اهمیت فعالیت فیزیکی برای کودکان دارای ناتوانی جسمی

اهمیت فعالیت فیزیکی برای کودکان دارای ناتوانی جسمی
اهمیت فعالیت فیزیکی برای کودکان دارای ناتوانی جسمی
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

ورزش بخش مهمی از حفظ سبک زندگی سالم است و برای سلامت فیزیکی و ذهنی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله درباره اهمیت فعالیت فیزیکی برای کودکان دارای ناتوانی جسمی صحبت خواهیم کرد.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

گاهی اوقات کودکانی که ناتوانی جسمی دارند انواع خاصی از ورزش ها را انتخاب می ‌کنند که انجام آنها برایشان بسیار سخت است اما گزینه هایی وجود دارد که داشتن فعالیت فیزیکی را برای آنها امکان پذیر و مفرح می کند و آن ها در هر سن و با هر توانایی، می توانند این ورزش ها را انجام دهند.

این کودکان با کمک ورزش هایی که مطابق شرایط شان است فعالیت ‌هایی را انجام می ‌دهند که می‌ تواند مزایای اجتماعی احساسی و فیزیولوژیکی برای شان به ارمغان بیاورد.

 کنترل سلامت قلب، ریه ها و کنترل وزن

 اضافه وزن و چاقی مشکلاتی هستند که در استرالیا، بریتانیا و آمریکا به مشکلی روبه رشد تبدیل شده است.

 کودکانی که اضافه وزن دارند اغلب بیش تر در معرض بیماری های مرتبط با چاقی هستند و انتظار می‌ رود در بزرگسالی هم چاقی را تجربه کنند.

 وقتی بچه های ناتوان در سنین پایین با ورزش آشنا شوند، قادر خواهند بود عاداتی سالم پیدا کنند.

این امر به آن ها کمک می‌ کند با زیاد شدن سن و وزن خود را متعادل نگه دارند که برای سلامت قلب و تنفس بسیار مفید است.

بهبود وضعیت عضلانی و اسکلتی

 ورزش منظم به بچه ها کمک می کند عضلات، استخوان های قوی و مهارت های مناسب را به دست آورده و ریسک پوکی استخوان، آرتروز و سایر بیماری های عضلانی اسکلتی در آنها کاهش یابد.

 بچه ‌هایی که ناتوانی دارند ممکن است در ابتدا با ورزش و فعالیت به خوبی کنار نیایند چون روی عضلات و استخوان هایشان فشار وارد می شود.

 اما شکل های مختلفی از ورزش است که درگیری های فیزیکی کم تری می طلبند اما باز هم مفید هستند مثل شنا یا ایروبیک در آب.

 برای کودکانی که ورم مفصل و درد های مرتبط با این بیماری دارند برنامه های ورزشی منظم و پزشکی انجام می‌ شوند که در کاهش التهاب و مدیریت برخی از علائم بسیار مفید اند.

 سلامت ذهنی و اجتماعی

فعالیت فیزیکی فاکتوری مهم در تنظیم سلامت ذهنی و احساسی است. کودکانی که به طور منظم ورزش می کنند بیش تر از بقیه قادر هستند در مدرسه تمرکز کرده و عملکردهای شناختی بهتری داشته باشند.

ورزش سبب آزاد شدن اندورفین می ‌شود که حس خوبی را به دنبال دارد مثل آزاد شدن سروتونین در مغز. این امر سبب کاهش استرس، افسردگی و اضطراب می شود.

علاوه بر آن، ورزش موقعیتی عالی برای کودکان ناتوان است چرا که از این طریق ارتباط اجتماعی خود را گسترش می دهند.

با ایجاد ارتباط با سایر کودکان در زمینه ورزش، بچه ها دوستی های مادام العمری را به وجود می‌ آورند که برای تقویت اعتماد به نفس شان و کاهش احساس تنهایی و انزوای اجتماعی بسیار مفید است.

موانع کودکان ناتوان در ورزش

 ریسک ها، مسئولیت، ناتوانی ‌های تفهیم نشده، فقدان تجهیزات لازم برای حمایت، هزینه های بالا و برنامه های بدون مبنای علمی و آموزشی همگی موانعی جهت انجام ورزش کودکان ناتوان است.

  برخی مراکز هستند که متخصصانی جهت هدایت و راهنمایی در انجام برنامه های ورزشی دارند و بسیاری از مدارس و پزشکانی در دسترس اند که در شکل گیری و انجام ورزش های روتین موثراند.

انواع ورزش ها:

 شنا و ایروبیک در آب

 شنا و سایر ورزش های آبی، روشی خارق العاده جهت معرفی ورزش به کودکانی هستند که ناتوانی حرکتی دارند.

 شناور شدن روی آب سبب کاهش موانع حرکتی شده و کودک ناتوان را قادر می سازد تا در فعالیت هایی دخیل شوند که قدرت عضلانی اسکلتی و قلبی عروقی افزایش یابد.

 ورزش های آبی بسیار متنوع اند. بچه ها می توانند شنا کنند، ایروبیک در آب انجام دهند، یا درمان های آبی روی آن ها صورت گیرد که لازمه ‌اش استخرهای آب گرم و تجهیزات آبی – درمانی است.

اسب سواری

  اسب سواری بین کودکان بسیار محبوب بوده و جهت افزایش ثبات، ایجاد تعادل و طرز صحیح قرارگیری بدن بسیار مناسب است.

 درگیر شدن عضلات، واکنش ها و توان حرکتی و هماهنگی اعضای بدن موقعیتی خوب برای بچه‌ ها فراهم می کند که نیازمند ورزش های عضلانی جهت توانبخشی هستند.

 به غیر از مزایای ذهنی و اجتماعی این ورزش، اسب سواری ارتباطی مستقیم با یک حیوان را فراهم می کند که برای کودکان بسیار لذت بخش است.

 بسکتبال، راگبی، فوتبال

اهمیت فعالیت فیزیکی برای کودکان دارای ناتوانی جسمی، بسکتبال

 این ورزش ها به کودکان این امکان را می دهد تا بخشی از تیم ‌های ورزشی شوند که تأثیر اجتماعی و احساسی بسیار زیادی دارند.

 با کمی سازگاری و وفق پذیری، این ورزش ها گزینه ای عالی برای کودکان ناتوان خواهد بود.

بسکتبال با ویلچر، راگبی و فوتبال محیطی را فراهم می ‌کنند که در آن کودکان می ‌توانند فعال باشند و با همسالان خود ورزش کنند.

تنیس

ورزشی فوق العاده محبوب و فعالیتی سازگار پذیر است. مراکز بسیاری هستند که ورزش تنیس را برای کودکان دارای نقص بینایی، شنوایی، معلولیت حرکتی، اوتیسم و ناتوانی ذهنی فراهم می کنند.

بازی های ویدیویی

 کودکانی که طرفدار بازی های ویدیویی هستند اغلب مشتاق ورزش هایی اند که ارتباطی با بازی‌ های کامپیوتری دارند.

 این برنامه های ورزشی به بچه ها کمک می کنند تا در فعالیت‌ های فیزیکی ای مشارکت داشته که ممکن است برای شان غیر قابل دسترس باشد.

 این ورزش ها سازگار پذیر و جامع هستند و ادراک و دریافت کودکان با بندِ کنترل کننده ارزیابی شده واین ورزش ها بعدها به ورزش های غیر دیجیتال تبدیل خواهند شد.

 یوگا یا تای چی

 یوگا ورزشی محبوب هم برای کودکان و هم بزرگسالانی است که ناتوانی دارند.  این ورزش به شکل خارق‌العاده‌ ای مناسب و انطباق پذیر بوده و می تواند به صورت انفرادی هم تنظیم شود.

 سطح مشارکت متغیر است و این ورزش سبب بهبود قدرت عضلانی، کنترل بدن، آگاهی و آرامش می شود.

 تای چی گزینه ای مناسب برای کودکانی است که با فعالیت های سریع مشکل دارند. تای چی ورزشی آرام و شکل کنترل‌ شده ورزشی فیزیکی است که روی گروه عضلات کار می کند.

بیشتر بخوانید: انگیزه دادن به کودکان در فیزیوتراپی کودکان
بیشتر بخوانید: گفتار درمانی برای کودکان و نوجوانان + تمرینات برای والدین

با توجه به اهمیت داشتن فعالیت جسمی برای کودکان دارای ناتوانی های جسمی خدمات فیزیوتراپی در منزل می تواند به داشتن فعالیت منظم و حفظ سلامت این افراد کمک زیادی کند. شما می توانید برنامه درمانی کودکان را زیر نظر متخصصین فیزیوتراپی در خانه پیش ببرید.

اگر در تهران هستید، می توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل کلینیک دایان بهره مند شوید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس های کلینیک دایان: 02122764555 – 02122786049 – 09128340536

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در شمال تهران

جامپر کودک

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.