علت درد قوس پا و روش های درمان

بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

درد قوس پا اصطلاحی برای توصیف علائم ایجاد شده در قوس کف پا است. بیمار معمولا زمانی در ناحیه قوس پا دچار درد می شود که در بافت های نرم قسمت میانی پا التهاب وجود داشته باشد.

قوس پا از یک بافت محکم به نام فاشیا پلانتار ایجاد شده که استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

این نوار بافتی در مکانیک صحیح پا و همچنین انتقال وزن از پاشنه به انگشتان پا نقشی مهم دارد. زمانی که بافت قوس پا تحریک و ملتهب شود حتی حرکات ساده نیز کاملا دردناک خواهند بود.

علت درد قوس پا

التهاب فاشیا پلانتار

التهاب فاشیا پلانتار

شایع ترین علت درد قوس ‌پا التهاب فاشیا پلانتار است. این نام برای توصیف التهاب نوار بافتی که پاشنه پا را به انگشتان متصل می کند استفاده می شود.

علائم التهاب فاشیا پلانتار شامل درد هنگام صبح و درد هنگام پیاده روی یا ایستادن طولانی مدت است. درد قوس پا در صبح زود ناشی از منقبض و سفت شدن فاشیا کف پا در طول شب است.

فاشیا هنگام بیدار شدن و راه رفتن در صبح همچنان سفت بوده و در صورت کشش مستعد تحریک است و با راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت ملتهب و دردناک می شود.

انجام برخی حرکات کششی ساده، مصرف داروهای ضد التهاب و استفاده از کفی کفش بهترین درمان ممکن برای التهاب فاشیا پلانتار است.


بیشتر بخوانید : پلانتار فاشیا چیست؟

با روش های تشخیص و درمان آسیب پلانتار فاشیا یا پلانتار فاسیا بیشتر آشنا شوید


شکستگی های استرسی

شکستگی های استرسی پا

استخوان هایی که در قسمت میانی پا قرار دارند (شامل استخوان ناویکولار، مکعبی و میخی) و استخوان های متاتارس همگی در اثر استفاده بیش از حد آسیب می بینند.

در چنین شرایطی شکستگی استرسی یک آسیب احتمالی برای استخوان است.

شکستگی های استرسی نه در نتیجه یک آسیب، بلکه در صورت استفاده بیش از حد و مکرر رخ داده و در نهایت استخوان دچار شکستگی می شود.

شکستگی های استرسی معمولا باعث درد شده و با افزایش فعالیت بدتر می شوند.

بر خلاف التهاب فاشیا پلانتار که با انجام برخی فعالیت ها کاهش می یابد، درد ناشی از شکستگی استرسی معمولا با افزایش سطح فعالیت بدتر می شود.

استخوان پس از شکستگی نیاز به استراحت دارد.

چکمه های پیاده روی در برخی شرایط به طور مؤثر منجر به تسکین درد می شوند، و در برخی موارد لازم است تمام وزن با استفاده از عصا از روی استخوان برداشته شود.


در مورد شکستگی استرسی بیشتر بخوانید.


رگ به رگ شدن رباط و درد قوس پا

در هر پا 26 استخوان وجود دارد که همگی توسط یک شبکه پیچیده از رباط ها به یکدیگر متصل شده اند. این رباط ها در صورت پیچ خوردگی یا فرود نادرست هنگام راه رفتن یا دویدن آسیب می بینند.

آسیب های رباط معمولا پس از حرکت غیرمعمول پا رخ داده و باعث بروز دردی ناگهانی و گاهی نیز تورم می شوند.

اکثر پیچ خوردگی هاب رباط با استراحت بهبود می یابند. گاهی نیز بی حرکتی پا به درمان کمک خواهد کرد.

در برخی موارد نادر لازم است عمل جراحی صورت گیرد. یکی از آسیب های رباط، پیچ خوردگی لیسفرانک میانی پا نامیده می شود.

تاندونیت

التهاب تاندون هایی که در امتداد پا قرار دارند نیز می تواند باعث ایجاد درد در قوس پا شود. دو تاندون شایع که باعث درد قوس پا می شوند تیبیالیس خلفی و تاندون های پرونئال هستند.

این تاندون ها از ساق پا شروع شده، از پشت مچ پا عبور کرده و سپس به قسمت زیرین پا می رسند. هر دو تاندون در کنترل حرکات پا و مچ پا نقشی مهم دارند.

زمان مراجعه به پزشک

درد قوس پا معمولا یک مشکل پزشکی جدی نیست، اما در برخی موارد ارزیابی توسط پزشک متخصص ضروری است. برخی نشانه هایی که پس از مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید عبارتند از:

  • ناتوانی در تحمل وزن روی پا
  • تشدید علائم که به درمان ساده پاسخ نمی دهند
  • علائم عفونت (تب، لرز، قرمزی در اطراف قوس پا)

تشخیص درد قوس پا به طور معمول از طریق معاینه دقیق پا انجام می شود. پزشک هم ترازی پا، ساختار و پشتیبانی رباط ها را پس از معاینه پزشکی ارزیابی می کند.

در صورت وجود نگرانی درباره ساختار یا ثبات پا احتمالا برای ارزیابی بیشتر آزمایشاتی ویژه انجام می شود.

تصویربرداری اشعه ایکس می تواند هم ترازی استخوان های پا را نشان دهد.

آزمایشاتی مانند سی تی اسکن و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) نیز برای ارزیابی بیشتر ضروری هستند.

درمان و پیشگیری درد قوس پا

درمان درد قوس پا و ورزش

درمان درد قوس پا به طور کلی شامل کاهش فشار ناحیه تحریک شده در کف پا و تلاش برای کنترل تورم و التهاب با کمک فیزیوتراپی است.

برخی اقدامات ساده ای که می توانید در ابتدا انجام دهید عبارتند از:

  • استراحت: استراحت دادن به قوس پای آسیب دیده برای کاهش التهاب بسیار مهم است. شاید لازم باشد فعالیت های خود را تغییر دهید و یا حتی از عصا استفاده کنید.
  • استفاده از یخ: قرار دادن یخ روی ناحیه آسیب دیده می تواند راهی مفید برای کنترل التهاب و همچنین کاهش درد باشد. بسیاری از مردم ماساژ یخ را روشی مؤثر برای درمان ناراحتی های این ناحیه می دانند.
  • داروهای ضد التهابی: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای تسکین ناراحتی های مرتبط با التهاب مفید هستند. قبل از شروع مصرف هرگونه داروی جدید حتما با پزشک مشورت کنید.
  • تغییر کفش: تغییر در کفش مانند پشتیبانی بیشتر از قوس پا و کفی بهتر یا سایر تغییرات اغلب مفید خواهد بود. پوشیدن کفش های راحت برای مدیریت درد قوس پا ضروری است.
  • شاک ویو درمانی: یکی از موثرترین و جدید ترین درمانهای دردهای کف پا می باشد کا با افزایش عروق زایی و آزاد سازی بافت ها به درمان کمک می کند.
  • ورزش های فیزیوتراپی
  • لیزر درمانی پر توان، مگنت درمانی، طب سوزنی

پس از کنترل درد قوس پا لازم است مطمئن شوید علائم پس از اتمام درمان مجددا باز نمی گردند. اطمینان از انتخاب کفشی با پشتیبانی مناسب می تواند یک گام مفید باشد.

همچنین لازم است در مراحل اولیه پس از درد قوس پا به طور تدریجی فعالیت های خود را مجدد شروع کنید.

سخن نهایی

درد قوس پا مشکلی است که اغلب وجود داشته و ناشی از یک شرایط رایج است. خوشبختانه اکثر افراد مبتلا به درد قوس پا می توانند با چند اقدام ساده علائم را تسکین دهند.

در صورت مؤثر نبودن این اقدامات مراجعه به پزشک می تواند به شما کمک کند مطمئن شوید مشکلی جدی تر برای بروز علائم وجود ندارد.

زمانی که فرد دچار درد قوس پا می شود باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل انجام دهند.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی خار پاشنه

با راه کارهای فیزیوتراپی و تاثیر آن در درمان خار پاشنه بیشتر آشنا شوید


برای بررسی علت اصلی درد قوس پا می توانید به یک کلینیک و متخصص فیزیوتراپی مراجعه کرده تا پس از معاینه و بررسی راه کارهای درمانی را در اختیار شما بگذارد.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

0 0 امتیازها
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها