تمرینات اولیه بعد از آرتروسکوپی زانو

ورزش های اولیه بعد از آرتروسکوپی زانو
ورزش های اولیه بعد از آرتروسکوپی زانو
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

بلافاصله پس از انجام آرتروسکوپی زانو ـ که به “جراحی زانو” شناخته می شود، تمرینات ورزشی برای بازگرداندن قدرت و دامنه کامل حرکتی زانو ضروری است. فیزیوتراپی به فرد امکان می دهد تا ورزش های مناسب زانو برای این شرایط خاص را فرا بگیرد.

ورزش ها و تمرینهای اولیه زانو طبیعتاً باید بدون تحمل وزن باشد و به آرامی بر تقویت ماهیچه های اطراف زانو و افزایش دامنه حرکت مفاصل متمرکز باشد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

مانند همیشه، پیش از شروع هر برنامه تمرینی باید با جراح در مورد آن صحبت کنید. اکثر پزشکان برنامه توان بخشی اولیه را تایید خواهند کرد اما برخی دیگر هم معتقدند که یک هفته بعد از عمل شروع کنند.

روزهای اول ممکن است با تورم و ناراحتی در ناحیه زانو مواجه شوید. به احتمال زیاد داروهای مسکن و ضدالتهابی برای کاهش این علائم به شما توصیه خواهد شد.

انتظار می رود که در حین ورزش، زانو کشش ملایم و بدون هیچ دردی را احساس کند. هر فعالیتی که موجب ناراحتی قابل توجه شود را فوراً متوقف کنید.

همچنین استفاده از کمپرس یخ و بالا بردن پا بعد از انجام تمرینها به کاهش تورم کمک خواهد کرد.

ورزش های زیر برای توان بخشی فوری بعد از عمل آرتروسکوپی زانو مناسب هستند. این حرکات باید آرام و پیوسته و یکنواخت باشد.

پرش و هرگونه حرکت کششی افراطی توصیه نمی شود. در ادامه به مرور چهار تمرین می پردازیم.

انقباض ماهیچه چهارسر

ورزش های اولیه بعد از آرتروسکوپی زانو ، انقباض ماهیچه چهارسر

تمرینهای مجموعه چهارگانه، روشی عالی برای به کارانداختن ماهیچه های چهار سر بعد از knee scope است. روش آن بدین صورت است:

به پشت روی سطحی صاف دراز بکشید. حوله را تا کنید و زیر مچ پا قرار دهید تا پا روی زمین نباشد. ماهیچه های قسمت بالای ران را سفت کنید و سعی کنید که پشت زانو را به سمت زمین فشار دهید.

این کار سبب می شود که زانو صاف شده و رو به سطحی که در آن دراز کشیده اید حرکت کند.

تا جایی که می توانید زانو را بکشید و به مدت پنج ثانیه در آن موقعیت بمانید. (از حرکات پرشی خودداری کنید!) با آرامش این حرکت را ده بار دیگر تکرار کنید.

انقباض عضلات پشت ران

ماهیچه های پشت ران به خم شدن زانو کمک می کند و در قوی نگه داشتن آنها بعد از آرتروسکوپی زانو اهمیت دارد. در اینجا نحوه حرکت آنها را مشاهده می کنید:

به پشت دراز بکشید و زانوها را با زاویه 10 الی 15 درجه خم کنید. بدون اینکه پاها را حرکت دهید، پاشنه پا را به سمت زمین بکشید گویی که می خواهید زانو را خم کنید، اما کف زمین مانع از آن می شود.

این حرکت ماهیچه های پشت ران را منقبض می کند. به مدت پنج ثانیه این حرکت را ادامه دهید. به آرامی ده بار دیگر نیز تکرار کنید.

تمرین مجموعه عضلات سرینی

تمرین مجموعه عضلات سرینی، روشی عالی برای به کار انداختن مفصل ران و کمک به حفظ گردش خون در پاها و مفصل ران بعد از جراحی است. این تمرین ساده در ادامه آمده است:

به پشت دراز بکشید و زانوها را با زاویه 10 الی 15 درجه خم کنید. ماهیچه های باسن را به یکدیگر فشرده کنید، مانند زمانی که احساس نفخ می کنید.

به مدت پنج ثانیه نگه دارید. به آرامی این حرکت را 10 بار دیگر تکرار کنید.

بالا بردن پا به صورت مستقیم

بالا بردن پا به صورت مستقیم، ورزش زانو پس از آرتروسکوپی زانو

بالابردن پا به صورت مستقیم تمرین مهمی بعد از جراحی زانو از جمله آرتروسکوپی زانو محسوب می شود، زیرا به درگیر کردن ماهیچه های زانو و مفصل پشت ران و در عین حال حفاظت از زانو کمک می کند.

در ادامه به این تمرین پرداخته شده است:

به پشت و روی سطح صاف دراز بکشید. زانوی سالم خود را با زاویه 90 درجه خم کنید و کف پا را روی زمین قرار دهید.

زانوی دیگر را مستقیم و بدون خم شدن روی زمین بگذارید.

به آرامی زانویی را که عمل شده را حدود بیست سانتی متر از زمین فاصله دهید. (در این حال ماهیچه های جلوی ران را منقبض کنید). به مدت پنج ثانیه ادامه دهید.

به آرامی پا را پایین آورده و روی زمین قرار دهید. با آرامش این حرکت را ده بار دیگر تکرار کنید.

(زانوی پایی که در حالت نود درجه است در طول این تمرین باید به صورت عمودی باشد. بر بالا بردن با استفاده از ماهیچه های جلوی مفصل ران تمرکز کنید).

تمرین بالا بردن پا به صورت مستقمی به معده و نیز عملکرد ماهیچه های پشت ران کمک می کند. همچنین این تمرین را می توان با افزودن وزن مچ پا به ران یا زانو چالشی‌ تر نمود.

می توان از باندهای کششی نیز برای چالشی شدن این تمرین استفاده کرد.

حرف آخر

بعد از جراحی زانو و یا عمل آرتروسکوپی زانو ، ورزش و تمرین زیر نظر متخصص فیزیوتراپی ابزار اصلی در کمک به بازگشت به زانوی عادی و دامنه حرکتی و قدرت ماهیچه های پشت ران محسوب می شود.

این روند به بازیابی توانایی راه رفتن و دویدن کمک می کند.

https://dayanphysiotherapy.com/%d9%81%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%be%db%8c-%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%88/

بعد از عمل آرتروسکوپی زانو ، با پزشک و فیزیوتراپیست مشورت کنید و تمرینهای مخصوص را انجام دهید تا هرچه سریعتر و با اطمینان بیشتر به سطح فعالیت عادی برگردید. برای تنطیم نوبت فیزیوتراپی با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک دایان: 02122764555 – 02122786049 – 09128340536

کلینیک فیزیوتراپی در اندرزگو

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها