نوارها و چسب های رنگی روی بدن ورزش کاران کینزیولوژی چیست؟

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

کینزیوتیپ : شاید شما هم کنجکاو شده باشید که چسب هایی که بازیکنان و ورزشکاران حرفه ای در مسابقات المپیک و یا ورزش های دیگر که بیشتر در مسابقات والیبال بر روی بدن ورزشکاران مشاهده کرده اید.

یا بازیکنان حرفه ای مثل کریستین رنالدو در بعضی از بازی ها از این چسب های رنگی بر روی بدن خود استفاده می کنند، به چه منظور است.

به این چسب های درمانی اصطلاحا چسب کینزیولوژی می گویند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

نوار درمانی رنگی کشی یا چسب کینزیولوژی چیست؟

نوار کینزیولوژی یا نوار کینزیواستفاده از یک نوار درمانی پارچه ای، کشی و نازک است که می‌تواند آسیب ها و التهابات بسیاری را بهبود دهد. همچنین این نوار از نظر کشسانی و ضخامت شباهت بسیاری به پوست انسان دارد.

به همین دلیل می‌توان آن را بدون هیچ گونه اذیت و آزار یا ایجاد محدودیت در حرکت استفاده کرد.

احتمالا متوجه شده اید که ورزشکاران حرفه ای بسیاری از این نوار ها برای بهبود وضعیت ورزش خود استفاده می‌کنند. ما در کلینیک های فیزیوتراپی از این نوارها با نتایج فوق العاده ای همچون رهایی بسیار سریع از درد و بهبود حرکت استفاده می‌کنیم.

شاید تعجب آور باشد که چقدر استفاده از نوار های کینزیو موثر است، ولی تا آن را امتحان نکنید، اثر بخشی آن را باور نخواهید کرد.

تفاوت چسب های کینزیولوژی با سایر چسب ها چیست؟

چسب های کینزیولوژی از سایر انواع چسب ها به علت شکل و کارایی خود متمایز می‌شوند. بیشتر انواع چسب ها کششی نیستند و بایستی برای مصرف به دور مفصل یا عضله آسیب دیده بسته شوند تا بهبود لازم حاصل شود.

این چسب ها همچنین حرکت را محدود می‌کنند. مدت زمان های محدودی قابل استفاده هستند و برای بازگشت مجدد به استفاده از حرکات مختلف بدن، بایستی جدا شوند.

چسب های کینزیولوژی متفاوتند. این چسب ها یک خاصیت کشسانی مخصوص دارند که به نوار کینزیولوژی اجازه می‌دهد که در همه حالات به محل عضله یا مفصل بچسبند.

این چسب ها تقریبا یک پوست دوم را برای محافظت از مفاصل و عضلات شما فراهم می‌کنند. همچنین به علت خواص کشسانی ویژه این چسب، حرکت شما محدود نخواهد شد.

نوار کینزیولوژی می‌تواند در طول تمرین های سخت ورزشی، در طول استحمام و یا در طول شنا استفاده شود.

مزایای استفاده از نوارهای رنگی کینزیولوژی چیست؟

نوار کینزیولوژی طیف وسیعی از مزایای درمانی را به همراه خود دارد. به علت اینکه می‌توان آن را به مدت یک هفته هم استفاده کرد، این مزایای درمانی در طول 24 ساعت بر روی بدن مؤثرند و روند بهبود را تسریع می‌بخشند.

  1. رهایی از درد
    نوار کینزیولوژی درد را از مکانیزم های بسیاری بیرون می‌کشد. این مکانیسم ها می‌توانند فیزیکی یا عصبی باشند.
    برداشتن چسب کینزیولوژی درد را از دریافت کننده های آن در زیر پوست برمی‌دارد و امکان رهایی از درد به صورت لحظه ای و طولانی مدت را فرآهم می آورد.
    درد مزمن می‌تواند به کمک تحریک سنسورهایی که به رشته های عصبی متصل اند انجام شود. در این حالت، نوارهای رنگی کینزیولوژی می‌تواند موثر بر دردی باشد که بعد از یک آسیب ایجاد شده است.
  2. کاهش ورم
    چسب های کینزیولوژی به وسیله کشیدن پوست یک فشار منفی را زیر نوار ایجاد می‌کند، که این فشار، به کانال های غدد لنفاوی کمک می‌کند تا بر کاهش تورم و التهاب موثر باشند.
  3. کاهش تورم در هر قسمت از بدن
    براساس همان اصل کشش که مطرح شد، نوارهای کینزیولوژی در کاهش تورم می‌توانند بسیار موثر باشند.
  4. کاهش خستگی و گرفتگی عضلات
    تمرینات ورزشی و انقباض مکرر عضلات فرآورده هایی مثل اسید لاکتیک را تولید می‌کند. اسید لاکتیک می‌تواند باعث عملکرد ضعیف عضله شود، باعث خستگی یا گرفتی عضله و یا باعث بروز تاخیر در حرکت عضلات شود.
    نوارهای کینزیولوژی می‌توانند به از بین بردن اسید لاکتیک و سایر فرآورده های به وجود آمده در عضلات کمک کنند. این امر باعث می‌شود که عضله عملکرد بهتری داشته باشد و خستگی و گرفتگی آن کاهش یابد.
  5. پشتیبانی عضلات ضعیف یا آسیب دیده
    نوارهای کینزیولوژی از نظر فیزیکی و عصبی نیز برای ساختار های پویای بدن شما از جمله عضلات بسیار مفید هستند.
    نوارهای رنگی درمانی کینزیولوژی کشش خاصی دارند که عضلات ضعیف یا آسیب دیده را حمایت می کنند. این حمایت می‌تواند به انجام فعالیت های روزمره و انجام ورزش های سنگین کمک کند.
  6. بازگشت سریع تر به ورزش، کار و بازی
    نوارهای کینزیولوژی با حمایت پویا از ساختار های آسیب دیده بدن، می‌توانند به ورزشکاران آسیب دیده، کارگران و کودکان کمک کنند تا هر چه سریعتر به ورزش، کار و بازی و انجام حرکات عادی خود بازگردند.

کلینیک فیزیوتراپی دایان خدمات درمانی فیزیوتراپی ورزشی و آسیب های ورزشی را برای ورزشکاران حرفه ای با تخفیف ویژه ارائه می کند. 30% تخفیف فیزیوتراپی ورزشکاران و هنرمندان

برای دریافت نوبت فیزیوتراپی و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

برای مطالعه سایر مقالات مربوط به فیزیوتراپی آسیب های ورزشی به این صفحه مراجعه کنید.

3.3 4 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.