فیزیو تراپی آسیب نخاعی

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

(فیزیو تراپی آسیب نخاعی) : فیزیوتراپی چگونه به درمان و تسکین آسیب های نخاعی کمک میکند؟ آسیب نخاعی باعث فلج عضلانی و از دست دادن حس فیزیکی می شود و هر ساله از هر یک میلیون نفر بین 12 تا 18 نفر در استرالیا دچار این مشکل می شوند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

شایع ترین علل آسیب های نخاعی، تصادف با وسایل نقلیه موتوری و سقوط است. در حال حاضر درمانی برای آسیب نخاعی وجود ندارد، اگر چه نتایج می تواند با انجام پروسه توانبخشی کاملی برای بیمار، تا اندازه زیادی بهبود یابد.

وقتی نخاع آسیب می بیند چه اتفاقی می افتد؟

فیزیوتراپی شکستگی مهره
فیزیوتراپی نخاع

طناب نخاعی در یک مسیرکانال شکل در میان استخوان گردن و کمر قرار دارد. این طناب یک مجموعه ی بسیار پیچیده از اعصاب است که مغز را به بدن متصل می کند.

آسیب های نخاعی منجر به فلج شدن (عدم توانایی حرکت عضلات) و از دست دادن حس عضلات و همچنین اختلال در بسیاری از سیستم های مختلف بدن مانند سیستم هایی که مرتبط با عملکرد مثانه و روده هستند، می شود.

نمی توان دو آسیب نخاعی پیدا کرد که با هم یکسان باشند، زیرا آسیب نخاعی به جایی که درست آسیب نخاعی وارد شده است و به شدت آسیب بستگی دارد. آسیب نخاعی در گردن به تتراپلژی یا فلج چهار اندام (tetraplegia یا quadriplegia) منجر می شود که بر روی هر دو دست و دو پا تاثیر می گذارد.

آسیب در قسمت بالای گردن جدی تر از آسیب در قسمت پایین تر گردن است و می تواند توانایی فرد در نفس کشیدن و سرفه کردن را به طور جدی محدود کند. صدمه نخاعی در پشت باعث فلج پایین تنه (paraplegia) می شود که تنها بر پاها و تنه تاثیر می گذارد و تاثیری بر بازوها ندارد.

بسیاری از افراد مبتلا به آسیب نخاعی توانایی راه رفتن دوباره را پیدا می کنند، اما اگر آسیب شما جدی باشد، ممکن است همیشه به صندلی چرخدار نیاز داشته باشید.

نمی توان دو آسیب نخاعی پیدا کرد که با هم یکسان باشند، زیرا آسیب نخاعی به جایی که درست آسیب نخاعی وارد شده است و به شدت آسیب بستگی دارد. آسیب نخاعی در گردن به تتراپلژی یا فلج چهار اندام (tetraplegia یا quadriplegia) منجر می شود که بر روی هر دو دست و دو پا تاثیر می گذارد.

آسیب در قسمت بالای گردن جدی تر از آسیب در قسمت پایین تر گردن است و می تواند توانایی فرد در نفس کشیدن و سرفه کردن را به طور جدی محدود کند. صدمه نخاعی در پشت باعث فلج پایین تنه (paraplegia) می شود که تنها بر پاها و تنه تاثیر می گذارد و تاثیری بر بازوها ندارد.

بسیاری از افراد مبتلا به آسیب نخاعی توانایی راه رفتن دوباره را پیدا می کنند، اما اگر آسیب شما جدی باشد، ممکن است همیشه به صندلی چرخدار نیاز داشته باشید.

چگونه می توانم بفهمم که آیا نیاز به فیزیوتراپی یا سایر مراقبت های پزشکی دارم؟

فیزیوتراپی آسیب نخاعی
فیزیوتراپی آسیب نخاعی

علائم و نشانه های آسیب نخاعی شامل از دست رفتن قدرت حرکت و حس فیزیکی می شود. این موارد معمولا بلافاصله پس از نوعی تجربه عصبی شدید یا جراحت رخ می دهند.

آسیب احتمالی ستون فقرات یک مورد اورژانسی است و افراد باید توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شوند و باید مراقبت های زیادی برای به حداقل رساندن آسیب بیشتر به نخاع صورت گیرد. آسیب نخاعی صریحا، با استفاده از آزمایش سیستم عصبی، اشعه ایکس و اسکن، توسط پزشکان تشخیص داده می شود.

افراد مبتلا به آسیب نخاعی اغلب نیاز به عمل جراحی برای ثابت قرار دادن قسمت آسیب دیده در گردن یا کمر، دارند. بسته به سطح و میزان فلج، ممکن است یک پروسه توانبخشی بلند مدت و جامع مورد نیاز باشد.

فیزیوتراپی یک جنبه مهم از این پروسه توانبخشی است، زیرا تمرکز آن بر روی این موضوع است که شما بتوانید یاد بگیرید که دوباره به بهترین نحو ممکن حرکت کنید.

زندگی من پس از جراحی نخاع چگونه خواهد بود؟

نتیجه جراحی تا حد زیادی به اینکه که آسیب نخاعی به کجا وارد شده و چقدر جدی است، بستگی دارد. احتمال راه رفتن دوباره را می توان با توانایی شما در احساس کردن و کنترل حرکت روده ها پیش بینی کرد، زیرا این نشان می دهد که آیا پیام های عصبی از مغز تا انتهای نخاع حرکت می کنند یا نه.

گزینه های دیگری نیز وجود دارند که می توان از روی آنها احتمال راه رفتن دوباره را پیش بینی کرد، مانند قدرت در بعضی از ماهیچه های مهم پا.

توانبخشی، بر روی کمک به افراد آسیب دیده نخاعی در بازگشتن به زندگی عادی تمرکز می کند، به طوری که آنها بتوانند به خانه هایشان و به نزد خانواده هایشان باز گردند و زندگی کامل و رضایت بخشی را صرف نظر از شدت آسیبی که دیده اند، ادامه دهند.

فیزیوتراپی فقط یک جنبه از پروسه جامع توانبخشی است و به طور خاص بر تحرک و کمک به افراد برای بدست آوردن دوباره ی توانایی حرکت و عملکرد های بدن، تا حد ممکن، تمرکز دارد.

این کار شامل کمک کردن به کسانی می شود که آسیب جدی تری دیده اند نیز می شود و به آنها آموزش داده می شود که چگونه در صندلی چرخدار فشار وارد کنند، چگونه قسمت های فلج شده بدن خود را حرکت دهند و اینکه چگونه حتی با نشستن بر صندلی چرخ دار مستقل باشند.

فیزیوتراپی آسیب نخاعی برای کسانی که آسیب های کمتری دیده اند، بر کمک کردن به افراد در یادگیری راه رفتن دوباره تمرکز می کند.

چگونه فیزیوتراپی در توانبخشی آسیب های نخاعی به شما کمک می کند؟

فیزیوتراپی آسیب نخاعی
فیزیوتراپی قطع نخاع

روش های درمان فیزیکی برای افراد مبتلا به صدمات نخاعی بسیار متنوع است. این روش ها در درجه اول به شما کمک می کنند تا به تحرک مطلوب دست یابید و علاوه بر آن بسیاری از مسائل دیگری که مرتبط با این مشکل هستند را نیز در بر می گیرد. در نتیجه، گزینه های مختلف درمانی بسیاری وجود دارد.

در زیر از برخی از رایج ترین گزینه های توانبخشی را به طور خلاصه توضیح می دهیم. در هر صورت، مناسب بودن هر روش درمانی بستگی به نوع آسیب شما و اهداف شما در دوره توانبخشی دارد.

آموزش گام برداشتن و پیاده روی : این کار معمولا شامل استفاده از تردمیل برای راه رفتن می شود. اگر نتوانید این کار را به دلیل ضعف پا انجام دهید، می توانید در حالی که با بندی بر روی تردمیل نگه داشته شده اید، از تردمیل استفاده کنید.

آویزان شدن به آن بند، قسمتی از وزن را از روی پاها بر می دارد و راه رفتن برای شما آسان تر می شود. گاهی اوقات در صورتی که پا ها بسیار ضعیف باشند و در مراحل اولیه توانبخشی، درمانگران به حرکت دادن پاهاکمک می کنند.

روش دیگری که می تواند استفاده شود این است که اسپلینت هایی (splint ) را برای ساق پاهایتان فراهم کنند و شما با کمک عصا تمرین پیاده روی را در ورزشگاه توانبخشی انجام دهید.

آموزش حرکت با صندلی چرخدار: افرادی که به صندلی چرخدار وابسته هستند باید مهارت های فراوانی را داشته باشند تا بتوانند با صندلی های خود در جامعه حرکت کنند. آموزش به طور معمول شامل یادگیری برای هل دادن صندلی چرخدار بر روی سطوح مختلف و بالا و پایین رفتن از یک پله یا سطح شیب داراست.

تمرین تحرک نشسته: افراد وابسته به صندلی چرخدار باید یاد بگیرند که چگونه به رختخواب بروند و از آن خارج شوند و یا بر روی صندلی های توالت بنشینند و بلند شوند. فیزیوتراپی برای این افراد معمولا شامل تمرین مکرر این مهارت ها می شود.

تمرین های قدرتی: ضعف، یکی از ویژگی های اصلی آسیب نخاعی است و فیزیوتراپی برای این افراد معمولا شامل تمرینات تقویت کننده می شود.

این کار می تواند با استفاده از تجهیزات ورزشگاه و یا از طریق تمرین مهارت های حرکتی انجام شود.

تمرین های تناسب اندام: فیزیوتراپی می تواند با تشویق کردن شما به انجام تمرین های منظم که متناسب با توانایی شما تنطیم شده اند، به شما کمک کند که پس از آسیب دیدگی، از نظر جسمی متناسب و سلامت شوید.

افراد مبتلا به آسیب نخاعی همچنین می توانند به صورت دوره ای از دوره های کوتاه فیزیوتراپی در مراحل مختلف زندگی خود بهره مند شوند. این امر به ویژه برای کمک به انطباق با آسیب های شخص و اثرات پیر شدن مهم است.(فیزیوتراپی آسیب نخاعی)

فیزیوتراپی برای بهبود و توانبخشی من چقدر موثر است؟

فیزیوتراپی برای موفقیت توانبخشی پس از آسیب نخاعی، اهمیت زیادی دارد. با این حال، روش های خاص و تکنیک های مختلف بسیاری وجود دارند – برخی از آنها جدید هستند و هنوز به خوبی اعتبار سنجی نشده اند.

اما به هر حال، ما با اطمینان می دانیم که استفاده از فیزیوتراپی برای تناسب اندام، قدرت بدنی و قدرت حرکتی فرد موثر است.

همچنین می دانیم که، در صورتی که آسیب نخاعی شدید نباشد، استفاده از فیزیو تراپی در کمک کردن به افراد برای اینکه بتوانند دوباره قدرت راه رفتن را پیدا کنند، موثر است.

اما مطمئن نیستیم که از بین روش هایی که برای کمک کردن به افراد برای دوباره راه رفتن استفاده می شوند، هر کدام چه مزیت نسبی را نسبت به سایر روش ها دارند. تعداد شواهدی که نشان می دهد راه رفتن بر روی تردمیل ها یا دستگاه های رباتیک گران قیمت بهتر از روش های فیزیوتراپی استاندارد نیست، در حال افزایش است.

این روش های استاندارد فیزیوتراپی شامل استفاده از اسپیلنت ها و وسایل کمکی برای راه رفتن هستند.

فیزیوتراپی آسیب نخاعی

در فیزیوتراپی دایان بوسیله ورزش درمانی، لیزردرمانی پرتوان، مگنت درمانی، بیوفیدبک و… به بهبود شما کمک خواهیم کرد.

پس از آسیب نخاعی در منزل چه کارهایی می توانم انجام دهم؟

برای افراد مبتلا به صدمات نخاعی مهم است که برنامه تمرینات خانگی جامعی داشته باشند. طرح ریزی این برنامه در صورتی به بهترین شکل انجام می شود که توسط یک فیزیوتراپیست با تخصص در آسیب نخاعی انجام شده باشد.

درد شانه پس از آسیب نخاعی شایع است، به ویژه در کسانی که با یک صندلی چرخدار دستی حرکت می کنند و در کار های روزانه خود از دست هایشان زیاداستفاده می کنند.

مهم این است که افرد بدن خود را در صندلی چرخدار در حالت درستی قرار دهند و قدرت عضلانی را در اطراف مفاصل شانه و استخوان کتف را با تمرین افزایش دهند. این کار می تواند درد شانه را کاهش دهد.

طی چه مدت زمان می توان تفاوتی را احساس کرد؟

توانبخشی پس از آسیب نخاعی یک روند طولانی و آهسته است. میزان بهبود به شدت آسیب وابسته است. بهتر است قبل از شروع یک برنامه ورزشی، در مورد اهداف مورد انتظار آن برنامه طرح ریزی شده هدفمند، با فیزیوتراپیست خود صحبت کنید.

با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، شما باید انتظار داشته باشید که پس از یک یا دو ماه استفاده از برنامه فیزیوتراپی تاثیرات آن را مشاهده کنید.

برای دریافت مشاوره توانبخشی و فیزیوتراپی آسیب های نخاعی و راه کارهای فیزیوتراپی در بهبود این آسیب با کلینیک فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی آسیب نخاعی

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.