عدم تعادل بدن چیست؟ درمان مشکلات تعادلی با فیزیوتراپی

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

مشکلات و عدم تعادلی بدن باعث می شوند که افراد نتوانند در هنگام ایستادن، قدم زدن و حتی نشستن، بدن خود را ثابت و ایستاده نگه دارند. افراد مسن، بیشتر در معرض خطر مشکلات تعادلی قرار دارند و 75٪ از مردم آمریکا که بیش از 70 سال سن دارند، دارای مشکل تعادلی بدن تشخیص داده شده اند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

زنان سالخورده بیشتر از مردان مسن دچار مشکلات تعادل می شوند، اگر چه این تفاوت در میان دو جنس، کم است.

مشکلات تعادلی در افراد بالای 80 سال یا بیشتر، 30 درصد افزایش می یابد.

فیزیوتراپیست ها برنامه های فعالیت جسمانی شخصی سازی شده ای را برای کمک به بهبود قدرت، ثبات و تحرک افرادی که مشکلات تعادلی دارند، تهیه می کنند.

اختلالات تعادلی و عدم تعادل بدن چیست؟

یک مشکل تعادلی وقتی وجود دارد که فرد در ثابت و ایستاده نگه داشتن بدن خود مشکل داشته باشد. طیف وسیعی از عوامل می توانند باعث ایجاد مشکلات تعادلی شوند، از جمله:

  • ضعف عضلانی
  • سفتی مفاصل
  • مشکلات گوش داخلی
  • مصرف بعضی از داروها (مانند داروهای تجویز شده برای افسردگی و فشار خون بالا)
  • فعالیت نداشتن یا سبک زندگی کم تحرک
  • پیری و سالخوردگی

مشکلات تعادلی و عدمل تعادل بدن همچنین ممکن است به علت بیماری ها و مشکلات جسمی مانند موارد زیر به وجود آیند:

مشکل تعادلی زمانی اتفاق می افتد که یک یا بیشتر از 4 سیستم در بدن به درستی کار نکنند:

  • بینایی
  • گوش داخلی
  • سیستم عضلانی
  • آگاهی از موقعیت بدن خود (که “proprioception” یا حس عمقی نامیده می شود.)

مشکلات بینایی ممکن است ناشی از کهولت سن، عدم توانایی چشم در ردیابی حرکات یا بیماری های چشمی باشند.

مشکلات گوش داخلی که همچنین مشکلات ویستیبولار (vestibular) نامیده می شوند، می توانند در اثر آسیب روحی شدید، پیری، تغذیه ی نامناسب یا بیماری ایجاد شوند.

حس عمقی (Proprioception) می تواند دراثر آسیب های شدید روحی یا بیماری هایی مانند دیابت دچار مشکل شود و قدرت عضلانی و انعطاف پذیری آنها می تواند به علت ورزش نکردن، سبک زندگی کم تحرک و یا بیماری کاهش یابد.

مغز، اطلاعاتی که از چشم، گوش داخلی و حس عمقی دریافت می کند را هماهنگ می کند و پیام هایی را به سیستم عضلانی ارسال می کند تا حرکات یا تنظیماتی را برای حفظ تعادل بدن انجام دهد.

اگر یک یا چند حس، سیگنال های صحیح را به مغز ارسال نکنند و یا اگر سیستم عضلانی قادر به انجام حرکات لازم نباشد، ممکن است فرد نتواند تعادل خود را حفظ یا اصلاح کند.

عدم تعادل بدن چه احساسی را فرد به وجود می آورد و در واقع راه های شناخت عدم تعادل بدن چیست؟

یک فرد مبتلا به مشکلات تعادلی ممکن است مشکلاتی مانند لغزیدن، پیچ و تاب خوردن، تلوتلو خوردن ، سرگیجه، تهوع و زمین خوردن را تجربه کند.

اگر چه ممکن است تعادل «ایستایی» شخص هنگام ایستادن یا انجام تنها یک کار در یک زمان خوب باشد، مشکلات تعادل «پویا» ممکن است هنگامی آشکار شود که فرد در حال حرکت است یا سعی در انجام بیش از یک کار در یک زمان دارد (مثل ، پیاده روی یا زمانی که فرد سرش را برای صحبت کردن با کسی می چرخاند.) و یا در محیط کم نور است (در شب یا در اتاق تاریک).

اگر تعادل پویای فرد غیر طبیعی باشد، می تواند باعث زمین خوردن یا جراحت شود.

مشکلات تعادلی می تواند شخص را از انجام فعالیت های روزمره گریزان کند. در نتیجه، فرد ممکن است قدرت عضلانی خود را از دست بدهد و ضعیف شود، زیرا آنها از انجام حرکات شدید و چالش برانگیز دوری می کنند.

فردی که مشکلات تعادلی دارد ممکن است شروع به احساس نا امیدی در مورد وضعیت زندگی خود کند و افسرده شود.

عدم تعادل بدن چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر ابتدا با فیزیوتراپیست تان ملاقات کنید، فیزیوتراپیست یک ارزیابی کامل را انجام می دهد که شامل گرفتن سوابق پزشکی شما می شود. فیزیوتراپیست شما همچنین سوال های جزئی را در مورد وضعیت تان از شما می پرسد.

سوال هایی مثل:

  • چند وقت یکبار مشکل عدم تعادل را تجربه می کنید؟
  • معمولا هنگامی که عدم تعادل را تجربه می کنید، در حال انجام چه کاری هستید؟
  • آیا مشکل عدم تعادل شما در شب و یا در اتاق تاریک بیشتر می شود؟
  • آیا اتاق دور سرتان می چرخد یا احساس سرگیجه می کنید؟
  • چند بار در سال گذشته افتاده اید؟
  • آیا به علت افتادن و زمین خوردن صدمه دیده اید؟
  • آیا فعالیت های روزانه خود را به دلیل مشکلات تعادلی خود، تغییر داده اید یا محدود کرده اید؟
  • از چه داروهایی استفاده می کنید؟
  • آیا اخیرا بینایی یا شنوایی تان را چکاپ کرده اید؟
  • آیا در انجام فعالیت های روزانه تان مشکل دارید؟
  • روزانه چه نوع ورزشی هایی را انجام می دهید و چقدر؟
  • آیا مشکلات یا بیماری های دیگری دارید؟
  • آیا تحت مراقبت پرشک هستید؟
  • اهداف شما از دوره درمانی چیستند؟

فیزیوتراپیست شما، آزمایش هایی مانند تست حرکتی، قدرتی، هماهنگی، ردیابی بصری و تستهای تعادل را انجام خواهد داد تا بتواند توانایی جسمی شما را به طور کلی ارزیابی کند.

فیزیوتراپیست ها همچنین ممکن است با پزشک شما یا سایر ارائه دهندگان خدمات درمانی همکاری داشته باشد که ممکن است دستور تست های بیشتری را برای جلوگیری از شرایط بدی که ممکن است به وجود بیاید، ارائه کنند.

چگونه فیزیوتراپی به عدم تعادل بدن کمک میکند؟

فیزیوتراپیست بر اساس نیازهای هر فرد، گزینه های متعددی را برای درمان مشکلات تعادلی ارائه می دهد. آنها برای ارزیابی سیستم های چندگانه بدن، از جمله عضلات، مفاصل، گوش داخلی، توانایی ردیابی چشم، لامسه و حس عمقی(proprioception) آموزش دیده اند.

فیزیوتراپیست ها متخصصانی هستند که تکنیک های حرکتی فعال و تمرینات جسمانی از جمله تمرین های قدرتی، کششی، تمرینات حس عمقی، ردیابی بصری و بازآموزی گوش داخلی را برای بهبود این سیستم ها تجویز می کنند.
فیزیوتراپیست شما می تواند با شناسایی علل مشکل تعادلی شما، آن را درمان کند و یک برنامه درمانی فردی که برای پاسخگویی به نیازهای خاص شما است را تهیه کند.

این برنامه شامل تمریناتی می شود که می توانید در خانه انجام دهید. فیزیوتروپیست شما می تواند به شما کمک کند که:

خطر افتادن تان را کاهش دهید. فیزیوتراپیست، نامناسب بودن کفشی که می پوشید و خطرات موجود در خانه تان که احتمال بروز مشکلات تعادلی و یا افتادن شما را افزایش می دهند راارزیابی خواهد کرد.

مخاطرات خانگی شامل فرش های لغزنده روی سطح (فرش هایی که با پا خوردن حرکت می کنند)، نور ضعیف محیط، حیوانات خانگی که در خانه آزادانه حرکت می کنند یا سایر موانع ممکن هستند.

ترس از افتادن تان را کم کنید. فیزیوتراپیست با در نظر گرفتن مشکلات خاصی که در طول معاینات مشخص شده است، به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را در مورد تعادلتان و توانایی تان برای حرکت آزادانه و انجام فعالیت های روزانه دوباره به دست آورید.

همانطور که شما اعتماد به نفس خود را در مود تعادل و توانایی های جسمی تان بدست می آورید، بهتر می توانید از فعالیت های روزمره خود لذت ببرید.

walking men in the city

تحرک خود را بهتر کنید. فیزیوتراپی درمان عدم تعادل بدن به شما کمک می کند تا بتوانید با راحتی، هماهنگی و اعتماد به نفس بیشتری حرکت کنید.

فیزیوتراپیست شما یک برنامه ورزشی و درمانی شخصی سازی شده را تهیه خواهد کرد تا شما به طور تدریجی مهارت های حرکتی و قدرت بدنی مناسب را بدست آورید.

تعادل خود را بهتر کنید. فیزیوتراپیست به شما تمرین هایی را برای تعادل ایستا (نشسته یا ایستاده) و تعادل پویا (حفظ تعادل در حین حرکت) آموزش خواهد داد. همانطور که مهارت هایتان افزایش پیدا می کنند، که این تمرینات به تشخیص فیزیوتراپیست به تدریج افزایش میابد.

قدرت بدنی خود را بهبود ببخشید. در فیزیوتراپی درمان مشکلات تعادلی تمرین هایی برای رفع ضعف عضلانی یا بهبود قدرت عضلات شما به شما آموزش داده خواهد شد.

تقویت عضلات در قسمت های تنه، لگن و معده (به معنی “میان تنه”) می تواند به طور ویژه ای در بهبود تعادل موثر باشد.

اشکال مختلف تمرین با وزنه را می توان با استفاده از باند های ورزشی انجام داد. این باند ها کمک می کنند تا از فشار آمدن بر مفاصل جلوگیری شود.

قدرت حرکتی خود را بهبود ببخشید. فیزیوتراپیست در کلینیک فیزیوتراپی فعالیت ها و درمان های خاصی را انتخاب خواهد کرد که برای کمک به بازگرداندن حرکت طبیعی هر یک از مفاصل شما که سفت شده اند، مفید خواهند بود.

این کار ممکن است با حرکات “غیرفعال” که فیزیوتراپیست برای شما انجام می دهد، شروع شود و با تمرین های فعال که خودتان انجام می دهید، ادامه یابد و پیشرفت کند.

انعطاف پذیری و وضعیت بدنی خود را بهبود بخشید. فیزیوتراپیست و درمانگر مشخص می کند که آیا هر کدام از عضلات اصلی تان سفت است یا نه و به شما آموزش می دهد که چگونه آنها را به آرامی بکشید.

وضعیت بدنی شما را ارزیابی می کند و تمریناتی را برای بهبود توانایی شما در حفظ وضعیت بدنی مناسب، به شما آموزش می دهد.

وضعیت بدنی خوب می تواند تعادل شما را بهبود بخشد.

سطح فعالیت خود را افزایش دهید. در فیزیوتراپی مشکلات تعدلی با شما درباره اهداف فعالیت هایی که انجام خواهید داد صحبت خواهد شد و یک برنامه تمرینی را برای رفع نیازها و اهداف شخصی شما، برنامه ریزی خواهد می شود.

فیزیوتراپیست شما به شما کمک خواهد کرد تا به ایمن ترین، سریع ترین و موثر ترین شکل ممکن، به اهداف خود برسید.

هنگامی که دوره درمانی شما پایان یافت، فیزیوتراپیست ممکن است توصیه کند که شما به یک گروه اجتماعی بپیوندید تا تمرینات تعادلی خود را ادامه دهید و محیط خانه ی خود را طوری نگهداری کنید که از خطر افتادن مصون بمانید.

بسیاری از این گروه های اجتماعی وجود دارند که توسط بیمارستان ها، مراکز ارشد یا گروه های داوطلب میزبانی می شوند.

در کلینیک فیزیوتراپی درمانگر و متخصص فیزیوتراپی ممکن است توصیه کند که شما با سایر ارائه دهندگان خدمات پزشکی مشورت کنید، از جمله:

  • چشم پزشک، برای بررسی نیازهای بینایی فعلی شما.
  • یک دکتر گوش، برای بررسی وضعيت گوش داخلی و بیرونی.
  • پزشک شخصی خود، تا داروهایی که مصرف می کنید را بررسی کندو ببیند که آیا ممکن است یکی از آنها بر تعادل شما تأثیر بگذارد یا نه.

چگونه می توان از مشکلات تعادلی و عدم تعادل بدن پیشگیری کرد؟

برای کمک به جلوگیری از مشکلات بالقوه ای که عدم تعادل می تواند برایتان به وجود آورد، احتمالا متخصص فیزیوتراپ به شما توصیه خواهد کرد که:

  • به حرکت کردن ادامه دهید. از شیوه زندگی کم تحرک دوری کنید. هر روز فعالیت جسمی چالش برانگیز داشته باشید تا ماهیچه هایتان را قوی و انعطاف پذیر نگه دارید و قلب و ریه های قوی داشته باشید.
  • از بدن خود تا آنجا که می توانید استفاده کنید و کار هایی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله ها، باغبانی، شستن ظروف با دست و دیگر فعالیت های روزانه که شما را در حال حرکت نگه می دارند را انجام دهید. اگر شما ورک اوت می کنید یا یک برنامه تناسب اندام را دنبال می کنید، آن را ادامه دهید!
  • بازبینی سالانه برای بینایی و شنوایی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که تجویزی که برای مشکلات بینایی خود دریافت می کنید، با توجه به مشکلاتتان بروز شود.
  • به دقت بیماری های مزمن مانند دیابت که عوارض جانبی طولانی مدت آن می تواند شامل مشکلات تعادلی شود را کنترل کنید. این عوارض جانبی را می توانید با رعایت رژیم های توصیه شده و دستورالعمل های پزشکی که توسط پزشک شماارائه شده است، تا حد زیادی کم کنید.
  • داروهای خود را نظارت کنید. به هر دارویی که فکر می کنید ممکن است بر احساس تعادل شما تأثیر بگذارد توجه داشته باشید و با پزشک خود در مورد آنها صحبت کنید.
  • هر باری که به زمین می خورید را بلافاصله به پزشک و فیزیوتراپیست خود گزارش دهید. آنها علل احتمالی را ارزیابی و پیدا خواهند کرد.

در کلینیک فیزیوتراپی برای درمان مشکلات تعادلی، فیزیوتراپیست برای جلوگیری از مشکلات و آسیب های آینده، یک برنامه تمرینی خانگی مخصوص را با توجه به نیازهای شما تهیه خواهد کرد.

این برنامه می تواند شامل تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری، بازآموزی وضعیت بدنی، ردیابی بصری و تمرین های وستیبولار و تمرین های تعادلی باشد.

من به چه نوع فیزیوتراپیست و فیزیوتراپی برای درمان مشکل عدم تعادل نیاز دارم؟

تمام فیزیوتراپیست ها از طریق آموزش و کسب تجربه برای درمان مشکلات تعادلی آماده شده اند. با این حال، ممکن است بخواهید این موارد را در نظر بگیرید:

  • یک متخصص فیزیوتراپیست که در درمان افرادی که مشکلات تعادلی و یا مشکلات وستیبولار دارند، تجربه دارد. بعضی از پزشکان فیزیوتراپی به طور متمرکز بر روی مشکلات تعادلی یا وستیبولار کار کرده اند.
  • یک متخصص فیزیوتراپیست که دارای مدرک خاصی در ارتباط با مشکل شما است یا کسانی که آموزش ویژه ای در درمان مشکلات وستیبولار دیده اند. این درمانگر دارای دانش، تجربه و مهارت های پیشرفته ای است که ممکن است برای وضعیت شما مفید واقع شود.
کلینیک فیزیوتراپی دایان با بهره گیری از فیزیوتراپیست های حرفه ای و دارای مدارک بین المللی توانایی درمان مشکلات عدم تعادل در شرایط و با خصوصیات مختلف را به صورت تخصصی دارد.

در زیر نکات کلی ارائه شده است که باید در هنگام جستجو برای یافتن یک فیزیوتراپیست (یا هر ارائه دهنده خدمات بهداشتی دیگر) در نظر داشته باشید:

از خانواده و دوستان و یا سایر ارائه دهندگان خدمات درمانی پرس و جو کنید.

هنگامی که با یک درمانگاه فیزیوتراپی برای گرفتن یک وقت ملاقات تماس می گیرید، درباره ی تجربه فیزیوتراپیست در کمک به افرادی که مشکل شما را داشته اند، از آنها سوال کنید.

در طول اولین ملاقات خود با فیزیوتراپیست، خود را برای توصیف علائم و نشانه های مشکل خود با جزئیات هر چه تمام تر آماده کنید و بگویید که چه چیزی این علائم را بدتر می کند.

2 1 امتیازدهی
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
رسول
رسول
4 سال قبل

با تشکر از شما

پروین گودرزی
پروین گودرزی
4 سال قبل

همسر من ۷۵ ساله هست دوسال قبل هم کهنوردی نیکرد ولی بتدریج عدم تعادل پیدا کرد و حالا وقتی میخواهد به ایستد به زمین میخورد وقتی او میایستاد و راه میرود دیگر عدم تعادل ندارد و مدتها را میرود ولی از حالت نشسته میخواهد بایستد با کمک باید به ایستد

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  پروین گودرزی
4 سال قبل

با سلام
بهم خوردن تعادل علت های مختلفی می تواند داشته باشد که بهتر است به پزشک متخصص مغزو اعصاب مراجعه کرده و علت مشخص شود و در خصوص ایستادن از حالت نشسته هم علت ممکن است ضعف عضلانی باشد یا مشکلات داخلی که بهتر است نخست با پزشک مغز و اعصاب مشورت بفرمایید.

ناصر میرزایی
ناصر میرزایی
3 سال قبل

سلام خسته نباشید من ی جوان ۲۹ ساله هستم ک ۸ سال پیش ب علت آمبولی ریه دچار سکته قلبی و بعد از چن روز سکته مغزی کردم مشکلات زیادی داشتم ولی در حال حاضر ی خورده تعادلم توی راه رفتن خوب نیست و نمیتونم بنویسم و تن صدامم پایینه یعنی یواش حرف میزنم آیا میتونید ب بهبود من کمک کنید راههای زیادی رو هم امتحان کردم فیزیوتراپی. کاردرمانی. گفتار درمانی .ورزش .آب درمانی ماساژ درمانی

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  ناصر میرزایی
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
شما بهترین روش های درمانی را طی چند سال گذشته انجام داده ای و باید همچنان ورزش های فیزیوتراپی و کار درمانی و… را ادامه دهید.
زمان بهبودی به شدت، نوع و محل آسیب بستگی دارد. شما باید با تمرین به فرایند نوروپلاستیسیتی مغز کمک کنید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.