فیزیوتراپی شکستگی مچ پا

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

فیزیوتراپی شکستگی مچ پا چیست؟ شکستگی مچ پا، شکستگی یکی از استخوان های اطراف قوزک پا است و زمانی اتفاق می افتد که به مچ پا فشاری وارد شود که خارج از تحمل استخوان های آن ناحیه باشد.

وارد شدن چنین فشاری می تواند در نتیجه ی پیچ خوردن بد مچ پا یا وارد شدن یک ضربه مستقیم به آن ایجاد شود و شدت آن می تواند از یک شکستگی جزئی و بسته تا یک شکستگی پیچیده و باز متفاوت باشد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

شکستگی های مچ پا باعث درد، تورم و محدود شدن عملکرد مچ پا می شوند.

این شکستگی معمولا در یکی از استخوان های پایینی (تیبیا و فیبولا) اتفاق می افتد، اما همچنین می تواند برای استخوان تالوس نیز رخ دهد (استخوان داخل مفصل مچ پا).

چه چیزی باعث شکستگی مچ پا میشود؟

شکستگی های مچ پا معمولا پس از پیچ خودگی شدید مچ پا مانند چرخیدن بر روی مچ پا اتفاق می افتد.

این شکستگی ها همچنین می توانند پس از یک سقوط (بعنوان مثال افتادن از پله ها) یا به خاطر وارد شدن یک ضربه مستقیم مانند ضربه ی پا یا تصادف با اتومبیل رخ دهند.

به طور معمول (هر چند نه همیشه)، پس از شکستگی، ممکن است راه رفتن و یا وارد کردن فشار هر وزنی بر روی آن ناحیه، برای شما دشوار شود. در شكستگی های شدیدتر، ممکن است شکل ظاهری استخوان ها تغییر کند.

افرادی که استخوان های ناسالمی دارند (چگالی کم استخوان، کمبود مواد غذایی و یا کمبود هورمون) بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان هستند.

چیزی که مهم است این است که شکستگی ها زمانی بهبود می یابند که استخوان ها دوباره در جای درست خود قرار گیرند و شرایط مناسب را برای بهبود پیدا کنند.

چگونه می توان از شکستگی مچ پا مطمئن شد؟

شکستگی های مچ پا به علت تصادفات شدید یا آسیب های فیزیکی شدید رخ می دهد. آنها اغلب بسیار دردناک هستند، حتی زمانی که در حالت استراحت هستید و نایستاده اید.

در بعضی موارد ممکن است نتوانید راه بروید و وزنتان را روی پایتان قرار دهید؛ با این حال، قادر بودن به تحمل وزن تضمین نمی کند که شما دچار شکستگی نشده اید. معمولا مچ پا بلافاصله پس از آسیب دیدگی متورم می شود.

فیزیوتراپیست شما قادر است تا میزان صدمه ای که دیده اید را ارزیابی کند و اگر آنها در مورد وجود شکستگی نگران باشند، دستور عکسبرداری، معمولا با اشعه ایکس را به شما می دهند.

برای آسیب های جدی تری که همراه سایر آسیب های مرتبط مانند پیچ خوردگی رباط هستند، ممکن است دستور گرفتن یک اسکن MRI داده شود.

چگونه فیزیوتراپی شکستگی مچ پا به شما کمک می‌کند؟

بعد از شکستن یک استخوان، اولین کاری که اولویت دارد این است که اجازه دهیم که استخوان با قرار گرفتن در جای درست خود، به صورت طبیعی التیام یابد، در فیزیوتراپی با استفاده از مگنت تراپی باعث می‌شوند روند جوش خوردن استخوان زودتر طی شود.

روند جوش خوردن استخوان ممکن است شامل قرار دادن پا در یک پابند طبی یا قالب شود؛ با این حال، موارد شدید تر ممکن است نیاز به جراحی و ثابت کردن استخوان های شکسته داشته باشند.

فیزیوتراپیست شما (در صورت لزوم، همراه با پزشک یا پزشک متخصص شما) تصمیم میگیرد که دوره ای که شما نیاز دارید تا وزنی روی مچ پایتان قرار نگیرد، چقدر طول بکشد.

به طور کلی، حدود شش هفته برای بهبودی استخوان طول زمان نیاز است، اما در بعضی موارد این دوره ممکن است بیشتر شود.

به احتمال زیاد در طول این دوره شما اجازه ندارید که به ساق پای آسیب دیده تان فشار وزنتان را وارد کنید، با این حال، برای آسیب های جزئی، راه رفتن با پابند های طبی ممکن است برای محفاظت از جراحت کافی باشد.

پس از اینکه مشاوران پزشکی شما از بهبودی استخوان شما رضایت پیدا کردند (گاهی اوقات این موضوع با تکرار عکسبرداری اشعه ایکس تایید می شود)، شما باید دوره ی توانبخشی را شروع کنید و درمان هایی را برای کمک به بازگشت به فعالیت های خود، دریافت کنید.

به دلیل اینکه برای مدتی مچ پای شما بی حرکت بوده است، مفصل تان اغلب سفت می شود و عضلات تان ضعیف تر می شوند. اینکه این کمبود تحرک را جبران کنید، بسیار مهم است.

شما همچنین ممکن است در ناحیه مچ پا درد داشته باشید.

فیزیوتراپیست شما یک برنامه تمرینی و تقویتی را برایتان تجویز می کند. آنها ممکن است برخی از روش های تحرک دهی یا کار با بافت نرم در اطراف مچ پا را اجرا کنند تا به کاهش سفتی مفصل کمک کنند.

هنگامی که درمانتان به خوبی پیشرفت کرد، مهم است که بر روی عملکرد های سطح بالاتری از قبیل دویدن، تمرین های چابکی و پرش / فرود کار کنید تا مطمئن شوید که شما به همان سطح از توانایی که قبل از آسیب دیدگی خود داشته اید و حتی بهتر از آن رسیده اید.

فیزیوتراپی چقدر برای بهبود شکستگی مچ پا موثر است؟

اگرچه بازتوانی پس از شکستگی مچ پا به طور گسترده ای پذیرفته شده است، شواهد تحقیقاتی در مورد اثربخشی آن زیاد روشن نیستند.

بررسی های سیستماتیک سطح بالایی که اخیرا انجام شده اند (خلاصه ای از مطالعات) نشان می دهند که شواهد ی برای حمایت از انجام ورزش، تحرک دهی و درمان های دیگر پس از شکستگی مچ پا وجود ندارد.

یک بررسی کنترل شده و تصادفی نشان داد که پس از شکستگی های شدید و یا در گروه های آسیب پذیر مانند زنان مسن تر، تاثیر توانبخشی ورزش بیشتر می شود.

حرکت زودهنگام مچ پا و همچنین استفاده از قالب هایی که قابلیت باز شدن را داشته باشند (مانند بوت مون) ممکن است مزایای کوتاه مدتی را فراهم کنند، اگر چه باید تنها در صورتی از آنها استفاده کرد که بیمار پایبند باشد و از محدودیت های مشخص شده تخطی نکند.

چه کارهایی را می توانم در منزل انجام دهم؟

مهم است که شما به هر دستورالعملی که فیزیوتراپیست داده است، پایبند باشید تا استخوان شما بهبود یابد.

در صورتی که یک بوت ثابت نگه دارنده می پوشید، با فیزیوتراپیست خود در مورد اینکه آیا می توانید در هنگام خواب آن را در بیاورید یا خیر صحبت کنید.

در دوره ای که نباید فشاری را به پای آسیب دیده تان وارد کنید، شما می توانید تمرینات قدرتی را برای پای دیگرتان انجام دهید.

این کار می تواند به محدود شدن دامنه حرکت عضلات و کاهش قدرت آنها کمک کند، چرا که حدود 20 درصد از منفعت این تمرین ها به پای آسیب دیده منتقل می شود، حتی بدون آنکه آن را حرکت داده باشید.

هنگامی که شما مجاز به شروع حرکت و ورزش شدید، بسیار مهم است که تمام تمرین های تقویتی مشخص شده توسط فیزیوتراپیست خود را به طور کامل انجام دهید.

در مراحل اولیه، ممکن است انجام برخی تمرینات در استخر یا آب (آب درمانی) مفید باشد و فیزیوتراپیست شما می تواند این موارد را در صورت لزوم توصیه کند.

خوب شدن شکستگی مچ پا چقدر طول می کشد؟

چارچوب های زمانی به شدت آسیب بستگی دارند.

به طور کلی، بهبود شکستگی استخوان حدود 6-8 هفته طول می کشد و پس از آن یک دوره توانبخشی انجام می شود. به دست آوردن قدرت کامل، توانایی حرکت با اعتماد به نفس و بدون آنکه احساس درد کنید، ممکن است تا شش ماه طول بکشد.

هدف توانبخشی باید بر روی بازگشت عملکرد شما به همان سطحی که قبل از آسیب دیدگی تان دارا بودید و یا بهتر از آن باشد.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی جهت معاینه، تشخیص و درمان شکستگی مچ پا می توانید با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

مگنت درمانی شکستی ها

بهترین درمان خار پاشنه پا

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها