فیزیوتراپی تنیس البو

فیزیوتراپی تنیس البو
فیزیوتراپی تنیس البو

فیزیوتراپی برای تنیس البو (اپیکوندیلیت جانبی)، آرنجتان درد می کند، به شما گفته شده است که تنیس البو دارید، اما سال هاست که تنیس بازی نکرده اید! نیاز به فیزیوتراپی دارید اما ابتدا می خواهید درک خوبی از مشکل داشته باشید تا مطمئن شوید در مسیری درست هستید.

تنیس البو یا اپی کندیلیت جانبی یک بیماری رایج بوده و با فیزیوتراپی حرفه ای قابل درمان است.

با این حال تمام شرایط یکسان نیستند و هر فرد برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن درمان معاینه شده و روشی متفاوت برای بهبودی انتخاب خواهد شد.

در اینجا برخی عوامل رایج در ابتلا به تنیس البو و همچنین چگونگی اطمینان از داشتن یک برنامه فیزیوتراپی مناسب را بیان می کنیم.

تنیس البو چیست؟

تنیس البو می تواند به این معنا باشد:

  • درد در قسمت جانبی (سمت خارجی) آرنج
  • ناراحتی هنگام 1) گرفتن اجسام 2) خم کردن آرنج یا 3) تلاش برای بالا بردن دست در حالتی که کف دست به سمت پایین است.
  • آسیب دیدگی تاندون اکستانسور، محل اتصال تاندون هایی که از مچ دست به انگشتان گسترش می یابند.
  • نقطه ای بسیار حساس معمولا با فاصله یک اینچ یا بیشتر از قسمت استخوانی و خارجی آرنج (اپیکوندیل جانبی)

تنیس البو گاهی یک مشکل دائمی بوده و بیماران اغلب درباره چگونگی بهبود درد اطلاعات کافی ندارند. دو نکته مهم برای موفقیت آمیز بودن درمان فیزیوتراپی وجود دارد.

یک: مرحله بهبودی را مشخص کرده و تکنیک های درمانی مخصوص آن را به کار بگیرید.

دو: تمام عواملی که منجر به مشکل می شوند را شناسایی کرده و برای رفع مستقیم آن ها یک برنامه درمانی انتخاب کنید.

درمان همیشه با یک ارزیابی دقیق فیزیوتراپی آغاز شده و سوابق بیماری و تمام عوامل مؤثر در بروز مشکل مشخص خواهد شد.

عواملی که منجر به تنیس البو می شوند

عوامل و دلیل تنیس البو

همانطور که گفته شد تمام موارد تنیس البو کمی متفاوت از دیگری هستند، بنابراین هیچ دو برنامه درمانی دقیقا مشابه نیستند.

از طریق یک ارزیابی دقیق فیزیوتراپی درمان تنیس البو متوجه خواهید شد که چه عواملی در ایجاد مشکل خاص شما نقش دارند.

در ادامه برخی از رایج‌ ترین عواملی که در بروز این بیماری نقش دارند و نحوه کنترل این مشکلات توسط متخصص فیزیوتراپی آورده شده است.

1. حرکات تکراری

تاندون‌ها زمانی که فشار وارد شده بیشتر از میزان تحمل و غیر سازگار با ساختارهای یکپارچه آن‌ها باشد پاره می‌شوند.

این مشکل در یک حرکت واحد که نیرو بیش از حد زیاد است و منجر به پارگی تاندون و یک آسیب حاد می شود اتفاق خواهد افتاد.

گاهی نیز نیروهای کوچک زیادی در یک بازه زمانی ایجاد شده و بدن برای سازگاری ایمن با آن ها به اندازه کافی سریع نیست.

به همین دلیل افرادی که مشاغل یا سرگرمی هایی دارند که شامل حرکات مکرر دست، مچ یا آرنج است بیشتر در معرض خطر ابتلا به تنیس البو هستند.

تنیس البو زمانی رخ می دهد که فعالیت ها را سریعتر از سرعت تطبیق یافتن بازو افزایش دهید. انتظار نداشته باشید که یک فرد از روی مبل بلند شود و بلافاصله دونده ماراتن شود.

می دانیم که این ورزشکاران با افزایش آهسته مسافت تمرین کرده و برای افزایش تدریجی قدرت و جلوگیری از آسیب دیدگی، فشار وارده بر بدن را به دقت مدیریت می کنند.

این اصل به ورزش محدود نمی شود. اگر شغل یا سرگرمی شما مستلزم نوعی فشار فیزیکی است، برای اطمینان از سازگاری با فشار جدید باید مراحل افزایش این فشار را مدیریت کنید.

متخصص فیزیوتراپی برای درمان تنیس البو به شناسایی حرکات تکراری که منجر به مشکل می شوند کمک کرده و می‌تواند میزان انجام فعالیت ها و همچنین نحوه افزایش متناسب و تدریجی فشار به گونه‌ ای که بدن بتواند با آن سازگار شود را به شما آموزش دهد.

در حین بهبودی شاید لازم باشد برخی حرکات یا فعالیت ها را برای کاهش فشار روی بافت ها تغییر دهید.

2. گرفتگی عضلات ساعد

تاندون های متصل به عضلات ساعد که به مچ دست و انگشتان گسترش می یابند و همچنین به خم شدن آرنج کمک می کنند همان تاندون هایی هستند که در بیماری اپی کندیلیت جانبی تحت تاثیر قرار می گیرند.

برای عملکرد طبیعی و ایمن بازو لازم است این عضلات به اندازه کافی بلند و انعطاف پذیر باشند تا بتوانند تمام وظایف مورد نیاز را انجام دهند.

اگر طول عضلات کافی نباشد، فشار روی این تاندون ها با فعالیت هایی که نیاز به تحرک مچ، دست و آرنج دارند افزایش می یابد.

لازم است توجه داشته باشید که این گرفتگی بر سمت دیگر ساعد نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت (قسمتی که سمت فلکسور نام دارد و به بدن نزدیک تر است).

به طور مشابه کشش مچ دست در صورت کوتاه و سفت بودن عضلات فلکسور فشار روی تاندون‌ها را افزایش می دهد.

این ماهیچه ها زمانی که 1) در حالت کوتاه شده بیش از حد استفاده شوند یا 2) در موقعیت های کاملا کشیده به اندازه کافی استفاده نشوند دچار گرفتگی خواهند شد.

مردم بیشتر عمر خود را بجای کارهای دستی متنوع تر که شامل موقعیت ها و زوایای مختلف بازو می شود صرف انجام فعالیت های اداری تکراری و کار با رایانه می کنند. این کار منجر به گرفتگی عضلات می شود.

متخصص فیزیوتراپی برای اطمینان از داشتن طول بافت مناسب برای انجام تمام کارهای مورد نیاز، طول و تحرک عضلات آرنج، مچ و دست در موقعیت‌ها و ترکیب‌های مختلف را در فیزیوتراپی تنیس البو بررسی می کند.

سپس حرکات کششی و تمریناتی برای بازیابی تحرک در بافت هایی که کوتاه شده اند تجویز می شود.

3. گرفتگی شانه

گرفتگی شانه

شاید فکر کنید گرفتگی شانه چه ربطی به درد آرنج دارد. جواب بسیار ساده است. زمانی که یک مفصل حرکتی ندارد مفاصل نزدیک سعی در جبران آن دارند.

بنابراین در صورت عدم تحرک شانه یک فعالیت ساده که به طور معمول بین مچ، آرنج و شانه تقسیم می شود باعث افزایش فشار بر روی مچ و آرنج می شود.

با توجه به این موضوع که ابتلا به تنیس البو به ویژه با بیشتر شدن فشار مچ دست و آرنج به طور همزمان افزایش می یابد در نهایت فرد با درد مواجه خواهد شد.

شانه به دلیل ساعت‌ها قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب و یا آسیب قبلی سفت می شود. در هر صورت، متخصص فیزیوتراپی باید تحرک شانه را برای انجام فعالیت اندام های فوقانی ارزیابی کند.


بیشتر بخوانید : سندرم گیر افتادگی شانه

سندرم گیر افتادگی شانه چیست؟ چگونه بفهمید که دچار گیر افتادگی شانه یا ایمپینجمنت شانه شده اید؟


4. مشکلات گردن

نشان داده شده است که درد، سفتی و اختلال در قسمت پایین گردن حتی زمانی که در ناحیه گردن درد نداشته باشید باعث ایجاد دردی همانند درد تنیس البو می شود.

اعصاب قسمت خارجی آرنج به بخش پایینی ستون فقرات گردنی (یا مفاصل گردن) منتهی می شوند.

در نتیجه مشکل در ناحیه پایین گردن می‌تواند دردی مشابه درد تنیس البو را به آرنج منتقل کند. این مشکل حتی باعث ایجاد حساسیت نقطه ای در آرنج و مثبت شدن تست‌های عضلانی فیزیوتراپی می شود.

مهم است که متخصص فیزیوتراپی گردن را معاینه کند و درباره درد یا خشکی گردن سوالاتی بپرسد.

همچنین آزمایشاتی بسیار خوب وجود دارد که می توانند به تشخیص این موضوع که گردن در ایجاد درد آرنج نقش دارد یا خیر کمک کنند.

اگر در گذشته یا حال سابقه گردن درد دارید لازم است متخصص فیزیوتراپی گردن را به عنوان منبع احتمالی این مشکل در نظر بگیرد.

اگر درد واقعا به دلیل یک مشکل ناشناخته در گردن باشد هیچ درمانی برای آرنج نتایج ماندگار به همراه نخواهد داشت!


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی گردن

با روش های درمان فیزیوتراپی برای گردن درد و آسیب های ناحیه گردن بیشتر آشنا شوید


5. ارگونومی

استفاده از استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی که مستقیما بر مشکلات بدن متمرکز هستند و همچنین بهینه ‌سازی محیطی که بدن آنجا فعالیت دارد در اطمینان از بهبودی موفق نقشی مهم خواهد داشت.

به طور خلاصه اشاره کردیم که برای بهبود تنیس البو لازم است برخی از فعالیت ها اصلاح شوند.

ارگونومی مطالعه کارایی فیزیکی افراد در محیط های کاری و همچنین تناسب بین بدن و کاری که باید انجام دهید، در مکانی مناسب است.

این موضوع می تواند نقش مهمی در پیشگیری از آسیب و توانبخشی داشته باشد. وقتی صحبت از تنیس البو باشد باید به عوامل توصیه شده فیزیوتراپی زیر توجه کرد و آنچه لازم است را تغییر داد:

موقعیت نشستن: آیا ارتفاع صفحه کلید و ماوس برای موقعیت آرنج ایده آل است؟ آیا ساعدها تکیه گاه مناسبی دارند و صندلی حالت و ترازی مناسب برای نشستن ایجاد می کند؟

اندازه گریپ: ابزار استفاده شده باید اندازه ای متناسب با دست داشته باشند. اگر محل قرار گیری دست خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد باید برای انجام همان کار از نیروی بسیار بیشتری استفاده کنید.

این موضوع نه تنها در مورد ابزارها، بلکه درباره دیگر تجهیزات ورزشی مانند اسکواش یا راکت تنیس نیز صادق است.

لرزش: آیا کارهایی که لازم است انجام دهید بازو را در معرض لرزش قرار می دهد؟

این لرزش برای مفاصل و عضلات پشتیبان بسیار استرس زا خواهد بود، بنابراین لازم است این گونه کارها را به درستی و با ابزارهای با کیفیت و همچنین برنامه ریزی منظم انجام دهید.

درمان تنیس البو

درمان تنیس البو با فیزیوتراپی

درمان مناسب در زمان مناسب

اکنون از عوامل رایجی که باعث ایجاد تنیس البو می شوند و درمانی که متخصص فیزیوتراپی انتخاب می کند آگاه هستید. پس بهتر است به اصل مهم دیگر درمان بپردازیم، زمان.

یک آسیب جدید یا حاد باید بسیار متفاوت از آسیب قدیمی تر یا هرگونه آسیب مزمن درمان شود. صدمات حاد علائم التهاب فعال، یا فرآیندی که به ترمیم بدن کمک می کند را نشان می دهند.

در این زمان، درمانگر باید فشار فیزیکی را کاهش داده، به آن ناحیه استراحت دهد و برای اطمینان از بهبودی کامل از تکنیک‌هایی ملایم‌ تر استفاده کند.

ما باید محیطی را فراهم کنیم که بدن اجازه داشته باشد روند طبیعی درمان را که از قبل شروع شده است طی کند.

سپس فشار را به صورت مرحله ای و زمانی که محل آسیب دیده آماده تحمل فشار بیشتر باشد وارد کنید.

بسیاری از موارد تنیس البو حاد نیستند، اما تشخیص این مشکل برای مدتی طولانی مشکل‌ ساز بوده‌ است. افراد دیگر علائم و مشخصه های یک فرآیند التهابی را نشان نمی دهند، اما به دلایلی بهبود نمی یابند.

در این موارد، متخصص فیزیوتراپی باید از تکنیک های درمانی استفاده کند که روند التهابی را دوباره به صورت برنامه ریزی شده، کنترل شده و مؤثر آغاز می کنند.

التهاب اولین مرحله بهبودی است، بنابراین متخصصان فیزیوتراپی اغلب مشکلات بافتی مزمن را مورد بررسی قرار داده و از تکنیک هایی برای تحریک فرآیند التهابی و شروع مجدد روند بهبودی استفاده می کنند.

برخی تکنیک‌هایی که برای شروع درمان تنیس البو مزمن استفاده می شوند عبارتند از:

  • درمان دستی: متخصص فیزیوتراپی برای شروع مجدد فرآیند التهابی از تکنیک های درمان دستی بافت و ایجاد میکرو تروما در ناحیه مورد نظر استفاده می کند.
  • تمرین درمانی: قبل از التهاب به عنوان یک تکنیک از تمرینات خاص برای تحت فشار قرار دادن بافت ها بیش از توانایی فعلی آن ها استفاده می شود.
  • شاک ویو تراپی: اکستراکورپورال شاک ویو تراپی برای کمک به تحریک فرآیند التهابی بسیار مؤثر است.

این تکنیک‌ها در فواصل زمانی مشخص استفاده می‌شوند تا به بدن اجازه دهند بین درمان‌های مختلف روند بهبودی طبیعی را طی کند.

نتیجه نهایی

در این مرحله، به راحتی می توان فهمید که هیچ دو مورد تنیس البو دقیقا یکسان نیستند. به منظور درمان مشکل خاص شما، یک متخصص فیزیوتراپی ماهر باید عوامل مؤثر را ارزیابی کرده و مرحله بهبودی را مشخص کند.

تنها در این صورت می توان یک برنامه با هدف درمان تنیس البو تهیه کرد.

تنیس البو یک مشکل رایج به خصوص در بین ورزشکاران است و فیزیوتراپی تنیس البو یک راه حل بسیار موثر در درمان این آسیب به حساب می آید. برای شروع فرآیند درمان در کلینیک فیزیوتراپی دایان در تهران، شمال شرق خیابان دولت با ما تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها