درمان شکستگی استخوان ساق پا

شکستگی استخوان ساق پا
شکستگی استخوان ساق پا
بنر تماس با فیزیوتراپی دایان

شکستگی شفت استخوان تیبیا یک آسیب جدی است و معمولا نیاز به جراحی دارد. برای درمان شکستگی استخوان ساق پا یا شکستگی شفت استخوان تیبیا به ادامه مقاله توجه کنید.

تیبیا استخوان بزرگی است که بین زانو و مچ پا قرار گرفته است. این قسمت از بدن در اصطلاح پزشکی ساق پا نامیده می شود.

درد بدن و فیزیوتراپی

از درد و کوفتگی بدن خسته شدی؟
تماس بگیر و وقت معاینه یا فیزیوتراپی تنظیم کن!

ساق پا به همراه کف پا و ران اندام تحتانی را تشکیل می دهند. (در واقع پا تنها قسمت بین زانو و مچ پا است، در حالی که بسیاری از افراد اندام تحتانی را پا می نامند.)

در پا دو استخوان به نام تیبیا و فیبولا وجود دارد. تیبیا استخوان بزرگتری است که مردم از آن به عنوان استخوان ساق پا یاد می کنند و بیشتر وزن بدن توسط این استخوان پشتیبانی می شود.

فیبولا استخوانی کوچک تر است که در قسمت بیرونی ساق پا قرار گرفته و وزن زیادی را تحمل نمی کند. با این حال این استخوان به عضلات و رباط ها متصل شده و نقش مهمی در عملکرد مفصل زانو و مچ پا دارد.

شکستگی شفت استخوان تیبیا پس از زمین خوردن، تصادفات رانندگی و آسیب های ورزشی و سایر فعالیت ها رخ می دهد.

عوامل شکستگی استخوان ساق پا

شفت تیبیا که نام پزشکی آن دیافیز است انتهای پهن شده استخوان که درست زیر زانو یا بالای مچ پا قرار دارد نبوده و در واقع قسمت مرکزی استخوان است.

شفت تیبیا یک لوله توخالی است، با این حال کمی مثلثی شکل بوده و در قسمت جلوی ساق پا برجستگی دارد.

گاهی شکستگی ها در بالای استخوان ساق پا (شکستگی پروگزیمال تیبیا) یا در پایین استخوان ساق پا (شکستگی دیستال تیبیا) رخ می دهند.

در میان قسمت توخالی استخوان ساق پا، کانال مغز استخوان قرار دارد. قسمت بیرونی استخوان که کورتکس استخوان نامیده می شود ضخیم و سفت است و به استحکام استخوان تیبیا کمک می کند.

عملکرد استخوان تیبیا در صورت شکستگی دچار اختلال شده و ثبات پا به خطر می افتد. شکستگی تیبیا معمولا آسیبی دردناکی است و به طور کلی نیاز به درمان پزشکی فوری دارد.

علائم شکستگی استخوان ساق پا

تشخیص شکستگی‌ های تیبیا معمولا راحت است، اما گاهی شکستگی‌های ظریف ‌تر و بدون جابجایی سخت تر دیده می شوند. علائم رایج شکستگی تیبیا عبارتند از:

  • درد شدید در اندام تحتانی
  • بدشکلی پا
  • حساسیت استخوان
  • ناتوانی در قرار دادن وزن روی پا

در صورت مشکوک بودن به شکستگی شفت تیبیا احتمالا برای تعیین آسیب دیدگی استخوان یک عکس اشعه ایکس گرفته شده و این آزمایش معمولا برای تشخیص کافی است.

با این حال، در مواردی مانند شکستگی‌ های استرسی تیبیا که شدت آسیب مشخص نیست، و در صورت شک به شکستگی و طبیعی بودن نتایج تصویربرداری اشعه ایکس، آزمایش ام آر آی یا اسکن استخوان انجام می شود.

اکثر شکستگی های تیبیا با یک روش فوری و یا تثبیت استخوان و سپس روش های قطعی همراه با تاخیر قابل درمان هستند.

هرچند شرایطی مانند شکستگی باز که استخوان تیبیا وارد پوست شده باشد نیز وجود دارد که نیاز به درمان اورژانسی دارند.

به دلیل احتمال عفونت هنگام وارد شدن استخوان به پوست، این شکستگی‌ ها معمولا فوری و از طریق جراحی درمان می‌ شوند.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی شکستگی پا


درمان شکستگی استخوان ساق پا

شکستگی شفت تیبیا بسته به نوع شکستگی و تراز استخوان با چندین روش قابل درمان است. در روش سنتی اکثر شکستگی های تیبیا با استفاده از گچ گیری یا استفاده از بریس درمان می شدند.

اما اخیرا با پیشرفت تکنیک‌های جراحی و ایمپلنت‌ ها، روند درمان به روش های تهاجمی‌ تر با جراحی تثبیت استخوان شکسته تغییر کرده است.

رایج‌ ترین درمان‌ها برای شکستگی شفت تیبیا عبارتند از:

گچ گرفتن

گچ گرفتن برای شکستگی هایی که جابجا نشده و در راستای صحیح قرار دارند مناسب است. پای بیماران از ناحیه بالای زانو تا زیر مچ پا در یک گچ قرار می گیرد (گچ بلند).

مزایای گچ گرفتن این است که شکستگی ها به خوبی بهبود می یابند و از خطرات احتمالی جراحی مانند عفونت نیز جلوگیری می شود.

بیمارانی که پای خود را گچ گرفته‌ اند باید برای بهبودی کافی استخوان تیبیا و اطمینان از حفظ تراز استخوان ‌ها با دقت تحت نظر باشند. معمولا برای اطمینان از پیشرفت روند بهبودی پیش بینی شده به طور مرتب تصویربرداری اشعه ایکس انجام می شود.

گچ گرفتن

میله اینترمدولاری

در این روش برای حفظ تراز استخوان یک میله فلزی در مرکز استخوان تیبیا قرار می گیرد.

در جراحی با میله اینترمدولاری که حدود یک ساعت و نیم طول کشیده و معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود بر روی مفصل زانو، زیر زانو و بالای مچ پا برش هایی ریز ایجاد می شود.

در برخی موارد نیز برای برگرداندن استخوان در تراز صحیح یک برش در نزدیکی شکستگی ایجاد خواهد شد. میله ها با استفاده از پیچ هایی در بالا و زیر شکستگی در داخل استخوان محکم می شوند.

در صورت بروز مشکل می توان این میله و پیچ‌ های فلزی را جدا کرد، اما در غیر این صورت برای همیشه در محل باقی می مانند.

این جراحی به تثبیت و حفظ تراز صحیح استخوان ها کمک می کند. رایج ترین خطر جراحی زانو بروز درد و یکی از نگران کننده ترین عوارض بعد از جراحی عفونت است. اگر محل میله دچار عفونت شود برای درمان لازم است میله برداشته شود.

صفحه و پیچ‌

در برخی از شکستگی‌ ها و به‌ ویژه مواردی که به مفاصل زانو یا مچ پا نزدیک‌ تر هستند (شکستگی‌ های پلاتو تیبیا و پلافوند تیبیا) از صفحه و پیچ‌ استفاده می شود.

بسیاری از جراحان مگر در صورتی که شکستگی خیلی نزدیک به مفصل باشد و به دلیل الگوی شکستگی امکان تثبیت دقیق استخوان وجود نداشته باشد از میله اینترمدولاری استفاده می کنند.

در شکستگی های نزدیک به سطح مفصل، استفاده از صفحه و پیچ روشی ایده آل برای تثبیت استخوان است.

فیکساتور خارجی

در برخی شکستگی های خاص استفاده از روش فیکساتور خارجی نیز مفید خواهد بود.

از این روش بیشتر در شکستگی های شدیدتر، به ویژه شکستگی های باز همراه با پارگی و آسیب بافت نرم استفاده می شود. در چنین مواری به دلیل آسیب دیدگی بافت نرم قرار دادن میله یا صفحه امکان پذیر نیست.

در صورت وجود آسیب قابل توجه در بافت نرم، با قرار گرفتن فیکساتور خارجی استخوان کاملا بی‌ حرکت شده و امکان بررسی و درمان بافت‌های نرم اطراف نیز فراهم می شود.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی ساق پا : آناتومی، آسیب و درمان


بهبودی پس از آسیب دیدگی

زمان بهبودی پس از شکستگی شفت تیبیا به نوع شکستگی، شدت آسیب و روش درمانی انتخاب شده بستگی دارد.

به طور کلی، بهبودی شکستگی شفت تیبیا 3 ماه طول کشیده و بازگشت به فعالیت های کامل احتمالا 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید.

شایدن دانستن این موضوع استرس زا باشد، اما به خاطر داشته باشید که بسته به موقعیت منحصر به فرد شما احتمال بهبودی سریع تر و انجام فعالیت های بیشتر وجود دارد.

مقدار وزن قابل تحمل پس از جراحی نیز بسیار متغیر است. در برخی شرایط که شکستگی‌ با ایمپلنت‌ های فلزی تثبیت شده است احتمالا سریع تر می توانید وزن خود را روی پا قرار دهید.

در شرایط دیگری که در رابطه با تراز یا ثبات شکستگی نگرانی بیشتری وجود دارد، تحمل وزن پس از جراحی محدود شده و تا زمان بهبودی بیشتر نمی توانید روی پا وزنی قرار دهید.

درمان شکستگی استخوان ساق پا

عدم جوش خوردگی شکستگی استخوان ساق پا

یکی از نگرانی ‌های خاص درباره شکستگی‌ های تیبیا، جوش نخوردن نامیده شده و وضعیتی است که استخوان بهبود نمی ‌یابد.

جوش نخوردن در تمام افراد رایج نیست و بیشتر پس از آسیب‌ های شدید و شکستگی‌ های باز و یا در افراد مبتلا به بیماری‌ هایی که بهبود استخوان را مختل می کنند دیده می شود.

یکی از رایج ترین علل جوش نخوردن استخوان استفاده از تنباکو است. مصرف نیکوتین منجر به تاخیر در بهبود استخوان شکسته می شود، بنابراین مهم است که از کشیدن سیگار و سایر اشکال تنباکو خودداری کنید.

در این شرایط بهترین کار صحبت کردن با پزشک برای تعیین مناسب ترین اقدامات خواهد بود.


بیشتر بخوانید : شکستگی استخوان تالوس مچ پا


عوارض درمان شکستگی استخوان ساق پا

اکثر شکستگی‌های تیبیا بدون عارضه بهبود می ‌یابند، اما در درمان جراحی و غیرجراحی خطراتی نیز وجود دارد.

عفونت، مشکلات ترمیم زخم، جوش نخوردن شکستگی و ناهماهنگی اندام ها خطرات مرتبط با جراحی هستند. احتمال بروز خطرات پزشکی مرتبط با جراحی یا بی حرکتی نیز وجود دارد.

سخن نهایی

استخوان ساق پا که تیبیا نیز نامیده می شود استخوان بزرگی در اندام تحتانی است. معمولا صدمات وارده به استخوان ساق پا در اثر ضربات قابل توجه و با انرژی زیاد ایجاد می شوند.

این نوع شکستگی ها به درمان جراحی نیاز دارند، اگرچه شرایطی وجود دارد که می توان با درمان غیرجراحی نیز آن ها را مدیریت کرد.

درمان جراحی یا غیرجراحی عوارض به همراه داشته و تمام شکستگی های تیبیا باید توسط فردی که در درمان شکستگی تخصص دارد مدیریت شوند.

سوالات متداول

شکستگی استخوان ساق پا چه علائمی دارد؟

علائم شکستگی استخوان ساق پا شامل موارد زیر است:

  • تورم
  • کبودی
  • بدشکلی پا (پیچش، زاویه غیر معمول یا کاهش طول پا)
  • برامدگی استخوان یا فشار دادن پوست به سمت بالا
  • وارد شدن استخوان داخل پوست

پس از شکستگی استخوان ساق پا چه احساسی خواهید داشت؟

شکستگی اغلب باعث درد شدید شده و نمی توانید روی پا راه بروید یا وزنی روی آن قرار دهید. این وضعیت گاهی نیز باعث از دست دادن احساس در پا می شود.

تیبیا استخوان بزرگی است که بین زانو و مچ پا قرار گرفته است که به آن استخوان ساق پا می گویند. زمانی که این استخوان دچار شکستگی می شود، مشکلاتی شدیدی برای راه رفتن ایجاد می کند. برای درمان این شکستگی استخوان ساق پا به کلینیک تخصصی فیزیوتراپی دایان مراجعه کنید.

شماره تماس های کلینیک فیزیوتراپی دایان جهت دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی مچ دست و فیزیوتراپی در منزل02122786049 – 09128340536

1 1 امتیازدهی
امتیازدهی

بفرست برای کسی که نیاز داره ببینه . . .

بیشتر در این رابطه بخوانید

آخرین مقالات در فیزیوتراپی دایان

عضویت
اطلاع دهی برای
guest

0 نظرات
بارخورد درون خطی
نمایش همه دیدگاه‌ها
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.