خود بازگردید، راهنمایی کنند.

استراحت دادن به بدن، انجام ندادن فعالیت های عادی و رنجی که به خاطر شکستگی برده اید، می تواند موجب سفتی عضلات و اسپاسم شود.

فیزیوتراپیست ها می توانند درمان های مختلفی را برای کمک به کاهش شدت سفتی عضله و درد شما ارائه دهند.

تکنیک هایی که فیزیوتراپیست ها ممکن است از آن استفاده کنند شامل ماساژ، سوزش خشک و تحرک دادن مفصل است.

این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا دردتان را تسکین دهید، مفاصل تان را بهتر حرکت دهید و به شما کمک می کنند که تمرین های قدرتی را راحت تر انجام دهید.

چه کار هایی را می توانم در خانه انجام دهم؟

بسته به محل شکستگی در داخل لگن شما ممکن است نتوانید وزن خود را بر روی پاهای خود قرار دهید.

با فیزیوتراپیست خود در مورد روش مناسب قرار دادن وزن بر روی لگن، استفاده از عصا برای راه رفتن و هر گونه تمرینی که می تواند فعالیت داشتن عضلات را در طول مرحله ی بهبود شکستگی حفظ کند، صحبت کنید.

چقدر طول می کشد تا شکستگی لگن خوب شود؟

باز هم محل شكستگی شما زمان بهبودی را تعیین می كند. به طور کلی، شکستگی بین 8 تا 12 هفته به طور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد، اما درد شما باید بعد از 2 تا 4 هفته به آرامی از بین برود.

مهم است که دقیقا از دستورالعمل های مربوط به تحمل وزن که به وسیله دکتر تان به شما ارائه می شود، پیروی کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن بهبود یابید.

فیزیوتراپی شکستگی لگن در منزل :

گاهی به علت عدم توانایی مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی ممکن است شما نیاز به فیزیوتراپی داخل منزل داشته باشید که در این صورت متخصص فیزیوتراپی به منزل خواهد آمد و کلیه تکنیک های درمان شکستگی لگن را در منزل برای شما انجام خواهد داد.

تمریناتی برای بهبود شکستگی لگن پس از عمل جراحی

بهبود و درمان دردهای ناحیه لگن

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها