آسیب بافت نرم، انواع آن و روش های درمان

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

کنار آمدن با آسیب بافت نرم ممکن است بسته به میزان شدت آن، بسیار دشوار باشد. برای افراد فعال، این مساله به معنی حدود 6 هفته یا بیشتر استراحت است و بایستی از میادین ورزشی دوری کنند. بدون استراحت کافی و بازیابی مناسب آن ها، نمی‌توان انتظار بر طرف شدن این آسیب ها را داشت.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

بافت نرم و آسیب بافت نرم چیست؟

بافت نرم به عضلات، رباط ها، تاندون ها و زرد پی ها و تمام بافت های اتصال دهنده است که قسمت های مختلف بدن را به یکدیگر متصل می‌کنند. آسیب های این بافت ها معمولا به صورت پارگی یا کشیدگی یا کوفتگی است و ممکن است که به علت یک اتفاق یک باره رخ دهند، مثلا خالی شدن زیر پا.

همچنین ممکن است به علت پس از استفاده های زیاد و یکنواخت از یک بافت، اتفاق بیفتند، مثل آسیب های ایجاد شده در هنگام کار. همچنین این آسیب ها ممکن است به علت استفاده بیش از حد از عضلاتی که خسته شده اند، رخ بدهند، مثل دویدن بلافاصله پس از ماراتون.

آسیب های بافت نرم به سه بخش تقسیم می‌شوند:

بخش 1: آسیب های ملایم. معمولا کمتر از ده درصد عضلات یا رباط ها را درگیر می‌کند و در طول یک یا دو هفته بهبود می‌یابد.
بخش 2: آسیب های محدود. بین 10 تا 90 درصد ساختار بافت را درگیر می‌کند و بهبود آن چند هفته طول خواهد کشید.
بخش 3: شدید. پارگی های شدید؛ پارگی کامل عضله یا رباط. برای کارایی مجدد نیاز به فیزیوتراپی در طول زمان است.

دقت داشته باشید که تشخیص اصلی و بهترین راه نوع آسیب مراجعه به فیزیوتراپی است برای دریافت مشاوره فیزیوتراپی با ما تماس بگیرید.

انواع آسیب های بافت نرم

برخی از آسیب های بافت نرم شامل:

  • رگ به رگ شدن یا درد در ناحیه کمر
  • رگ به رگ شدن یا درد در ناحیه زانو
  • رباط های پاره شده در زانو، مچ و شانه
  • میخچه کف پا
  • سندرم خواب رفتگی کف دست تا مچ
  • درد در ناحیه دست
  • التهاب کیسه های مفصلی
  • التهاب زردپی

درصد مشکل شما به چه صورت است و چقدر به مرحله حاد خود رسیده است؟

اگر هر یک از شرایط زیر به جراحت شما اضافه شد، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • نمی‌توانید هیچ وزنی بر روی ناحیه آسیب دیده تحمل کنید.
  • ناحیه آسیب دیده شکل نامعمولی دارد یا شکل اولیه خود را از دست داده است.
  • یک صدا یا صدای شکستن را هنگامی که جراحت ایجاد شد شنیده اید.
  • در یگ استخوان مجاور جراحت احساس درد می‌کنید.
  • احساس کرختی یا گز گز و سوزن سوزن در حوالی جراحت یا سایر نواحی بدن می‌کنید.

درمان جراحت های بافت نرم: اولین قدم به سوی بازیابی جراحت

فیزیوتراپی آسیب حاد
فیزیوتراپی پیچ خوردگی مچ پا

اگر صدمه دیدید، قطعا می‌خواهید که جراحت را از بین ببرید و فرآیند بهبود را هرچه زودتر آغاز کنید. در طول این فاز از آسیب بافت نرم، هنگامی که ورم کردن، خون آمدن و درد در نقطه اوج خود هستند، شما بیم جراحت بیشتر دارید و تمام تلاش خود را بر روی بیشتر نشدن جراحت فعلی متمرکز می‌کنید.

اولین قدم برای درمان آسیب بافت نرم، عدم انجام دوباره کاری است که حین انجام دادن آن، به این آسیب دچار شده اید.

در گام بعدی، این روش 4 مرحله را دنبال کنید: استراحت، یخ، کمپرس و افزایش ارتفاع.

استراحت: همه بار های اضافی که بر ساختار ناحیه صدمه دیده وارد می‌شوند را بردارید. از همه حرکاتی که باعث ایجاد درد می‌شوند دوری کنید و به خود اجازه دهید که عضو را بازیابی کنید.

یخ: درد و ورم را به وسیله قراردادن یخ بر روی ناحیه آسیب دیده کاهش دهید. یخ می‌تواند به شکل مکعب یا یخ خرد شده در میان یک حوله باشد؛ یا حتی نخود فرنگی یخ زده – این موارد به صورت بسیار ملایم در کنار قسمت آسیب دیده بدن آب می‌شوند؛ همچنین می‌توانید از بسته های یخ ورزشی استفاده کنید. بیست دقیقه یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و هر دو یا سه ساعت یک بار این کار را تکرار کننید تا زمانی که بهبود را حس کنید.

کمپرس: ناحیه اسیب دیده را به وسیله بانداژ باندپیجی کنید. توجه داشته باشید که بانداژ نباید باعث جمع شدن خون و مانع عبور آن شود یا درد بیشتری را ایجاد کند. این مرحله کمک می‌کند تا ناحیه آسیب دیده را پایدار نگه دارید.
افزایش ارتفاع: برای کاهش درد و ورم، ناحیه صدمه دیده را بالای سطح قلب خود قرار دهید و آن را به وسیله بالش یا زنجیر های جانبی پشتیبانی کنید تا در همان وضعیت باقی بماند.

در طول فاز دردناک آسیب، بسیار مهم است که از بروز صدمه بیشتر به خود جلوگیری کنید: گرما، الکل، دویدن و ماساژ دادن از جمله مواردی است که ممکن است آسیب های بنیادی تری را وارد کند. شما نبایستی جریان خون را خیلی زود افزایش دهید – چرا که تنها باعث افزایش خطر می‌شود. این فاز، در طول هر یک از مراحل آسیب بافت نرم، معمولا حدود یک یا دو روز طول خواهد کشید.

تلاش برای رسیدن به بهبودی و بازیابی کامل

پس از اینکه آسیب بافت نرمی که به شما وارد شده بود در وضعیت خود باقی ماند، بدن شما وارد فاز دوم می‌شود و خود را به وسیله جایگزینی بافت های جدید که در طول زمان قوی تر خواهند شد تقویت خواهد کرد.

به این وسیله دیگری نیازی به محافظت از ناحیه آسیب دیدگی نیست. در طول این فاز، یک فیزیوتراپ معمولا در جریان آسیب بافت نرم شما می‌باشد و فرآیند درمان را برنامه‌ریزی می‌کند.

احتمالا تمرین هایی به شما داده خواهد شد، انواع تمرین های حرکتی، تمرین های بازیابی عضو و تمرین های پشتیبانی. مدت زمان تمرین های بازیابی با توجه به شدت آسیب، سلامت فیزیکی شما و سن شما تعیین خواهد شد.

این تمرینات ناحیه آسیب دیده را تحریک می‌کنند تا روند بهبود را به کمک افزایش انرژی به وسیله تحریک الکتریکی، فراصوت، مگنت تراپی، مغناطیس درمانی یا تحریک به کمک لیزرپرتوان تسریع می‌کنند.

فیزیوتراپ شما ممکن است مفاصل شما را هم تمرین دهد و به وسیله تمرین هایی که برای کمک به بدن شما برای بازگشت به عملکرد نرمال خود طراحی شده اند، آسیب را بازیابی کند.

ممکن است به یک آتل نیاز داشته باشید یا نیاز باشد که ناحیه آسیب دیده را ببندید تا پشتیبانی بیشتری تا زمان بهبود از آن به عمل آورید.

تغییر وضعیت – زمان درمان آسیب های بافت نرم

شش هفته بعد از آسیب، بدن شما وارد فازی به نام تغییر وضعیت می‌شود. بافت جدید شما تقریبا نیروی خود را کسب کرده است ولی از گسترش نایستاده است.

اگر بافت به اندازه کافی تقویت نشده باشد تا از پس سطح فعالیتی که مد نظر شماست بر نیاید، بدن به فرآیند ایجاد بافت های بیشتری ادامه می‌دهد و تا زمانی این کار را ادامه می‌دهد که شما امکان انجام فعالیت های مد نظرتان را داشته باشید.

به یاد داشته باشید که درمان شما و بهبود آسیب بافت نرم کاملا بستگی به نوع آسیب، سن شما و بدن شما دارد. پیشرفت خود را با کس دیگری مقایسه نکنید چرا که بدن هر شخص منحصر به فرد است.

توصیه های فیزیوتراپ خود را دنبال کنید و بدن شما به وضعیتی که آن را به یاد می‌آورید باز خواهد گشت.

4 2 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.