تکنیک گرستون در فیزیوتراپی (Graston Technique)

آیا با تکنیک گرستون در فیزیوتراپی آشنا هستید؟ کار اصلی یک فیزیوتراپیست کمک به افزایش توانایی بیمار در حرکت کردن، کاهش درد، بازیابی عملکرد و جلوگیری از ناتوانی است و در حالی که برای دستیابی به این هدف از بعضی متد های معمول مانند:

الکتروتراپی، سونوگرافی و گذاشتن بسته های گرم و سرد بر روی ناحیه آسیب دیده استفاده می شود، تکنیک گرستون (Graston Technique) نیز یک روش درمانی دیگر است که استفاده از آن در فیزیوتراپی می تواند مفید باشد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

 تعریف تکنیک گرستون

 در تکنیک گرستون از نوعی ابزار برای کمک به موبیلیزیشن بافت نرم استفاده می شود.

 اغلب برای اشاره به این روش به سادگی از عبارت IASTM استفاده می شود.

این روش درمانی شامل استفاده از ابزارهایی است که با توجه به اصول ارگونومی طراحی شده اند و به متخصصان حوزه سلامت در تشخیص و درمان انواع محدودیت های بافتی کمک می کند.

 این محدودیت ها شامل مواردی می‌شود که مرتبط با فیبروز بافت نرم، التهاب‌های مزمن و فساد بافت هستند.

 تحقیقی که در ژورنال توانبخشی با ورزش (Exercise Rehabilitation) منتشر شد، نشان داد که استفاده از IASTM از نظر علمی چندین فایده ثابت شده دارد.

 بهبود قابل توجه عملکرد بافت نرم و دامنه حرکتی در افرادی که دچار جراحت های ورزشی هستند از جمله این فواید هستند.

 همچنین مشخص شده است که تکنیک گرستون درد را کاهش می دهد و موجب کوتاه شدن دوره های توانبخشی میشود.

 در وبسایت Spine-health در مورد تکنیک گراستون گفته شده است که این روش رهاسازی میوفاسیال از سه طریق مجزا کارایی خود را نشان می دهد.

اولا این روش موجب شکسته شدن بافت اثر زخم می شود و این نوع بافت ها به نوعی در کاهش عملکرد و یا ایجاد درد بیمار دخیل هستند.

دوم اینکه در این روش بافت همبند به منظور بازآرایی ساختار بافت نرم اطراف آن کشیده می شود.

سوم اینکه تکنیک گرستون موجب می شود که شرایط موثرتری برای بهبودی ایجاد شود.

وب سایت رسمی درمان فیزیوتراپی تکنیک گرستون

مواردی که با تکنیک گرستون درمان میشوند

 تکنیک گرستون میتواند به درمان انواع مختلفی از مشکلات بیمارانی که با فیزیوتراپی درمان می‌شوند کمک کند.

درد مزمن پایین کمر

 اگر بیماری مبتلا به درد مزمن در پایین کمر باشد، اجرای تکنیک گراستون برای او می تواند مفید باشد.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در ژورنال Physical Therapy Science منتشر شد، پس از ۴ هفته درمان با این روش، افراد در مقایسه با افرادی که در گروه های کنترلی بودند، کاهش چشمگیر درد و بهبود دامنه حرکت را تجربه کردند.

بیشتر بخوانی: فیزیوتراپی درد پایین کمر

 سندروم تونل کارپال

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در ژورنال درمان های فیزیولوژی و دستی (Manipulative and Physiological Therapeutics) منتشر شد، افراد مبتلا به سندروم تونل کارپال برای ۴ هفته و در هر هفته دو بار و پس از آن برای دو هفته دیگر، هر هفته یک بار با این روش درمان شدند.

 وقتی این جلسات درمانی به اتمام رسید، افراد مورد آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند و بهبود در زمانهای تأخیر هدایت عصبی آنها و قدرت و حرکت مچ آنها مشاهده شد.

 این بهبودی حتی سه ماه پس از درمان نیز قابل مشاهده بود.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی سندروم تونل کارپال

 مشکلات مربوط به دامنه حرکتی مفاصل

 مطالعات همچنین نشان داده‌اند که IASTM می‌تواند به بهبود مشکلات مرتبط با دامنه حرکتی مفاصل کمک کند.

 در سال ۲۰۱۴ ژورنال بین المللی فیزیوتراپی ورزشی تحقیقی را منتشر کرد که بر روی ۳۵ بازیکن بیسبال در مسابقات دانشجویی انجام شده بود.

 نیمی از این افراد تحت درمان با تکنیک گراستون قرار گرفتند و نیمی دیگر به عنوان گروه کنترلی در نظر گرفته شدند.

 در نتیجه گیری این مطالعه آمده است در گروهی که برای درمان آسیب ناحیه پشت شانه شان تحت درمان‌های تکنیک گرستون در فیزیوتراپی قرار گرفتند، بهبود سریعی در دامنه حرکتی مفصل گلنوهومرال آنها و هنگام بالا آوردن بازو در جلوی بدن و تا موازات زمین، مشاهده شد.

 ناپایداری مزمن قوزک پا

در یک مطالعه که در ژورنال توانبخشی ورزشی منتشر شد، مشخص شد که استفاده از تکنیک گرستون همراه با تمرین های تعادلی پویا برای افرادی که به خاطر ناپایداری مزمن قوزک پای خود دچار مشکل شده اند، در اکثر موارد مفید است.

با ترکیب این دو روش، مقیاس توانایی پا و قوزک پا (FAAM)، توانایی پا از لحاظ ورزشی (FAAMsport)، دامنه حرکتی و نتایج تمرین تعادلی Star Excursion Balance Test در میان افراد شرکت کننده در این تحقیق افزایش پیدا کرد. درد این افراد نیز بهتر شد.

 تنیس البو

 به گزارش انجمن کایروپراکتیک آمریکا (ACA) تکنیک گرستون یکی از گزینه های درمانی موثر برای درمان بیماریlateral epicondylosis است که بیشتر با عنوان تنیس البو شناخته می شود.

 علاوه بر این، ACA در تعریف از این تکنیک فراتر می رود و می گوید تکنیک های جدیدی مانند IASTM و دستکاری فاسیال معمولا می‌توانند نتایج بسیار بهتری را نسبت به آنچه جامعه پزشکی می تواند از طریق داروهای ضدالتهابی و تزریق های استروئید به دست آورد ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی آرنج و آسیب تنیس البو

 چه زمانی نباید از این تکنیک استفاده کرد

اگرچه بسیاری از بیماران کلینیک های فیزیوتراپی میتوانند از فواید استفاده از تکنیک گرستون بهره ببرند اما ممکن است مواردی وجود داشته باشد که استفاده از این متد درمانی خاص توصیه نشود.

 زمانی که بیمار فشار خون بالایی دارد، دچار انواع خاصی از اختلالات کلیه است یا رقیق کننده های خون را مصرف می کند، از جمله این شرایط هستند.

 همچنین نباید از این تکنیک بر روی قسمتهایی از بدن که زخم باز یا بهبود پیدا نکرده یا شکستگی های پیچیده ای دارد، استفاده شود.

 همچنین اگر بیمار باردار باشد، باید دقت شود که این تکنیک بر روی ستون فقرات، لگن، شکم و بعضی از نقاط طب سوزنی اجرا نشود.

 در نهایت اگر بیمار سرطان داشته باشد تعیین امکان اجرای تکنیک گرستون برای او، بستگی به نوع سرطان و محل آن دارد.

 موارد استفاده از تکنیک گرستون و فواید آن در فیزیوتراپی بسیار است و می تواند در درمان انواع مختلفی از مشکلات مفید باشد.

برای درمان آسیب های درد پایین کمر، سندروم تونل کارپال، تنیس البو و یا سایر اسیب های عضلانی یکی از بهترین روش های تشخیص و درمان فیزیوتراپی است.

برای دریافت نوبت و شروع درمان فیزیوتراپی در تهران با کلینیک فیزیوتراپی دایان یکی از بهترین کلینیک های فیزیوتراپی در شرق و شمال شرق تهران تماس بگیرید.

آدرس دقیق و اطلاعات تماس در اینجا کلیک کنید.

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها