درد دنبالچه درد پایین کمر چیست: چگونه آن را درمان کنیم؟

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

درد پایین کمر، عبارت اصطلاحی که برای دنبالچه به کار می رود، coccyx است که از کلمه یونانی cukoo گرفته شده است. این نامگذاری به این دلیل صورت گرفته است که این استخوان شبیه شکل نوک پرنده ای به نام cuckoo است.

حال که در این موضوع روشن شد، بگذارید در مورد خود درد دنبالچه صحبت کنیم. دردی که با عبارت coccydynia شناخته می شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

چه چیز باعث درد ناحیه پایین کمر و درد دنبالچه می شود؟

Coccydynia جراحتی است که به دنبالچه وارد می شود. دنبالچه یک استخوان چند قسمتی است که در پایین ستون فقرات و در بالای کفل ها قرار گرفته است.

دنبالچه، کوچک اما محکم است. این استخوان به حفظ تعادل شما هنگام نشستن کمک می کند و در محلی از بدن قرار دارد که پر از تاندون ها، عضلات و رباط ها است.

عموما کسانی که از درد دنبالچه رنج می برند، درد ملال آور و ضربان داری را در پایین ستون فقرات خود تجربه می کنند که مانند اسپاسم عضلانی است، اما این افراد ممکن است درد تیز و ناگهانی را نیز هنگامی که بعد از مدتی فعالیت داشتن، برای مدت طولانی یک جا می نشینند، تجربه کنند.

این درد ممکن است به بالای کمر و به سمت پایین پاها کشیده شود و ممکن است این گونه احساس شود که جراحت در خود دنبالچه یا ناحیه اطراف آن است. رابطه جنسی و خروج مدفوع ممکن است دردناک شوند و همچنین زنان ممکن است در دوره قاعدگی احساس ناراحتی کنند.

جراحت های دنبالچه دلایل مختلفی دارد. وارد شدن یک ضربه مستقیم به آن ناحیه که ممکن است مثلا در اثر افتادن از دوچرخه ایجاد شود، می تواند منجر به coccydynia شود.

حاملگی و تولد بچه نیز ممکن است موجب ایجاد این مشکل شوند؛ در اواخر حاملگی رباط های ان ناحیه شل می شوند تا فضای کافی رابرای جنین فراهم کنند، در حالی که تولد طبیعی بچه می تواند موجب آسیب دیدگی دنبالچه شود.

در صورتی که برای مدت طولانی می نشینید، خصوصا اگر حالت نشستن شما غیر عادی باشد یا اینکه بر روی سطح سختی مانند نیمکت می نشینید، ممکن است جراحت دنبالچه رخ دهد.

دیگر عواملی که می توانند موجب این اسیب شوند، شامل ضعیف بودن عضلات کف لگن، تحلیل رفتن مفصل و فشار و کشیدگی در اثر هموروئید و یبوست باشد.

فیزیوتراپی درد دنبالچه

درمان درد دنبالچه

عموما، coccydynia بعد از چند هفته یا چند ماه خود به خود از بین می رود. اما نیاز نیست که بی جهت برای مدتی رنج بکشید تا درد از بین برود. شما می توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (non-ster.oidal anti-inflammatory) که بدون تجویز پزشک قابل خریداری هستند، استفاده کنید تا تورمی که موجب ایجاد درد می شود را کاهش دهید؛ acetaminophen، ibuprofen، naproxen یا Cox-2 inhibitor مفید هستند.

چگونه می توانم درد دنبالچه و درد پایین کمر را تسکین دهم؟

شما می توانید بعد از شروع درد، بر روی آن ناحیه یخ بگذارید و چند روزی این کار را ادامه دهید تا تورم کم شود. اما پس از چند روز اول، گرما مفید تر خواهد بود.

گرمایی که به طور مستقیم بر آن ناحیه وارد می شود، مانند استفاده از نوار های حرارتی چسبنده (adhesive heat strips)، پد حرارتی (heating pad) و یا یک بطری آب داغ، می تواند تنش عضلانی که موجب درد می شود و یا آن را بدتر می کند را آرام کند.

اگر درد هنگام حرکت روده و یا به خاطر یبوست شدید تر شود، ممکن است نیاز داشته باشید، برنامه غذایی تان را تغییر دهید. شما باید مقدار فیبر و آبی را که دریافت می کنید را افزایش دهید و ممکن است بخواهید از یک داروی ملین (stool softner) استفاده کنید.

اگر نیاز دارید که مدت طولانی را یک جا بنشینید، یک کوسن دونات شکل می تواند کمک کند تا فشاری که بر ان ناحیه وارد می شود، کاهش یابد. در نظر داشته باشید که یکی را در خانه یکی را برای محل کار و یکی را درون ماشین استفاده کنید.

در کل چه از این کوسن ها استفاده بکنید یا نه، سعی کنید برای مدت طولانی ننشینید؛ حداقل هر ساعت یکبار بلند شوید و راه بروید یا اینکه گه گاهی از میزهایی که برای استفاده در حالت ایستاده طراحی شده اند (standing desk) استفاده کنید.

قرار دادن اندام های بدن در حالت بد، فشار وارده بر دنبالچه را افزایش می دهد، بنا براین توجه داشته باشید که پاهایتان هنگام نشستن بر روی زمین باشد و کمرتان به پشتی صندلی تکیه داده شده باشد. وقتی می نشینید، به سمت جلو خم شوید.

تمرین ها و حرکات کششی برای درد پایین کمر، درد دنبالچه

یک فیزیوتراپیست می تواند راه هایی را برای کمک به کاهش درد به شما نشان دهد و انجام یک دوره از تمرین های مناسب را تجویز کند که فشار و تنش را آرام و عضلات اطراف آن ناحیه، شامل معده و کف لگن را قوی می کنند.

وقتی انجام حرکات درد کمی ایجاد کنند، فیزیوتراپیست شما ممکن است فعالیت های سبک ایروبیک را تجویز کند تا جریان خون در آن ناحیه افزایش یابد و التیام آسیب بهتر انجام شود.

حرکات ایروبیک می تواند موجب آزادسازی اندورفین(endorphins) شود که ماده شیمیایی طبیعی بدن شما برای تسکین درد است.

فیزیوتراپیست ممکن است ماساژهای آرامی را برای ماهیچه هایی که به دنبالچه متصل هستند پیشنهاد کند، همچنین ممکن است برای کاهش درد برای چند هفته، یک بی حسی موضعی را در آن ناحیه تزریق کند.

جراحی برای درآوردن دنبالچه آخرین چاره است و فقط زمانی که هیچ کدام از راه های درمانی دیگر جواب نداده باشند، پیشنهاد می شود.

اگر شما درد شدید و مستمری دارید، نبایدآن را نادیده بگیرید. ممکن است این درد دلیل جدی تری داشته باشد. پزشک شما انجام آزمایشهای تشخیصی مانند عکس پرتو ایکس یا یک MRI را تجویز خواهد کرد تا مشخص کند که آیا تومور ها، کیست ها یا زائده های استخوانی علت این درد هستند یا نه.

درد در دنبالچه می تواند بسیار آزاردهنده باشد، بنابراین بهتر است به جای تحمل آن، برای درمان اقدام کنید.

یک فیزیوتراپیست می تواند درمان های مختلفی نظیر گرمادرمانی، اولتراسونوگرافی، لیزر پرتوان، مگنت درمانی، شوک درمانی، تحریک الکتریکی و تکنیک های آرامسازی عضلانی ، طب سوزنی و… را برای عضلات ناحیه و بافت های نرم اطراف به کار گیرد تا درد دنبالچه را کاهش دهد.

همانطور که دردتان تسکین می یابد، فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را برای افزایش انعطاف پذیری، تقویتعضلات لگنی، کمر و عضلات شکمی و بهبود وضعیت بدنی شما به شما آموزش دهد.

استفاده منظم از این تکنیک ها می تواند به جلوگیری از بازگشت درد دنبالچه کمک کند. بدون شک فیزیوتراپی درد دنباپه مهمترین بخش درمان درد می باشد زیرا بدون استفاده از هز نوع دارو و جراحی به درمان کامل شما می انجامد.

جهت دریافت مشاوره برای دردهای ناحیه کمر، ستون فقرات و لگن با کلینیک فیزیوتراپی دایان، یکی از بهترین فیزیوتراپی های تهران تماس بگیرید
0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

54 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
فاطمه ذوالفقارپور
فاطمه ذوالفقارپور
4 سال قبل

سلام من تازه دچار درد دنبالچه شدم ۸ ماه زایمان کردم چند ماه بود زیاد می نشستم درد می گرفت ولی چند روزه بعد یبوستی که گرفتم دردش بیشتر شدممنونم راهنماییم کنید

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  فاطمه ذوالفقارپور
4 سال قبل

با سلام
دردوران بارداری به علت تغییرات هورمونی معمولا شلی لیگامانی بخصوص در ناحیه لگن اتفاق می افتد که گاهی ممکن است منجر به درد در ناحیه دنبالچه شود که معمولا چند ماه بعد از زایمان از بین می رود ممکن است بعد از یبوست به علت افزایش فشار شکمی دنبالچه تحت فشار قرار گرفته باشد. بهتر است هنگام نشستن از بالشتک های مخصوص درد دنبالچه استفاده کنید . اگر بعد از چند هفته بهبودی حاصل نشد بهتر است به فیزیوتراپی جهت آموزش ورزش های مناسب و کمک گرفتن از دستگاهها مراجه بفرمایید.

Erfan
Erfan
4 سال قبل

سلام من دو ماه پیش روی یه کاشی به مدت زیاد نشستم دنبالچم درد گرفت ..هفته اول خیلی درد داشتم اما الان کم تر شده ولی بازم اذیت میکنه..میخواستم بپرسم بنظرتون چیکار کنم که درد کمتر بشه؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  Erfan
4 سال قبل

با سلام
احتمالا در عزض چند هفته بهبودی حاصل می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد و با استراحت و مسکن و استفاده از بالشتک مخصوص باسن هنگام نشستن بهبودی حاصل می شود.. در صورت ادامه درد بیشتر از 3تا4 هفته بهتر است دنبالچه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

زهرا
زهرا
4 سال قبل

سلام من چندین سال پیش از پله سرخوردم و دنبالچم ضربه شدیدی خورد .بعد از چند روز خوب شدم اما در حال حاظر بعد از زایمانم گاهی اوقات درد شدیدی میگیره و چند روزی من رو از کارو زندگی میندازه.لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم برای تسکین دردم.

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  زهرا
4 سال قبل

با سلام
معمولا هنگام بارداری و زایمان به علت تغیرات هورمونی رباط های بدن تا حدودی شل شده که تا حدودی طمینه ساز درد های لگن، دنبالچه ومفاصل دیگر می شود که معمولا بعد از چند ماه به حالت عادی باز می گردد.
برای مشخص شدن علت درد شما اگربعد از چند هفته بهبودی حاصل نشد بهتر است که مورد ارزیابی قرار بگیرید.
هنگام نشست روی صندلی نیز بهتر است از بالشتک های مخصوص روی صندلی استفاده کنید که تا حدودی فشار را از روی دنبالچه بر دارد.

خ انصاری
خ انصاری
پاسخ دادن  زهرا
4 سال قبل

سلام من ی مدت روی زمین البته روی قالی مینشتم قبلا مبل بودالان بیست روز که دردشدیدی دردنبالچم گرفته ک روی مبلم میشینم بیفایدمسکنم اثری نداشته چکارکنم .مرسی

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  خ انصاری
4 سال قبل

با سلام
احتمالا بخاطر نشستن روی زمین سفت، دنبالچهتخت فشار قرار گرفته باشد. بهتر است اصلا روی زمین نشینید و ترجیحا از بالشتک های گرد نشیمن گاه استفاده کنید.اگر بعد از چند هفته بهبودی حاصل نشد باید معاینه شود.

قاسمی
قاسمی
پاسخ دادن  فیزیوتراپی دایان
4 سال قبل

باسلام من پنج ماه پیش التهاب دنبالچه داشتم بهترشدم حالالگن درددارم وازلگن به طرف باسن تیر می کشه علتش روماتیسم نیس؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  قاسمی
4 سال قبل

سلام دوست عزیز
الگوی درد شما بیشتر به درگیری اعصاب کمر و سیاتیک شبیه می باشد.
بهتر است ابتدا معاینه شوید.
روماتیسم معمولا علائم دوطرفه دارند و حتما باید در آزمایش نشانه های آن موجود باشد.

محمد
محمد
پاسخ دادن  خ انصاری
4 سال قبل

خوب استراحت کنید انشالله خوب خواهید شد .

Admin
Admin
4 سال قبل

سلام من اسکولیوز دارم ک البته دکترم به من گفت ۸۰ درصد بهبود پیدا کردم اما تمرین کودک چندوقته که دنبالچم درد گرفته می خواستم ببینم عادیه یانه

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  Admin
4 سال قبل

با سلامدوست عزیز
هر تمرینی که باعث افزایش درد می شود را باید تعدیل یا حذف کرد.

محسن
محسن
4 سال قبل

سلام من دیسک بین مهره 5 و دنبالچه سوراخ شده است ابا راهی برای درمان است یا دیگر هیچ موقع ترمیم نمی شود
خوشحال میشوم من را راهنمایی کنید

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  محسن
4 سال قبل

با سلام دوست عزیز
برای پارگی های دیسک معمولا 4 درجه ذکر می شود. درمان غیر جراحی بیرون زدگی های دیسک به عوامل مختلفی همچون علائم بیمار، سن، جنس، ژنتیک، فعالیت فیزیکی و …بستگی دارد.
معمولا بیرون زدگی ها تا درجه سه با فیزیوتراپی بهبودی حاصل می شود. بهتر است در ابتدا معاینه شوید.

مهسا
مهسا
4 سال قبل

سلام خسته نباشید من قسمت پایین کمرم خیلی درد میکنم به طوری که وقتی راه میرم هیچیم نیست ولی به محض نشستن یه درد شدیدی میگیرن که نمیتونم بشینم ممنون میشم راهنماییم کنین . قسمت دردم هم ۱۰ سانت پایین تر از کمرم هست .

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  مهسا
4 سال قبل

سلام درد پایین کمر با توجه به علائم ذکر شده علل مختلفی می تواند داشته باشد از آسیب عضلانی، فشار به دنبالچه و یا گاهی لغزندگی مهره ها و…
اگر پس از 2هفته استراحت بهبودی حاصل نشد بهتر است به متخصص ستون فقرات یا فیزیوتراپی مراجعه بفرمایید.

ممد
ممد
4 سال قبل

سلام من امروز تو فوتسال بدجور رو باسن زمین خوردم الان دمپالچم بدجور درد میکنه موقع نشستن و موقع دراز کشیدن درد میگره میشه راهنمایین کنین

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  ممد
4 سال قبل

سلام
بهتر است یک هفتهاستراحت کرده و از بالشتک های حلقه ای حین نشستن استفاده کنید. از یک پماد دیکلوفناک نیز جهت کاهش التهاب می توانید استفاده کنید. اگر درد پس از 10 روزتا 2هفته بهتر نشد باید جهت بررسی های بیشتر به پزشک یا فیزیوتراپی مراجعه کنید.

A....z
A....z
4 سال قبل

سلام من هر دو یا سه هفته یک بار دوچار درد درناحیه پایین کمر و اطراف مقعد میشوم و فشار درد ناکی را در این ناحیه از بدن تحمل میکنم.و حدود ۱۵دقیقه طول میکشد تا این درد تسکین یابد.و غالبا بعد از یک عمل زناشویی این درد را احساس میکنم .با تشکر.لطفا راهنمایی بفرمائید به کدوم پزشک مراجعه کنم

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  A....z
4 سال قبل

با سلام
علائم شما، علت های مختلفی می تواند داشته باشد.
شما باید هم از نظر انتهای ستون فقرات مورد ارزیابی قرار بگیرید هم از نظر ناحیه مقعد. به عبارتی بهتر است هم با متخصص ستون فقرات مشورت بفرمایید هم با متخصص زنان یا جراح عمومی.
پس از یافتن علت آن درمان راحت می شود.

آصف
آصف
4 سال قبل

با سلام
سه هفته پیش در پی نشستن طولانی دچار درد شدید دنبالچه شدم به نحوی که نمی تونستم هیچ حرکتی داشته باشم با استفاده از سه عدد شیاف دیکلوفناک در عرض دو سه روز دردم آرام گرفت . ولی هم چنان هر از چندی کمی درد در این ناحیه دارم. می خواستم بپرسم نیاز به مراجعه به دکتر و عکس برداری هست؟ و آیا اقدام به بارداری در چنین شرایطی صلاح هست؟ یعنی ممکن است که بارداری سبب تشدید این درد بشود؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  آصف
4 سال قبل

سلام
اگر درد پس از چند هفته بهبود پیدا نکرد بهتر است به پزشک مراجع کرده و در صورت نیاز از ناحیه عکس بگیرید.
معمولا درمان مشکلات دنبالچه ساده می باشد و نگرانی جهت اقدام به بارداری ایجاد نمی کند.

علی ساغری
علی ساغری
3 سال قبل

سلام و درود
بنده مرداد مه بود که عمل جراحی کیست مویی انجام دادم که خب در پی این عمل تو ماشین کج میشستم و به طرز خاصی بلند میشدم و سبک خاصی میخوابیدم و …
بعد از گذشت چندماه از عمل دردی تو همون حوالی کیست بهمراه خارش و سوزش بوجود اومد و الان کمی بالاتر از محل جراحی جایی وجود داره که وقتی بهش دست میزنم درد میگیره ممکنه دنبالچه باشه؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  علی ساغری
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
معمولا مقداری درد در این ناحیه پس از عمل کیست های مویی ایجاد می شود. ولی به هر حال بهتر است ابتدا با پزشک معالج خود مشورت بفرمایید. اگر مشکل از نظر عمل کیست نبود ، با توجه به سابقه کج نشستن طولانی باید از نطر ستون فقرات نیز مورد ارزیابی قرار بگیرید.

پریا
پریا
3 سال قبل

با سلام.یکسال هست که دچار لگن درد هستم که شامل درد در ناحیه ی ارراف دنبالچه و پایین دنبالچه ناحیه ساکروایلیاک و همچنین دچار بورسیت هستم. 20جلسه فیزیوتراپی رفتم هیچ فایده ای نداشت. دارو خوردم فایده نداشت. سی تی اسکن و رادیو و ام ارای چیزیو نشون نداد تو ستون فقراتم ک سالم بود. درد پریفوریمیس و حتی بالاتر از اون امانم رو بریده همه میگن سالمی! یکساله که اصلا نتونستم بشینم و به پشت خوابیدن و روی شکم خوابیدن برام آرزو شده. هرگونه ورزش و حتی ماساژهزار برابر بدترش میکنه. توروخدا بگین چیکار کنم دیگه نمیتونم تحمل کنم میخوام خودکشی کنم.

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  پریا
3 سال قبل

با سلام
با توجه به سابقه پزشکی و فیزیوتراپی توضیح داده شده بهتر است توسط پزشک متخصص ستون فقرات و همچنین متخصص ارتوپدی ابتدا معاینه شوید. اگر تشخیص داده نشد باید از نطر چرخش استخوان های لگن نیز مورد ارزیابی قرار بگیرید. قطعا درد شما علتی دارد که فقط با ارزیابی دقیق مشخص می شود.

روشنک
روشنک
3 سال قبل

با سلام من گاهی دچار درد در قسمت دنبالچه میشم و خودش با استراخت خوب میشه اما الان چند روزی هست درد در پهلو سمت راست ام دارم موقع نشستن و پاشدن و راه رفتن اذیت میشم و خیلی وقت ها هم پشت درد و گردن درد و پشت زانو درد رو هم تجربه اش داشتم یبوست دارم و کمبود شدید ویتامین د هم دارم که شش بود و پزشک برام آمپول برای ویتامین د ام نوشت کلسیم هم نا حدی کم بود ولی دارویی برای کلسیم نخوردم ایا علت این درد ها از پوکی استخوانه ؟ پیش چه دکتری باید برم ؟ البته وزنم هم زیاده حدود پونزده کیلو اضافه وزن دارم

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  روشنک
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
با توجه به توضیحات شما و علائم باید از نظر مشکلات کلیه، داخلی و ستون فقرات مورد ارزیابی قرار بگیرید. بهتر است در ابتدا به متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه بفرمایید.

ثامنه
ثامنه
3 سال قبل

سلام
من ب مدت هشت ماه هشت ک درد دنبالچه دارم
باید چکار کتم
ولی دوسال هم هست ک یبوست دارم

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  ثامنه
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
برای یافتن علت درد دنبالچه ابتدا باید معاینه شوید.
میتوانید به متخصص ستون فقرات و فیزیوتراپی مراجعه بفرمایید.
مشکل یبوست میتواند به ستون فقرات مرتبت باشد یا نباشد. به هر حال بهتر است ابتدا توسط پزشک معاینه شوید. پس یافتن علت درمان راحت انجام می شود.

نامجو
نامجو
3 سال قبل

سلام خسته نباشید. من حدود 6 ساله که به صورت مداوم درد در ناحیه دنبالچه و درد لگن و ران پا دارم که اصلا قطع نمیشه. حدود 4 بار ام آر آی انجام دادم و 2 بار اسکن کردم. نظر تمامی پزشکان این بوده که موردی نداری و سالم هستی. من بیشتر از 15 تا دکتر رفتم تو این 6 سال. سوال من اینه که اگر من سالمم پس این همه دردی که یک لحظه هم قطع نمیشه حتی با خوردن مسکن از چی میتونه باشه؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  نامجو
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
اگر از نظر مشکلات داخلی مشکلی نبودخ باشه و ام ار ای هم مشکلی را نشان نداده باشند. و بیماری زمینه ای خاصی هم نداشته باشید
این احتمال وجود دارد که دچار چرخش لگن شده باشید. که نیاز به بررسی زوایای لگن دارد که معمولا فقط با درمان های دستی توسط همکاران فیزیوتراپیست درمان آن انجام می شود.

مسعود
مسعود
پاسخ دادن  فیزیوتراپی دایان
3 سال قبل

باسلام.
من نزدیک ۶ ماه فقط در یه حرکت ورزشی ک میخوام انجام بدم دنبالچه م تیرخیلی دردناکی میکشه در حالی ک باوزنه پهن زمین میشم در حد ۳ ثانیه تیرمیکشه.
فقط و فقط در اون حرکت این مشکل رو دارم و ماهی چندماه یه بارم طولانی میشینم در حد چندثانیه خط باسنم تیرمیکشه.به نظرتون مشکل دنبالچه دارم؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  مسعود
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
احتمال درگیری دنبالچه و یا انتهای ستون فقرات بالا می باشد.
پس از مدتی استراحت و در صورت ادامه دار شدن درد بهتر است
معاینه شوید.

عالی زاده
عالی زاده
3 سال قبل

باسلام
من بعد از زایمان دچار درد در ناحیه دنبالچه شده ام حالا پاهام و پشت زانوهام درد میکنن خواستم بدونم این دردها میتونه بخاطر دنبالچه باشه؟ اصلا راه رفتنم نشتن بلندشدن برام سخت و دردناک شده
متشکرم از پاسخگویی تان

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  عالی زاده
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
گاهی بعد از زایمان بخاطر تغییرات هورمونی و شل شدن رباط ها، درد در ناحیه دنبالچه و کمر ایجاد می شود. که که پس از گذشت مدتی به علت نرمال شدن هورمون ها به حالت عادی بر می گردد. به ندرت نیز درد دنبالچه به پاها و پشت زانو ها نیز گسترش می یابد. اما بطور کلی اگر بعد از چند هفته استراحت بهبودی حاصل نشد، بهتراست مورد معاینه قرار بگیرید که علت دقیق آن مشخص شود.

بنفشه
بنفشه
3 سال قبل

باسلام و وقت بخیر. من بعد از زایمان طبیعی،حدود ۲۰روز گذشته که درد شدید دنبالچه دارم. در راه رفتن و خوابیدن مشکل ندارم.اما به شدت در نشستن و بلند شدن درد دارم. طوری که راحت نمیشینم. به یک سمت باسن یا دراز کش ،میشینم. موقع بلند شدن هم از ناحیه دنبالچه گیر میکنم و با درد شدید بلند میشم. حالت لق شدن احساس میکنم. با حرکت دست هنگام ماساژ جابجا میشه اما در عکس نه دررفتگی بود نه شکستن. اما این حرکت علتش چیه؟ هنگام نشستن روی تخت هم جابجایی و حرکت حس میکنم . بچه شیر میدم و از پماد رزماری و دیکلوفناک برای کمتر شدن درد استفاده میکنم . علت حرکت چیه؟ رباط یا تاندون کشیده شده؟

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  بنفشه
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
هنگام زایمان به علت ترشح زیاد هورمون ها جهت شل شدگی رباط های لگن که منجر به باز شدن مجرای لگن و تسهیل زایمان می شود معمولا اینچنین درد هایی در ناحیه دنبالچه و حتی گاهی در کمر و زانوها ایجاد می شود که طبیعی است و معمولا پس از چند هفته درد و احساس شل بودن مفاصل از بین می رود. در صورت ادامه دار شدن آن بهتر است مورد ارزیابی و معاینه قرار بگیرید.

بنفشه
بنفشه
پاسخ دادن  فیزیوتراپی دایان
3 سال قبل

عذرخواهم از شل شدگی فراتر هست و با هر بار تکان خوردن باسن، متحرک شده و به چپ و راست میرود که نمیدانم رباط هست یا تاندون ؟؟. سوالم اینست که در عکس شکستگی و در رفتگی دنبالچه رویت نشد پس علت این جابجایی و لق شدن و تحرک چیه. بنده حتی در رینگ هم نمی‌توانم بعلت ایجاد درد بشینم . راهنمایی بفرمایید چه اقدامی انجام بدم . اگر التهاب باشه ، نباید جابجا بشه‌. علت تحرک چیه امانمو بریده

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  بنفشه
3 سال قبل

همچنین ممکن است حین زایمان جابجایی در مفاصل لگن و پوبیس ایجاد شده باشد که با معاینه و عکس رادیولوژی قدامی ایجاد می شود.

بنفشه ه
بنفشه ه
3 سال قبل

عذرخواهم بعد زایمان طبیعی درد شدید دارم. از شل شدگی فراتر هست و با هر بار تکان خوردن دنبالچه باسن، متحرک شده و به چپ و راست میرود که نمیدانم رباط هست یا تاندون ؟؟. سوالم اینست که در عکس شکستگی و در رفتگی دنبالچه رویت نشد پس علت این جابجایی و لق شدن و تحرک چیه. بنده حتی در رینگ هم نمی‌توانم بعلت ایجاد درد بشینم . راهنمایی بفرمایید چه اقدامی انجام بدم . اگر التهاب باشه ، نباید جابجا بشه‌. علت تحرک چیه امانمو بریده

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  بنفشه ه
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
به احتمال زیاد مشکل شل شدگی رباط میباشد که بخاطر تغییرات هورمونی حین زایمان می باشد. که باانجام ورزش های ثباتی لگن می توان به بهبود آن کمک کرد.
گاهی نیز حین زایمان ممکن است در رفتگی دنبالچه صورت گرفته باشد که معمولا در عکس رادیولوژی مشخص می شود.
بهتر است با متخصص ستون فقرات نیز مشورت بفرمایید.

هلیا
هلیا
3 سال قبل

سلام من نه زمین خوردم‌ و نه مشکل خاصی پیش اومده خیلی یهویی متوجه شدم دنبالچم‌ درد میکنه‌ وقتایی ک باسنم‌ سفت میکنم‌ بدتر میشه و اندازه ی نقطه از باسنم‌ درد میکنه

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  هلیا
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
معمولا اینچنین مشکلی به علت فشار روی انتهای دنبالچه ایجاد میشود.
بهتر است ابتدا توسط متخصص ستون فقرات و یا فیزیوتراپیست مورد معاینه و ارزیابی قرار بگیرید که علت آن مشخص شود.

میثم
میثم
3 سال قبل

سلام .من چند روزه دنبالچم درد میکنه .در حالت عادی خوبه یهویی درد میگیره ک بی طاقت میشم .چ قرص دارویی استفاده کنم .ممنون میشم راهنمایی کنید

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  میثم
3 سال قبل

با سلام دوست عزیز
بهتر است قبل از استفاده دارو، ابتدا با پزشک مشورت کنید و مورد معاینه قرار بگیرید.

Sina
Sina
2 سال قبل

با سلام . من به علت نشستن طولانی در ابتدا احساس برامدگی در ناحیه دنبالچه کردم انگار که دنبالچه رو به بیرون جا به جا شده باشد و وقتی در حالت عادی روی قالی مینشستم احساس در داشتم در اون ناحیه و انگاری رو زمین قرار میگرفت ولی بعدا حدودا دو ماه اون برآمدگی کمتر شد ولی بعد از اون در استخوان ها باسنم هنگام نشستن درد دارم انگار که روی استخوان های باسنم نشستم هنگام راه رفتن هم بالای باسن سمت راستم درد میگره .الان حدود چهار ماهه این درد همراهمه. ممنون میشم راهنمایی کنین

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  Sina
2 سال قبل

با سلام دوست عزیز
احتمال آسیب دنبالچه وجود دارد بهتر است توسط متخصص ستون فقرات یا فیزیوتراپی مورد ارزیابی و معاینه قرار بگیرید.

حسین یوسفی
حسین یوسفی
1 سال قبل

باسلام و تشکر خیلی مفید بود از بقیه مطالب و سایتها گویاتر جواب گرفتم ۰تشکر میکنم از عوامل

مهرداد محمدی
مهرداد محمدی
پاسخ دادن  حسین یوسفی
1 سال قبل

با تشکر از شما

حسین یوسفی
حسین یوسفی
1 سال قبل

مدت زمان زیادی در پوزیشن نا مطلوب روی زمین می نشینم و حالت لمیده از دوسه روز قبل احساس سوزش و تیر کشیدگی در ناحیه دنبالچه داشتم حالا هنگام نشستن و دراز کشیدن به داخل باسن تیر می کشه
در ضمن سالهاست دیسک کمر دارم متشکرم

فیزیوتراپی دایان
فیزیوتراپی دایان
پاسخ دادن  حسین یوسفی
1 سال قبل

با سلام دوست عزیز
معمولا چنین دردهایی بعد از گذشت یک هفته با استراحت و استفاده از رینگ صندلی از بین می رود.
اگر بهبودی حاصل نشد باید معاینه شوید.

Zahra
Zahra
1 سال قبل

سلام من دختری۲۶ساله هستم اهل ورزش هستم بدنسازی کار میکنم یه مدته دنبالچم و کمرم درد میکنه دنبالچم نزدیک سه ماهه کمرم یک ماه ،پیش دکتر ستون فقرات تقریبا بیست روز پیش رفتم گفتن به خودت فشار اوردی به من دارو و امپول دادن کمرم یه مقدار بهتر شد ولی هنوزم گاهی اوقات درد میکنه درد دنبالچم کم نشد حتی جای نرم هم می‌شینم وقتی که میخام بلند بشم درد میکنه چیکار کنم خود به خود برطرف میشه؟ خیلی نگرانم اذیتم میکنه الان دیگه ورزش نمیکنم دکتر نه ام آر آی تجویز کرد نه اسکن