سی پی ام (CPM) فیزیوتراپی چیست

دستگاه CPM
دستگاه CPM

دستگاه سی پی ام (CPM) فیزیوتراپی چیست؟ دستگاه موتوردار CPM به حرکت مفصل در محدوده حرکتی از پیش تنظیم شده کمک می کند. گاهی پس از جراحی از این دستگاه برای کاهش سفتی مفاصل و بهبود دامنه حرکتی استفاده می شود.

برای بهره‌مندی از خدمات دستگاه سی پی ام (CPM) فیزیوتراپی در تهران بعد از جراحی زانو، آرنج، لگن و یا سایر عضلات بدن در کنار تمرین و ورزش درمانی با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

دستگاه حرکت پسیو مداوم معمولا پس از جراحی تعویض زانو استفاده می شود اما استفاده از آن پس از جراحی آرنج، لگن یا شانه نیز موثر است.

دستگاه های سی پی ام از زمان های قدیم در بیمارستان و یا در خانه مورد استفاده قرار گرفته اند. با این حال، تحقیقات منتشر شده در دهه گذشته اثربخشی این دستگاه را زیر سوال برده اند.

برای اطلاع از نتیجه آخرین تحقیقات و نحوه استفاده از دستگاه سی پی ام برای بهبودی پس از جراحی به خواندن ادامه دهید.

مزایا سی پی ام (CPM) فیزیوتراپی چیست؟

سفتی مفصل پس از برخی جراحی های خاص نگران کننده بوده و با گذشت زمان منجر به تجمع بافت اسکار و ایجاد اختلال دائمی در دامنه حرکتی می شود.

دستگاه های سی پی ام مفاصل را بدون نیاز به تحرک عضلات حرکت داده و اثرات منفی بی حرکتی طولانی مدت را از بین می برند.

با این حال مزایای استفاده از دستگاه سی پی ام بحث برانگیز بوده و در چندین مطالعه انجام شده هیچ بهبودی در دامنه حرکتی بیمارانی که پس از جراحی از این دستگاه استفاده کرده اند مشاهده نشده است.

انجمن فیزیوتراپی آمریکا توصیه می کند پس از جراحی تعویض کامل زانو از دستگاه های سی پی ام استفاده نکنید.

تمرینات بعد از جراحی زانو

این توصیه پس از آن که در تعدادی از مطالعات اخیر نشان داده شد دستگاه های حرکت پسیو مداوم هیچ تاثیری در بهبودی ندارند ارائه شده است.

بعضی از مطالعات نیز نشان داده اند که استفاده از دستگاه های سی پی ام برای برخی شرایط مفید است. با این حال، تحقیقات بر روی موارد اندکی انجام شده و نتایج متناقض بوده اند.

بسیاری از پزشکان استفاده از دستگاه های CPM را توصیه نمی‌ کنند زیرا تحقیقات جدیدتر اثربخشی آن ها را تایید نمی ‌کند. می توانید از پزشک خود درباره روش های درمان جایگزین سوال بپرسید.

موارد استفاده از دستگاه CPM : دستگاه های CPM بیشتر پس از جراحی زانو استفاده شده و برای درمان مفاصل ران، شانه و آرنج نیز کاربرد دارند. همچنین از این دستگاه برای درمان کمردرد مزمن استفاده شده است.

استفاده از دستگاه سی پی ام پس از جراحی زانو، از جمله تعویض کامل زانو

اگرچه گاهی اوقات پس از جراحی ترمیمی زانو از دستگاه‌های سی پی ام استفاده می ‌شود، اما مطالعات متعددی نشان داده ‌اند که این دستگاه‌ فواید محدودی داشته و یا هیچ فایده‌ ای ندارد.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که استفاده از دستگاه سی پی ام پس از جراحی ترمیم شکستگی های داخل مفصل زانو هیچ اثری ندارد.

برخی مطالعات نتایج مثبت تری ارائه داده اند، اما استفاده از دستگاه های حرکت پسیو مداوم همچنان بحث برانگیز است.

مطالعه‌ ای در سال 2019 اثر این دستگاه بر روی گروهی از 163 بیمار زیر 20 سال که تحت عمل جراحی ترمیمی رباط صلیبی قدامی قرار گرفته بودند را مورد بررسی قرار داد.

محققان دریافتند بیمارانی که پس از جراحی از دستگاه سی پی ام استفاده کرده بودند در عرض 6 ماه کمتر به جراحی مجدد برای برداشتن بافت اسکار نیاز داشتند.

مروری بر مطالعات سال 2018 نشان می دهد که استفاده از CPM در مراحل اولیه درمان نسبت به استفاده بلند مدت از این دستگاه، بهبودی و پیشرفت سریع دامنه حرکتی را به همراه خواهد داشت.

تمرینات پا با دستگاه سی پی ام

استفاده از دستگاه CPM برای لگن : دستگاه های حرکت پسیو مداوم گاهی پس از جراحی لگن نیز تجویز می شوند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که استفاده از این دستگاه پس از جراحی آرتروسکوپی و اصلاح گیرافتادگی مفصل ران با بهبود خم شدن لگن ارتباط دارد.


بیشتر بخوانید : تمرینات اولیه بعد از آرتروسکوپی زانو


استفاده از دستگاه سی پی ام برای شانه

پزشکان در برخی موارد پس از جراحی شانه استفاده از CPM را توصیه می کنند.

مطالعه ‌ای در سال 2016، فواید استفاده از دستگاه حرکت پسیو مداوم و فیزیوتراپی در افراد مبتلا به دیابت که تحت عمل جراحی کپسولیت چسبنده که با عنوان شانه منجمد نیز شناخته می‌ شود قرار گرفته بودند را مقایسه کرد.

محققان دریافتند که هر دو روش استفاده از سی پی ام و فیزیوتراپی سنتی منجر به بهبودی در 12 هفته می شوند. با این حال بیمارانی که از دستگاه سی پی ام استفاده کردند در سطح درد و عملکرد بهبود بیشتری داشتند.

استفاده از دستگاه CPM برای آرنج و بازو

فیزیوتراپی و استفاده از سی پی ام دو گزینه درمانی رایج پس از جراحی آرنج هستند. با این حال، شواهد فعلی نشان می دهد که استفاده از دستگاه حرکت پسیو مداوم گزینه ای اضافی و معمولا بی نتیجه است.

یک مطالعه کوچک در سال 2020 نشان داد که افزودن CPM به برنامه توانبخشی سنتی برای شکستگی مچ دست هیچ مزیتی ندارد.

استفاده از دستگاه CPM برای کمر

استفاده از دستگاه سی پی ام برای کمر

دستگاه‌ های سی پی ام به درمان کمردرد مزمن غیر اختصاصی نیز کمک می کنند. غیر اختصاصی به این معناست که درد ناشی از بیماری یا شرایطی خاص نیست.

یک مطالعه کوچک در سال 2015 مزایای بالقوه 3 هفته استفاده از دستگاه سی پی ام بر روی یک گروه 36 نفره با کمردرد مزمن غیراختصاصی خفیف تا متوسط ​​را مورد بررسی قرار داد.

محققان دریافتند بیمارانی که یک تا سه بار در روز به مدت 10 دقیقه از دستگاه سی پی ام استفاده می کردند پس از پایان 3 هفته درد کمتری را گزارش کرده اند.

نحوه استفاده از دستگاه CPM

با پزشک درباره مناسب بودن دستگاه حرکت پسیو مداوم برای شرایط خاص خود صحبت کرده و در مورد درمان های جایگزین سؤال بپرسید. تحقیقات اخیر از اثربخشی این دستگاه در تمام شرایط پشتیبانی نمی کنند.

پزشک و دستورالعمل‌ های روی دستگاه می‌ توانند به بهترین شکل نحوه استفاده از دستگاه سی پی ام را به شما آموزش دهند.

اکثر اوقات از دستگاه در حالت دراز کشیده و یا خوابیده روی یک سطح راحت استفاده می شود.

دستگاه معمولا یک کنترل از راه دور داشته و به شما امکان می دهد میزان باز و بسته شدن و همچنین سرعت را تنظیم کنید. همچنین با استفاده از کنترل می توانید دستگاه را روشن یا خاموش کنید.

به احتمال زیاد روی دستگاه تعدادی دستگیره و تسمه وجود دارد که به کمک آن ها می توانید دستگاه را به اندازه طول دست یا پای خود تنظیم کنید. پزشک به شما نحوه تنظیم دستگاه به بهترین شکل را آموزش می دهد.

چه مدت باید از دستگاه CPM استفاده کرد؟

مدت زمان استفاده از دستگاه به نوع و وسعت عمل جراحی بستگی دارد. معمولا دستگاه به مدت 4 هفته پس از جراحی لگن و روزانه به مدت 4 ساعت استفاده می شود.

مدت زمان معمولی استفاده از دستگاه پس از جراحی تعویض زانو 3 هفته است، اما می تواند کوتاه تر یا طولانی تر نیز باشد.

نحوه استفاده از دستگاه CPM

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی پس از جراحی


اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از دستگاه CPM

بسیاری از مطالعات اخیر اثربخشی دستگاه‌ های CPM را زیر سوال برده ‌اند، با این حال برخی از پزشکان همچنان استفاده از این دستگاه را توصیه می‌ کنند.

بر اساس گفته انجمن فیزیوتراپی آمریکا مگر در صورت امکان پذیر نبودن فیزیوتراپی بهتر است از استفاده از دستگاه حرکت پسیو مداوم بعد از جراحی زانو خودداری کنید.

انجمن فیزیوتراپی آمریکا می‌ گوید که اثرات محدود این دستگاه با هزینه‌های اضافی و خطرات ناشی از استراحت طولانی ‌مدت جبران می‌ شوند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که استفاده از سی پی ام برای افراد چاق نسبت به افراد لاغر نتایج بهتری داشته است.

اگر احساس درد، حساسیت به لمس یا نگرانی دیگری دارید، استفاده از دستگاه را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید.

سخن نهایی

در این مطلب به بررسی سی پی ام (CPM) فیزیوتراپی چیست پرداختیم که پس از جراحی زانو، لگن، شانه و آرنج برای کمک به به حداقل رساندن سفتی مفاصل و افزایش دامنه حرکتی از دستگاه های سی پی ام استفاده می‌شود.

در سال های اخیر، جامعه علمی مزایای استفاده از دستگاه حرکت پسیو مداوم را زیر سوال برده و بسیاری از پزشکان دیگر استفاده از این دستگاه ها پس از جراحی را توصیه نمی کنند.

اگر از اثربخشی این دستگاه پس از جراحی مطمئن نیستید با پزشک صحبت کنید.

از دستگاه CPM برای کاهش سفتی مفاصل و بهبود دامنه حرکتی پس از جراحی استفاده می شود. این دستگاه مفاصل را بدون نیاز به تحرک عضلات حرکت می دهد. برای استفاده از این امکانات بعد از عمل جراحی می توانید به کلینیک تخصصی فیزیوتراپی دایان مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها