فیزیوتراپی شکستگی و پیچ خوردگی

فیزیوتراپی شکستگی با مگنت تراپی
فیزیوتراپی شکستگی با مگنت تراپی
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

فیزیوتراپی شکستگی و فیزیوتراپی پیچ خوردگی به عنوان یکی از بهترین متدهای درمانی جهت کمک به بهبود این عارضه شناخته می‌شود. همه افراد ممکن است در برخورد با اجسام سنگین، تصادفات جاده‌ای، زمین خوردگی و … شکستگی و پیچ خوردگی را در قسمت‌های مختلف بدن تجربه کنند. این عارضه گاهی آنقدر دردناک و طاقت فرسا است که برای چندین روز یا حتی چندین ماه امکان انجام فعالیت‌های کوچک را نیز از فرد می‌گیرد. پزشکان تلاش می‌کنند تا شکستگی و پیچ خوردگی را با استفاده از جراحی یا گچ‌گیری و آتل‌گیری درمان کنند. فیزیوتراپی نیز در حین یا بعد از التیام مشکل پیش آمده می‌تواند یک رویکرد درمانی فوق‌العاده باشد و به روند بهبودی بسیار کمک کند. چنانچه دوست دارید در رابطه با فیزیوتراپی شکستگی ها و پیچ خوردگی ها اطلاعات بیشتری به دست آورید، به مطالعه این مطلب بپردازید.

فیزیوتراپی شکستگی و پیچ خوردگی در کلینیک دایان

فیزیوتراپی شکستگی و پیچ خوردگی به مجموعه روش‌های درمانی گفته می‌شود که در کلینیک‌های فیزیوتراپی برای کمک به بهبودی و تسریع روند درمان افرادی که در حال تجربه شکستگی و پیچ خوردگی در نواحی مختلف بدن خود هستند، استفاده می‌شود. در کلینیک فیزیوتراپی دایان نیز از این روش درمانی برای بهبود طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. از مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیزیوتراپی دست با مگنت تراپی

فیزیوتراپی دست با مگنت تراپی

شکستگی‌های استخوان سر

شکستگی‌های استخوان سر،  آسیب‌های جدی هستند که می‌توانند به دلیل ضربه‌های شدید به سر، مانند تصادفات رانندگی، سقوط یا جراحت‌های نافذ، رخ دهند. شدت شکستگی می‌تواند از ترک‌های مویی جزئی تا شکستگی‌های له شده‌ی پیچیده که به ساختار مغز آسیب می‌رسانند، متغیر باشد.

این شکستگی‌ها بسته به ناحیه درگیر کننده با علائم مختلفی همراه خواهند بود‌. از مهم‌ترین شکستگی‌های استخوان سر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستگی‌های جمجمه

اگر شکستگی سر در ناحیه استخوان جمجمه رخ دهد، به آن شکستگی جمجمه خواهند گفت. تشخیص شکستگی جمجمه با معاینه فیزیکی، تصویربرداری مانند CT اسکن یا MRI و گاهی اوقات با آزمایش‌های عصبی انجام می‌شود. درمان بسته به شدت شکستگی متفاوت است و ممکن است شامل مراقبت‌های حمایتی، جراحی برای ترمیم استخوان شکسته و دارو برای کاهش درد و جلوگیری از عفونت باشد. افراد در هنگام تجربه این عارضه علائمی چون سردرد شدید، تهوع و استفراغ، گیجی، از دست دادن هوشیاری، خونریزی از گوش یا بینی، کبودی دور چشم را تجربه خواهند کرد.

  • استخوان‌های صورت

استخوان‌های صورت، 14 استخوان مجزا هستند که با هم ترکیب شده و ساختار اساسی صورت را تشکیل می‌دهند. این استخوان‌ها نه تنها به چهره شکل می‌دهند، بلکه از اندام‌های حیاتی مانند چشم‌ها، بینی و دهان نیز محافظت می‌کنند. وارد شدن هر گونه ضربه و فشار که منجر به شکستگی در این استخوان‌ها شود، می‌تواند به عوارض و درد بسیاری همراه باشد و فرم صورت را تغییر دهد. فیزیوتراپی شکستگی در این زمینه بسیار کاربردی خواهد بود.

شکستگی‌های گردن

گردن، پل ظریف میان سر و تنه است که ساختاری پیچیده و انعطاف‌پذیر دارد و از استخوان‌ها، عضلات، رباط‌ها، اعصاب و عروق خونی متعددی تشکیل شده است.

هفت مهره گردنی، که به عنوان ستون فقرات گردنی نیز شناخته می‌شوند، از این ناحیه پشتیبانی می‌کنند و به آن تحرک و انعطاف‌پذیری قابل توجهی می‌دهند. این مهره‌ها توسط دیسک‌های بین مهره‌ای از هم جدا می‌شوند که به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند و به حرکات نرم و بدون درد کمک می‌کنند. هر گونه شکستگی و پیچ‌خوردگی در این مهره‌ها و دیسک‌ها را به عنوان شکستگی گردن می‌شناسند.

شکستگی‌های گردن فمورال

شکستگی‌های گردن فمورال به عنوان یکی از مهم‌ترین عارضه‌های قابل درمان با استفاده از فیزیوتراپی شکستگی شناخته می‌شود.

شکستگی‌های گردن فمورال، که به شکستگی‌های لگن نیز معروف هستند، شکستگی‌هایی هستند که در ناحیه باریک استخوان ران (فمور) درست زیر سر آن رخ می‌دهند. این نوع شکستگی‌ها بیشتر در افراد مسن، به ویژه زنان، به دلیل پوکی استخوان شایع است. البته زمین خوردن و وارد شدن ضربه و فشار در پی عوامل مختلف به این ناحیه نیز ممکن است موجب آسیب در آن شود.

شکستگی‌های شانه و بازو

شانه و بازو دارای استخوان‌ها و عضلات بسیاری است که با ظرافت فراوان کنار یکدیگر قرار گرفته و حرکت را ممکن می‌کنند. ایجاد ترک و شکستگی در این استخوان‌ها شرایطی دردناک خواهد بود که با محدودیت در حرکت شانه و بازو همراه است.

  • شکستگی استخوان پشتی بازو

استخوان کتف، که به عنوان “اسکاپولا” نیز شناخته می‌شود، استخوان صاف، مثلثی شکلی است که در قسمت فوقانی پشت قرار دارد. این استخوان به ستون فقرات در ناحیه قفسه سینه متصل می‌شود و به عنوان پایه ای برای استخوان‌های ترقوه و بازو عمل می‌کند. شکستگی در این ناحیه می‌تواند بسیار دردناک و آزاردهنده باشد اما خوشبختانه با فیزیوتراپی قابل بهبودی است.

  • شکستگی استخوان جلویی بازو

منظور از شکستگی استخوان جلویی بازو، شکستگی در استخوان هومروس است. هومروس استخوان بلند و محکمی است که از مفصل شانه تا مفصل آرنج امتداد دارد. این استخوان به عضلات مختلفی متصل می‌شود که به حرکت ساعد و دست کمک می‌کنند.

شکستگی‌های استخوان کمر

شکستگی کمر که بیشتر در نواحی مهره‌ها دیده می‌شود از دیگر عارضه‌های قابل درمان با فیزیوتراپی شکستگی است.

این عارضه که بیشتر در اثر پوکی استخوان، زمین خوردن و تصادف رخ می‌دهد، در صورت عدم درمان می‌تواند به نخاع شما آسیب وارد کند.

شکستگی‌های استخوان های لگن

به ایجاد ترک و شکستگی در استخوان ران و ناحیه اتصال این استخوان به لگن، شکستگی‌های استخوان لگن گفته می‌شود. از آنجایی که استخوان ران و لگن تاثیر بسیار زیادی در حرکت دارند، فرد در نشستن، ایستادن، راه رفتن و دراز کشیدن با مشکل مواجه خواهد شد. این عارضه با درد زیادی همراه است و برای درمان در کنار سایر روش‌های پزشکی به فیزیوتراپی نیز نیاز دارد.

شکستگی های استخوانهای پا و زانو

شکستگی در استخوان‌های پا و زانو مجموعه شکستگی‌هایی ریز و درشت قابل درمان با فیزیوتراپی شکستگی هستند. این عارضه معمولا برای یک مدت کوتاه فرد را با محدودیت حرکتی روبه‌رو خواهد کرد.

فیزیوتراپی تاثیر بسیار زیادی در بهبود کاهش دامنه حرکتی ناشی از این شکستگی خواهد داشت.

  • شکستگی‌های استخوان پاشنه

پاشنه پا یکی از نقاط حساسی است که بسیار دچار شکستگی خواهد شد. شکستگی در این قسمت معمولا زمین گذاشتن پا را دردناک می‌کند.

  • شکستگی‌های مچ پا

چنانچه استخوان‌های موجود در ناحیه پا دچار ترک‌های ریز و درشت شوند، فرد در هنگام زمین گذاشتن مچ پا و همچنین بالا آوردن انگشتان احساس درد و ناتوانی خواهد داشت.

شکستگی‌های استخوان دست و مچ دست

دست و مچ دست از ۲۷ استخوان تشکیل شده است. این استخوان‌ها در اندازه‌های مختلف به صورت منظم و نامنظم کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و با کمک مفصل و عضلات امکان حرکت را فراهم می‌کنند. بنابراین طبیعی است هر گونه شکستگی در این ناحیه علاوه بر درد و تورم، موجب ناتوانی در انجام حرکات معمولی نیز شود.

بهبود و درمان این عارضه بسیار حساس است به همین دلیل نیز از فیزیوتراپی شکستگی در کنار سایر درمان‌های تهاجمی و غیر تهاجمی استفاده می‌شود.

شکستگی‌های سینه و شکم

مجموعه شکستگی‌هایی که در ناحیه سینه و شکم رخ می‌دهند، مجموعه شکستگی‌های حساسی هستند که در صورت عدم درمان می‌توانند حتی به بافت‌های داخلی بدن نیز آسیب برسانند. این شکستگی‌ها بیشتر در اثر تصادفات رخ می‌دهند.

  • شکستگی‌های استخوانهای قفسه سینه

قفسه سینه انسان از یک استخوان جناغ، ۱۲ جفت دنده و ۱۳ جفت مهره دنده‌ای ساخته شده است. هر گونه آسیب و شکستگی در این استخوان‌ها شکستگی‌های استخوان‌های قفسه سینه نامیده می‌شود و شرایط دردناکی را برای بیمار فراهم می‌کند.

شکستگی‌های ستون فقرات

استخوان‌های ستون فقرات از مهم‌ترین استخوان‌های بدن هستند که به دلیل محافظت از نخاع حساسیت بالایی دارند. عدم درمان شکستگی در این استخوان‌ها می‌تواند با وارد کردن آسیب به نخاع موجب ناتوانی‌های دائمی گردد.

  • شکستگی‌های استخوانهای فقرات گردنی

ستون فقرات گردنی از 7 مهره تشکیل شده است که از C1 تا C7 نامگذاری شده‌اند. هر کدام از این مهره‌ها ساختاری شبیه به سایر مهره‌ها دارند، اما از نظر ویژگی متفاوتند. این استخوان‌ها وظیفه ایجاد حرکات در سر و گردن را دارند. بنابراین هر گونه اختلال در عملکردشان می‌تواند حرکت گردن را محدود کند.

  • شکستگی‌های استخوانهای فقرات زیرین

استخوان‌های فقرات زیرین از ۱۲ عدد مهره قفسه سینه، ۵ عدد مهره کمری، ۵ عدد مهره خارجی و ۳ تا ۵ استخوان کوچک دنبالچه تشکیل شده است. به دلیل حساسیت بالای شکستگی در این ناحیه معمولا از فیزیوتراپی شکستگی در کنار جراحی و روش‌های غیر تهاجمی استفاده می‌شود.

شکستگی‌های نوک انگشت پا

اگر شکستگی در ناحیه نوک انگشتان پا باشد، درد و تورم از مهم‌ترین علائمی است که مشاهده می‌شود. استخوان‌های نوگ انگشتان پا بیشتر در هنگام زمین خوردن آسیب می‌بینند.

  • شکستگی‌های استخوانهای انگشت پا

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که شکستگی در یکی از قسمت‌های انگشت پا به صورت ترک ریز یا درشت دیده شود.‌

  • شکستگی های ناحیه پاشنه

استخوان پاشنه پا به عنوان بزرگ‌ترین استخوان واقع شده در این ناحیه در صورت زمین خوردن و پرت شدن از ارتفاع یا تصادف دچار شکستگی خواهد شد.

  • شکستگی جونز

شکستگی جونز به شکستگی‌های ناحیه پنجم متاتارس گفته می‌شود که با احساس درد در پاشنه همراه است.

پیچ خوردگی در مفصل شانه

مفصل شانه یک قسمت مهم از شانه محسوب می‌شود که نقش بسیاری در حرکت ایفا می‌کند. در اثر پارکی یا کشیده شدن این مفصل علائمی چون درد، سوزش و تغییر فرم در شانه مشاهده می‌شود که آن را پیچ خوردگی مفصل شانه می‌نامند.

این عارضه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که به راحتی با فیزیوتراپی پیچ خوردگی قابل درمان است.

پیچ خوردگی در مفصل زانو

مفصل زانو نقش بسیار زیادی در حمایت از عضلات و استخوان‌های زانو ایفا می‌کند. چنانچه این ناحیه دچار پارگی یا کشیدگی شود، علائم پیچ خوردگی ظهور می‌کند. از مهم‌ترین علائم این عارضه می‌توان به احساس درد و ناتوانی در انجام برخی از حرکات ساده اشاره کرد.

فیزیوتراپی پیچ خوردگی و ورزش درمانی یک راهکار موثر برای کاهش درد ناشی از این عارضه شناخته می‌شود.

پیچ خوردگی مچ پا

هنگامی که مفصل مچ پا دچار کشیدگی و پارگی در اثر ضربه، فشار و تصادفات می‌شود، متخصصان در کنار سایر روش‌های درمانی فیزیوتراپی را توصیه می‌کنند. چرا که فیزیوتراپی پیچ خوردگی مچ پا می‌تواند با تقویت عضلات ضعیف شده، کاهش درد، افزایش دامنه حرکتی و بهبود آسیب دیدگی‌ها به شما کمک کند، مجدد سلامت خود را به دست آورید.

البته باید بدانید در چنین شرایطی ضروری است به متخصصان خبره‌ای که در زمینه فیزیوتراپی فعالیت دارند مراجعه کنید تا بهترین خدمات به شما ارائه شود.

پیچ خوردگی در مفصل مچ دست

مفصل مچ دست یکی از مهم‌ترین مفاصل بدن است که با حمایت از عضلات و استخوان‌های مچ دست امکان فعالیت مچ دست را فراهم می‌کند. اگر این ناحیه دچار آسیب‌هایی ناشی از پارگی یا کشش شود، علائمی چون تورم، درد و کاهش دامنه حرکتی ایجاد خواهد شد.

برای درمان این عارضه و کاهش این علائم معمولا فیزیوتراپی توصیه می‌شود.

پیچ خوردگی در مفصل لگن

چنانچه مفصل لگن در اثر برخوردار با اجسام سنگین، ضربه، فشار و … دچار پارگی و کشش شود، فرد در انجام بسیاری از حرکات با محدودیت و درد روبه‌رو خواهد شد. این عارضه که پیچ خوردگی در مفصل لگن نامیده می‌شود از دیگر موارد قابل درمان و بهبودی با فیزیوتراپی پیچ خوردگی است.

بهترین روش فیزوتراپی شکستگی استخوان

منظور از فیزیوتراپی شکستگی و پیچ خوردگی مجموعه‌ای از اقدامات درمانی است که با هدف کمک به درمان آسیب‌های رخ داده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعداد روش‌های فیزیوتراپی مفید برای این عارضه بسیار فراتر از آنچه است که تصور می‌شود. به همین دلیل ناچاریم تنها برخی از مهم‌ترین این روش‌ها را معرفی کنیم.

از مهم‌ترین روش‌های فیزیوتراپی اثرگذار برای انواع شکستگی و پیچ خوردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

لیزر پرتوان

لیزر پرتوان یکی از بهترین روش‌های فیزیوتراپی محسوب می‌شود که طی از انرژی نور و لیزر برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

این روش جدید فیزیوتراپی با افزایش تعداد سلول‌های جوان در بافت‌ها، افزایش گردش خون و کاهش التهاب بدون ایجاد هیچ گونه گرما و هیچ عارضه خاصی شرایط را برای ترمیم آسیب‌های رخ داده فراهم می‌کند.

مگنت درمانی

مگنت تراپی یکی از روش‌های فیزیوتراپی شکستگی و پیچ خوردگی است که بدون هیچ عارضه و دردی از میدان مغناطیسی برای تسریع گردش خون در بدن، افزایش اکسیژن‌رسانی و در نتیجه بهبود آسیب استفاده می‌کند.

این روش درمانی تاثیر فراوانی در کاهش درد و بهبود قدرت عضلانی دارد. به همین دلیل نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

الکتروتراپی

الکتروتراپی یک روش غیرتهاجمی و محبوب برای تحریک الکتریکی عصب و عضلات است که با افزایش تولید سلول‌های جوان، افزایش گردش خون، کاهش التهاب و افزایش دامنه حرکتی می‌تواند طیف فراوانی از بیماری‌ها را درمان کرد.

آسیب‌های ناشی از شکستگی‌ها از مهم‌ترین آسیب‌های قابل درمان با این روش فوق‌العاده فیزیوتراپی هستند. به همین دلیل نیز در سراسر جهان از این روش برای درمان مشکلات پیش آمده از شکستگی‌ها و پیچ خوردگی‌ها استفاده می‌شود.

اولتراسوند

استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، با هدف ایجاد گرما و همچنین تحریک در بافت‌های مختلف بدن را اولتراسوند تراپی می‌نامند.

این روش محبوب فیزیوتراپی یکی از کم عارضه‌ترین روش‌های موجود است که می‌تواند برای درمان دردها و آسیب‌های عضلانی و اسکلتی استفاده شود. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این متد درمانی افزایش دامنه حرکتی و بهبود خون‌رسانی به بافت‌ها است. همین موضوع این روش را به یکی از پرطرفدارترین روش‌های فیزیوتراپی پیچ خوردگی تبدیل کرده است.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یک روش پرکاربرد و محبوب فیزیوتراپی است که از امواج صوتی دارای انرژی بالا استفاده می‌کند تا نقاط ماشه‌ای عضلات را تحریک کرده، جریان خون را افزایش داده و موجب اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها شود.

این روش درمانی علاوه بر کاهش درد تاثیر بسیار زیادی در افزایش قدرت نیز ایفا می‌کند. به همین دلیل در کنار سایر روش‌های فیزیوتراپی می‌تواند یک گزینه فوق‌العاده برای درمان مشکلات ناشی از پیچ خوردگی‌ها و شکستگی‌ها باشد.

خواص فیزیوتراپی شکستگی و پیچ خوردگی

دریافت خدمات فیزیوتراپی و استفاده از روش‌های متنوع درمانی در حوزه علم فیزیوتراپی خواص و مزایای مختلفی برای فرد به دنبال خواهد داشت. از مهم‌ترین این خواص و مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش درد و تورم

شکستگی‌ها و پیچ‌خوردگی در نواحی مختلف بدن معمولا با درد و تورم زیادی همراه خواهند بود. این درد و تورم ممکن است حتی تا هفته‌ها و ماه‌ها نیز احساس شود. یکی از مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی این است که به کاهش این درد و تورم کمک خواهد کرد. افرادی که از روش‌های فیزیوتراپی برای دستیابی به بهبودی استفاده می‌کنند، معمولا درد کمتری را تجربه خواهند کرد.

  • تقویت عضلات

بی‌تحرک ماندن یک عضو یا چندین بافت در طی گچ‌گیری یا عمل جراحی موجب کاهش قدرت عضلانی می‌شود‌. به همین دلیل پزشک برای فرد آسیب‌دیده فیزیوتراپی تجویز می‌کند تا با افزایش قدرت عضلات بتوانند توان انجام فعالیت‌های روزمره خود را به دست آورند.

  • افزایش دامنه حرکتی

افراد معمولا پس از تجربه شکستگی سفتی و کاهش دامنه حرکتی را نیز تجربه خواهند کرد. متخصصان فیزیوتراپی در این شرایط تلاش می‌کنند از روش‌های نوین فیزیوتراپی و ورزش درمانی با هدف افزایش دامنه حرکتی و کمک به انعطاف‌پذیری بدن کمک شایانی کنند.

  • بهبود تحرک

آسیب‌دیدگی در اثر شکستگی و پیچ خوردگی می‌تواند تحرک و انجام بسیاری از کارها را محدود کند. در چنین شرایطی از فیزیوتراپی استفاده می‌شود تا توان انجام فعالیت‌های ثابت و تحرک بازیابی شود. در طی جلسات فیزیوتراپی همچنین به بیماران گفته می‌شود که برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در آینده چگونه فعالیت کنند.

هزینه جلسات لازم برای فیزیوتراپی شکستگی و پیچ خوردگی

افراد با شرایط جسمی و روحی متفاوت برای دریافت نتیجه و مشاهده بهبودی و درمان از طریق فیزیوتراپی شکستگی و پیچ خوردگی لازم است تعداد جلسات متفاوتی را پشت سر بگذارند. معمولا هر چه آسیب‌دیدگی بیشتر باشد، نیاز است فرد مدت برای مشاهده نتایج بهبودی تعداد جلسات بیشتری فیزیوتراپی شود.‌ با افزایش تعداد جلسات درمان با فیزیوتراپی هزینه‌ها نیز افزایش خواهد یافت. توجه داشته باشید روش فیزیوتراپی انتخاب شده نیز می‌تواند بر روی هزینه تاثیر بگذارد. چرا که روش‌های مختلف از هزینه متفاوتی برخوردارند.

مدت زمان درمان شکستگی ها و پیچ خوردگی ها با فیزیوتراپی

درمان شکستگی‌ها و پیچ‌خوردگی‌ها با روش‌های فیزیوتراپی زمان بر است. بسته به اینکه میزان آسیب‌دیدگی فرد چقدر باشد و چرا به او انجام فیزیوتراپی توصیه شده است، برای دستیابی به بهبود و درمان نیاز به صرف مدت زمانی متفاوت است.

سن، تلاش فرد در مسیر درمان، تخصص فرد درمانگر و همچنین روش فیزیوتراپی منتخب به طور مستقیم بر روی مدت زمان درمان با این متد درمانی اثر خواهد گذاشت.

فیزیوتراپی شکستگی و پیچ خوردگی در تهران – کلینیک فیزیوتراپی دایان

یافتن یک مرکز فیزیوتراپی معتبر برای دریافت خدمات مرتبط با پیچ خوردگی‌ها و شکستگی‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. اگر در شهر تهران هستید و به دنبال بهترین مرکز برای فیزیوتراپی شکستگی و پیچ خوردگی هستید، ما کلینیک دایان را به شما توصیه می‌کنیم.

کلینیک دایان به دلیل برخورداری از کادری متخصص و مجرب، دارا بودن تجهیزات نوین و تکیه بر جدیدترین روش‌های درمانی توانسته نام خود را به عنوان یکی از بهترین مراکز فیزیوتراپی در تهران و ایران بر سر زبان بیاندازد.

برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در خیابان دولت می‌توانید با شماره تلفن‌های 09128340536 و 02122786049 تماس بگیرید و نوبت رزرو کنید. سپس در زمان مقرر شده به آدرس تهران، خیابان دولت، ابتدای یارمحمدی، بن بست طالقانی، پلاک ۱/۱، واحد۳ مراجعه نمایید. گفتنی است که امکان دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل برای افرادی که توانایی حضور در کلینیک را ندارند، فراهم است. بنابراین اگر به هر دلیلی نمی‌توانید به این مرکز مراجعه کنید کافی است با متخصصان تماس بگیرید

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.